projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Ik was er al een beetje bang voor. Tijdens het gieten viel mij op dat, ondanks zorgvuldig mengen, er behoorlijk wat zand naar de bodem van de mengtrog was gezonken. Het zal het risico wel zijn van Hornbachspul. Dit ontmengen heeft zich voortgezet in de mal.
Deze moet dus opnieuw.
Deze moet dus opnieuw.
Re: projekt egalisatiemortel
Da's jammer.
Gelukkig kost het spul geen fortuin en kan je gewoon opnieuw proberen.
Gelukkig kost het spul geen fortuin en kan je gewoon opnieuw proberen.
Re: projekt egalisatiemortel
Inderdaad. Ik ben er ook niet heel rouwig om. De mal is nog steeds prima, dus het is in principe een kleine moeite.rho schreef:Gelukkig kost het spul geen fortuin en kan je gewoon opnieuw proberen.
Re: projekt egalisatiemortel
Was de mortel over de uiterste houdbaarheidsdatum heen..........????
Of is het ook mogelijk dat de conditie van opslaan (temperatuur/vochtigheid/aanmaak-verwerking) een rol heeft gespeeld..??
Je krijgt in ieder geval ervaring in storten/gieten...

Of is het ook mogelijk dat de conditie van opslaan (temperatuur/vochtigheid/aanmaak-verwerking) een rol heeft gespeeld..??
Je krijgt in ieder geval ervaring in storten/gieten...
Re: projekt egalisatiemortel
Ik heb nog wel een stukje fundering nodig in de nabije toekomst.. kan ik Arno daar alvast voor boeken..??hannesie schreef:Je krijgt in ieder geval ervaring in storten/gieten...![]()
Re: projekt egalisatiemortel
bommes schreef:Ik heb nog wel een stukje fundering nodig in de nabije toekomst.. kan ik Arno daar alvast voor boeken..??hannesie schreef:Je krijgt in ieder geval ervaring in storten/gieten...![]()
Als je 'm al geboekt krijgt dan moet je wel heeeeeel veel gedult hebben. Voordat het eerste deel gestort is ben je zomaar 20 pagina's verder
Re: projekt egalisatiemortel
Als je een beetje had opgelet had je geweten dat mijn projekten altijd zo traag gaan omdat ik juist zoveel bezig ben voor anderenJBHC schreef:Als je 'm al geboekt krijgt dan moet je wel heeeeeel veel gedult hebben. Voordat het eerste deel gestort is ben je zomaar 20 pagina's verder
Re: projekt egalisatiemortel
Inderdaad, hij heeft eerst voor mij een paar ronde baffletjes gemaakt voordat hij kon gaan gieten. 
Re: projekt egalisatiemortel
Arno schreef:Als je een beetje had opgelet had je geweten dat mijn projekten altijd zo traag gaan omdat ik juist zoveel bezig ben voor anderenJBHC schreef:Als je 'm al geboekt krijgt dan moet je wel heeeeeel veel gedult hebben. Voordat het eerste deel gestort is ben je zomaar 20 pagina's verder
Beste Arno,
Ik heb een kast vol met speakers waar ik nog van alles voor moet bouwen en dan heb ik het nog niet gehad over mijn huis. Dus denk niet dat ik niet oplet of niet weet hoe het is als je altijd voor anderen de handige Harry uithangt. (Vraag maar aan mijn vrouw
Of zoals mijn vader zegt:"Het is fijn om iemand te kennen die handig is, het is alleen jammer als je dat zelf bent. "
Re: projekt egalisatiemortel
Ah, zo te horen snap je wel wat ik bedoel. Nou vooruit, dan mag je wel weer flauwe grappen over mijn werktempo maken 
Re: projekt egalisatiemortel
Kennen Arno en je vrouw elkaar?JBHC schreef:...
Beste Arno,
...Dus denk niet dat ik niet oplet of niet weet hoe het is als je altijd voor anderen de handige Harry uithangt. (Vraag maar aan mijn vrouw)
...
Re: projekt egalisatiemortel
Nee, het was nog tot 2012 houdbaar. Althans, dat staat op de zak. Maar zoals ik al zei was deze wel een beetje klonterig, misschien dat dat het iets mee te maken had? Ik weet het niet.hannesie schreef:Was de mortel over de uiterste houdbaarheidsdatum heen..........????
