L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Ik zat wat te googlen op speaker ontwerpen en toen kwam ik deze tegen van Peachtree. Erg eenvoudig, noem het zelfs simplistisch, maar ik vind dit ook wel heel mooi! Totaal iets anders dan wat ik in gedachte had.
Afbeelding
Dat zijn idd echt schatjes, en chique met dat fineer. :D

Ik heb het idee dat die simplistische vormgeving, dat uitgerekte 2D ontwerp, populair is geworden door Apple. In de interieurbouw kom ik het ook vaak tegen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Dat zijn idd echt schatjes, en chique met dat fineer. :D

Ik heb het idee dat die simplistische vormgeving, dat uitgerekte 2D ontwerp, populair is geworden door Apple. In de interieurbouw kom ik het ook vaak tegen.
Ik overweeg ook zeer sterk om dit als ontwerp te nemen, want hoe veel ik ook hou van een extravagant ontwerp, over de tijd houd zo'n tijdloos (ietwat saai) ontwerp toch beter stand.

Als ik dit doe dan ben ik wel een HEEL stuk sneller klaar met bouwen :mrgreen:
Kastje in elkaar klappen, op de hoeken van die kwartronde latjes, beetje fineer er omheen plakken, beetje lakken en klaaaaar. 3 uurtjes werk :^o :sure:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Of je geeft ze toch nog iets eigens mee en je maakt ze van plakjes berkenmultiplex. Niet bepaald vernieuwend, maar toch nog wel iets anders dan gewoon fineren.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ja dat is erg mooi, maar heb je dan niet altijd onvolkomenheden tussen de lagen?
Het maakt het idd. wel weer anders dan standaard.

Ik zou dan wel gaan voor een ander soort multiplex, iets donkerders.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Ja dat is erg mooi, maar heb je dan niet altijd onvolkomenheden tussen de lagen?
Het maakt het idd. wel weer anders dan standaard.

Ik zou dan wel gaan voor een ander soort multiplex, iets donkerders.
Het is wel van belang dat je kwaliteitsmultiplex gebruikt. Ook daar heb je altijd wel een gaatje her en der in de tussenlagen, maar omdat het toch al een patroon heeft kun je die gaatjes heel goed stoppen zonder dat het opvalt. Berken kun je prima donkerder beitsen. Nu zit ik straks natuurlijk met droogtijd van m'n tweede mortelkast, terwijl hier alweer een volgend projekt ligt te wachten :mrgreen: Zal ik anders eens een proefje frezen :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Zal ik anders eens een proefje frezen :D
Hmmm, aantrekkelijk! :mrgreen:

Toch zou ik het wel graag zelf willen doen, maar wat me tegenstaat is dat alles 30-32x gedaan moet worden als ik uitga van een 30cm diepe kast bij een dikte van 18-20mm per plaat :roll:

Ik ga eerst eens wat verduidelijken in Sketchup, maar het aanbod is al :goedzo:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

MichaelB schreef:
De voorzijde zou nog wel smaller mogen. Liefst zo smal mogelijk. Ik heb gemerkt bij de 'proof of concepts' dat dat heel veel goeds doet met de weergave!
Waar heb je dit overigens in ontworpen? Vast geen Sketchup.
U vraagt, wij doen:
Met versmalde voorzijde
Met versmalde voorzijde
Dit is inderderdaad niet getekend met Sketchup. Het is een vlugge schets in Solidworks welke ik vervolgens gerenderd heb in PhotoView 360.

Mocht je nog meer wijzigingen willen zien voor een goed beeld hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Gaaaaaaaf!

Wat ik me net bedenk (en even grofweg gemeten, als ik uit ga van de hoogte van een Tang Band = 57mm), is dat jouw ontwerp +/- 50cm hoog zal zijn. Dat is een stuk te hoog. Ik wil namelijk niet hoger dan 30-35cm gaan.
Overigens overweeg ik ook het simpele 'Peachtree ontwerp'. Alleen zit ik daar met de breedte van de baffle...
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Op het moment zit ik op school en is het dus niet mogelijk de afmetingen te controleren, maar gezien de afmetingen van het drivertje moet de hoogte makkelijk terug te brengen zijn naar 350mm. Zodra ik thuis ben zal ik eens kijken wat mogelijk is.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Je hoeft ook niets hoor, het MAG :lol:

Ennuh, jij bent dus 1 van die leerlingen waar de leerkrachten geen raad mee weten m.b.t. mobieltjes in de klas? :-$ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

En belofte maakt schuld. De array was inderdaad ruim 400mm hoog, daarom heb ik hem maar even opnieuw getekend en ook de W69-1042 erin geplakt.
Hieronder het resultaat van de voor en achterkant af gezien. uiterste dimensie's (HxBxD) 350mm x 200mm x 260mm.
van voren
van voren
van achteren
van achteren
Gebruikersavatar
roozeboom
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 139
Lid geworden op: vr 28 nov 2008, 20:55
Locatie: almelo

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door roozeboom »

ziet er erg gaaf uit, lijkt me alleen lastig te maken

grtn bas
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Dude »

roozeboom schreef:
ziet er erg gaaf uit, lijkt me alleen lastig te maken

grtn bas
Gezien MichaelB zijn eerdere projecten denk ik niet dat dat het probleem is :sure: ,

Heatside, heb je toevallig ook constructie tekeningen? ben best benieuwd hoe hij in elkaar zit.

