DIY Labvoeding
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Labvoeding voor buizen
Dat laatste begrijp ik niet helemaal van je.
Hoe haal je die 0V er ineens bij?
Je rekent gewoon maximaal gedissipeerde vermogen uit.
Dat is dus 12,0 - 6,3 = 5,7V
De stroom is maximaal 3,0 A.
P = U x I = 5,7 x 3,0 = 17,0 W
Wat je wel kunt afvragen is of die 3A eigenlijk wel nodig is praktisch gezien.
Het valt me op dat de "junction-to-case" thermische weerstand in veel gevallen lager is bij MOSFET's en regelaars die meer spanning en/of stroom kunnen verdragen.
De LT1083 heeft bijvoorbeeld een θjc van 1,6 °C/W tov 2,3 °C/W voor de LT1084.
Een dubbele IRF830 zou een optie zijn, maar ik vind het eigenlijk niet zo fraai.
Dat maakt het ontwerp weer omslachtiger.
Voor die paar euro zou ik dan eerder in zoiets investeren:
http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... &R=0158578
Koelblok is nagenoeg even groot, maar heeft een thermische weerstand van maar 0,6 °C/W !!
(vind ik trouwens wel extreem laag)
Hoe haal je die 0V er ineens bij?
Je rekent gewoon maximaal gedissipeerde vermogen uit.
Dat is dus 12,0 - 6,3 = 5,7V
De stroom is maximaal 3,0 A.
P = U x I = 5,7 x 3,0 = 17,0 W
Wat je wel kunt afvragen is of die 3A eigenlijk wel nodig is praktisch gezien.
Het valt me op dat de "junction-to-case" thermische weerstand in veel gevallen lager is bij MOSFET's en regelaars die meer spanning en/of stroom kunnen verdragen.
De LT1083 heeft bijvoorbeeld een θjc van 1,6 °C/W tov 2,3 °C/W voor de LT1084.
Een dubbele IRF830 zou een optie zijn, maar ik vind het eigenlijk niet zo fraai.
Dat maakt het ontwerp weer omslachtiger.
Voor die paar euro zou ik dan eerder in zoiets investeren:
http://nl.rs-online.com/web/search/sear ... &R=0158578
Koelblok is nagenoeg even groot, maar heeft een thermische weerstand van maar 0,6 °C/W !!
(vind ik trouwens wel extreem laag)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Labvoeding voor buizen
Het is eigenlijk een beetje suf om voor de gloeistroom ook zo'n dik koelblok nodig te hebben.
Ik zat net eerder aan een PWM step-down schema te denken
Zoiets dus:
http://www.national.com/mpf/LM/LM2678.html
Efficiëntie is dan typisch 90%
Voor 6,3V @ 3A heb je dan helemaal geen groot koelblok meer nodig
Voor de hoogspanning gaat dat niet zomaar werken.
Vaak moet je dan geïsoleerd gaan werken etc.
Ik zat net eerder aan een PWM step-down schema te denken
Zoiets dus:
http://www.national.com/mpf/LM/LM2678.html
Efficiëntie is dan typisch 90%
Voor 6,3V @ 3A heb je dan helemaal geen groot koelblok meer nodig
Voor de hoogspanning gaat dat niet zomaar werken.
Vaak moet je dan geïsoleerd gaan werken etc.
Re: Labvoeding voor buizen
Inderdaad een koeler om U tegen te zeggen
.Moet voor het beste resultaat vermoedelijk wel met de ribben vertikaal voor zo veel mogelijk luchtstroom.
Een schakelende voeding is mooi,maar regelt niet tot nul (niet nodig ?).
Over die nul volt,da's simpel.Max.stroom 100mA x max.spanning over IRF840 =max.vermogen.Die max.spanning is er als de uitgang nul is.Voor de gloeistroom ook zo (kortsluitstroom).
Anne
Een schakelende voeding is mooi,maar regelt niet tot nul (niet nodig ?).
