Proof of concept (8x 2" Tangband)
Moderator: Beheerdersteam
Idd. de woofer komt er direct achter te staan, dus dat zal hopenlijk wel loslopen!
Ik hoor op het moment geen vervelende invloed van de behuizing. Dat is behoorlijk goed gedempt met het schapenwol. Als ik m'n oor (heb het nog niet gemeten) tegen de achterkant van de behuizing druk en de muziek staat aan (op +/- 70dB), dan hoor ik wel redelijk wat muziek. Nu hoor ik ook veel geluid uit de topbehuizing van de Eve's komen en de Eve's klinken toch wel heel lekker. Ik weet niet of anders klinkt met loodbitumen, maar dat is het proberen waard.
In ieder geval is het niet nodig om de behuizing dubbelwandig uit te voeren, zoals ik eerder dacht. Eens kijken of ik vandaag nog ergens loodbitumen op de kop kan tikken en zien of dat verschil maakt.
Ik hoor op het moment geen vervelende invloed van de behuizing. Dat is behoorlijk goed gedempt met het schapenwol. Als ik m'n oor (heb het nog niet gemeten) tegen de achterkant van de behuizing druk en de muziek staat aan (op +/- 70dB), dan hoor ik wel redelijk wat muziek. Nu hoor ik ook veel geluid uit de topbehuizing van de Eve's komen en de Eve's klinken toch wel heel lekker. Ik weet niet of anders klinkt met loodbitumen, maar dat is het proberen waard.
In ieder geval is het niet nodig om de behuizing dubbelwandig uit te voeren, zoals ik eerder dacht. Eens kijken of ik vandaag nog ergens loodbitumen op de kop kan tikken en zien of dat verschil maakt.
Hier lijkt het wel of je met sub, laag bedoeld, maar sub betekent volgens mij, naast.MichaelB schreef:Oh ja, ik heb het trouwens wel de hele tijd over een sub, maar kan beter "sub" schrijven, want 250Hz heeft natuurlijk niets meer met sub te maken
Dus eigenlijk alles wat je naast het "hoofd" luidsprekersyteem zet is sub... Toch? Meestal is dat in ons geval een woofer...
sub: pref. onder-, secundair
vz. onder-
ww. plaatsvervangen
zn. plaatsvervanger; duikboot; secundair redacteur
Op pagina 2&3 van dit topic kan je lezen dat ik voor een CSS SDX7 ben gegaan. Dit is een kleine 7" woofer met een grote lineaire xmax en lage vervorming EN wat voor mij ook heel belangrijk is: ze zijn supersnel!Maarten schreef:Ik heb dit topic wel gevolgt, met grote intresse, maar weet je al wat voor woofer en beuizing je voor je "sub" gaat gebruiken?
Ik heb het niet of anders overheen gelezen
Ziet er erg mooi uit!!!
Het ligt een beetje stil... 
Het wachten is op het filter (Xilica XM-2040) en het spuiten van de sub behuizingen. Als het goed is heb ik de sub behuizingen volgende week terug
Het Xilica filter gaat nu nog 10 WERKdagen duren 
Ik ben vandaag dan maar langs een goedkope 'houtleverancier' *kuch* IKEA *kuch* gegaan en heb een plaat massief beuken van 3,8cm dik gehaald a.k.a. Numeraer. Hier ga ik morgen de voeten van frezen. Eerst een mooie mal maken en dan met de kopieerhuls er langs jetsen (uiteraard heeeel voorzichtig).
Morgen hopenlijk meer updates
Het wachten is op het filter (Xilica XM-2040) en het spuiten van de sub behuizingen. Als het goed is heb ik de sub behuizingen volgende week terug
Ik ben vandaag dan maar langs een goedkope 'houtleverancier' *kuch* IKEA *kuch* gegaan en heb een plaat massief beuken van 3,8cm dik gehaald a.k.a. Numeraer. Hier ga ik morgen de voeten van frezen. Eerst een mooie mal maken en dan met de kopieerhuls er langs jetsen (uiteraard heeeel voorzichtig).
Morgen hopenlijk meer updates
Van de week ben ik weer eens verder gegaan.
Allereerst heb ik een mal gemaakt van 3mm hardboard. Eerst ongeveer met de decoupeerzaag en daarna schuren en schuren en nog eens schuren
De mal is goed gelukt.