Of is het ook mogelijk dat de conditie van opslaan (temperatuur/vochtigheid/aanmaak-verwerking) een rol heeft gespeeld..??
De volgende zak ga ik kopen en dan meteen storten
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: projekt egalisatiemortel
Arno, als je met een printje van deze draad naar de Hornbach gaat krijg je vast wel een nieuwe zak voor nop. Niet dat het veel uitmaakt op de totale kosten van zo'n project, maar ik vind zeuren in zo'n situatie tenminste nog een beetje genoegdoening geven 
Re: projekt egalisatiemortel
Printerinkt is per kilo net iets duurder dan mortelvacuphile schreef:Arno, als je met een printje van deze draad naar de Hornbach gaat krijg je vast wel een nieuwe zak voor nop. Niet dat het veel uitmaakt op de totale kosten van zo'n project, maar ik vind zeuren in zo'n situatie tenminste nog een beetje genoegdoening geven
Re: projekt egalisatiemortel
Niemand zegt dat je alle berichten uit deze thread moet uitprinten...Arno schreef:Printerinkt is per kilo net iets duurder dan mortelvacuphile schreef:Arno, als je met een printje van deze draad naar de Hornbach gaat krijg je vast wel een nieuwe zak voor nop. Niet dat het veel uitmaakt op de totale kosten van zo'n project, maar ik vind zeuren in zo'n situatie tenminste nog een beetje genoegdoening geven
Re: projekt egalisatiemortel
Hoi Arno,
Bij dat uitzakken/ontmengen van het zand. Kan het zijn dat je de 2e keer (misschien ongemerkt) toch net wat meer water hebt toegevoegd? Ik zou in jouw geval omdat je niet een vlakke vloer gaat gieten de viscositeit wat hoger aanhouden. Dan zal de neiging van ontmengen van vooral de wat zwaardere deeltjes wat minder optreden.
Daarnaast heb je in je mal natuurlijk een veel langzamere droging (dus toename van viscositeit) in vergelijking met een vloer, waardoor de zwaarste deeltjes veel langere tijd hebben om uit te zakken. Tegelijkertijd heb je een veel hogere vulhoogte (ivm met een egalisatievloer) waardoor het uitzakken van de zwaarste deeltjes zich onderin natuurlijk heel anders gaan verhouden dan in de paar mm af te leggen laagdikte op een vloer.
Gevoelsmatig zou ik de egalisatiemortel niet zo ver afdunnen als karnemelk, zoals vaak aangegeven. Maar eerder als een heel dikke yoghurt. Dan bij het vullen de mal op een of andere manier de mal wat in een laag frequente trilling brengen. (ergens een flinke subwoofer, of basshaker over of zo?Grapje natuurlijk met zo'n massa, zal je waarschijnlijk met zwaarder geweld moeten doen ) Dit om uit de hogere visceuse massa zo veel mogelijk de lucht te laten ontsnappen. Misschien dat er daardoor bovenin ook wat beter het water komt. Lijkt me dat je dan een betere korrelverdeling krijgt en een homogenere wand.
Het is maar een suggestie, ik heb zelf ook nog nooit egalistiemortel in een mal gegoten. Maar als ik een beetje de fysica volg, lijkt me dit niet onlogisch. Misschien het proberen waard.
Groetjes en succes,
Wido
Bij dat uitzakken/ontmengen van het zand. Kan het zijn dat je de 2e keer (misschien ongemerkt) toch net wat meer water hebt toegevoegd? Ik zou in jouw geval omdat je niet een vlakke vloer gaat gieten de viscositeit wat hoger aanhouden. Dan zal de neiging van ontmengen van vooral de wat zwaardere deeltjes wat minder optreden.
Daarnaast heb je in je mal natuurlijk een veel langzamere droging (dus toename van viscositeit) in vergelijking met een vloer, waardoor de zwaarste deeltjes veel langere tijd hebben om uit te zakken. Tegelijkertijd heb je een veel hogere vulhoogte (ivm met een egalisatievloer) waardoor het uitzakken van de zwaarste deeltjes zich onderin natuurlijk heel anders gaan verhouden dan in de paar mm af te leggen laagdikte op een vloer.