Over die nul volt,da's simpel.Max.stroom 100mA x max.spanning over IRF840 =max.vermogen.Die max.spanning is er als de uitgang nul is.Voor de gloeistroom ook zo (kortsluitstroom).
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Labvoeding voor buizen
OWjha zo bedoel je het.
Ik wil die IRF840 laten beginnen vanaf 10V, dus het zo in theorie kunnen voorkomen.
Die 6,3V PWM schakeling hoef ik niet te regelen, dat is gewoon een vaste waarde.
Daar maak ik denk ik ook nog een kortsluitbeveiliging op.
Ik wil die IRF840 laten beginnen vanaf 10V, dus het zo in theorie kunnen voorkomen.
Die 6,3V PWM schakeling hoef ik niet te regelen, dat is gewoon een vaste waarde.
Daar maak ik denk ik ook nog een kortsluitbeveiliging op.
Re: Labvoeding voor buizen
Zou je dat wel doen
.Er zijn buizen op 2V 3V 4V 5V 6,3V 10V 12,6V en dan heb je nog de "P" serie voor als er geen "E" te vinden is (PCF80 PCL82 ...)
Anne
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Labvoeding voor buizen
Nou zeg, dat vroeg ik dus een pagina terugAh!buis schreef:Zou je dat wel doen.Er zijn buizen op 2V 3V 4V 5V 6,3V 10V 12,6V en dan heb je nog de "P" serie voor als er geen "E" te vinden is (PCF80 PCL82 ...)
Anne
Zo'n PWM schakeling werkt ook gewoon met terugkoppeling (zoals een LM338 bv).
Dus daar is ook wel iets mee te verzinnen.
edit:
Ik lees net in de datasheet dat die LM2678 zelf ook al een "current limiter" aan boord heeft.
Re: Labvoeding voor buizen
Oei,daar hoef je toch niet zo boos om te kijken
.
Eerst ging het er over of gloeidraden voor wissel- ook gelijk-stroom mochten slikken en nu over verschillende spanningen
.
Of zit ik er helemaal naast en niet goed gekeken
.
Anne
Eerst ging het er over of gloeidraden voor wissel- ook gelijk-stroom mochten slikken en nu over verschillende spanningen
Of zit ik er helemaal naast en niet goed gekeken
Anne
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Labvoeding voor buizen
Boos?
Volgens mij issie verdrietig hoor
Ik bedoelde eigenlijk beiden, maar misschien was dat niet helemaal duidelijk.
Opzich kan het wel, dan moet ik geen 9Vac nemen, maar bv 15Vac.
Middels een step-down schakeling kun je dan van alles kiezen.
Ik bedenk me trouwens dat ik nog een fout heb gemaakt.
De eerste trafo moet namelijk de gloeistroom (ongeveer 3A) + de hoogspanning kunnen leveren (zo'n 2A)
Dan kom je dus al snel uit op een twee keer zo grote trafo!
Die 30VA is dan veel te klein.
Volgens mij issie verdrietig hoor
Ik bedoelde eigenlijk beiden, maar misschien was dat niet helemaal duidelijk.
Opzich kan het wel, dan moet ik geen 9Vac nemen, maar bv 15Vac.
Middels een step-down schakeling kun je dan van alles kiezen.
Ik bedenk me trouwens dat ik nog een fout heb gemaakt.
De eerste trafo moet namelijk de gloeistroom (ongeveer 3A) + de hoogspanning kunnen leveren (zo'n 2A)
Dan kom je dus al snel uit op een twee keer zo grote trafo!
Die 30VA is dan veel te klein.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Labvoeding voor buizen
Goed, het is een tijdje stil geweest.
Ik heb vooral nagedacht wat nou handig zou zijn.
Een Attiny45/85 is uiteindelijk gewoon te klein.
Gezien de kosten, kan ik net zo goed naar een Attiny44/84 gaan, die is nagenoeg even duur.
Die heeft ineens heel erg veel mogelijkheden meer!!!
Ook moet de spanningsregeling anders ivm het vermogen dat gedissipeerd wordt.
