Stinkende GF 200

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: Stinkende GF 200

Bericht door markbakk »

Ronkel schreef:
Bij het genoemde vermogen slaat ie wel ca. 5 tot 7 mm one-way uit... ik kan me voorstellen dat het opgegeven vermogen hier niet helemaal meer opgaat.
En dat met -3dB op 100Hz... moet je eens uitrekenen hoeveel vermogen nodig is voor die conusuitslag. :-s
Ronkel

Bericht door Ronkel »

markbakk schreef:
Ronkel schreef:
Bij het genoemde vermogen slaat ie wel ca. 5 tot 7 mm one-way uit... ik kan me voorstellen dat het opgegeven vermogen hier niet helemaal meer opgaat.
En dat met -3dB op 100Hz... moet je eens uitrekenen hoeveel vermogen nodig is voor die conusuitslag. :-s
Nou ja, dat is wat ie maximaal uitslaat. Bij veruit de meeste muziek is het minder, 1 - 3 mm. Ik heb nu Soundgarden op staan en het blijft binnen 1 a 2 mm, op het 'veilige' niveau.

Er is heel licht een geurtje waarneerbaar vlakbij de ene woofer, maar het echt minimaal en ook te ruiken bij lagere volumes. De andere heeft nergens last van en ik vraag me af of die uberhaupt ooit ergens last van heeft gehad. De unit die nu een pietsje riekt is tweedehands en behoorlijk wat ouder (de sticker achterop is ook iets anders).

Maar goed idee, ik ga binnenkort nog wel eens rekenen. Dat heb ik eerder gedaan, maar ik kan dat natuurlijk heel goed fout hebben gedaan. Maar goed, ik heb de maximale veilige volumesetting bij muziek 'empirisch' bepaald... Ik vraag me namelijk af in hoeverre dat opgegeven vermogen opgaat als het ding amper uitslaat.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met Bertor heb ik het er in Breda ook over gehad meen ik.
Je kunt een signaal wel affilteren en vervolgens de input zo groot maken dat je redelijk wat milimeters uitslag maakt maar dan heb je een sterk elektrisch signaal zonder de bijbehorende uitslag en koeling. In een gesloten kastje was het heel anders geweest. Het lijkt me dus een geval van niet helemaal zuiver aanschouwelijk hoeveel de spreekspoel te verstouwen krijgt. En zonder de kans op lekker van nature 'wapperen' op signaal, door het krijpen onder den 100 Hz, zal de boel lekker gaan stinken terwijl je slechts een minimale uitslag 'ziet'.

Ik kan de plank volledig mis slaan, maar dit is mijn gevoel erbij... Zonder gehinderd te worden door enige kennis :lol:
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

38 mm VC mag niet gaan stinken bij normaal gebruik door mensen zonder gehoorbeschadiging of de ambitie die z.s.m. op te lopen.

Nu is kapton uit oogpunt van thermische overdracht niet optimaal, omdat die kunststof nu eenmaal minder goed hitte geleid dan Al of Ti. Zeker met een dual VC, die uit nogal wat lagen bestaat, kunnen de lagen aan de kapton kant al snel hun hitte niet goed kwijt. Als wat je ruikt een beetje het luchtje van oude printplaten is, dan is dat wat er aan de hand is.

Je zou kunnen proberen de speakers op 8 Ohm te laten draaien, waarbij je alleen de buitenste spreekspoel gebruikt. Ik weet alleen niet hoe je er achter kan komen hoe dat met aansluitingen zit, maar misschien is er wat te vinden.

En verder: ik zou vooral muziek blijven draaien op het niveau dat je wilt, want als je een van deze drivers molt, dan weet je in ieder geval dat ze niet geschikt zijn voor je lifestyle,

Groet,
V.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Het is me niet helemaal duidelijk hoe je spoelen zijn aangesloten, beide in serie zodat je op 8 Ohm uitkomt?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik heb nu één spoel aangesloten (4 ohm). Ooit gedaan omdat de Q-factor dan op ca. 0,7 uitkomt en ik toen nog geen Linkwitz Transform functie had toegevoegd aan Webfilter.

Volgens de specs zou dat qua maximaal vermogen niet uit moeten maken, lijkt me ook logisch aangezien de warmte-afgifte niet wezenlijk anders zal zijn. Ik moet sowieso de boel even op 8 ohm aansluiten en een nieuw filter maken, dat levert net wat meer rendement rond 100-400 Hz op. Probleem is alleen even dat ik dan buiten moet meten, omdat ik dat in mijn kamer niet voor elkaar krijg (veel te vroege reflecties).