Toen de mal op het beukenhout geschoefd en frezen, frezen en frezen en nog een keer frezen. Daarna de andere kant gepakt, want de frees gaat niet diep genoeg en nog eens frezen, frezen, frezen en frezen
De laatste 2mm weer met de dcoupeerzaag, want dat randje schuur ik weg.
Totaal 8x frezen en 1x met de decoupeerzaag. Het is namelijk 38mm dik.
Vervolgens tot de conclusie komen dat de mal bij de andere kant 2mm verschoven is t.o.v. de onderkant
*&#^%*&^&*@^%(@^*$$!!!
Het erge is ook dat ik normaal 20x bij zoiets meet, maar nu kwam er een telefoongesprek tussendoor en ben ik het vergeten. AAAAAARGGGGHH!
Goeie les: gij zult altijd meten en bij twijfel opnieuw meten en als het gemeten is, dan nogmaals meten!
Morgen ga ik dus nummer 2 maken en 41x meten voordat ik aan de andere kant begin.
Allereerst heb ik een mal gemaakt van 3mm hardboard. Eerst ongeveer met de decoupeerzaag en daarna schuren en schuren en nog eens schuren
De mal is goed gelukt.
Toen de mal op het beukenhout geschoefd en frezen, frezen en frezen en nog een keer frezen. Daarna de andere kant gepakt, want de frees gaat niet diep genoeg en nog eens frezen, frezen, frezen en frezen
Totaal 8x frezen en 1x met de decoupeerzaag. Het is namelijk 38mm dik.
Vervolgens tot de conclusie komen dat de mal bij de andere kant 2mm verschoven is t.o.v. de onderkant
Het erge is ook dat ik normaal 20x bij zoiets meet, maar nu kwam er een telefoongesprek tussendoor en ben ik het vergeten. AAAAAARGGGGHH!
Goeie les: gij zult altijd meten en bij twijfel opnieuw meten en als het gemeten is, dan nogmaals meten!
Morgen ga ik dus nummer 2 maken en 41x meten voordat ik aan de andere kant begin.
Helaas, dat gaat niet lukken, want de ene kant is dus 2mm te hoog (de smalle ronding) en de andere kant 2mm te laag (of ingesprongen) dan komt het er helemaal vreemd uit te zien. De ronding zal dan geen ronding meer zijn. HelaasSARK schreef:Als je een kantenfrees hebt kun je het toch wel gelijk maken
Dat stukje in het midden is overigens het randje wat nog weggeschuurd moest worden.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Een plaat van 38mm dik en 126x62 is 89 euro.bartsegers schreef:Wat ben je kwijt voor zulk plaatje hout?
Het idee was om er 4 voeten uit te halen, maar dat worden er nu dus 3 en voet 4 moet dan uit een verse plaat komen. Worden prijzige voetjes...
edit
Je hoeft je overigens niet te schamen dat je bij de IKEA komt hoor. Iedereenheeft wel iets van de IKEA thuis
En nu WEL goed 
Tijdens het frezen had ik een "oh f*ck momentje". Alles goed ingesteld (dacht ik) ga ik frezen. Denk ik: wat komen er grote stukken van de frees af? (had een ander freesje gekocht, dus dacht dat het daar aan lag) en wat trilt 'ie...
Na 30cm toch maar gestopt en wat zag ik: had ik de diepte niet ingesteld
Je kan dus 16mm in 1x! frezen als het moet
Uiteraard ben ik gestopt en heb de diepte op 5mm ingesteld, dat is alsof je door boter gaat, zoals het hoort.
Een en ander moet nog mooi met de hand afgeschuurd worden, randje frees ik mooi rond, maar eerst nummer 2 nog maken.
Tijdens het frezen had ik een "oh f*ck momentje". Alles goed ingesteld (dacht ik) ga ik frezen. Denk ik: wat komen er grote stukken van de frees af? (had een ander freesje gekocht, dus dacht dat het daar aan lag) en wat trilt 'ie...
Na 30cm toch maar gestopt en wat zag ik: had ik de diepte niet ingesteld
Een en ander moet nog mooi met de hand afgeschuurd worden, randje frees ik mooi rond, maar eerst nummer 2 nog maken.
Vandaag weer een paar uurtjes in de garage doorgebracht, met voet nummer 2 als resultaat.
Het ging eigenlijk best lekker, totdat bij voet 2 tijdens het frezen een stuk hout aan de zijkant (uiteraard de voorzijde) los liet
Ook is er een klein hapje (uiteraard ook weer aan de voorzijde) uit. Gelukkig zijn ze niet te diep en te groot en hopelijk kan ik dit onzichtbaar wegwerken met een houtlijm/schuurstof mengsel.
