AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Wowly »

Ehh zien we jou in breda???? :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wowly schreef:
Ehh zien we jou in breda???? :D

Nee,helaas niet :(

zie pag. 9

Appingedam naar Breda,heb je even......................... :evil:

1: Stoomtrein Appingedam Groningen
2: Trekschuit naar Zwolle
3: NS. naar Rotterdam
4: boemeltrein naar Breda

Nee, helaas,heb het geprobeerd........................................dit wordt hem niet :(
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Ben je op vakantie of zo? Ik had wel een dac-7 verwacht rond deze tijd... :D

Ook ben ik nog wel benieuwd naar je ervaringen van kondensatorbatterij vs. een enkele grote...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Ben je op vakantie of zo? Ik had wel een dac-7 verwacht rond deze tijd... :D

Ook ben ik nog wel benieuwd naar je ervaringen van kondensatorbatterij vs. een enkele grote...


Nee niet op vakantie,,

Maar neem even de tijd voor luister genot :mrgreen:

Tevens ben ik bezig wat dingen in te bouwen en dat vergt tijd,, Ja, moet eerst wat af maken,voordat de volgende ideeen uitgewerkt worden,je weet wel passen en meten............

,EN DAN IS ER NOG DE W.A.F. FACTOR, :evil: [lees; klein huis,en het spul ligt overal] :mrgreen:


Dat wisselen met de elko batterij doe ik zeker nog..........................Als het verschil te klein is geen batterij meer,,eerst maar even testen :wink:


Met dac-6 heb ik misschien bereikt wat ik wilde O:) ,maar de dac heeft 7 voedingslijnen en ik had het me voorgenomen 7 versies te maken,de volgende komt er :rock:

Maar eerst moeten er twee dac.s ingebouwd worden,Dac-3 en Dac-6, :wink: [ga misschien wel voor een aparte buizentrap,los van de dac]

Tot slot een kleine tip van de sluier wat betreft dac-7,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, De AD 1865 aan de I2S,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :-$ :-$

Even een opwarmertje: http://www.pavouk.org/hw/modulardac/en_ad1865i2s.html

Voor nu,helaas nog even geduld......................................................

Tot later....................................... :mrgreen:


Hoe klinkt jouw dac nu?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:

Ook ben ik nog wel benieuwd naar je ervaringen van kondensatorbatterij vs. een enkele grote...
Had vanmiddag een paar uur over,daarom dac-6 maar eens aan de batterij van dac-3 geknoopt.

Een halfuur touwtjes leggen,de spanningen even nagemeten en luisteren maar......................................... :mrgreen:


Wat opviel was, dat met of zonder batterij elco,s in de voeding er erg weinig verschil in klank was...

De boel een paar uur laten spelen.....

Misschien klinkt de batterij iets meer als transistor dan de enkele.

Op het laatst was het voor mij duidelijk,de verschillen zijn zo klein dat de enkele elco [van goede kwaliteit] het wint van de batterij. :rock:

Dus voor mij,geen batterij meer bouwen,maar gaan voor 1 kwaliteits elco [Slam,en bas klinken voor mij beter,met 1 elco] en voor die zeer kleine verschillen .................$$$ :wink:
Bijlagen
DSCF4498.JPG
DSCF4502.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ook kwam er vandaag iets binnen voor dac-7 :mrgreen:

USB naar I2S
Bijlagen
usb-I2S.JPG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Ah die heb ik ook !

Heb je de modificaties gezien op het engelse forum? Tent klokje, 2 shunt voedingen, gnd isolatie van computer...
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Raymond »

Ik ben niet helemaal op de hoogte: Waarvoor heb je dat I2S precies nodig?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Ah die heb ik ook !

Heb je de modificaties gezien op het engelse forum? Tent klokje, 2 shunt voedingen, gnd isolatie van computer...


Nee,heb je een link?
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

I love it :mrgreen:

Bedankt voor de link...........
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Raymond schreef:
Ik ben niet helemaal op de hoogte: Waarvoor heb je dat I2S precies nodig?
Misschien heb je hier wat aan: http://en.wikipedia.org/wiki/I%C2%B2S

I2S is voornamelijk een soort communicatie tussen de digitale bron en de dac,zoiets als SPDIF [coax kabel]maar dan meerdere aparte communicatie lijnen met ieder zijn
eigen functie. In HIFI termen zou dit beter klinken,,vandaar mijn onderzoek :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ondanks dat er nog geen dac-3 of 6 defenitief is ingebouwd :(
En de W.A.F. factor me op de hielen zit,alvast een ontwerp voor dac-7 :-$ :-$

[Ik ga voor I uit i.p.v. V uit, dus niet zoals in het schema :mrgreen: ]
Bijlagen
DAC-7 aan de I2S.JPG
ll.jpg
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Waarom Vuit? Ik geloof dat 'de wereld' het er over eens is dat Iuit en een externe i/v omzetter beter klinkt, maar dat zal je zelf ook wel weten. Waarom dan toch Vuit?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Waarom Vuit? Ik geloof dat 'de wereld' het er over eens is dat Iuit en een externe i/v omzetter beter klinkt, maar dat zal je zelf ook wel weten. Waarom dan toch Vuit?

