Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door Pjotr »

De E-MU Tracker Pre geluidskaart is een redelijk geprijsde USB geluidskaart die welhaast gemaakt is om te meten. Deze heeft een 3,5 mm microfoon jack ingang met 5V voeding voor een elektret microfoon. Daarop kun je zonder meer direct een WM-61A Panasonic kapseltje (verkrijgbaar bij Rumoh ) aansluiten, het Sennheiser KE4-211 kapseltje van Paul v. Lingen of een gecalibreerde EMM-8 van BFAkustik. Die laatste gebruik ik zelf. Maar eigenlijk kun je daar ieder elektret kapseltje direct op aansluiten.

Er is daarbij echter één bezwaar: Als je 3,5 mm jack ingang gebruikt zijn beide XLR/Line ingangen uitgeschakeld en die gaan dan naar de 3,5 mm jack bus. Je kunt dan dus niet meer een line ingang gebruiken om een 2-kanaal meting met een referentie signaal te doen. Je zit dan vast aan een 1-kanaal meting :( Althans............ dat lijkt zo :mrgreen:

Er is daarvoor een elegante oplossing, de Tracker Pre heeft ook twee "Insert" aansluitingen! Die insert aansluitingen onderbreken de signaalweg van mic./line voorversterker naar de AD converter:
Blokschema.gif
Door nu een 6,3 mm stereo jackplug in de insert van het rechte kanaal te steken hebben we een directe toegang tot de AD converter van het rechter kanaal, wordt de rechter mic VV onderbroken en blijft de Mic. voorversterker van het linker kanaal gewoon werken en gaat die apart naar de linker AD converter.

Het is daarbij even opletten want het signaal naar de AD converter zit dus op de "Ring" aansluitng van de jack plug en NIET op de tip! De "Tip" niet aansluiten want daar zit de uitgang van de Mic/Line voorversterker aan. De ingangsimpedantie van de insert ingang is 5 Kohm en de gevoeligheid is fixed op 4V_pp: De volumeregelaar van de lijningang van dat kanaal doet dus niets.

Je sluit het dan dus als volgt aan:
tracker_rear.jpg
Voor de microfoon heb je een 3,5 mm stereo jack plugje nodig en sluit je het kapseltje aan op de "Tip". Dat is dan het linker kanaal of kanaal 1 als je de ASIO interface gebruikt. De "Ring" sluit je niet aan.

Op deze manier kun je dus uitstekend 2-kanaal akoestische metingen doen. Maar ook voor impedantie metingen hebben die insert ingangen de voorkeur. Het voordeel is daarbij dat de gevoeligheid niet afhangt en van stand van de ingangs
regelaars wanneer je de line ingangen zou gebruiken. Het verschil in gevoeligheid tussen de 2 kanalen die ik meette was 0,03 dB. Bij zo'n klein verschil hoef je eigenlijk niet eens te kalibreren voor een impedantie meting.

Kortom een ideaal meetkaartje eigenlijk, zeker i.c.m. een Laptop. Is 24 bits en gaat tot SR's van 192 KHz. Enige wat je nog nodig hebt is een goed elektret microfoon kapseltje, een meet jig voor impedantie metingen, wat kabelzooi en uiteraard "ARTA" als meetsoftware! :mrgreen: Bij mij werkt dit echt probleemloos, zeker nu ARTA met versie 1.7 ook ASIO drivers goed ondersteund.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 07 jun 2011, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Tip: E-MU Tracker Pre - Elektret microfoon aansluiten

Bericht door b_force »

Duidelijk stukje tekst Peter :goedzo:

Nog een voordeel van de E-MU Tracker Pre is dat de vervorming ook nog best laag is.
Dus eventueel ook voor vervormingsmetingen te gebruiken.

Ik kan hem trouwens ook direct voeden vanuit USB, dus geen externe adapter nodig.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ik kan hem trouwens ook direct voeden vanuit USB, dus geen externe adapter nodig.
maar mogelijk niet elke USB poort geeft genoeg sap (sommige laptops zijn beroerd wat dat betreft, btdt), is dit belangrijk voor je, dan eerst testen op je eigen PC
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
..... Je kunt dan dus niet meer een line ingang gebruiken om een 2-kanaal meting met een referentie signaal te doen. Je zit dan vast aan een 1-kanaal meting ....
dat heb ik ook met mijn kaart, eens zien of deze oplossing daar ook werkt....

:oops: en dan te bedenken dat ik om de reden van "alleen een insert" een verder mooie kaart niet heb gekocht (omdat ik dacht daar geen 2kanaals metin mee te kunnen doen), en ik nu met een kaart zit waar ik ook geen 2kanaals meting mee kan doen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Nog een voordeel van de E-MU Tracker Pre is dat de vervorming ook nog best laag is.
Dus eventueel ook voor vervormingsmetingen te gebruiken.
Klopt, maar wil je vervorming van speakers meten met het WM-61A kapseltje dan zou ik toch de modificatie van Linkwitz doen en een buffertje maken. Boven een SPL van 90 dB gaat het kapseltje anders zelf te veel vervormen. Met het Sennheiser KE4-211kapseltje hoef je niet te modden, dat kun je zo als source follower aansluiten. Maar dan heb je wel het buffertje nodig!
Mic _buffer.gif
Mic buffer.jpeg
W.b.t. die USB voeding, dat is wat HJ zegt. De ene USB poort levert wel genoeg sap om zonder externe voeding te werken en de andere niet. Wil hij niet op USB2.0 werken dan doet een 5V/1A voeding adaptortje wonderen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb die van mij inmiddels al op tientallen verschillende laptops gebruikt en daar had ik nergens problemen.

