Bouw van TA2024 voor fullrange pc speaker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Thomox

Bouw van TA2024 voor fullrange pc speaker

Bericht door Thomox »

Hallo mensen

Ik heb zoals jullie weten een low budget vloerstaander deze dus project lopen op dit moment. Ik ben heel erg tevreden met deze speaker, maar als je eenmaal begonnen bent met zelfbouw kom je er niet meer vanaf.. Vandaar dat ik nu ook bezig ben met 2 speakers (Fullrange met Ikea schalen) voor de pc met een bijbehorende versterker, dat is de welbekende TA2024 geworden. Deze heb ik op Ebay voor een prikje besteld en komt hopelijk deze week nog binnen.. Kan ik aan de slag met dit project, samen met die schalen van de ikea voor de pc en tegelijkertijd met de LBVS :lol:

Ik heb deze componentjes er voor besteld bij Dick Best:

1. 2 * LED Superbright Rood 5mm
2. 2 dikke elko’s als buffer 4700uF 16V
3. Mini tumbler 1x wissel (aan/uit schakelaar)
4. Mini tumbler 2x wissel (wisselen van bron, CD, MP3)
5. Potmeter stereo, logaritmisch 50 kOhm
6. Topvoeding 12Vdc 3A
7. Krimpkous 6 kleuren elk 0,5M Type 2 3,2 mm
8. 2 * Cinch/Tulp Chassisdeel Kleur - Rood
9. 2 * Cinch/Tulp Chassisdeel Kleur - Wit
10.Diodekabel plat (2meter)
11. Flatcable soepel 6 aderig (1 meter)
12. 2 * Luidsprekeraansluiting verguld Kleur - Rood
13. 2 * Luidsprekeraansluiting verguld Kleur - Zwart
14. LED met Chromen houder (voor in voorkant van kast)

Dit alles gaat ook in een mdf kastje komen wat erg klein moet blijven :) Foto's volgen als de onderdeeltjes binnen zijn gekomen :)
Heeft iemand nog tips om een draaiknop op die potmeter te maken?

PS. Ik hoef geen weerstand te veranderen voor de ingangsgevoeligheid, aangezien mijn mobiel een vrij hoog uitgangssignaal afgeeft :)

Groeten

Ik heb zojuist even in een kwartiertje een doosje in elkaar geflanst voor dit kleine dingetje, zodat ik ermee kan experimenten als ik mijn onderdeeltjes binnen heb. Het witte papiertje moet de print voorstellen, deze is 1:1 verhouding overgenomen.
Bijlagen
2011-06-06_18.39.21[1].jpg
k.p.

Re: Bouw van TA2024 voor fullrange pc speaker

Bericht door k.p. »

Die schakelaar die je wilt gebruiken is die gekeurd voor 230V? (dat het er in de fabriek door kan betekend nog niet dat het er door mag). Ik vermoed van niet. Misschien dat je hem dan na je voeding kunt zetten. Of is dit je plan?

Succes met de versterker!
Thomox

Bericht door Thomox »

Mooi dat je even met mij meedenkt om de boel veilig te houden :) Ik was inderdaad van plan hem te onderbreken na de trafo :P
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Schakelaar na de trafo :shock: ,ipv kan ie de spanning hebben wordt het nu kan ie tegen de stroom :o .
Ik zie daar 12V 3A ,maar bij het inschakelen is er een veel grotere stroom door het laden van de elkos 8-[ .
Anne
Thomox

Bericht door Thomox »

Ah!buis schreef:
Schakelaar na de trafo :shock: ,ipv kan ie de spanning hebben wordt het nu kan ie tegen de stroom :o .
Ik zie daar 12V 3A ,maar bij het inschakelen is er een veel grotere stroom door het laden van de elkos 8-[ .
Anne
Hmm.. dat is niet de bedoeling volgens jou? Hoe zou ik hem aan kunnen sluiten met bijvoorbeeld een stuurstroom, zodat de hoofdstroom niet door de schakelaar gaat?

Vandaag alles binnengekregen gelukkig :) Ik heb alles even bekeken (aangezien dat de eerste keer was) en ben toen eventjes gaan bouwen... Hieronder een foto van de voorlopige kist.. De speakeraansluitingen moeten nog naar onder, aangezien je daar amper aanzit en ze ook nog veel groter zijn..
Bijlagen
2011-06-07 23.20.37.jpg
2011-06-07 23.20.49.jpg
2011-06-07 23.21.08.jpg
2011-06-07 23.21.24.jpg
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Dat gaat een heel degelijk versterkertje worden :lol:
Thomox

Bericht door Thomox »

Lieuwe schreef:
En dat is sarcastisch bedoeld :lol: ? Of doelde je niet op die beunkist :P?
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Thomox schreef:
Lieuwe schreef:
En dat is sarcastisch bedoeld :lol: ? Of doelde je niet op die beunkist :P?
Dat was niet sarcastisch bedoeld ;). Oftewel 18mm mdf voor zo'n klein bakje is misschien wat aan de dikke kant, maar stevig wordt het er wel van :mrgreen:
Thomox

Bericht door Thomox »

Zo jongens :) weer een stukje verder... Aanschouw :) de dikke elco's helpen erg goed voor het inhouden van de bass, dat is mooi :D
Bijlagen
2011-06-08 21.01.09.jpg
Thomox

Bericht door Thomox »

Kan iemand me vertellen hoe ik de potmeter moet aansluiten? Is onderstaande afbeelding juist?
Bijlagen
aansluiten potmeter.jpg
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Mooie soldeerbout :mrgreen:

