m'n snelste project ooit: CD speler :-)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

m'n snelste project ooit: CD speler :-)

Bericht door Henkjan »

zo, dat is lekker makkelijk zeg zo'n CD speler :lol: men neme een oude DVD-ROM, een IDE kabel, een oude PC voeding, en een controller&display kit, goed roeren, en <5 minuten later heb je een spelende CD speler \:D/
Bijlagen
CD speler.jpg
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Hhahahah en ik maar moeilijk doen over die voeding :roll: :lol:

Nu zijn we natuurlijk heel erg nieuwsgierig: hoe goed werkt de controller:D:D:D?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Wat voor controller is dat?

Ik heb een tijdje geleden ook zoiets gedaan maar dan zonder controller, de geluidskwaliteit vond ik was tegenvallen :? . Hoe klinkt ie bij jou?
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Vuurkat schreef:
Wat voor controller is dat?

Ik heb een tijdje geleden ook zoiets gedaan maar dan zonder controller, de geluidskwaliteit vond ik was tegenvallen :? . Hoe klinkt ie bij jou?
Algemene topic over de controller en aanverwanten
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7926

Vuurkat, heb jij de anolog-out poorten van de CD speler gebruikt? Ik denk het wel, want dan kan het zeer goed kloppen dat de kwaliteit van het geluid zeer slecht is. De DAC in CD-spelers is vaak goedkoop en zwaar belabberd van kwaliteit. Veel CD-spelers hebben een Digitale Out en die gaan de meeste deelnemers van de Groupbuy gebruiken, dan kan je er zelf een losse (betere) DAC achter knopen. De Hong Kong DAC is hierbij zeer geliefd volgens mij.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik heb inderdaad de analoge uitgang aan de voorkant gebruikt (lekker simpel 8) ).
Die controller met display ziet er mooi uit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Paultjuhh schreef:
Nu zijn we natuurlijk heel erg nieuwsgierig: hoe goed werkt de controller:D:D:D?
nou, voor t grootste deel OK, maaaarrrr:
- de stop doet t niet
- als ik op "next" druk, dan gaat-ie netjes naar de volgende track, maar na een tijdje gaat er in t display de tijd oplopen (muziek gaat gewoon door), duk ik dan op play, dan gaat de muziek verder op de tijd die in t display staat
- werking repeat A-B is onduidelijk

btw: volgens de manual van de controller is de digi out gewoon s/pdif (bij mij zat deze ook gewoon op de s/pdif van een soundblaster kaart en dat werkte iirc)
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Henkjan schreef:
btw: volgens de manual van de controller is de digi out gewoon s/pdif (bij mij zat deze ook gewoon op de s/pdif van een soundblaster kaart en dat werkte iirc)
Meet het voor de zekerheid even door. Het is inderdaad een SPDIF signaal, maar hoogstwaarschijnlijk wel op 5 volt. Dat is het linke van die computers, die doen het digitale signaaltje op 5volt en het is op Tweakers.net wel eens voorgekomen dat iemand zo zijn reciever om zeep heeft geholpen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ja zeg, Henkjan. Zo kan ik het ook, een paar draadjes aan elkaar schuiven. :roll:

Ben je ook nog van plan om het geheel in deftig kastje te gaan bouwen?

Ik neem aan dat je weet dat een PC voeding niet echt geschikt is voor (de wat betere) audio toepassing geschikt is.... afgezien van de herrie van de ventilator.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Ja zeg, Henkjan. Zo kan ik het ook, een paar draadjes aan elkaar schuiven. :roll:

Ben je ook nog van plan om het geheel in deftig kastje te gaan bouwen?
gewoon jaloers :lol: :wink:

ja, er zal uiteraard nog wel eens een net houten kastje komen, en een ander loopwerk (wil zo'n slot in geval). en een goede voeding komt er ook wel, net als een DAC

maar wat betreft dat de stop het niet doet... zou dat aan de drive kunnen liggen? want zowel met de AB als t knopje op de print doet niets. maar bij 2* stop gaat wel de la open
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Henkjan schreef:
maar wat betreft dat de stop het niet doet... zou dat aan de drive kunnen liggen? want zowel met de AB als t knopje op de print doet niets. maar bij 2* stop gaat wel de la open
Als de overige functies wel werken, lijkt het me toch wel een compatiliteitsprobleem. Heb je geen andere drive bij de hand om dit te testen?