Maarja, computers blijven computers, dus het kan altijd wel ergens een keer mis gaan. :wink:
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Bedankt voor de tip Peter! De Tracker Pre is inderdaad een fantastisch stukje hardware. Ik heb hem al redelijk mishandeld door per ongeluk de uitgangen met elkaar te verbinden, maar het blijft werken :o .
Enige jammer is dat de (beta) drivers voor Win7 64-bit nog een beetje brak zijn, soms kapt de Tracker Pre er in een keer mee en moet ik hem opnieuw opstarten.
Henkjan schreef:
b_force schreef:
maar mogelijk niet elke USB poort geeft genoeg sap (sommige laptops zijn beroerd wat dat betreft, btdt), is dit belangrijk voor je, dan eerst testen op je eigen PC
Misschien dat een Y-usb kabeltje, hier uitkomst kan bieden? Enkele draagbare laptopschijfjes hebben zo'n USB verloopkabeltje dat 2 usb stekkers gebruikt voor de stroom.
Moet vast wel iets mee te fabrieken zijn zodat deze op de Tracker Pre past.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zit net nog even op de site van E-MU te kijken en voor de Tracker Pre is er een opvolger, de E-MU 0204 USB

Deze heeft wel een aparte ingang voor een 3.5 mm jack voor een elktret microfoon en een aparte Line ingang maar weer geen Inserts. Is dus ook goed bruikbaar met losse elektret kapseltjes en kost ongeveer hetzelfde, ong. €125. Heeft trouwens weer geen 48V phantom power.
0204-Block-Diagram.gif
Nadeel vind ik dan weer dat de line inputs niet fixed zijn maar regelbaar. Ik vind zelf eigenlijk dat de vaste instelling van de gevoeligheid van de Insert ingangen van de Tracker Pre juist wel een voordeel. Scheelt weer kans op fouten en hoef je eigenlijk niet te calibreren bij impedantie metingen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat is dan eerder de opvolger van de EMU 0202.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoals je wilt, 'tis maar hoe je het bekijkt :mrgreen: De 0202 had weer geen voeding voor een elektret kapseltje en ook geen 48V phantom. Onbruikbaar dus met condensator microfoons. De 0204 heeft weer wel 5V voeding voor een elektret kapseltje.

W.m.b. blijft de Tracker Pre een van de mooiste betaalbare meetkaartjes boven de rest.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Overigens nog meer keuze:
http://www.thomann.de/nl/search.html?gk ... fid17=9905

Ik hoop trouwens niet dat ze die E-MU Tracker Pre uit assortiment gaan halen.
Wat trouwens NOG een voordeel is, is dat die E-MU Tracker Pre een zogenaamd "zero-latency" kaart is.
Daarmee kun je heel mooi gitaar etc opnemen realtime met de muziek.
Maarja, dat is niet echt boeiend voor metingen :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bij Feedback en Peter Verspuy zie ik hem niet meer op de website staan en is ie vervangen door de 0204 :( Ben dus bang van wel... :roll:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

:( :cry: :cry:

Zelfs Linkwitz gebruikt hem :lol:
http://www.linkwitzlab.com/frontiers_6.htm
Raymond

Bericht door Raymond »

Toevallig, ik heb er net eentje aangeschaft (volgens mij op aanraden van B_force). Met een beetje mazzel wordt die morgen afgeleverd :)

De opvolger van de tracker PRE (de emu 204) heeft nòg een heel groot nadeel: Die heeft geen 48V phantom spanning meer op de XLR. Dus die kan je niet meer gebruiken icm bijvoorbeeld de EMM-6 van parts-express!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Over dat laatste hadden we het net :wink: :lol:
Raymond

Bericht door Raymond »

hmm, niet scherp genoeg opgelet door mij :)

Sowieso heb ik het idee dat die 204 is uitgebracht in de "creative" tijd en dat er flink op onderdelen is bezuinigd. Ik zie namelijk ook nergens meer iets staan over de klasse-A voorversterkers ed, waar bij de EMU tracker pre wel over wordt opgeschept.

Die opvolger is dus vooral uitgebracht om te bezuinigen, imho :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmmm... Bax-shop.nl meldt nu ook "Voorraadstatus: Uit assortiment". Denk dat als je er nog een wilt scoren dat je snel moet zijn. Er zijn er nog wel die hem aanbieden voor tussen de €140 en €150.

Of de 0204 nu slechter is of een bezuiniging zou ik niet durven beweren. Het lijkt mij evengoed een mooi kaartje i.c.m. een los kapseltje en de gecalibreerde EMM-8 van BFAkustik.