Er moet nu nog een brede sleuf aan de bovenzijde uitgefreesd worden, waarin een inleg voor een aluminium plaat komt. Deze plaat is 4mm dik, 6,5cm breed en +/- 40cm lang en gaat dienst doen als radiator voor beide UCD's. Er zal slechts een klein deel zichtbaar zijn, ik schat een 15cm (tussen aluminium speaker en de sub en een stukje achter de sub). Hopelijk is dat genoeg om de UCD's te koelen
De bekabeling laat ik onder deze aluminium strook lopen, zodat de onderzijde, afgezien van 2 bouten om de speakers op hun plek te houden, geheel glad zal zijn.
Oh ja, de subs zijn dit weekend of begin volgende week klaar!
Ik dacht dat PVC makkelijk te spuiten was, maar blijkbaar is dat erg lastig om strak te krijgen (is me verteld door een familielid). Alles moest eerst geschuurd worden, daarna in een coating, weer schuren, dan een AANTAL primer lagen, grondverf, kleurlaag en laklaag. Totaal 6x spuiten. De eindprijs zat daarom ook weer 75% boven mijn schatting... Gelukkig wordt het door een vriend gedaan anders had ik denk ik moeten
Er werd me wel gegarandeerd dat het retestrak zou worden! 
Het ging eigenlijk best lekker, totdat bij voet 2 tijdens het frezen een stuk hout aan de zijkant (uiteraard de voorzijde) los liet
Er moet nu nog een brede sleuf aan de bovenzijde uitgefreesd worden, waarin een inleg voor een aluminium plaat komt. Deze plaat is 4mm dik, 6,5cm breed en +/- 40cm lang en gaat dienst doen als radiator voor beide UCD's. Er zal slechts een klein deel zichtbaar zijn, ik schat een 15cm (tussen aluminium speaker en de sub en een stukje achter de sub). Hopelijk is dat genoeg om de UCD's te koelen
De bekabeling laat ik onder deze aluminium strook lopen, zodat de onderzijde, afgezien van 2 bouten om de speakers op hun plek te houden, geheel glad zal zijn.
Oh ja, de subs zijn dit weekend of begin volgende week klaar!
Ik dacht dat PVC makkelijk te spuiten was, maar blijkbaar is dat erg lastig om strak te krijgen (is me verteld door een familielid). Alles moest eerst geschuurd worden, daarna in een coating, weer schuren, dan een AANTAL primer lagen, grondverf, kleurlaag en laklaag. Totaal 6x spuiten. De eindprijs zat daarom ook weer 75% boven mijn schatting... Gelukkig wordt het door een vriend gedaan anders had ik denk ik moeten
1 voet heb ik al voorzien van een uitsparing voor de aluminium plaat. Deze zit strak, totaal geen speling en ligt geheel vlak met de bovenkant van de voet. 
Nu maar hopen dat het genoeg stralend vlak is voor de UCD's
Hieronder een fotosjop van het zichtbare deel van het aluminium. Uiteraard ga ik de achterkant nog netjes op maat maken.
Nu maar hopen dat het genoeg stralend vlak is voor de UCD's
Hieronder een fotosjop van het zichtbare deel van het aluminium. Uiteraard ga ik de achterkant nog netjes op maat maken.
Tijd voor de aansluitingen!
Op de foto's lijkt het alsof de Neutrik en de aan-/uitschakelaar niet netjes op gelijke afstand van het midden zitten, dit is niet het geval. Zal er wel mee te maken hebben dat het op een ronding vast zit.
Ik ben niet echt trots op de lay-out, maar "je moet wat"
Van de schakelaar heb ik tientallen soort door m'n handen laten gaan, maar dit vond ik de mooiste/simpelste. Helemaal omdat het toch op de achterkant zit, uit het zicht.
De 220V euroconnector, daar ben ik HEEL ontevreden over! Wat een pokkeding om netjes in te bouwen. Eerst heb ik een malletje gemaakt, daarna gaatjes geboord, het midden eruit geboort en vervolgens met een scherpe beitel aan de slag gegaan. Uiteindelijk wel netjes geworden, maar een pokkewerk! De connector ga ik voorzichtig verhitten, zodat ik deze precies de vorm kan laten volgen.
Oh ja, het lijkt ook alsof er veel ruimte om het aluminium zit, maar dat is niet zo.