Geef even merk en type door als je erachter bent of dit inderdaad het geval is. Dan vermeld ik de drive in het algemene topic als zijnde niet geheel compatible.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
Heb je geen andere drive bij de hand om dit te testen?
moet ik ff wat voor demonteren 8) u hoort nog van ons
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed, andere drive (antieke (bj '98, maar altijd binnen gestaan) 36x Philips PCA363CD) gevonden. bij op stop drukken stopt die wel, maar toch ook weer niet... de weergave stopt, op het display blijft staan waar die aan t spelen was, als ik dat op spelen druk gaat die pauze, druk ik weer op spelen dan wordt een erg kort (<1s) stuk muziek herhaald. gaat dus ook al niet helemaal goed....

btw: die DVD drive waar ik het eerst mee probeerde was de Samsung DVD-Master 8E (model SD608)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Oei, da's nog een van de eerste generaties met een IDE-interface (kort daarvoor begon dat geloof ik bij 8x, of misschien 4x). Hij reageert in elk geval anders, dus het lijkt toch wel op een compatibiliteitprobleem. Ik ga eens proberen of ik komende week ook wat uiteenlopende drives aan de tand kan voelen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

ray5150 schreef:
Ik neem aan dat je weet dat een PC voeding niet echt geschikt is voor (de wat betere) audio toepassing geschikt is....
Maar is dat ook zo? Zouden de bezwaren niet een beetje worden uitvergroot door verspreiding daarvan via internet?

Van geluidskaarten heb ik ruim 10 jaar aangehoord dat deze niet serieus konden worden genomen voor audio, omdat een computer een totaal verkeerde omgeving zou zijn. Desondanks dat, en ondanks dat meersporen tapes meer en meer het veld ruimden voor Alesis's A-DAT, schakelden ook studio's massaal over op de computer. Er werden heel wat multitrack opnamen gemaakt met een standaard beige PC. Gelukkig beginnen nu ook bij thuisgebruikers de bewaren te verstommen tegen het gebruik van computers en geluidskaarten, maar nog altijd wordt ook daar een geschakelde voeding gebruikt.

Ik vraag me dus af of het werkelijk zo bezwaarlijk is om een geschakelde voeding in te zetten voor het voeden van een CD-romdrive (die daar overigens voor ontworpen is). En vooral als enkel de digitale uitgang wordt gebruikt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bij mijn M-Audio 2496 PCI kaart liggen de spurs iig geval ver onder de -120 dB. Wel zie ik enig verschil tussen verschillende voedingen. Prijs zegt daarbij nix. Een goedkope 350 W Chinees bleek beter te presteren (minder spurs) dan een veel duurdere met fraai afschermde kabels. Maar dat is alleen meettechnisch te zien en verder niet te horen.

Veel meer storing heb je via instraling op de externe audio kabels. Het is wel zaak die uit de buurt van de andere kabelmeuk aan de achterkant van de PC te houden.
mischa72
Contacteer:

Re: m'n snelste project ooit: CD speler :-)

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
een oude PC voeding
Heel leuk Henkjan.

Heb je de voeding nog moeten aanpassen of was de belasting van de cdromspeler voldoende? De voeding voor de controller heb je ook vanuit de pc-voeding?

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: m'n snelste project ooit: CD speler :-)

Bericht door Henkjan »

mischa72 schreef:
Henkjan schreef:
een oude PC voeding
Heb je de voeding nog moeten aanpassen of was de belasting van de cdromspeler voldoende? De voeding voor de controller heb je ook vanuit de pc-voeding?
nix aan hoeven doen, alleen de drive er aan was voldoende. de 5V voor de controller komt ook vanuit de PC voeding. in de audio (vooralsnog gewoon de hoofdtelefoon uit van de speler) geen bijgeluiden te horen
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, mijn eerste ervaring ook maar even:

Helaas blijkt mijn Philips PCA248CD net zo compatible met de controller als de cdrom van Henkjan. Hier geeft ie de ene keer wel aan "no disc", de andere keer weer niet. Gelukkig in totaal nog 4 drives in huis liggen (helaas allen in PC´s ingebouwd), dus we kunnen nog even vooruit.