De Tracker heeft wel het euvel dat de ruis boven de 30 KHz behoorlijk gaat oplopen. Overigens niet belangrijk, behalve als je hele lage vervorming aan versterkers zou willen meten. Ben benieuwd of de 0204 dat niet heeft.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor vervormingmetingen aan versterkers gebruik ik trouwens mijn Asus Xonar D1.
Er zijn daar nog wat luxere versies van, maar die kosten gelijk een hoop meer.
Verschil met de D2 is niet heel groot.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Over de kwaliteit van de EMU 0204 zou ik mij geen zorgen maken. De ADC van de preamp is hetzelfde gebleven, alleen de DAC is veranderd en een AK4396 geworden (beter? dan de CS4392?).

De EMU0204 heeft in vergelijking met de Tracker Pre:
  • AK4396 DAC (ipv CS4392)
  • 1 XLR + 1 6.3mm stereo jack + 3.5mm (mono?) jack ingang (ipv 2 XLR, gedeeld met stereo 3.5mm jack bij de Tracker Pre)
  • geen inserts
  • alleen ongebalanceerde uitgangen
  • hoofdtelefoonuitgang kan dienen als een paar extra uitgangen (kanaal 3+4) (bij de Tracker Pre is dit gewoon kanaal 1+2)
  • geen phantom voeding
Het is jammer dat ze de inserts weg hebben gelaten en de uitgangen alleen ongebalanceerd hebben gemaakt, maar de 0204 lijkt mij ook een prima meetkastje met bijvoorbeeld de IBF EMM-8.
Hoeft zeker niet onder te doen van de Tracker Pre wat akoestische metingen betreft.

Edit:
Volgens mij is de 0204 meer te beschouwen als een tussenmodel van de 0202 & Tracker Pre, dan opvolger.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
AK4396 DAC (ipv CS4392)
Dat zou nog wel eens een verbetering kunnen zijn t.o.v. de Tracker. Ik heb het idee dat de oplopende ruis boven de 30 KHz van de CS4392 afkomstig is.
alleen ongebalanceerde uitgangen
De Tracker heeft ook geen gebalanceerde uitgangen, ook al beweert het manual anders. De ring zit gewoon met massa verbonden. De 0404 heeft wel gebalanceerde uitgangen, maar dat is een heel andere (en ook duurdere) kaart
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik heb het apparaat van de week binnen gekregen. Voor het maken van een impedantiemeetkabeltje was ik origineel van plan de XLR ingangen te gaan gebruiken, maar had mij even niet beseft dat je dan die xlr van balanced naar unbalanced moet omzetten. Daarnaast moet je ook goed in de gaten houden dat die 48V phantomvoeding uit staat en zit je idd met die volumeknoppen.

Dus morgen maar even jackpluggen scoren en dan het kabeltje in elkaar gaan zetten. Wel jammer dat die kabels die ik nu heb liggen nu een beetje nutteloos zijn geworden :oops:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kunt toch de huidige kabels dan voorzien van je juiste stekkers?
Dat heb ik ook gedaan.
Raymond

Bericht door Raymond »

Ik had de kabels kant en klaar gekocht. Ik kan idd wel de stekkers eraf knippen, maar dit soort coaxkabel heb ik plenty liggen dus da's niet nodig.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Pjotr schreef:
alleen ongebalanceerde uitgangen
De Tracker heeft ook geen gebalanceerde uitgangen, ook al beweert het manual anders. De ring zit gewoon met massa verbonden.
Weet je dat heel zeker? Op de website staat ook bij de specificaties dat deze gebalanceerd zijn. Lijkt mij wel heel sterk dat EMU/Creative gebakken lucht verkoopt.
Anders is dit wel een flink potje misleiding zeg..
Raymond schreef:
Ik heb het apparaat van de week binnen gekregen. Voor het maken van een impedantiemeetkabeltje was ik origineel van plan de XLR ingangen te gaan gebruiken, maar had mij even niet beseft dat je dan die xlr van balanced naar unbalanced moet omzetten
Je hoeft toch niets om te zetten? Je kan prima alles unbalanced laten, alleen de 'hot' en massa gebruiken dan. En eventueel de 'cold' aan de massa leggen (let op! alleen bij de ingang)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Weet je dat heel zeker? Op de website staat ook bij de specificaties dat deze gebalanceerd zijn. Lijkt mij wel heel sterk dat EMU/Creative gebakken lucht verkoopt.
Anders is dit wel een flink potje misleiding zeg..
Ja, i.i.g. zit bij mij de ring hard aan massa. Zou dit niet direct misleiding willen noemen, bij veel studio apparatuur zit dit net zo en heet dat "Pseudo gebalanceerd". Je kunt er op die manier wel een gebalanceerde kabel op aansluiten. Zouden ze daarvoor een mono jack gebruikt hebben dan zou dat niet goed gaan: De ring zou dan geen, of niet goed contact maken. Belangrijkste voor de brom onderdrukking is dat de ingangen echt gebalanceerd zijn, voor uitgangen is dat minder belangrijk.

Hier is het eigenlijk wel een voordeel omdat je toch ongebalanceerd werkt
Plaats reactie