Ik ben daarom al op wat nieuwe ideeën gekomen.
Voor de hoogspanning is er namelijk wel wat te verzinnen.
Aangezien ik waarschijnlijk toch een back-to-back opstelling ga nemen met de transformatoren, is er een mogelijkheid om de 115Vac (ongeveer 161Vdc) te gebruiken.
De gloeistroom wilde ik al doen met een PWM schakeling.
Een buck converter lijkt me hier het beste op z'n plaats.
Het rendement is iig gigantisch hoger!!
Voor een beknopte berekening zie:
http://satcom.tonnarelli.com/files/smps ... 031809.pdf
(TIP!!!)
Je komt dan al snel in orde grootte van 90%.
De MOSFET wordt dan amper warm.
Dit tegenover 40% van een lineaire schakeling!
Een tussenweg is misschien nog om na de PWM een lineaire schakeling te nemen met een kleine spanningsval.
Daar ben ik nu nog mee bezig.
Het geheel is regelbaar van 5-20Vdc
Dat lijkt me voldoende om de meest bekende buizen te voorzien van de nodige gloeisap.
Maximale stroom is ongeveer 3A.
Voor de HV voeding is dat alleen voor een PWM schakeling niet te doen omdat het bereik te groot is.
Om toch de verliezen enigszins te beperken leek het me handig om het op te delen in twee stukken.
Van 10 tot ongeveer 150Vdc en van 150Vdc tot 300Vdc.
Maximale vermogen dat dan wordt wordt weggestookt is dan ongeveer 15W.
Dit kan dus door de 115Vac aftakking te nemen en middels een (solid state) relay automatisch te schakelen.
Wanneer er geschakeld wordt, kan zuiver software matig ingesteld worden
Hier een nieuw schema.
Dit is nog een grove schets.
Ik heb vooral nagedacht wat nou handig zou zijn.
Een Attiny45/85 is uiteindelijk gewoon te klein.
Gezien de kosten, kan ik net zo goed naar een Attiny44/84 gaan, die is nagenoeg even duur.
Die heeft ineens heel erg veel mogelijkheden meer!!!
Ook moet de spanningsregeling anders ivm het vermogen dat gedissipeerd wordt.
Ik ben daarom al op wat nieuwe ideeën gekomen.
Voor de hoogspanning is er namelijk wel wat te verzinnen.
Aangezien ik waarschijnlijk toch een back-to-back opstelling ga nemen met de transformatoren, is er een mogelijkheid om de 115Vac (ongeveer 161Vdc) te gebruiken.
De gloeistroom wilde ik al doen met een PWM schakeling.
Een buck converter lijkt me hier het beste op z'n plaats.
Het rendement is iig gigantisch hoger!!
Voor een beknopte berekening zie:
http://satcom.tonnarelli.com/files/smps ... 031809.pdf
(TIP!!!)
Je komt dan al snel in orde grootte van 90%.
De MOSFET wordt dan amper warm.
Dit tegenover 40% van een lineaire schakeling!
Een tussenweg is misschien nog om na de PWM een lineaire schakeling te nemen met een kleine spanningsval.
Daar ben ik nu nog mee bezig.
Het geheel is regelbaar van 5-20Vdc
Dat lijkt me voldoende om de meest bekende buizen te voorzien van de nodige gloeisap.
Maximale stroom is ongeveer 3A.
Voor de HV voeding is dat alleen voor een PWM schakeling niet te doen omdat het bereik te groot is.
Om toch de verliezen enigszins te beperken leek het me handig om het op te delen in twee stukken.
Van 10 tot ongeveer 150Vdc en van 150Vdc tot 300Vdc.
Maximale vermogen dat dan wordt wordt weggestookt is dan ongeveer 15W.
Dit kan dus door de 115Vac aftakking te nemen en middels een (solid state) relay automatisch te schakelen.
Wanneer er geschakeld wordt, kan zuiver software matig ingesteld worden
Hier een nieuw schema.
Dit is nog een grove schets.
