compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door JvS »

Wat zijn overwegingen om wel/niet voor een ER18DXT te gaan?
rho

Bericht door rho »

Voor mij zou het de situatie in de luisteromgeving zijn. Die tweeter zijn afstraalgedrag is gewoon te goed. ;)
Voor de rest ben ik ondertussen wel wat geruster. De basweergave zal wel in orde zijn met die driver.
Het is iig een interessant design. Alleen is dus mijn luister-omgeving niet zo ideaal.

Ik wil nu ook niet zeggen dat een "normale" 2-weg niet meer ter sprake komt hoor. Alleen is het misschien wel de moeite om een FAST eens de kans te geven om te ervaren wat dat met het stereo-beeld doet in mijn situatie.

Simon, post je hier een link als je een showcase hebt aangemaakt?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

FAST zou ik zeker overwegen. met een mooie 2" à 3" breedbander en dan een serieuze 6" à 8" 'sub'woofer moet daar een monitortje mee te maken zijn waar je de sub niet snel mee gaat missen.

Heb je al wat meer gedacht over het budget?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ah, ik dacht juist dat de WG hier wel zou kunnen helpen. Die speaker heeft een bijna perfect aflopende power response en aangezien jij veel last hebt van reflecties, zou dat volgens mij wel gunstig kunnen zijn op respons op de luisterplek..
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
FAST zou ik zeker overwegen. met een mooie 2" à 3" breedbander en dan een serieuze 6" à 8" 'sub'woofer moet daar een monitortje mee te maken zijn waar je de sub niet snel mee gaat missen.

Heb je al wat meer gedacht over het budget?
Over het budget van de finale speaker heb ik nog geen idee. Maar het mag wel wat kosten dan. (ik zou best tot €1000 en meer durven gaan denk ik, maar dan moet het wel echt goedzijn)

Ik was eigenlijk als eens aan het kijken of een CSS SDX7 en FR125 niet lekker samen zouden gaan.
Maar het probleem blijft dat zelf een filter ontwerpen niet in het tijdsbudget past vrees ik. (ik kom al nauwelijks toe aan een kastje bouwen)

Ik zou dat filter aan iemand kunnen uitbesteden natuurlijk... maar daar moet ik toch nog eens over denken.

Ik dacht nu eerst even met gewoon een breedbandertje te werken om te zien om dat helpt met het stereo-beeld. En als dat inderdaad positief uitvalt kan ik verder gaan met een FAST.
Natuurlijk zou het interessant zijn om dan van de eerste keer de juiste breedbander in huis te halen, of eentje die toch wel makkelijk weer verkoopt.
Dan komt die CSS FR125 toch weer in beeld denk ik.
rho

Bericht door rho »

JvS schreef:
Ah, ik dacht juist dat de WG hier wel zou kunnen helpen. Die speaker heeft een bijna perfect aflopende power response en aangezien jij veel last hebt van reflecties, zou dat volgens mij wel gunstig kunnen zijn op respons op de luisterplek..
Ik denk dat het probleem eerder is dat ik rechts zeer veel reflecties heb en links zeer weinig.
Een WG gaat dan niet helpen dacht ik. Maar als ik daar mis zit hoor ik het graag.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de combi FR125 / SDX7 smoelt prachtig idd :D

maar je zou makkelijk naar een wat kleinere breedbander kunnen, mooier hoog en minder bundeling. Gelet op t budget is iets als Nescio een mogelijkheid. Wat heb je nu als amp? is die te scheiden pre & eind? je zou dan met iets als een minidsp en een extra amp het filteren actief in de DSP kunnen doen, voor een FAST imho de betere manier dan passief.

Ik heb nog wel "wat" breedbandspeakers (paasprojecten 2009, 2010; All Black; FaB4) staan die je zou kunnen lenen, maar je woont niet echt in de buurt...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:

maar je zou makkelijk naar een wat kleinere breedbander kunnen, mooier hoog en minder bundeling. Gelet op t budget is iets als Nescio een mogelijkheid. Wat heb je nu als amp? is die te scheiden pre & eind? je zou dan met iets als een minidsp en een extra amp het filteren actief in de DSP kunnen doen, voor een FAST imho de betere manier dan passief.