Ik moet zeggen dat de boel niet weer wezenlijk is gaan stinken. Blijkbaar is de lucht gewoon 'blijven hangen'. Het lijkt dus nog in orde te zijn... wel typisch dat de oudere woofer er veel meer last van lijkt te hebben.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Dan zit daar je stinkprobleem.

Je versterker levert waarschijnlijk maximaal 200 Watt aan 4 Ohm in de helft van het aantal wikkelingen dat beschikbaar is. Je belastbaarheid zal ook met een factor 2 dalen, dan houd je nog iets van 90 W over, maximaal. Al met al kom je dan snel dicht bij de grenzen...

Wat betreft de vroege reflecties, probeer in je kamer maar eens te meten vanaf een 500 Hz, desnoods wat dichterbij (halve meter ofzo) en pak de rest aan met roomcorrectie op basis van een spatial average.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

bertor schreef:
Dan zit daar je stinkprobleem.

Je versterker levert waarschijnlijk maximaal 200 Watt aan 4 Ohm in de helft van het aantal wikkelingen dat beschikbaar is. Je belastbaarheid zal ook met een factor 2 dalen, dan houd je nog iets van 90 W over, maximaal. Al met al kom je dan snel dicht bij de grenzen...

Wat betreft de vroege reflecties, probeer in je kamer maar eens te meten vanaf een 500 Hz, desnoods wat dichterbij (halve meter ofzo) en pak de rest aan met roomcorrectie op basis van een spatial average.
Wat ik wil meten zit 'm juist onder 500 Hz :wink: . Mijn ervaring is dat alles een octaaf boven het time-bandwith criterium niet betrouwbaar is vanwege de lage resolutie van pak 'm beet 600 Hz die ik maar kan halen. In de praktijk betekent dat dat ik pas echt iets betrouwbaars kan zeggen over het gebied > 1 kHz en da's niet heel handig aangezien de crossover naar de tweet op 1,5 kHz zit. Schroederfrequentie is ca. 300 Hz, dus dat is ca. 2 oktaven die ik nauwelijks kan meten. Op zich is een spatial average een goed idee, maar dan nog blijft het een beetje behelpen.

Blaat, valt wel mee.
Laatst gewijzigd door Ronkel op wo 15 jun 2011, 9:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef:

Volgens de specs zou dat qua maximaal vermogen niet uit moeten maken, lijkt me ook logisch aangezien de warmte-afgifte niet wezenlijk anders zal zijn. Ik moet sowieso de boel even op 8 ohm aansluiten en een nieuw filter maken, dat levert net wat meer rendement rond 100-400 Hz op. Probleem is alleen even dat ik dan buiten moet meten, omdat ik dat in mijn kamer niet voor elkaar krijg (veel te vroege reflecties).
Één of twee spoelen maakt wis en waarachtig wel uit voor de warmte ontwikkeling: Sluit je 1 spoel aan dan heb je een Rdc van 2,9 ohm (volgens specs) daarin wordt I^2 x R aan warmte verstookt. Zet je beide spoelen parallel dan blijft voor de stroom de output gelijk maar halveert Rdc en wordt er dus ook maar de helft aan warmte verstookt. Voor serieschakeling geldt hetzelfde voor de warmteontwikkeling, al is de berekening een ander dan.

1 of 2 spoelen, parallel of serie maakt natuurlijk wel uit voor de impedantie en het filter maar voor de minste warmteontwikkeling zou ik ze toch maar beide gebruiken.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Pjotr schreef:
1 of 2 spoelen, parallel of serie maakt natuurlijk wel uit voor de impedantie en het filter maar voor de minste warmteontwikkeling zou ik ze toch maar beide gebruiken.
Jep, het rendement stijgt wel enkele dB's in een nuttig gebied. Maar ik vraag me wel af of de power handling significant zakt (uiteraard heb je wat meer warmteverliezen); als dat echt veel is dan vind ik het vreemd dat Visaton aangeeft dat het niet uitmaakt.

Ik ga vanmiddag een poging wagen om een nieuw filter te maken voor de 8-ohms config (stond toch al langer op de planning).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

1 of 2 spoelen gebruiken scheelt gewoon een factor 2 in warmteontwikkeling, hoe je het wendt of keert. Serie of parallel maakt daarbij niet uit.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik slaap nog geloof ik; het rendement zakt, maar uiteraard zou de power handling ook moeten zakken. Vrij logisch inderdaad :) . Dan snap ik niet wat Visaton voor rare cijfers op z'n site zet.