Beter lezen,het schema is gebaseerd op V uit ik ga voor I uit................met wat buizen geneuzel er achter ,uiteraard :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag verder geluisterd naar dac-6 aan de batterij elco,s ..

Het beetje transistorachtige geluid van gisteren ebt weg,nu wordt het wel heel moeilijk een keuze te maken :(

Voor nu staat de strijd tussen 1 vette elco of meerdere kleine 1-1............................................

Ja ,dit is niet alleen touwtjes knopen en tekeer gaan met een gamma soldeerbout,maar vergt een diepgaander luister onderzoek. :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag niet geluisterd naar dac-6 aan de batterij...............

Maar bezig geweest een kast in elkaar te schroeven,nee geen audio bekisting,maar een legkast [barkast,deze heeft 50cm binnenmaat,ideaal om audio spul op te bergen]

De bouwbeschrijving gaf een uurtje werk aan :wink: De gehele bouw vond plaats op een overloopje,waar de kast net in paste[lekker weer buiten en dan sta je jezelf in de meest ongemakkelijke houdingen een kast in elkaar te schroeven,,,,JA DIT ALLES VOOR DE W.A.F. FACTOR :evil:

Oke,3 uur later,de klus is af [en die bouwbeschrijving!!!!!!!!!! :evil: :evil: niet van PLAATS 1 OP 2, maar AOE3s en AO5,7 ex,en schroef 3,5mm,of 4mm,het zweet stond op mijn rug,en mijn humeur had wel een enorm kort lontje :evil: :evil: ]

Klus geklaard , YES.... :mrgreen:

Zo nu is er weer ruimte voor andere audio projecten :mrgreen: :mrgreen: ,en de W.A.F. factor staat weer op Groen :sure: O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Ik denk dat je ook wel mooiere kasten kunt maken om de waf-factor beter te krijgen.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1511289

Bij deze bouwsels en dan kan het klinken als een klok, dan wil ik ook niet zien waar het geluid vandaan komt.

Naast je voeding e.d. is er dus wat betreft de vormgeving nog wel wat te doen. :mrgreen:

Het moet ook wel een beetje smoelen, zelfs in Appingedam. :D

De Hifi 2000 kasten maken het je dan weer wat makkelijker misschien.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

hannesie,,

Dat van dat vaasje was een goeie grap :mrgreen:

Maar marantie met bijenwas smoelt echt wel :mrgreen: :mrgreen:

Ik krijg er het algehele ,,aap noot mies gevoel van,,terwijl niemand weet wat er onder de motorkap ligt :mrgreen:

Lekker retero met moderne spullen :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

In ieder geval snap ik jouw vrouw wel. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ha,Ha :D

Zeker geen buizenman,hannesie?

Natuurlijk zou ik een ander ontwerp kunnen maken,maar moet ook rekening houden met het geheel....

En tenslotte,,,, THIS IS D.I.Y.,,,,, dus zelf maken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kopen kan iedereen!!!!!!!!!!!! :D {maar dat hoef ik je niet te vertellen,gezien je eigen bouwerken :mrgreen: }

Tot later........................................ :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even een vraagje: Waarom zoveel interesse voor dac-s ,hannesie?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Kwa spuitwerk,kan ik je nog wel wat leren,.............................................................. :mrgreen:


[maar dat is geen audio,,,,,,of wel,,,,,,,,,,,,,,, :mrgreen: ]
Bijlagen
xs 650.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Kwa spuitwerk,kan ik je nog wel wat leren,.............................................................. :mrgreen:


[maar dat is geen audio,,,,,,of wel,,,,,,,,,,,,,,, :mrgreen: ]
Je hebt mijn (zelfbouw)surfplanken niet gezien. :lol:

Voor wat betreft mijn belangstelling voor Dac's.

Dac's zijn de vertalers van het digitale naar het analoge domein.

Gezien het feit dat ik daar heel veel verschillen in heb gehoord en ook zeker voor wat betreft de voeding, is dat voor mij mij één van belangrijkste schakels in de de keten van het totale systeem.
Voor wat betreft de buizen, ik heb laatst aan dezelfde bron (CD speler) een Dac met met buizen en een Dac met opamps gehoort, en het verschil was wel duidelijk.
In het onderhavige geval koos ik er dus voor om de buizen niet te gebruiken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ja ieder zijn eigen....................... :mrgreen:

Daarom laat ik in mijn ontwerpen de keuze open,wil je voor opamp,of discreet,geen probleem :mrgreen:

En dat van die voedingen klopt als een bus................... :wink:

Na 6 dac,s was ik daar al achter,maar het was leuk de verschillen ,al gaande ,zelf te ervaren :wink:

Ondertussen wordt dit weer een middagje,dac-6 aan de batterij :mrgreen:
Plaats reactie