Ik heb nog wel "wat" breedbandspeakers (paasprojecten 2009, 2010; All Black; FaB4) staan die je zou kunnen lenen, maar je woont niet echt in de buurt...
( Nescio) :mrgreen: Maar hij wilde toch geen vloerstaander??
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Henkjan schreef:

( Nescio) :mrgreen: Maar hij wilde toch geen vloerstaander??
niet iets wat een cirkelzaag niet op kan lossen :rock:
markbakk

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
je zou makkelijk naar een wat kleinere breedbander kunnen, mooier hoog en minder bundeling
Waarom moet rho, gezien zijn opstelling, minder bundeling nastreven?
simon

Bericht door simon »

Zodat hij dan minder last heeft van (vroege) reflecties, die het stereobeeld om zeep helpen.
rho

Bericht door rho »

Haha, nu gaan we effe verwarrend doen geloof ik. :lol:

Ik zou meer bundeling moeten nastreven als mijn verhaal klopt.
Dus die vraag van markbakk is nu wel terecht. ;)

Voor het overgrote deel van alle projecten zou het net aldersom zijn.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik denk dat hier enige verwarring is ontstaan. Uit traditioneel akoestisch oogpunt gezien zal een bron die sterk bundelt (=afstraalt over een kleinere ruimtehoek) off-axis minder reflecties op grensvlakken veroorzaken dan een breed stralende bron.

Daarmee wil ik zeggen dat in een gemiddelde luisterruimte een bundelende bron een natuurgetrouwer beeld zal neerzetten dan een breed stralende bron. Wat ik daarmee níet wil zeggen is dat een bundelende bron (subjectief) beter klinkt: veel mensen waarderen juist de kwaliteiten van het 'indirecte veld' in hun luisterruimte positief. Het succes van rondstralers, dipolen en de Bose 901 :-& is naar ik denk onder meer op dat laatste psychoakoestisch fenomeen gebaseerd.

à propos dipolen: die zijn natuurlijk uitstekend geschikt om reflecties van zijwanden te verminderen, mits ze voldoende ver van de achterwand staan.
rho

Bericht door rho »

Ik heb al eens gekeken naar een stel Hypex AS2.100, maar op zich vind ik het nog wat te duur.
Hoewel ik nu wel gezegd heb om er €1000 aan te willen presteren is dit enkel het geval als ik zeker weet dat ik er een zéér goed systeem voor in de plaats krijg. En als ik door een breedbander toe te passen nog steeds geen geweldig "podium" krijg dan vind ik het ook niet zinnig om een stel "hele dure" luidsprekers te zetten.

Maar om op de vraag van Henkjan te antwoorden: Ik heb nu een Rotel RC1070 / RB1050 gescheiden voor- en eindversterker combo.

Het idee van DSP en een extra versterker heb ik dus ook al overwogen.

Een paar Hypex AS2.100 is dan misschien zelfs interessanter, als ik de RB1050 voor een mooi prijsje verkocht krijg. Die Hypexen kunnen altijd nog dienen voor een volgend/ander project ook.

Misschien is het wel leuk om nu gewoon naar een passief systeem met SDX7 en FR125 te gaan. Als me dat erg bevalt kan ik dan nog de een stel AS2.100's aanschaffen en de luidsprekers aktief maken. (Het ding neemt zo'n 2liter in dus dat kan ik er wel bij in calculeren)
Maar dan moet ik dus eerst iemand vinden die me helpt met het passief filter.

Aan drivers zou het CSS project iets meer dan €300 kosten.
Maar het moet geen CSS zijn natuurlijk. TB heeft ook een lekkere 4" breedbander (W4-1320 ... kan dat?) en waarschijnlijk ook mooie woofertjes die daar bij kunnen passen. Dus dat kan allemaal natuurlijk.

