De IDUNN ++ (zijn klaar)
Moderator: Beheerdersteam
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
En inmiddels staan ze weer bij mijn zus, er komen nog stands onder, die zijn van een ander forumlid, en worden aangepast in hoogte.
Mijn zus heb ik de stands laten zien en zij vond het de mooiste oplossing, een paar Target stands die wat de lucht in gaan.
Mijn zus heb ik de stands laten zien en zij vond het de mooiste oplossing, een paar Target stands die wat de lucht in gaan.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Klonk fantastisch in de grote Hans, was positief verrast. Op dat moment werd een versterker gebruikt waarvan ik niet weet wat het is, een gesloten kast. Ook op verschillende plekken voor de set bleef het goed. Complimenten.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Het kan zijn dat je ze hebt gehoord met de LM 4870 versterker van Knuisje, die had een volumeknop op de voorzijde, en anders stonden ze op de Hypex 180 HG hxr monoblokken, die ik ook ga gebruiken voor de Blanda Rapide MiniDsp.
Daar kan ik ik nu mee verder bouwen
Daar kan ik ik nu mee verder bouwen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Was een standaard (sorry Knuisje
) kastje met een volumeknop en een aan/uitschakelaar dacht ik ja, geen monoblokken in elk geval. Dan zal die LM4870 het geweest zijn.
'In de grote Hans'
ik bedoelde natuurlijk 'in de grote zaal Hans'.
'In de grote Hans'
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ik was ook aangenaam verrast door deze kleine krachtpatser. Toch het topic nog maar eens aandachtig doorlezen...
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
hannesie had hem alweer een tijdje terug meegenomen naar mij thuis. Kijken hoe de filtertips waren uitgepakt. Ik zei toen al tegen hem: niets meer aan doen. Wordt hooguit anders, niet beter. Heel mooi speakertje dit.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ik vond ze ook fantastisch klinken het leek of er grotere luidsprekers stonden die indruk had ik althans.En ze zien er ook nog mooi uit echt klasse.
Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders
Dat was voor mij de belangrijkste duiding, ik had dit in het ontwerp geduid als noodzakelijk.Barry2001 schreef:Ook op verschillende plekken voor de set bleef het goed. Complimenten.
Dit staat op de eerste pagina van de start van dit topic.
[Gezien het feit dat mijn zus vaak luistert terwijl zij ook aan het werk is, is een strikte sweetspot geen item, het mag wat breder afstralen]
Je geeft dus net als mijn zus aan dat ze niet bundelen, als ik de term goed gebruik.
Daarin ben ik dus wel geslaagd met de component keuze en de uiteindelijke filtering.
Lucky me.
En het ontwerp en afwerking is voor mij ook het beste wat ik ooit heb gemaakt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ze bundelen juist wel, meer dan een vergelijkbare 2-weg zoals de L18 monitor. Maar dat gebeurd wel gelijkmatig, en gezien de plavuizen vloer is dat ook echt wel nodig geweest - op grotere afstrand blijft het nu goed klinken...
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Zie je wel, ik snap er nog niets vanwouter schreef:Ze bundelen juist wel, meer dan een vergelijkbare 2-weg zoals de L18 monitor. Maar dat gebeurd wel gelijkmatig, en gezien de plavuizen vloer is dat ook echt wel nodig geweest - op grotere afstrand blijft het nu goed klinken...
Dat noemen ze dan weer vakjargon.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ik zit net even te denken, heel gevaarlijk.
@Wouter, jij hebt ooit in een topic verteld dat bundelen vergelijkbaar is met een straal van een zaklantaarn/spot.
Ik heb dat geïnterpreteerd als dat tweeters dat doen, je dus in de straal moet zitten, en dus in de bundel.
Als je dus op een specifieke plek moet zitten ( in de straal ) heb je dan bundelende tweeters of bedoel je het anders?
Ik wil graag even het jargon goed begrijpen.
@Wouter, jij hebt ooit in een topic verteld dat bundelen vergelijkbaar is met een straal van een zaklantaarn/spot.
Ik heb dat geïnterpreteerd als dat tweeters dat doen, je dus in de straal moet zitten, en dus in de bundel.