Gevoelsmatig zou ik de egalisatiemortel niet zo ver afdunnen als karnemelk, zoals vaak aangegeven. Maar eerder als een heel dikke yoghurt. Dan bij het vullen de mal op een of andere manier de mal wat in een laag frequente trilling brengen. (ergens een flinke subwoofer, of basshaker over of zo?Grapje natuurlijk met zo'n massa, zal je waarschijnlijk met zwaarder geweld moeten doen ) Dit om uit de hogere visceuse massa zo veel mogelijk de lucht te laten ontsnappen. Misschien dat er daardoor bovenin ook wat beter het water komt. Lijkt me dat je dan een betere korrelverdeling krijgt en een homogenere wand.
Het is maar een suggestie, ik heb zelf ook nog nooit egalistiemortel in een mal gegoten. Maar als ik een beetje de fysica volg, lijkt me dit niet onlogisch. Misschien het proberen waard.
Groetjes en succes,
Wido
Re: projekt egalisatiemortel
misschien een paar opmerkingen van een bouwkundige...
als je beton giet dan is het voor de sterkte van belang dat je de mortel zo dik mogelijk houdt (dikke kwark?) en voor het storten een trilnaald (fyi: vibrator aan een snoer) gebruikt of de bekisting trilt (verdichten: de grote en kleine deeltjes gaan dan dichter op elkaar zitten, net als losse koffie schudden die net niet in de pot past). Je kunt dat bv ook goed doen met een vlakschuurmachine. Wat er dan gebeurt is dat de dikke pasta ineens gaat vloeien. Doe je dit echter te veel of te hard dan gaat de mortel ontmengen. Als je dit te laat doet maak je de pas gevormde bindingen tussen de deeltjes weer kapot. Als je een waterfilm bovenop de mortel ziet heb je genoeg verdicht. Als er dan nog wat belletjes inzitten is dat pech. Verder verdichten maakt het eerder slapper dan sterker.
Het hardingsproces is een reaktie, geen opdrogen. Het water reageert met de cement, het teveel aan water (tov cement) moet wel opdrogen, maar dit doet niets met de sterkte zolang je geen capillaire ruimtes overlaat waar water zat ipv mortel. Dan wordt het poreus.
Als er klonten in de cement zitten is dat niet perse slecht, maar dat betekend dat de reactie al langzaam op gang is gekomen met vocht uit de lucht. Als je dat gaat gebruiken wordt het iets slapper, al naar gelang hoever het al heeft gereageerd. Maar in principe hoef je de klonten niet allemaal kapot te maken. En na het aanmengen blijft de mortel goed zolang je het in beweging houdt (denk aan draaiende betontrucks) maar als je het gaat verwerken zou ik na een 10 min al niet meer lopen prutsen en het laten harden.
als je beton giet dan is het voor de sterkte van belang dat je de mortel zo dik mogelijk houdt (dikke kwark?) en voor het storten een trilnaald (fyi: vibrator aan een snoer) gebruikt of de bekisting trilt (verdichten: de grote en kleine deeltjes gaan dan dichter op elkaar zitten, net als losse koffie schudden die net niet in de pot past). Je kunt dat bv ook goed doen met een vlakschuurmachine. Wat er dan gebeurt is dat de dikke pasta ineens gaat vloeien. Doe je dit echter te veel of te hard dan gaat de mortel ontmengen. Als je dit te laat doet maak je de pas gevormde bindingen tussen de deeltjes weer kapot. Als je een waterfilm bovenop de mortel ziet heb je genoeg verdicht. Als er dan nog wat belletjes inzitten is dat pech. Verder verdichten maakt het eerder slapper dan sterker.
Het hardingsproces is een reaktie, geen opdrogen. Het water reageert met de cement, het teveel aan water (tov cement) moet wel opdrogen, maar dit doet niets met de sterkte zolang je geen capillaire ruimtes overlaat waar water zat ipv mortel. Dan wordt het poreus.
Als er klonten in de cement zitten is dat niet perse slecht, maar dat betekend dat de reactie al langzaam op gang is gekomen met vocht uit de lucht. Als je dat gaat gebruiken wordt het iets slapper, al naar gelang hoever het al heeft gereageerd. Maar in principe hoef je de klonten niet allemaal kapot te maken. En na het aanmengen blijft de mortel goed zolang je het in beweging houdt (denk aan draaiende betontrucks) maar als je het gaat verwerken zou ik na een 10 min al niet meer lopen prutsen en het laten harden.