Het lijkt me dus best dat ik eerst een kan nagaan hoe een breedbander het stereobeeld beïnvloed in mijn situatie.

(valt het op dat ik nog niet helemaal juist weet welke kant ik op wil? ;) )

@markbakk: Ik begrijp je helemaal. Maar een dipole is ook geen optie omdat de speakers maar 30 a 35cm van de achterwand staan.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik verwacht dat er nog wel wat bestaande ontwerpen zullen zijn, m.n. aan de andere kant van de oceaan (bv op diyaudio.com), de FR125 is een Canadees natuurlijk...
simon

Bericht door simon »

markbakk schreef:
Ik denk dat hier enige verwarring is ontstaan. Uit traditioneel akoestisch oogpunt gezien zal een bron die sterk bundelt (=afstraalt over een kleinere ruimtehoek) off-axis minder reflecties op grensvlakken veroorzaken dan een breed stralende bron.

Daarmee wil ik zeggen dat in een gemiddelde luisterruimte een bundelende bron een natuurgetrouwer beeld zal neerzetten dan een breed stralende bron. Wat ik daarmee níet wil zeggen is dat een bundelende bron (subjectief) beter klinkt: veel mensen waarderen juist de kwaliteiten van het 'indirecte veld' in hun luisterruimte positief. Het succes van rondstralers, dipolen en de Bose 901 :-& is naar ik denk onder meer op dat laatste psychoakoestisch fenomeen gebaseerd.

à propos dipolen: die zijn natuurlijk uitstekend geschikt om reflecties van zijwanden te verminderen, mits ze voldoende ver van de achterwand staan.
Ik had inderdaad te snel gelezen. Ik doelde in mijn antwoord op sterke bundeling.

@Rho: Ik heb een showcase gemaakt:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1516201
rho

Bericht door rho »

Ik heb je showcase eens bekeken. Zeer interessant.

Uit de nodige HH's en K+T's ben ik tot een combinatie van de gekende ScanSpeak breedbander (10WB 0824-G00) en een 18cm Wavecor (WF182BD03) gekomen, die ook in de "shortlist" komt te staan.
Die combi laat volgens mij redelijke lage vervormingscijfers optekenen en gaat ook nog betrekkelijk laag in de bassen, maar niet zo laag als met de TB of CSS. Het redement is nog betrekkelijk aangenaam. Hij vraagt wel iets meer volume. Er zijn ook PR's beschikbaar waardoor een BR-poort achterwege kan blijven.
De prijs ligt wel iets hoger, maar zeker niet té hoog.
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
ik verwacht dat er nog wel wat bestaande ontwerpen zullen zijn, m.n. aan de andere kant van de oceaan (bv op diyaudio.com), de FR125 is een Canadees natuurlijk...
Dat zou je denken he. Maar ik kan niks vinden. :(
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zit te broeden op een heb-echt-geen-geld-maar-wil-wel-goed-geluid en ik-kan-echt-niks-groters-kwijt-dan-formaat-melkpak twee-weg systeem, meer details volgen, compact en zéér betaalbaar dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
rho

Bericht door rho »

Heel tof Sander, maar voor mij moet ie wel wat groter dan een melkpakje zijn hoor. Ik wil de natuurwetten niet overtreden om aan wat bas en een aangename SPL te geraken. ... maar beperkingen zijn er wel. ;)

Ik besef wel welke beperkingen er in mijn wensen schuil gaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar met het eerste het best tevreden ga zijn. (niet dat ik denk dat jouw ontwerpen de eerste de beste zijn ;) )
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
Henkjan schreef:
Dat zou je denken he. Maar ik kan niks vinden. :(
vreemd, ik had er toch een paar gezien ooit.

maar je zou ook de Alpair5 icm met de SDX7 kunnen doen, Spectrum Audio heeft daar een ontwerpje mee. Of je doet dat Alpair5/Alpair10 ontwerp uit de Hobby Hifi (heb je tenminste wat te solderen aan t filter :lol: )
rho

Bericht door rho »

Ja, die Alpair5 en SDX7 is een interessante combinatie. Maar het filter dat ze er bij verzinnen is wel voor héél ruime interpretatie vatbaar.
Het design uit HH is op zich niet oninteressant. Maar het filter is inderdaad nogal complex en ik vind de vervormingscijfers ook niet zo schitterend. Enkel in het midden (OK, net waar het belangrijk is) zijn ze wel echt goed.