Als je dus op een specifieke plek moet zitten ( in de straal ) heb je dan bundelende tweeters of bedoel je het anders?
Ik wil graag even het jargon goed begrijpen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Eigenlijk zegt het woord "bundelen" het toch al een beetje?
In plaats van dat een luidspreker als een (halve) bol uitstraalt, wordt de energie meer naar 1 punt gericht.
Beetje het idee van een bolle lens (vergrootglas) Voor een tweeter krijg je dan zo'n plaatje:

In plaats van dat een luidspreker als een (halve) bol uitstraalt, wordt de energie meer naar 1 punt gericht.
Beetje het idee van een bolle lens (vergrootglas) Voor een tweeter krijg je dan zo'n plaatje:
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Het zit wat complexer. Bundelen doen alle speakers in meer of mindere mate. Het gaat er om of de mate van bundelen gelijkmatig verloopt over het frequentie bereik en daar geen sprongen in zitten. Heel vaak gaat dat mis op de x-over frequentie als de tweet het van mid overneemt. Dat maakt of de sweet spot breed of smal is en het geluid aan één van de speakers gaat "plakken" als je heen en weer loopt.
Ze bundelen wel in zekere mate in het hoog maar het geluid ging beslist niet "plakken" als je heen en weer liep en bleef over een behoorlijk afstand (in de breedte dan) goed staan. Er zijn wel speakers die dat nog beter doen dan de Idunns maar ik vond het al met al met de Idunns behoorlijk goed in orde.
[edit]
Zie net dat bart daar een mooi spectogrammetje van post waarbij die bundeling gelijkmatig verloopt.
Ze bundelen wel in zekere mate in het hoog maar het geluid ging beslist niet "plakken" als je heen en weer liep en bleef over een behoorlijk afstand (in de breedte dan) goed staan. Er zijn wel speakers die dat nog beter doen dan de Idunns maar ik vond het al met al met de Idunns behoorlijk goed in orde.
[edit]
Zie net dat bart daar een mooi spectogrammetje van post waarbij die bundeling gelijkmatig verloopt.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ja, en dan denk ik dat het beeld wat nu wordt geschetst een specifieke plaats vraagt om die fenomeen dan te beluisteren, zeg maar op plaats F, en als je verderaf gaat luisteren?
Wouter geeft aan dat die DXT sterk bundelen, als ik het goed begrijp, en bij die Idunn heb ik het idee dat het juist niet zo erg uitmaakt waar je staat, het wordt op meer plaatsen goed weergegeven.
Dus minder een specifieke plaats dan precies in het midden (Bose
).
Edit ik zie net dat Pjotr al reageert.
Wouter geeft aan dat die DXT sterk bundelen, als ik het goed begrijp, en bij die Idunn heb ik het idee dat het juist niet zo erg uitmaakt waar je staat, het wordt op meer plaatsen goed weergegeven.
Dus minder een specifieke plaats dan precies in het midden (Bose
Edit ik zie net dat Pjotr al reageert.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ik wilde het eerst eventjes simpel houden Peter
As we toch wat gaan nuanceren.
Jij hebt het nu over richtingsgevoeligheid (Engels: directivity).
Dat is weer een stapje verder waar het er inderdaad om gaat dat je het bundelen zo gelijkmatig laat verlopen.
As we toch wat gaan nuanceren.
Jij hebt het nu over richtingsgevoeligheid (Engels: directivity).
Dat is weer een stapje verder waar het er inderdaad om gaat dat je het bundelen zo gelijkmatig laat verlopen.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Ga gerust je gang daarinb_force schreef:Ik wilde het eerst eventjes simpel houden Peter![]()
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Gewone tweeters bundelen pas bij heel hoge frequenties. Dat betekent dat de speaker off-axis wat doffer gaat klinken. De DXT gaat ook op lagere frequenties al bundelen maar gaat dat niet veel sterker doen bij hogere frequenties. Het is mooi gelijkmatig. Daarom klinkt de speaker off-axis nauwelijks doffer. Dit zorgt dat hij overal in de ruimte gelijkmatig klinkt.hannesie schreef:Ja, en dan denk ik dat het beeld wat nu wordt geschetst een specifieke plaats vraagt om die fenomeen dan te beluisteren, zeg maar op plaats F, en als je verderaf gaat luisteren?