EDIT: is het niet zo dat het rendement stijgt van 0,29% naar 0,58% en dat dus de warmte-afgifte bij 120 W input van 119,65 W naar 119,3 W gaat en de power handling dus eigenlijk gelijk blijft? Je akoestisch vermogen verdubbelt, maar dat wil niet zeggen dat de warmte-afgifte halveert en de power handling van de unit op zich significant vermindert (even ervan uitgaande dat de warmte-afgifte aan de lucht ongeveer gelijk blijft, wat mij een redelijke aanname lijkt).
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Bij twee spoelen aangesloten stijgt je rendement met 3 dB (een factor 2) en het vermogen wordt verdeeld over 2 spoelen, ongeacht of dat een serie- of parallelschakeling is (desnoods elke spoel een eigen eindtrap)

Dus bij 1 spoel heb je bijvoorbeeld 100 W nodig om geluidsdruk x te halen, per spoel is dat 100 W.
Bij 2 spoelen heb je slechts 50 W nodig om geluidsdruk x te halen (3dB meer rendement), per spoel is dat 25 W....

Het gaat dus heel hard, die ene spoel druk je dus 4x zoveel vermogen in.

Je kunt het ook zien in de getallen voor de gevoeligheid:
Bij 1 spoel, 4 Ohm, heb je een rendement 85 dB/W/m, ofwel een gevoeligheid van 82 dB/2.83V/m
Bij 2 spoelen, 8 Ohm, heb je een rendement van 88 dB/W/m, ofwel een gevoeligheid van 88 dB/2.83V/m

Ofwel een factor 2 aan geluidsdruk / factor 4 aan vermogen. Je hebt je arme woofertjes nog eens met een factor 2 erger mishandeld dan we hier dachten ;)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dat snap ik, maar aangezien je met een vast vermogen rekent lijkt is het rendement wat mij betreft even niet significant voor wat betreft bespiegelingen mbt de power handling/warmte-afgifte (zie mijn vorige berekeningetje). Natuurlijk levert de versterker op 4 ohm wel iets meer vermogen, maar dat betekent vooral dat je dan net wel op de grens zit en bij 8 ohm niet.

Je hebt 3 dB minder geluidsdruk, evenveel vermogen en maar één spoel ipv twee. Ik vraag me alleen af of één spoel echt minder warmte kwijt kan dan twee, aangezien de niet-aangesloten spoel ook gewoon een heleboel van die warmte opneemt (het is immers koper, dat geleidt goed) en m.i. de warmteoverdracht naar de lucht dus niet significant slechter wordt. De spoelen zitten namelijk gewoon door elkaar gewikkeld. Ik meen dit ook al eens ergens gelezen te hebben.

Verder is het gewoon vanwege die 3 dB extra geluidsdruk en de lichte vermindering van het maximale vermogen door de versterker een goed idee om de boel op 8 ohm aan te sluiten.

Overigens is het rendement bij 4 ohm inderdaad 85 dB, maar is de gevoeligheid dan dus 88 dB/2,83 V.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het blijft een factor 2 schelen :mrgreen:

Stel je stopt er een 50W in voor een bepaalde SPL met 2 spoelen en daarmee wordt de spoel 150 graden warmer. Dan wordt ie uiteindelijk 25 + 150 = 175 graden. Dat kan ie wel hebben, al zij het niet heel lang.

Voor dezelfde SPL moet je er bij 1 spoel dan 100W in stoppen en daarmee wordt ie ook 2x zo warm, oftewel 300 graden warmer. Daarmee wordt ie dan 25 + 300 = 325 graden. Dan gaat ie wel stinken..... :roll:

B.t.w. Gevoeligheid (SPL bij 2.83V_Rms) is niet hetzelfde als rendement (SPL bij 1W)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Nogmaals, de SPL kan me even gestolen worden en het verschil in gevoeligheid en rendement snap ik. Dat ik straks harder kan spelen is leuk (of 50% minder vermogen nodig heb), maar ik had het over de vraag of ie met één spoel ook 120/180 Watt mag hebben. Als dat zo is, dan zou ik 'm niet heel ver over z'n max kunnen duwen op 4 ohm (afgezien van het feit dat er weinig uitslag is wat de power handling vermindert). Ik heb die vraag ook maar even bij Visaton zelf op het forum gesteld.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
B.t.w. Gevoeligheid (SPL bij 2.83V_Rms) is niet hetzelfde als rendement (SPL bij 1W)
Ehm dat is beiden een maat voor gevoeligheid hoor. :-s [-X

Rendement heeft te maken met nuttige vermogen in en bruikbaar vermogen uit en is tevens dimensieloos

Waarom Nederlanders die twee (gevoeligheid en rendement) altijd door elkaar halen is me een raadsel.
In het Engels vind je gewoon enkel sensitivity in SPL/2,83Vrms of SPL/W op 1 meter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeake ... ensitivity
http://www.sengpielaudio.com/calculator-efficiency.htm
http://www.acoustics.salford.ac.uk/stud ... %20SPL.doc