Op de foto's lijkt het alsof de Neutrik en de aan-/uitschakelaar niet netjes op gelijke afstand van het midden zitten, dit is niet het geval. Zal er wel mee te maken hebben dat het op een ronding vast zit.
Ik ben niet echt trots op de lay-out, maar "je moet wat"
Van de schakelaar heb ik tientallen soort door m'n handen laten gaan, maar dit vond ik de mooiste/simpelste. Helemaal omdat het toch op de achterkant zit, uit het zicht.
De 220V euroconnector, daar ben ik HEEL ontevreden over! Wat een pokkeding om netjes in te bouwen. Eerst heb ik een malletje gemaakt, daarna gaatjes geboord, het midden eruit geboort en vervolgens met een scherpe beitel aan de slag gegaan. Uiteindelijk wel netjes geworden, maar een pokkewerk! De connector ga ik voorzichtig verhitten, zodat ik deze precies de vorm kan laten volgen.
Oh ja, het lijkt ook alsof er veel ruimte om het aluminium zit, maar dat is niet zo.
Tijd voor een kleine update!
Ondertussen ben ik een tijd totaal niet bezig geweest met de speakers, maar met andere zaken (werk, kind, niets doen, slapen enz.)
Er is wel een beetje vordering en dat is met het filter.
Ik heb zelf een symmetrische voeding van Velleman in elkaar gezet, welke nodig is voor de Xilica. Aangezien het filter centraal komt te liggen, ergens in of naast het stereomeubel en uit het zicht, moet deze vooral functioneel en stevig zijn. Het is uiteindelijk een zo klein mogelijk aluminium kastje geworden. Misschien wel net TE klein
Dat wordt nog even puzzelen.
Het gat wat nog onder de 220V connector zit is voor de seriële aansluiting. Hier moet ik nog een chassis deel voor hebben.
De Neutriks komen dus links en rechts aan de achter/zijkant van kast, de 220V, aan/uit schakelaar en seriële aansluiting aan de achterkant. De 2 leds van de voedingsprint komen aan de voorkant, zodat ik kan zien dat deze aan is. Dit is overigens een geluk bij een ongeluk, want ik had eigenlijk de voedingsprint te laag gemonteerd... Hierdoor kon de trafo er niet meer onder
Ik gebruik nu dus de twee extra gaatjes die onstaan voor de leds aan de voorkant
Oh ja, de XLR-connectors die op de Xilica zitten, die ga ik er af solderen en verbinden met de Neutriks aan de zijkant van de behuizing. Dat geeft ook wat meer ruimte in de behuizing.
Oh ja, de beuizingen voor de subs heb ik ook nog steeds NIET. Gloeiende <mogelijk godslasterende taal gecensureerd> #*&^%*&#^%. Deze week zouden ze ECHT ECHT! klaar zijn... We zien wel.
Ondertussen ben ik een tijd totaal niet bezig geweest met de speakers, maar met andere zaken (werk, kind, niets doen, slapen enz.)
Er is wel een beetje vordering en dat is met het filter.
Ik heb zelf een symmetrische voeding van Velleman in elkaar gezet, welke nodig is voor de Xilica. Aangezien het filter centraal komt te liggen, ergens in of naast het stereomeubel en uit het zicht, moet deze vooral functioneel en stevig zijn. Het is uiteindelijk een zo klein mogelijk aluminium kastje geworden. Misschien wel net TE klein
Het gat wat nog onder de 220V connector zit is voor de seriële aansluiting. Hier moet ik nog een chassis deel voor hebben.
De Neutriks komen dus links en rechts aan de achter/zijkant van kast, de 220V, aan/uit schakelaar en seriële aansluiting aan de achterkant. De 2 leds van de voedingsprint komen aan de voorkant, zodat ik kan zien dat deze aan is. Dit is overigens een geluk bij een ongeluk, want ik had eigenlijk de voedingsprint te laag gemonteerd... Hierdoor kon de trafo er niet meer onder
Ik gebruik nu dus de twee extra gaatjes die onstaan voor de leds aan de voorkant
Oh ja, de XLR-connectors die op de Xilica zitten, die ga ik er af solderen en verbinden met de Neutriks aan de zijkant van de behuizing. Dat geeft ook wat meer ruimte in de behuizing.
Oh ja, de beuizingen voor de subs heb ik ook nog steeds NIET. Gloeiende <mogelijk godslasterende taal gecensureerd> #*&^%*&#^%. Deze week zouden ze ECHT ECHT! klaar zijn... We zien wel.