Misschien toch even met voeding, controller en een cd naar de computersloop om een werkende drive te zoeken.

Let er ook op dat je de speler altijd als Master zet met de jumper achterop.

Mijn 2e ervaring is meteen een stuk positiever. Met een Liteon LTR3213S draait het setje super. Ik was reeds een beetje gesterkt door het feit dat Paultjuhh goeie ervaringen heeft met het Liteon loopwerk, dus dat was mijn 2e (en meteen succesvolle) poging. Dit loopwerk werd al jaren niet meer gebruikt, de lade klinkt iets "rommeliger" dan die van de Philips, maar hey, het gaat om de muizek en niet om het open en dicht gaan van de lade toch?

Ik zal onze leverancier eens vragen of hij een GOED/NIETGOED lijstje heeft van loopwerken. Misschien kunnen we hier (in het algemene topic) alvast beginnen met de opbouw van zo´n lijstje.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Henkjan :

Had je de PC voeding op een WCD met randaarde aangesloten?

Heb je ook verschillende IDE kabels geprobeerd?

Klinkt mischien stom maar er is een kans dat dat helpt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, nee

zal eens wat gaan proberen
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

mischa72 schreef:
Helaas blijkt mijn Philips PCA248CD net zo compatible met de controller als de cdrom van Henkjan. Hier geeft ie de ene keer wel aan "no disc", de andere keer weer niet.
Mischa, dit klinkt niet als incompatibiliteit.

De daadwerkelijke controller zit ingebouwd in de CD-romspeler. Deze controleert geheel zelfstandig of een CD aanwezig is en om wat voor type het gaat. Dat doet hij na het opstarten danwel na het ontvangen van een trigger van de CD-lade of van een aangesloten PC. Na het inlezen worden een paar bytes ingesteld welke de status vertegenwoordigen. Via de IDE-interface kan deze status wel worden opgevraagd door de PC of door onze controller, maar er niet door worden beinvloed.

Het is waarschijnlijker dat er iets mis gaat met het inlezen van de CD (oorzaak in loopwerk, bijv. zwakke laser of lagertjes met speling) dan dat de controller de status de ene keer goed uitleest en de andere keer niet. Werken de bedieningsfuncties naar behoren wanneer de CD-romdrive een CD ziet, dan mag je er vanuit gaan dat de drive zelf een storing vertoont maar dat hij wel compatible is.
ray5150

Bericht door ray5150 »

daar zit wel iets in. ja, normaal gesproken kun je, als er geen controller aangesloten is ook gewoon een cd afspelen. (mits de CD-ROM speler van een "play/next"knop voorzien is.)

Mischien moet henkjan dat ook eens proberen.

Trouwens, alternatieven genoeg te vinden op marktplaats en dergelijke.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hèhè.... http://link.marktplaats.nl/217898394 heb je er meteen 5
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

€5,- per stuk is dat. Bij de kringloopwinkel bij mij in de buurt kosten ze maar €0,50 (daar hebben ze een stuk of 50 in allerlei varianten).
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Marp schreef:
Het is waarschijnlijker dat er iets mis gaat met het inlezen van de CD (oorzaak in loopwerk, bijv. zwakke laser of lagertjes met speling) dan dat de controller de status de ene keer goed uitleest en de andere keer niet. Werken de bedieningsfuncties naar behoren wanneer de CD-romdrive een CD ziet, dan mag je er vanuit gaan dat de drive zelf een storing vertoont maar dat hij wel compatible is.
Waarschijnlijk is het dit niet, want afspelen doet deze drive wel, alleen lijkt de uitwisseling van informatie niet geheel naar behoren te gaan.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie