Omgekeerde WAF - "Epilogue"
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Nou na alle mooie dingen die ik zaterdag gehoord heb kon ik niet wachten om met mijn epilogue filter aan de slag te gaan. Dus even vlug in elkaar solderen en testen.
Dat ging niet zo goed... De mid lijkt wel goed te gaan maar de tweeter doet nagenoeg niets. Daarom even een foto van het filter met erbij nog even het schema.
De plus van de ingang komt op de grote spoel binnen (linksboven). De mid zit met zijn plus op de aftakking in het midden (tussen de onderste witte cap en de kleine zwarte cap). De tweeter heeft zijn plusje aan het uiteinde van de weerstand hangen aan de rechterkant. Alle minnen zitten bij elkaar onder de kleine spoel (rechtsonder).
Wat doet ik fout?
Dat ging niet zo goed... De mid lijkt wel goed te gaan maar de tweeter doet nagenoeg niets. Daarom even een foto van het filter met erbij nog even het schema.
De plus van de ingang komt op de grote spoel binnen (linksboven). De mid zit met zijn plus op de aftakking in het midden (tussen de onderste witte cap en de kleine zwarte cap). De tweeter heeft zijn plusje aan het uiteinde van de weerstand hangen aan de rechterkant. Alle minnen zitten bij elkaar onder de kleine spoel (rechtsonder).
Wat doet ik fout?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Misschien een domme vraag, maar heb je de weerstanden nagemeten? Misschien zit er wel een veel te grote waarde voor de tweeter? Dat zou verklaren dat de tweeter zeer zacht speelt.
Verder lijkt je filter op de foto overeen te komen met het schema...
Groetjes Walter
Verder lijkt je filter op de foto overeen te komen met het schema...
Groetjes Walter
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
tweeter moet uit fase,dus de min aan de 2,2 ohm weerstand.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Heb ik ook geprobeerd, maakt niet uit.dre schreef:tweeter moet uit fase,dus de min aan de 2,2 ohm weerstand.
Idem voor de weerstand. Heb hem ook al eens voor de weerstand gezet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
heb je 't al eens gemeten? bij zo hoge x-over komt er ook niet veel meer uit een tweeter 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Nee nog niet gemeten maar dat hoeft ook niet want je hoort het heel duidelijk. De mid word duidelijk afgeknepen zoals zou moeten maar de tweeter pakt de rest niet op
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
je bedoelt het klinkt als een oude radio achter het gordijn?Vinculum schreef:Nee nog niet gemeten maar dat hoeft ook niet want je hoort het heel duidelijk.
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Correct me if I'm wrong, ik heb namelijk niet gevolgd hoe het filter is ontworpen en kijk alleen naar de laatste tekening, maar zit er geen fout in de tekening?
Het ziet ernaar uit dat het een parallel filter is.
Waarom zit het tweeter filter dan niet rechtstreeks op de ingang aan gesloten?
Is het niet logischer dat de 2,7uF condensator van het tweeter filter op de plus van de ingang aangesloten wordt ipv achter de 1 Ohm weerstand van het mid filter?
Het ziet ernaar uit dat het een parallel filter is.
Waarom zit het tweeter filter dan niet rechtstreeks op de ingang aan gesloten?
Is het niet logischer dat de 2,7uF condensator van het tweeter filter op de plus van de ingang aangesloten wordt ipv achter de 1 Ohm weerstand van het mid filter?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
hmm, nu je het zo zegt
Ik heb idd ook alleen maar gekeken of het filter hetzelfde was als in het schema. Maar het schema zelf heb ik niet gecontroleerd.
Beetje vreemd idd om je tweeter aan te sluiten halverwege de RC schakeling van je woofer netwerk. Als dat tenminste een RC shakeling is, want zo te zien zit dat parallel aan de spoel, ipv "erachter"
Beetje vreemd idd om je tweeter aan te sluiten halverwege de RC schakeling van je woofer netwerk. Als dat tenminste een RC shakeling is, want zo te zien zit dat parallel aan de spoel, ipv "erachter"
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Het is een beetje vreemd, maar het kan wel. Het verklaart niet waarom de tweeter zo zacht speelt.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Nou, een RC schakeling, parallel aan de woofer doet wel de werking van de spoel teniet. Dus het kan best dat de tweeter zacht lijkt te spelen, omdat de woofer niet goed wordt gefilterd.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Nee, doet niet de werking van de spoel teniet. Het is bedoeld als sperkring voor de woofer op een hoge frequentie, vandaar de kleine waarde 220nF.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
In dit geval probeert de ontwerper de output op 13kHz extra te onderdrukken.