De actieve oplossing heeft toch wel voordelen, begin ik door te krijgen. Een MiniDSP in combinatie met mijn chip-amp kan wel eens een mooi begin zijn. (Die chip-amp verdient wel een beetje aandacht voor dat ie weer in gebruik genomen kan worden)
Dan zou een Alpair5 en SDX7 wel leuk zijn.
Maar dan zou een SS 10WB en SDX7 of BD182 even interessant zijn ... en misschien nog beter presteren ook...
Als je met die DSP's aan de slag gaat denk ik dat de keuze uit drivers gewoonweg enorm wordt.

Misschien moet ik die chip-amp maar eens eerst in orde zetten en me zo'n MiniDSP aanschaffen. (ik zit nu wel met Linux als OS, maar Win7 draait hoor ook nog wel.)
Dan kan ik al een beetje beginnen spelen om te zien hoe het allemaal werkt.
Ik kom toch toe met enkel zo'm MiniDSP?
Ik neem aan dat je zo'n ding gewoon via USB aan je PC hangt, programmeert en je het tussen je VV en 2 EV's hangt. En dan spelen maar?

Hier alvast enkele leuke combinaties van BB en woofer die ik wel zie zitten:
- SS 10WB + CSS SDX7
- SS 10WB + Wavecor BD182
- CSS FR125 + CSS SDX7
- TB W4-1320 + Wavecor BD182
- TB W4-1320 + TB W6-1139SG
- The Cooper (echt wel een cool ontwerp, voor een zeer mooi budget ...)
- Alpair5 + CSS SDX7
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Tony (Geenius) heeft met de TB W4-1320 een passieve FAST gemaakt, stond een paar jaar terug in de Elektor

die koperkleurige Hivi zou ik maar laten, is voor t geld een leuk ding, maar met jou doel zou ik me alleen op de zeg maar High End kleine breedbanders richten, dus ScanSpeak, de betere Tangbands (tip: de titanium conus 3" (W3-1285) en 4" (W4-1337) van TB zijn ook mooi), Markaudio (de kleinere Alpairs), CSS, etc, enz. want in tegenstelling tot tweeters en midwoofers blijven zelfs high end breedbanders goed betaalbaar, onder de €100 per stuk, daar heb je net de schroefjes van een top tweeter voor :lol:

miniDSP is imho de beste weg, al helemaal als je al 2 eindversterkers hebt liggen. Meer heb je voor de filtering niet nodig, gewoon pre-amp uit naar de minidsp, en dan de 2 uitgangen van de minidsp naar de beide eindbakken. zie hier voor mijn verhaal van een Alpair 5 / vM combi

maar los van wat je kiest: probeer wat te lenen om zelf te luisteren hoe een breedbander F.A.S.T. systeem bij jou thuis klinkt, als ik de reacties op de diverse luistersessies van Nescio bekijk, dan is er nogal wat verschil met de ruimte, want bv bij mij thuis, of bij Jan thuis was het fantastisch, in Breda gewoon een stuk minder. Ook met de Conic met de Alpair10 een vergelijkbaar effect, in de ene ruimte schitterend, in een andere ronduit matig zelfs (hoewel met een wat grotere breedbander een ambient tweeter vaak een hoop kan doen).
rho

Bericht door rho »

Ja, net om die reden was ik aan het overwegen om eerst gewoon eens een breedbandertje te kopen en zonder de woofer en filtering etc eens te proberen.
Als dit niets uithaalt qua stereo-beeld en het valt tegen om zo'n breedbander te gebruiken voor achtergrondmuziek, dan heb ik tenminste geen hele nieuwe set-up aangeschaft en sta ik nog nergens.
Het zou dan natuurlijk wel het leukste zijn om onmiddellijk de breedbander te kiezen die ik later in het finale design kan gebruiken, moest het wél meevallen.

