Meer Hoog

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Zweitse

Meer Hoog

Bericht door Zweitse »

Als ik het schema zie, en maak de vergelijking in de tabel in de site van Remo mag ik dan stellen dat het hoog is terug gebracht met ongeveer -4 dB. Dus als ik iets meer hoog zou willen zou ik dat dan kunnen regelen door een andere waarde voor de weerstanden te nemen. Of is dat te eenvoudig gedacht.

http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm
Bijlagen
ref-plus_5.jpg
Ronkel

Re: Meer Hoog

Bericht door Ronkel »

Dat kan, maar alleen als de belasting van de highpass niet (teveel) verandert. Als de belasting wel verandert, verandert ook de karakteristiek van de highpass van de tweeter en dat wil je niet. Zoiets zou je eigenlijk even moeten simuleren.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ronkel schreef:
Dat kan, maar alleen als de belasting van de highpass niet (teveel) verandert. Als de belasting wel verandert, verandert ook de karakteristiek van de highpass van de tweeter en dat wil je niet. Zoiets zou je eigenlijk even moeten simuleren.
Het gaat erom dat je het serie weerstandje iets verlaagt in waarde en het parralellen weerstandje juist verhoogt , zo blijfd de totaale weerstand gelijk waarvoor het filter is ontworpen.
Maar echter zal je tweeter nu iets luider spelen.
De verandering waar Ronkel het overheeft is absoluut niet zo erg , de overgangs frequentie verschuift heel licht, speaker fabriekanten passen het ook vaak toe op hun speakers , een mogelijkheid voor 1 a 2 db meer of minder voor de tweeter via verandering van weerstanden.
Hobby hifi , klang ton etc geven deze mogelijkheid ook zonder aanpassing van het filter.
Ik denk in 99% van de keren zonder problemen.
Tenzij je veel db gaat veranderen zouden fase verschuivingen steeds meer op de loer komen te liggen.
sietse

Bericht door sietse »

Als ik ff in een boekje van Remo kijk, over filters en zo, dan zijn de waarden van de spoel en par. weerstand afwijkend. 0,82 mH zou 0,5 moeten zijn en de weerstand 18 zou 10 Ohm moeten zijn.
Maar de fabrikant zal wel redenen gehad hebben voor deze opzet. Vervang eerst die weerstand, en, indien nodig gebruik je voor een andere weerstands combie de tabellen van Remo. Werkt bij mij al jaren perfect. Doe het nooit anders.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Gaat dit ook werken bij het laag als je hier juist iets minder geluidsdruk wilt hebben. Of is dit bijvoorbeeld ook te doen met wat BAF in de kast.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Een woofer kan je beter niet verzwakken met een weerstand, dan wordt hij elektrisch niet meer goed gedempt.

Hobby Hifi gaf als hint bij de TBTL dat het verkleinen van de spoel voor de middentoner ervoor zorgt dat ook de hoge middentonen wat harder worden. Dan heb je niet dat de geluid boven een bepaalde frequentie opeens harder wordt en misschien heb je ook minder last van die faseverschuiving.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zou eens proberen hoe het klinkt met een 2,7 Ohm i.p.v. 3,3 Ohm (of zelfs 2,2). Die 18 zou als tweede stap evt. naar 22 kunnen. Ik denk echter dat die serieweerstand iets verkleinen al voldoende doet.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”