1ste project: center speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

Na flink wat op dit forum te hebben mee gelezen en soms een vraagje gesteld te hebben ben ik tot een eerste project wens gekomen.
een center speaker als aanvulling op mijn eltax monitor 3 speakers.

Ik heb wat gezocht op het forum naar voorgangers:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... r#p1512720
veel verder kwam ik niet, althans niet bij iets wat mij iets duidelijk maakte.

Ik heb geen ervaring met filters samenstellen of metingen uitvoeren.
En om eerlijk te zijn wil ik ook niet gaan investeren in een meet microfoon en software om die metingen uit te voeren.
Houd voor mij dan het zelfbouwen al op of kan ik via een andere weg toch aan een filter ontwerp komen..??
Tevens ben ik absoluut onbekend met het programma om behuizingen uit te rekenen en ik moet zeggen al die termen schrikken me behoorlijk af.. :oops:
Is dit programma een vereiste om tot een goed resultaat te komen..?? oftwel zal ik het me eigen moeten gaan maken..??

Wat ik zoek is een niet al te grote kast met bij voorkeur 1 tweeter en 2 breedbanders.
Veel laag gave wens ik niet, het hoeft geen "under cover" sub te worden.

hoe ga ik te werk nu..??
Ga ik eerst opzoek naar geschikte drivers en hoe weet ik of bepaalde drivers met elkaar te combineren zijn..??
Kan wel 2 breedbanders uit zoeken en een tweetertje maar werkt dat zomaar bij elkaar.
Het ontwerp mag vrij simpel zijn, bijvoorbeeld:
Afbeelding

Zijn er misschien links naar bouw beschrijving met filter plan te vinden ergens waarbij er ook center speakers worden beschreven..??
deze heb ik al gevonden:
http://www.lautsprechershop.de/
Dit spreekt me bijvoorbeeld erg aan:
http://oaudio.de/Loudspeaker-DIY-kits/C ... ::676.html
Een hoop vragen maar goed ik moet ergens beginnen.. :D
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Raymond »

Ik denk dat het wel een goed idee is om een bestaand ontwerp na te bouwen. Met die lautsprechershop heb je een site gevonden waar zo'n beetje alle ontwerpen uit de duitse speakerbladen wel te krijgen zijn (eigen ontwerpen van die bladen). Vaak valt er over zo'n ontwerp dan ook wel meer info te vinden, als je zoekt op de naam van het ontwerp.

Voordeel daarvan is dat je iig met een werkend ontwerp aan de slag gaat. Je kan dan ook meningen van anderen erover vinden.

Mocht je het virus te pakken krijgen, kan je altijd alsnog aan het zelf ontwerpen slaan :)

Ander voorbeeldje:
http://www.intertechnik.de/Lautsprecher-Shop/Bauvorschläge/Heimkino/_BS_FT8TOP_1768,de,205,52996
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door wouter »

helemaal mee eens, een bestaand ontwerp nemen.

Je kunt trouwens met een potente breedbander ook klaar zijn...
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

@ raymond:
Dat ziet er wel leuk uit, maar ik ben bang dat ik met de bas poort aan de achter zijde een erg gekleurde weergave ga krijgen als het ding te dicht tegen de muur staat.
Ook beperkt dat eventueel de keuze om de center in het tv meubel te plaatsen/verwerken.
maar het is duidelijk dat een bestaand ontwerp als eerste klusje een aanrader is.
Zit ik dan vast aan dergelijke internet shops om zaken te bestellen..??
Of kan ik plannen en materiaal lijstjes hier op het forum terug vinden of op het internet ergens..??

@wouter:
Heb je voorbeeldjes van een bestaand ontwerp met een "potente breedbander"..??
bedoel je zo iets:
http://www.digitalhifi.de/hifi/ct218_en.htm
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Raymond »

Er zijn in nederland ook een paar speakershops waar je gewoon terecht kan. Dan moet je wel zorgen dat je een ontwerp kiest met componenten die zij in het assortiment hebben.

over het algemeen is het intussen wel een echte internetbusiness geworden, de speakerhandel :) En redelijk internationaal ook nog. Ik denk dat veel mensen hier wel meer spullen uit het buitenland halen (USA, DE) dan uit NL.
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

Okay duidelijk zover.
Ik ga die diverse shops eens afstruinen en misschien nog wat reacties van andere forumleden hier afwachten, misschien komt er nog wel een leuk ontwerpje voorbij.. O:)
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Raymond »

Op die lautprechershop heb ik al heel wat ontwerpjes gezien, van 100-500 euro. Dus daar ben je voorlopig wel even zoet mee.

En het uitzoeken is de helft van de lol van het bouwen :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Martijn H »

Lijkt wel wat op mijn center wat je in je startpost afbeelt
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

Martijn, dat plaatje heb ik gewoon gekopieerd van uit de post die ik linkte:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... r#p1512720
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Arno »

Als je dezelfde drivers gaat gebruiken, dan heb ik daar nog wel een cnc-programma'tje van liggen :wink:
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

een cnc programmaatje schijven moet me nog wel lukken (heb 4 jaar als cnc frezer gewerkt vroeger :wink: ) alleen heb ik geen cnc freesbankje.. :?