Wouter geeft aan dat die DXT sterk bundelen, als ik het goed begrijp, en bij die Idunn heb ik het idee dat het juist niet zo erg uitmaakt waar je staat, het wordt op meer plaatsen goed weergegeven.
Dus minder een specifieke plaats dan precies in het midden (Bose).
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
En dan doet de DXT dat nog vanaf relatief hoge frequenties. Waveguides (en als ik het goed snap is de DXT een bijzonder goede waveguide) zijn m.i. best ondergewaardeerd. De facetten aan de kast van deze Idunn helpen trouwens ook.jeroen_d schreef:hannesie schreef:De DXT gaat ook op lagere frequenties al bundelen maar gaat dat niet veel sterker doen bij hogere frequenties. Het is mooi gelijkmatig. Daarom klinkt de speaker off-axis nauwelijks doffer. Dit zorgt dat hij overal in de ruimte gelijkmatig klinkt.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Gompiemikkie, dat die Idunn een zo een leerzame Luidspreker is geworden, had ik niet verwacht
Met alle antwoorden krijg ik nu een veel beter beeld van dit soort dingen.
Ik zit nu eigenlijk ook al te denken, dit soort informatie is eigenlijk best goed om eens er een verzameling van te maken van die dan in een topic zouden moeten staan.
In het onderwijs waar ik vroeger mee te maken had hadden we ook op een gegeven moment ook behoefte aan een eenduidige omschrijving van begrippen.
Ik vermoed dat er zoiets al wel bestaat, maar dan "gebundeld"
Met alle antwoorden krijg ik nu een veel beter beeld van dit soort dingen.
Ik zit nu eigenlijk ook al te denken, dit soort informatie is eigenlijk best goed om eens er een verzameling van te maken van die dan in een topic zouden moeten staan.
In het onderwijs waar ik vroeger mee te maken had hadden we ook op een gegeven moment ook behoefte aan een eenduidige omschrijving van begrippen.
Ik vermoed dat er zoiets al wel bestaat, maar dan "gebundeld"
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Dan gaan we gelijk maar eventjes er nog iets verder op door.
De truc is dus om ervoor te zorgen dat de frequentie responsie off-axis gelijkmatig verloopt.
Zie mijn super mooie schets
Dit moet de frequentie responsie voorstellen van verschillende hoeken.
(bijvoorbeeld 0, 15, 30 enz graden)
Gelijkmatig houdt in dat de afstand tussen twee lijnen (aangegeven met kleurtjes) steeds hetzelfde is (dus constant).
Bij flink bundelende luidsprekers zijn deze lijnen "steiler" (hebben een grotere helling) en is de afstand tussen de lijnen groter (de oppervlakte van de kleurtjes dus).
Bij nauwelijks bundelende luidsprekers liggen de lijnen juist weer heel dicht bij elkaar (is de helling heel klein).
Het moeilijkste is de lijnen zo recht (constant) mogelijk te houden.
Wat je vaak ziet is dat met name tweeter hun "energie behouden".
Zo kan het zijn dat on-axis de grafiek mooi recht is, maar off-axis er een flinke bult te zien is.
Gevolg is vaak dat het hoog veel te hard kan gaan klinken.
De truc is dus om ervoor te zorgen dat de frequentie responsie off-axis gelijkmatig verloopt.
Zie mijn super mooie schets
(bijvoorbeeld 0, 15, 30 enz graden)
Gelijkmatig houdt in dat de afstand tussen twee lijnen (aangegeven met kleurtjes) steeds hetzelfde is (dus constant).
Bij flink bundelende luidsprekers zijn deze lijnen "steiler" (hebben een grotere helling) en is de afstand tussen de lijnen groter (de oppervlakte van de kleurtjes dus).
Bij nauwelijks bundelende luidsprekers liggen de lijnen juist weer heel dicht bij elkaar (is de helling heel klein).
Het moeilijkste is de lijnen zo recht (constant) mogelijk te houden.
Wat je vaak ziet is dat met name tweeter hun "energie behouden".
Zo kan het zijn dat on-axis de grafiek mooi recht is, maar off-axis er een flinke bult te zien is.