Eindelijk, EINDELIJK!! heb ik afgelopen week de sub behuizingen terug gekregen. Ze zijn.......HEEL mooi geworden man, echt heel mooooiiii 
Er is ook een wijziging gemaakt, namelijk dat ik de voeten van de speakers aan de buitenhaard ga doneren. Het stond namelijk als een banaan
Beetje jammer van de plaat hout, van het geld en van de +/- 20 uur frezen, schuren, schuren, aluminium op maat maken enz. Hmprf.
Daar komt wel iets moois (veel mooier) voor terug!
Wat ik nu ga doen is het volgende:
Ik maak de aluminium pijp zo'n 10m boven het einde van de sub behuizing vast met een 16mm aluminium pijpje, waar doorheen een bout van 12mm loopt die ik in de pijp tap.
Een cm of 15 (wat optisch mooi staat in ieder geval) van de grond maak ik de pijp met een 4x2cm aluminium blokje vast waar ook weer een bout van 12mm doorheen loopt + de bekabeling.
Hierdoor lijkt het net alsof de pijp met nagenoeg niets vast zit. Optisch is dit erg mooi en zit zo vast als een huis. Hopelijk krijg ik dit van de week af.
Wat ik ook nog ga laten doen is een ronde schijf van aluminium frezen die de bodem van de sub wordt, waar de UCD's dan op komen (meteen een mooie radiator). Alle aansluitingen (220V, XLR, schakelaar) worden netjes boven elkaar op de achterkant van de sub gemonteerd.
Een geluk bij een ongeluk is, is dat tijdens het vervoer en het spuiten de binnenbehuizing van de sub los was gekomen (ik dacht al dat deze niet goed genoeg vast zat). Ik heb dit nu opnieuw en GOED gelijmd. Eerst het PVC met korrel 60 opgeruwd, het MDF wat meer taps gemaakt en er gleuven ingeslagen voor betere hechting. Deze wordt ook nog met een bout aan de bodem bevestigt, dus die komt niet meer los! (hoop ik
)
Oh ja, had ik al verteld dat de behuizing van het filter net 5mm te kort is. Gelukkig kan ik wel gewoon door met de rest totdat de nieuwe behuizing binnen is.
Stilletjes zit ik te dimdammen of ik naar de aankomende ZBA dag ga en deze speaker meeneem (lees: durf
)
Er is ook een wijziging gemaakt, namelijk dat ik de voeten van de speakers aan de buitenhaard ga doneren. Het stond namelijk als een banaan
Beetje jammer van de plaat hout, van het geld en van de +/- 20 uur frezen, schuren, schuren, aluminium op maat maken enz. Hmprf.
Daar komt wel iets moois (veel mooier) voor terug!
Wat ik nu ga doen is het volgende:
Ik maak de aluminium pijp zo'n 10m boven het einde van de sub behuizing vast met een 16mm aluminium pijpje, waar doorheen een bout van 12mm loopt die ik in de pijp tap.
Een cm of 15 (wat optisch mooi staat in ieder geval) van de grond maak ik de pijp met een 4x2cm aluminium blokje vast waar ook weer een bout van 12mm doorheen loopt + de bekabeling.
Hierdoor lijkt het net alsof de pijp met nagenoeg niets vast zit. Optisch is dit erg mooi en zit zo vast als een huis. Hopelijk krijg ik dit van de week af.
Wat ik ook nog ga laten doen is een ronde schijf van aluminium frezen die de bodem van de sub wordt, waar de UCD's dan op komen (meteen een mooie radiator). Alle aansluitingen (220V, XLR, schakelaar) worden netjes boven elkaar op de achterkant van de sub gemonteerd.
Een geluk bij een ongeluk is, is dat tijdens het vervoer en het spuiten de binnenbehuizing van de sub los was gekomen (ik dacht al dat deze niet goed genoeg vast zat). Ik heb dit nu opnieuw en GOED gelijmd. Eerst het PVC met korrel 60 opgeruwd, het MDF wat meer taps gemaakt en er gleuven ingeslagen voor betere hechting. Deze wordt ook nog met een bout aan de bodem bevestigt, dus die komt niet meer los! (hoop ik
Oh ja, had ik al verteld dat de behuizing van het filter net 5mm te kort is. Gelukkig kan ik wel gewoon door met de rest totdat de nieuwe behuizing binnen is.
Stilletjes zit ik te dimdammen of ik naar de aankomende ZBA dag ga en deze speaker meeneem (lees: durf