Hier wat tekeningen die je misschien helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bronnen rechts en versterker(ingangen) in het midden.De massa,aarde,afscherming aan elkaar en links maar hoe en welke volgorde ??? hangt van de rest af.Zoals geen eindversterkerstromen door voorversterkermassas en voorkom lussen = twee punten langs twee wegen aan elkaar :( .
Wat de schakelaar betreft,het is idd goede isolatie (230V) OF veel stroom (secundair).Anders wordt het wel uitgebreider,relais + hulpspanning.
Anne
Mphus

Bericht door Mphus »

@Thomox

die afbeelding komt uit mijn topic (jou bericht 22:15). En is 100% onjuist!!! staat ook in het topic. (gewoon goed lezen :lol:)

dit is hoe het moet gekopieerd uit mijn topic(http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=11665):

van Rien Kleinjan
Ik snap niet helemaal wat je gedaan hebt. Maar laten we bij het begin beginnen.

1. op de ingangen (chassisdelen) waar het signaal binnenkomt sluit je de binnenste (dus afgeschermde) ader aan op het middelste pennetje.
2. de gevlochten afscherming soldeer je aan de buitenste poot (dus massa, of aarde zoals jij dat noemt)
3. bij de schakelaar sluit je alleen de afgeschermde aders aan.
4. de afscherming van alle aders soldeer je daar aan elkaar maar niet aan de schakelaar !
5. de afgeschermde ader vanaf de schakelaar aan de rechtse poot van de potmeter (as naar je toe, pennen naar onderen)
6. de afscherming aan de linkse poot.
7. nu een nieuwe afgeschermde kabel maken.
8. binnenste ader op middelste pen van potmeter.
9. afscherming (buitenkant) ook op linkse pen van potmeter.
10. andere kant van kabel naar versterker.
11. binnenste ader naar signaal in van versterker (heet in+ op jouw print, witte stekkertje)
12. afscherming op massa van print ( heet gnd op jouw print bij het witte stekkertje en niet bij de voeding)
13. nu hetzelfde verhaal nog een keer voor het andere kanaal (links/rechts)

Geen andere draden trekken aub, geeft alleen ellende ! Het kan anders, maar laat dat even achterwege.

Ik hoop overigens wel dat die laptopvoeding een gelijkspanning geeft en geen wisselspanning :oops: Je kunt dit zien aan het teken voor of na het voltage b.v. 18v= of 18 v met een golfje er achter.
Groeten Daan
Thomox

Bericht door Thomox »

Mphus schreef:
@Thomox
die afbeelding komt uit mijn topic
Ja sorry :oops: Dat was even makkelijk gevonden, zonder dat ik daar iets mee moest painten haha..

Naja, het is gelukt :) Hij regelt volume O:) Helaas bromt hij verschrikkelijk met en zonder bron aangesloten.. Dat is gewoon te wijten aan het aansluiten zonder isolatie?
Dan hoef ik me nergens druk om te maken als de definitieve kast komt :) Bedankt mensen voor de informatie, zo schiet het nog eens op :sure:
Mphus

Bericht door Mphus »

@Thomox

Het maakt mij niks uit hoor als men dingen kopieer uit mijn topic! We zijn hier met zen allen om van elkaar te leren onze creaties te laten zien!

Het ging mij er om dat die afbeelding een incorrecte manier van aansluiten is en dat dat dus ook voor iedereen duidelijk is, om teleurstelling etc. etc. te voorkomen!

In ieder geval heel veel succes nog!

Groeten Daan
PS. Ik neem aan dat je afgeschermd draad gebruikt? Ik zou denken dat wel of geen isolatie (even veiligheid daargelaten) de brom niet zou mogen veroorzaken.
Thomox

Bericht door Thomox »

Afgeschermd is dus anders dan met isolatie?

EDIT:
Voldoet deze?
Mphus

Bericht door Mphus »

Isolatie zorgt er voor dat de stroom alleen maar daar heen kan waar het moet, en er geen kortsluiting ontstaat. En componenten niet onder spanning staan.

De draad in jou link is afgeschermd. Heb je die ook goed aangesloten? (Zoals bijvoorbeeld aangegeven in een bericht van mij hier boven ergens?)

Dan zou hij volgens mij niet meer moeten brommen. (Tenzij er ongewilde contacten zijn)

Groeten Daan
Ps: sorry voor spelfouten, zit in bus.

-EDIT-
spelfouten
Thomox

Bericht door Thomox »

Voorlopig zo, binnenkort mooi afwerken :) Versterker klinkt erg goed in combinatie met mijn CHR70'egers :) Erg tevreden :)
Bijlagen
2011-10-15 20.12.36.jpg
2011-10-12 22.50.07.jpg
Thomox

Bericht door Thomox »

Zo mensen, ik heb een Thee-doosje gekocht bij de Xenos :)
Voor 1.99 klaar dus :$

Kijk hier het resultaat :)
Bijlagen
2011-12-21_22.00.14[1].jpg
2011-12-21_22.00.30[1].jpg
2011-12-21_22.00.47[1].jpg
A3Baak

Bericht door A3Baak »

Heb nu zelf een kant en klaar versterkertje gekocht van Dynavox de CS-PA1MK op basis van een TDA2004, zou wel eens willen horen hoe die TA2024 versterker klinkt ten opzichte van die TDA2004. Ik zit er over na te denken om alsnog zelf een versterker te bouwen.

Wat was je kwijt aan onderdelen als ik dat vragen mag?
Plaats reactie