Hoewel ... voor de prijs van een paartje W4-1320 moet ik nu ook weer geen boterham laten liggen. Er staat een mooi design in de HH of K+T dacht ik. 5 liter BR meen ik me te herinneren. En er zal nog wel meer fraais mee ontworpen zijn schat ik zo.
Die titanium TB's presteren wel heel netjes ... maar ik vind ze niet echt lekker uitzien ... en ik denk dat mijn vriendin er net zo over denkt... maar ik ga ze toch eens beter bestuderen. Want ze presteren toch echt wel goed.

Ik ga wel in de 3" of 4" klasse blijven. Als ik groter ga, om het te proberen, dan ga ik sowieso meer bundeling in het hoog krijgen dan in het uiteindelijke concept en dat zal een verkeerd beeld geven vrees ik.
rho

Bericht door rho »

Ik ben ondertussen dus nog geen stap verder geraakt. De opties zijn alleen uitgebreider geworden.
Zowel de compacte F.A.S.T. spreekt me nog aan, maar ook een klassieke 2-weg staat terug op het verlanglijstje.

Na die dag in Breda is het uitermate duidelijk geworden dat ik een speaker zoek met meer pit en meer detail dan mijn Sputnik17-2's ooit hebben weergegeven.
En de honger naar nieuwe speakers is alleen maar groter geworden.

Dus het ER18DXT design komt weer mooi in het lijstje staan.
Maar ook de MaxiWave HDSP van Ari Acoustics en hun HE-Maxi Regal vallen in de smaak. linkje

Ik moet de testen uit de HH nog eens bekijken, maar ik denk dat de laag-mid uit de MaxiWave HDSP wat voordelen heeft (o.a. minder mechanische verliezen) t.o.v. de driver in de HE-Maxi Regal.
De tweeters zijn nogal verschillend. Een metalen 25mm met WG t.o.v. een 30mm soft-dome, daar zit nogal eens wat verschil in op diverse vlakken (o.a. afstraalgedrag). Ook daar kunnen de testen in de HH en K+T misschien wat meer duidelijkheid brengen.
De SEAS heb ik afgelopen WE kunnen beluisteren. Dat viel heel goed mee.
De Wavecor heb ik nog nooit gehoord, maar ik verwacht er eigenlijk wel hele mooie prestaties van.

Wat de MaxiWave HDSP betreft zou ik toch enkele aanpassingen willen doen en niet zomaar het bestaan de ontwerp overnemen, moest ik voor dat ontwerp gaan. Nu denk ik niet dat het heel ingrijpende aanpassingen zal vereisen om het goed te krijgen maar ik ga het hier toch even voorleggen om wat meer zekerheid te hebben.
Ik zou dus de Hypex module willen vervangen door een MiniDSP en het versterkervermogen uit mijn Rotel eindversterker halen. Op zich zou dat toch dezelfde mogelijkheden moeten bieden. De DSP-instellingen staan gepubliceerd in de huidige HH.
Ik zou ook de breedte van de kast willen aanpassen. De verhoudingen breedte v.s. hoogte staan me niet aan bij dit design. Ik zou naar 25cm breedte willen gaan, waardoor de hoogte tot ongeveer 45cm beperkt gaat blijven. Dan zal dus de instelling van de DSP moeten aangepast worden omdat deze gebruikt wordt om de BS te compenseren.
Zou er voor de rest nog iets aan dat design gewijzigd moeten worden als deze aanpassingen aan het oorspronkelijke design gedaan worden?

Wat vinden jullie eigenlijk van hun keuze om voor dunner MDF (16mm) te gaan en dat te verzwaren met dik bitumen (5,5mm)?
Zou er veel verschil te merken zijn met dikker MDF (22mm)?

Verder wacht ik op de nieuwste K+T. Daar zouden een aantal compacte F.A.S.T. systemen in moeten staan. Over een weekje zou die er moeten zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”