Ik heb het hele draadje niet gevolgd, ik weet niet wie het filter heeft ontworpen? De 10F heeft eigenlijk helemaal niet zoiets nodig. Een standaard eerste of tweede orde filter op een reeks van frequenties (3-6kHz) zou gemakkelijk moeten lukken.
@Vinculum: Heb je de 4 ohm versie van de 10F? Die heeft een rendement van 90dB. Dan moet je de tweeter maar een heel klein beetje dempen. Als het inderdaad om de 4 ohm versie gaat, dan is de tweeter teveel gedempt met dit filter.
Ik heb het hele draadje niet gevolgd, ik weet niet wie het filter heeft ontworpen? De 10F heeft eigenlijk helemaal niet zoiets nodig. Een standaard eerste of tweede orde filter op een reeks van frequenties (3-6kHz) zou gemakkelijk moeten lukken.
@Vinculum: Heb je de 4 ohm versie van de 10F? Die heeft een rendement van 90dB. Dan moet je de tweeter maar een heel klein beetje dempen. Als het inderdaad om de 4 ohm versie gaat, dan is de tweeter teveel gedempt met dit filter.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Hm, zojuist ontdekt dat b_force heeft gemeten en gefilterd. Heel gek dat de close range meting zo'n grillig verloop geeft met de 10F. Ziehier mijn close range meting van de 8 ohm versie.
Maar eerlijk gezegd, het zou goed moeten werken dan. De verre veld metingen zien er niet raar uit. Spelen beide tweeters zo zacht?
Maar eerlijk gezegd, het zou goed moeten werken dan. De verre veld metingen zien er niet raar uit. Spelen beide tweeters zo zacht?
- Bijlagen
-
- DSCF5684.jpg (33.32 KiB) 610 keer bekeken
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ik heb inderdaad ook de 8 Ohm versie van de 10F.
Als ik dit filter aansluit zoals eerder gezegd. Dan speelt de mid op normaal volume maar ik hoor dat hij aan rond 4 a 5k afgeknepen word. Alsof is dus naar een hele oude radio zit te luisteren.
De tweeter die lijkt maar een heel smal frequentiebandje te krijgen en/of enorm gedempt te worden. Wissel ik voor de gein eens om is het precies omgekeerd.
Als ik dit filter aansluit zoals eerder gezegd. Dan speelt de mid op normaal volume maar ik hoor dat hij aan rond 4 a 5k afgeknepen word. Alsof is dus naar een hele oude radio zit te luisteren.
De tweeter die lijkt maar een heel smal frequentiebandje te krijgen en/of enorm gedempt te worden. Wissel ik voor de gein eens om is het precies omgekeerd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Zo ik ben weer thuis, wat een berichten.
Er is helemaal niks geks met het filter hoor.
Ik heb idd gewoon een sperkring gemaakt met de 220nF en 0,68mH.
Die 220nF zit er puur omdat het allemaal net fftjes wat mooier verloopt.
(Vinculum zat te wachten op zijn onderdelen, maar ik had al gezegd dat die 220nF absoluut niet kritisch is).
Aangezien ik ook een 1ohm weerstand voor de tweeter heb, kon dat leuk gecombineerd worden met de 220nF.
@Jeroen
Ik had je toch al een PB gestuurd over die "rare hobbel"?
Hij zit zowel in far-field als in near-field.
Zie: viewtopic.php?p=1525844#p1525844
(en dan vooral CS en BD diagram)
Enige wat ik nu kan verzinnen is misschien staandegolf in de verticale richting van het kastje.
Dat is niks meer dan een vermoeden, Vinculum (en/of ik) zou even moeten gaan onderzoeken of dat ook echt zo is.
@Vinculum
Waarom de tweeter zo zacht is, is mij een raadsel.
Het is mij niet helemaal duidelijk of je ook al een tweede filter hebt gemaakt (en wat die doet) en of je ook op andere luidspreker hebt geprobeerd.
Ik heb ooit eens 1 keer gehad dat een weerstand defect was.
Die kans acht ik alleen zeer klein
Er is helemaal niks geks met het filter hoor.
Ik heb idd gewoon een sperkring gemaakt met de 220nF en 0,68mH.
Die 220nF zit er puur omdat het allemaal net fftjes wat mooier verloopt.