Ik ben er nog niet uit, er zijn genoeg ideetje op de diverse sites te vinden, en ik denk dat het inderdaad neer komt op in het buitenland bestellen.
Als ik via Google zoek op Nederlandse zelfbouw leveranciers schrik ik wel een beetje van de prijzen (ten opzichte van de buitenlandse).
Ik blijf dit een erg mooi kastje vinden:
Afbeelding
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Dude »

hey,

Das inderdaad een heel mooi kastje, wat voor drivers had je in gedachte om het mee uit te gaan voeren? ik had ergens gelezen dat ze voor de center speaker de zelfde drivers aanraden als van de voorste surround speakers.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

Zoals ik in mijn openings post beschreef heb ik geen kaas gegeten van de meet programma's of ander zaken om filters uit te rekenen.
Het zal dus waarschijnlijk neer komen dat ik een compleet setje drivers en filter benodigdheden bestel op die site.
klik klik
Dat er dan verschil zit tussen de drivers in de fronts en de center is helaas waar, maar ik ga er van uit dat het eventuele verschil in rendement op te vangen is door de instellingen in mijn receiver.
Na gisteren avond een filmpje gekeken te hebben (slumdog miljonair op de belg) zij mijn vrouw nog dathet met deze kleine fronts minder goed klonk dan met de oude zuiltjes.. :shock:
Oftewel de kans is er dat de magnatjes toch weer terug beneden komen te staan.. :rock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door Arno »

bommes schreef:
een cnc programmaatje schijven moet me nog wel lukken (heb 4 jaar als cnc frezer gewerkt vroeger :wink: ) alleen heb ik geen cnc freesbankje.. :?
Ik bedoelde dan ook, het is dan erg weinig moeite om een baffle voor je te frezen :-$
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door bommes »

ahaa... die houd ik in mijn achterhoofd arno.. :mrgreen:
speedy_d_27
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 21:41

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door speedy_d_27 »

bommes schreef:
Zoals ik in mijn openings post beschreef heb ik geen kaas gegeten van de meet programma's of ander zaken om filters uit te rekenen.
Het zal dus waarschijnlijk neer komen dat ik een compleet setje drivers en filter benodigdheden bestel op die site.
klik klik
Dat er dan verschil zit tussen de drivers in de fronts en de center is helaas waar, maar ik ga er van uit dat het eventuele verschil in rendement op te vangen is door de instellingen in mijn receiver.
Na gisteren avond een filmpje gekeken te hebben (slumdog miljonair op de belg) zij mijn vrouw nog dathet met deze kleine fronts minder goed klonk dan met de oude zuiltjes.. :shock:
Oftewel de kans is er dat de magnatjes toch weer terug beneden komen te staan.. :rock:
Beste Bommes,

Heb je deze toevallig besteld? Ik heb deze ook op het oog en ben heel benieuwd naar jouw mening over deze center.

Gr.,

Dennie
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: 1ste project: center speaker

Bericht door blueznl »

Fronts en centers moeten inderdaad wel bij elkaar passen (al denk ik dat er wel eens wordt overdreven door enkelen :-) met name als surrounds werkt haast alles wat 'groot' genoeg is, zo is mijn ervaring)

Vooralsnog draai ik met twee Magnat Lambda 10 als front speakers, en een JBL center. Voorheen had ik een setje oude Magnat Vector 4 als front (nu in gebruik als surround), en die pasten veel beter bij de JBL center als de nieuwe (oude) Lambda's. Maar als 'front' an sich, en qua geluid in het algemeen, zijn die 20 jaar oude Lambda's weer beter... (als je van het wat scherpere geluid houdt).

Zodra mijn subwoofer geknutsel afgelopen is heb ook ik twee nieuwe snode plannen... 1. aanpassen filters Lambda (20 jaar oud, recappen kon wel eens effectief blijken, met name middengebied), en 2. bouw van een center met extra aandacht voor het 'vocale' bereik.

Ik heb gemerkt dat het, met name met betrekking tot de center speaker, de downmix van de film / serie waar je naar zit te kijken erg belangrijk is, samen met het gedrag van je (AV) versterker. Sommige combinaties klinken goed (ie. film + versterker + speakers) voor de ene film, slecht voor de andere. Ik had een tijdje een HK in de leen, en wat op mijn ES goed klonk, was op de HK dramatisch, en andersom.

Daarbij maakt het bron materiaal ook veel verschil. Gebruik dus een DVD / CD welke je goed kent en goed vind klinken. Ik heb een (originele) DVD van een concert van de Eagles welke op de Sony fantastisch klinkt, en prut is op de HK. Bij downloads moet je dubbel oppassen, omdat er nog wel eens met de audio kanalen wordt gerommeld om de bestanden kleiner te maken. NIet dat de originelen altijd beter zijn... sommige bisocoop naar 5.1 conversies (al dan niet via 2.0) zijn zo beroerd dat ik er tranen in de ogen van krijg...

Ik merk bijvoorbeeld dat (met name) de downmix van stemmen soms haast op de achtergrond 'verdrinkt'. Iets wat je pas echt gaat merken als je iets zonder ondertiteling gaat kijken... M'n 1200ES heeft verschillende profielen waarmee dat grotendeels weg te krijgen is, maar af en toe zit er een rare uitschieter tussen.

Wat voor magnats had / heb je overigens?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”