Gevolg is vaak dat het hoog veel te hard kan gaan klinken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Persoonlijk vind ik dat er wel een nadeel kleeft aan de DXT: hij klinkt erg clean maar ook een beetje 'forward'. Een seas H1212 klinkt gewoon diffuus vergeleken met de DXT, maar is daarmee ook wat meer layed-back (mits zo gefilterd) en bouwt een wat ruimtelijker geluidsbeeld op. Bij de DXT klinken stemmen heel goed doortekend maar soms wel wat te groot en voor mij wat teveel op de voorgrond.
Helderheid vind ik ook erg moeilijk af te stemmen, je kunt enorm pielen met weerstand waarden maar het is een dun gebied waarin het geluid klopt. Ik vond de Idunn ++ ook wat helderheid missen. Het klonk af en toe voor mijn gevoel wat 'zwaar', maar zoals ik Hans al aangaf: als je voor een ander bouwt die er blij mee is - en terecht - is het op een gegeven moment gewoon klaar. Ook als het niet klaar is. Uiteraard kunnen mijn bevindingen ook aan de ruimte hebben gelegen, maar ik heb de Idunn's ook hier vaak genoeg aan de tand gevoeld.
Dus, hoe mooi deze tweeter ook is - een lucky shot kun je wel vergeten.
Helderheid vind ik ook erg moeilijk af te stemmen, je kunt enorm pielen met weerstand waarden maar het is een dun gebied waarin het geluid klopt. Ik vond de Idunn ++ ook wat helderheid missen. Het klonk af en toe voor mijn gevoel wat 'zwaar', maar zoals ik Hans al aangaf: als je voor een ander bouwt die er blij mee is - en terecht - is het op een gegeven moment gewoon klaar. Ook als het niet klaar is. Uiteraard kunnen mijn bevindingen ook aan de ruimte hebben gelegen, maar ik heb de Idunn's ook hier vaak genoeg aan de tand gevoeld.
Dus, hoe mooi deze tweeter ook is - een lucky shot kun je wel vergeten.
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Hmm nu ben ik wel heel nieuwsgierig geworden om mijn protobouwsel met andere ontwerpen te vergelijken
.
Het is jammer dat ik niet bij de ZBA dag aanwezig kon zijn om o.a. de Idunn++ te beluisteren.
Het zou erg leuk zijn om verschillende ontwerpen met de DXT naast elkaar te beluisteren (bij voorkeur dezelfde klasse: 2-weg).
Ik denk namelijk niet dat de 'forwardness'/'presentie' te wijten is aan de tweeter zelf, maar aan de manier van filteren.
Laatst heb ik namelijk weer eens ervaren wat een brede notch van 1dB rond 1kHz kan doen (bij een breedbander welliswaar).
Het geluidsbeeld werd daarmee een stuk dieper en gek genoeg nam daarbij de ruimtelijkheid ook toe.
Dat was mijn ervaring tenminste
.
Het is jammer dat ik niet bij de ZBA dag aanwezig kon zijn om o.a. de Idunn++ te beluisteren.
Het zou erg leuk zijn om verschillende ontwerpen met de DXT naast elkaar te beluisteren (bij voorkeur dezelfde klasse: 2-weg).
Ik denk namelijk niet dat de 'forwardness'/'presentie' te wijten is aan de tweeter zelf, maar aan de manier van filteren.
Laatst heb ik namelijk weer eens ervaren wat een brede notch van 1dB rond 1kHz kan doen (bij een breedbander welliswaar).
Het geluidsbeeld werd daarmee een stuk dieper en gek genoeg nam daarbij de ruimtelijkheid ook toe.
Dat was mijn ervaring tenminste
Re: De IDUNN ++ (zijn klaar)
Misschien kunnen we wat regelen met mijn zus??
Nou, ik denk dat dat wel moeilijker word, ik had al wel moeite om ze mee te krijgen naar Breda.
Maar het kan zijn dat Satefan wat wil doen.??
Ik had wel op jou gerekend.
Nou, ik denk dat dat wel moeilijker word, ik had al wel moeite om ze mee te krijgen naar Breda.
Maar het kan zijn dat Satefan wat wil doen.??
Ik had wel op jou gerekend.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 31 mei 2011, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