Rendement kan trouwens geschat worden aan de hand van T/S parameters en is ook in bijvoorbeeld WinISD te vinden (in procenten)
Is meestal niet heel erg hoog.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ronkel schreef:
Nogmaals, de SPL kan me even gestolen worden en het verschil in gevoeligheid en rendement snap ik. Dat ik straks harder kan spelen is leuk (of 50% minder vermogen nodig heb), maar ik had het over de vraag of ie met één spoel ook 120/180 Watt mag hebben. Als dat zo is, dan zou ik 'm niet heel ver over z'n max kunnen duwen op 4 ohm (afgezien van het feit dat er weinig uitslag is wat de power handling vermindert). Ik heb die vraag ook maar even bij Visaton zelf op het forum gesteld.
Misschien dat het dan geen factor 2 scheelt inderdaad. Maar dat het helemaal niks uitmaakt lijkt me ook stug, je thermische pad zal altijd slechter zijn dan bij warmtegeneratie in 2 spoelen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ronkel schreef:
Wel ja, leg het maar weer negatief uit :P :D Het gaat er ook niet om dat je harder kunt spelen maar dat je speakers niet gaan stinken. Waarom stel er anders een vraag over? :mrgreen:

@Bertor,

Of je nu 1 of 2 spoelen gebruikt, de totale thermische weerstand zal er niet door veranderen, hooguit dat de warmteverdeling in de spoel een pietsie anders wordt. Maar veel zal dat niet zijn. Thermisch zijn de onderlinge draden vrij stevig gekoppeld. Het zal echt niet veel van een factor 2 afwijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 13 jun 2011, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Pjotr schreef:
Wel ja, leg het maar weer negatief uit :P :D Het gaat er ook niet om dat je harder kunt spelen maar dat je speakers niet gaan stinken. Waarom stel er anders een vraag over? :mrgreen:
Goed punt :mrgreen: . Tuurlijk is het relevant dat er straks minder vermogen in hoeft zodat ie niet meer stinkt. Ik wilde alleen even de discussie over het verschil in power handling bij 1 of 2 spoelen even afzonderen. Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het daarmee zit.

Lekkere chaotische thread zo :mrgreen:
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Pjotr schreef:
@Bertor,

Of je nu 1 of 2 spoelen gebruikt, de totale thermische weerstand zal er niet door veranderen, hooguit dat de warmteverdeling in de spoel een pietsie anders wordt. Maar veel zal dat niet zijn. Thermisch zijn de onderlinge draden vrij stevig gekoppeld. Het zal echt niet veel van een factor 2 afwijken.
Hmm, zolang de thermische koppeling naar de omgeving maar erg goed is maakt het niet uit of je 50 W in 1 of 2 spoelen dissipeert. Maar het probleem zit em er in dat die thermische koppeling niet zo best is, mede dankzij het kapton dat vacuphile noemt. Dus alleen een gedetailleerde analyse zal hier uitsluitsel over geven.

Ondertussen moet Ronkel gewoon die tweede spoel aansluiten, zijn versterker wat terugdraaien en gewoon muziek gaan luisteren ;)
Raymond

Bericht door Raymond »

bertor schreef:
zijn versterker wat terugdraaien en gewoon muziek gaan luisteren ;)
Ik vind dat Ronkel idd ook gewoon muziek moet gaan luisteren en als daarbij een woofertje oprookt, dan is dat een prima excuus om weer een nieuwe luidspreker te gaan bouwen :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En die stank die went ook wel :mrgreen:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

I love the smell of woofers in the morning :mrgreen:

Ik heb nu voor de linker speaker een nieuw tweeterfilter gemaakt. De woofer is nu aangesloten op 8 ohm, meten maar!
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ik heb nu voor de ene speaker een volledig nieuw filter. Het is ook vlakker dan eerst. Voor de andere zal ik de boel nog moeten tweaken, aangezien er wel wat kleine verschillen tussen de drivers zijn. Ik zal bij de volgende meetsessie ook even plaatjes opslaan :D

Overigens heb ik antwoord bij onze Duitse vrienden:
Ronkel schreef:
Ich könnte mir gut vorstellen, dass jetzt den offene Spule auch Wärme aufnimmt und wieder abgibt an den Luft und dass somit die Belastbarkeit kaum anders ist.
Visaton schreef:
Genauso ist es. Die Belastbarkeit ist gleich. Dabei muss man berücksichtigen, dass die Belastbarkeit in Watt auf die Impedanz bezogen ist. Eine 4-Ohm-Wicklung nimmt bei gleicher Spannung doppelt so viel Leistung auf wie eine 8-Ohm-Wicklung.
Plaats reactie