(Vinculum zat te wachten op zijn onderdelen, maar ik had al gezegd dat die 220nF absoluut niet kritisch is).
Aangezien ik ook een 1ohm weerstand voor de tweeter heb, kon dat leuk gecombineerd worden met de 220nF.
@Jeroen
Ik had je toch al een PB gestuurd over die "rare hobbel"?
Hij zit zowel in far-field als in near-field.
Zie: viewtopic.php?p=1525844#p1525844
(en dan vooral CS en BD diagram)
Enige wat ik nu kan verzinnen is misschien staandegolf in de verticale richting van het kastje.
Dat is niks meer dan een vermoeden, Vinculum (en/of ik) zou even moeten gaan onderzoeken of dat ook echt zo is.
@Vinculum
Waarom de tweeter zo zacht is, is mij een raadsel.
Het is mij niet helemaal duidelijk of je ook al een tweede filter hebt gemaakt (en wat die doet) en of je ook op andere luidspreker hebt geprobeerd.
Ik heb ooit eens 1 keer gehad dat een weerstand defect was.
Die kans acht ik alleen zeer klein
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ja, die bobbel is raar maar ook dat hoogfrequent spectrum.
Ik weet het ook niet, als het de 8ohm versie is dan vind ik het filter er heel normaal uitzien. Ik hoop niet dat de tweeter kapot is.
Ik weet het ook niet, als het de 8ohm versie is dan vind ik het filter er heel normaal uitzien. Ik hoop niet dat de tweeter kapot is.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Heb je de 1 ohm weerstand al eens overbrugd? Misschien is die wel kapot.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Vanmorgen nog even wat kunnen testen en meten.
De reden dat de tweeter geen tot nauwelijks geluid gaf lag aan een defecte krokodillenklem.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Nu komt er wel geluid uit de tweeter. Voor mijn eerste gevoel had ik een behoorlijk gat. De linker speaker, die nog zonder filter stond te spelen klinkt veel luider en het beeld trekt heel erg naar de ongefilterde speaker. Daarom maar even mono luisteren. Het klinkt alsof er hij achter een gordijn staat. Dof en met duidelijk iets niet goed.
En tevoorschijn kwam de meetkit. Let even niet op de piekjes en dalletjes want ik heb de mic gewoon maar even neergezet zonder te afstand te meten oid. Wel staat er een gate op de meting.
Het overnamepunt ligt keurig op de 4,5K dus het filter doet wat het moet doen. Ook is de algehele respons wat rechter getrokken maar.... het klinkt voor geen meter!
De reden dat de tweeter geen tot nauwelijks geluid gaf lag aan een defecte krokodillenklem.
Nu komt er wel geluid uit de tweeter. Voor mijn eerste gevoel had ik een behoorlijk gat. De linker speaker, die nog zonder filter stond te spelen klinkt veel luider en het beeld trekt heel erg naar de ongefilterde speaker. Daarom maar even mono luisteren. Het klinkt alsof er hij achter een gordijn staat. Dof en met duidelijk iets niet goed.
En tevoorschijn kwam de meetkit. Let even niet op de piekjes en dalletjes want ik heb de mic gewoon maar even neergezet zonder te afstand te meten oid. Wel staat er een gate op de meting.
Het overnamepunt ligt keurig op de 4,5K dus het filter doet wat het moet doen. Ook is de algehele respons wat rechter getrokken maar.... het klinkt voor geen meter!
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Tweeter staat gewoon te zacht. Maak het eens 'echt' af, hard gesoldeerd en geen krokodillenklemmen. Eventueel moet er wat met de weerstanden worden gespeeld om de tweeter wat luider te laten spelen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Het filter zelf is hard gesoldeerd. Alleen de aansluitingen naar de units is even met klemmen. Het filter zit dadelijk onder de voet. Dat is niet echt handig als ik er mee ga experimenteren wel? Zeker met een kast die je niet even zo kan kantelen omdat het 3 losse delen zijn. Ik ga wel even met de dsp wat klooien (heb nl geen weerstanden liggen verder). Wat ik wel al geprobeerd heb is om de tweeter net voor de laatste weerstand aan te sluiten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ahum... lekker bezig vandaag. Op de DSP stond dus nog een dropje naar beneden aan.
Die weggehaald en het niveau van de tweeter wat omhoog gehaald.
Le resultat: En dat klinkt een heeel stuk beter!
Die weggehaald en het niveau van de tweeter wat omhoog gehaald.
Le resultat: En dat klinkt een heeel stuk beter!