Groetjes,
Gert-Jan
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

roozeboom schreef:
ziet er erg gaaf uit, lijkt me alleen lastig te maken
grtn bas
Wanneer je het in laagjes mdf opbouwt valt dat wel mee.
Dude schreef:
Gezien MichaelB zijn eerdere projecten denk ik niet dat dat het probleem is :sure: ,
Heatside, heb je toevallig ook constructie tekeningen? ben best benieuwd hoe hij in elkaar zit.
Die heb ik op dit moment nog niet. De tekeningen zijn nu gewoon massieve blokken. Als iemand hem echt zou willen maken kan ik er natuurlijk wel een constructietekening van maken, ik heb namelijk al wel in gedachten hoe dit relatief eenvoudig te realiseren is.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heatside schreef:
En belofte maakt schuld. De array was inderdaad ruim 400mm hoog, daarom heb ik hem maar even opnieuw getekend en ook de W69-1042 erin geplakt.
Hieronder het resultaat van de voor en achterkant af gezien. uiterste dimensie's (HxBxD) 350mm x 200mm x 260mm.
Vergeet alles wat ik gezegd hebt, DEZE ga ik bouwen!

Er moet nog wel wat geschaafd worden aan het ontwerp, om de zaken als de versterker en aansluitingen een plekje te kunnen geven. Ook moet ik ergens ventilatie plaatsen, maar dat hoeft met deze Tripath niet veel te zijn. Overigens kan dit ook netjes in de voet verwerkt worden, want de amp is maar 2cm hoog.
De sub behuizing dient wel 4-5 liter te zijn, netto. Dat is liefst tot de knik onderaan, want ik wil de behuizing van de Tang Bands gesloten houden. Zou je er wat afmetingen bij kunnen zetten? Dan kan ik gaan rekenen met materialen en afmetingen.

De moeilijkheidsfactor kwalificeer ik als: een leuke uitdaging :mrgreen:

M'n handen jeuken NU al :lol:
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Dude »

I've got my eye on you 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Oh ja, nog iets :oops:
De Tang Bands dienen in 1 vlak te liggen, hier "mag" geen kromming in zitten.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Mooi. Bouw jij dat ontwerp van Heatside, dan kan ik met goed fatsoen dat andere ontwerpje bouwen met plakjes berken. :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Mooi. Bouw jij dat ontwerp van Heatside, dan kan ik met goed fatsoen dat andere ontwerpje bouwen met plakjes berken. :D
Ik gok dat jij dan iets eerder klaar zal zijn :lol:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Heatside schreef:
En belofte maakt schuld. De array was inderdaad ruim 400mm hoog, daarom heb ik hem maar even opnieuw getekend en ook de W69-1042 erin geplakt.
Hieronder het resultaat van de voor en achterkant af gezien. uiterste dimensie's (HxBxD) 350mm x 200mm x 260mm.
Line1.JPG
Line1-2.JPG

Werkelijk supergaaf ontwerp :D
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door blueznl »

Onderkant rond maken, dan kan 'ie mooi schommelen bij stevige bas :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Goed, Arno had geen zin om dit te doen en vind het ontwerp lelijk HEEL MOOI :^o en dus zit ik nu in zak en as... :cry:
:mrgreen:

Uiteraard maak ik een grapje! Volgens hem zou het fabriceren van deze speaker ERG bewerkelijk worden, zelfs via CNC en al helemaal als ik dit wil gaan doen met mallen en dun triplex.

Dit komt doordat het ontwerp in nagenoeg alle vlakken andere vormen heeft.
Het maken van mallen zou betekenen dat ik er 3 zou moeten maken, die allemaal perfect zijn. De linker en rechterzijde kunnen niet eenvoudig gespiegeld worden. Voor mij te hoog gegrepen.

Het mag simpelweg geen doos worden, alhoewel ik de Peachtree nog steeds mooi vind (hoezo tegenstrijdig). Alleen kan ik daar weer geen vrij opgestelde mini line-array in kwijt.

denkdenkdenk....
Laatst gewijzigd door MichaelB op wo 08 jun 2011, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

MichaelB schreef:
Goed, Arno ...vind het ontwerp lelijk...
Dat wilde ik eigenlijk niet openbaar maken... 8-[
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Aangepast!
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Ooh wordt hier mijn ontwerp nu afgekraakt? :lol: Maar het realiseren zal inderdaad niet bepaald makkelijk zijn, al ben ik er van overtuigd dat het zeker haalbaar is.

Even iets anders, waarom moeten zowel de breedbanders als het woofertje in de zelfde behuizing zitten? Zelf heb ik geexperimenteerd met een subje op mijn bureaublad maar daar werd ik alles behalve vrolijk van. Is het bijvoorbeeld geen optie om voor losse subjes te gaan en dan twee smalle lines met ongeveer het uiterlijk van de Peachtree?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”