Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/50?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DonSan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/50?

Bericht door DonSan »

Het is allemaal wel leuk al die huisvlijt met die LM3875/86 dingen. Maar zijn we gewoon niet allemaal Cambridge's 340/350's aan het bouwen? En klinken die clones niet gewoon als een versterker van 350 euro ipv high-end? De transformator in een 340 is best OK. Hij levert geloof ik 2*24,7 volt bij 2*3 ampere. Ongeveer 150 vac. OK, 225 vac was beter geweest. Maar je zou er een eind mee moeten komen.

Klinkt een gainclone beter klinken als een Cambridge 340/350?
Indien ja. Waarom klinkt hij beter als een Cambridge 340/350? Ik zie niet zo veel verschil behalve een NE5532 voortrap.
Indien nee. Kan ik hem beter laten klinken als een Cambridge 340/350?
En waarom doet cambridge dat dan niet?

DonSan
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door MichaelB »

DonSan schreef:
Het is allemaal wel leuk al die huisvlijt met die LM3875/86 dingen. Maar zijn we gewoon niet allemaal Cambridge's 340/350's aan het bouwen?
Nee. De LMxxxx is slechts een onderdeel van de versterker. Deze versterkertjes worden links en rechts gigantisch gemod en klinken dan ook allen anders (zij het vaak minimaal).
DonSan schreef:
En klinken die clones niet gewoon als een versterker van 350 euro ipv high-end? De transformator in een 340 is best OK. Hij levert geloof ik 2*24,7 volt bij 2*3 ampere. Ongeveer 150 vac. OK, 225 vac was beter geweest. Maar je zou er een eind mee moeten komen.
Wat is daar mis mee? Niet iedereen gaat voor "high-end" <- loze kreet overigens.
Als ik voor 100 euro een versterker kan bouwen die net zo goed klinkt als een commerciële versterker van 350 euro, dan zeg ik: missie geslaagd! :mrgreen:
Deze versterker heb je ook nog eens zelf gebouwd = leuk, ziet eruit zoals jij wil = mooi en je leert er weer iets van = nog mooier.
DonSan schreef:
Klinkt een gainclone beter klinken als een Cambridge 340/350?
Niet persé.
DonSan schreef:
Indien ja. Waarom klinkt hij beter als een Cambridge 340/350? Ik zie niet zo veel verschil behalve een NE5532 voortrap.
Indien nee. Kan ik hem beter laten klinken als een Cambridge 340/350?
Als je geen Cambridge thuis hebt staan, dan is dit vergelijk meteen niets meer waard. Als je versterker voor jouw goed klinkt, dan IS het goed (voor jou).
DonSan schreef:
En waarom doet cambridge dat dan niet?
Kosten besparing en marge, altijd.

Overigens wordt je in Nederland afgezet met die Cambridge audio spullen, want bij Richersounds in Engeland kost deze versterker maar 280 euro.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door Henkjan »

zo'n verzchil zou ik nou niet als "afgezet" willen betitelen....
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
zo'n verzchil zou ik nou niet als "afgezet" willen betitelen....
Uhm, da's 20% meer.
Dat 70 euro een overkomelijk bedrag is: eens, maar procentueel is het gewoon teveel. Dat klopt niet voor een land wat 100km verderop ligt.

De huidige 650A is in Nederland 599 euro, in de UK 402 euro... Da's zelfs 30%.
Zo heb ik jaren geleden de 540R in Engeland gehaald. Die was daar 345 euro. In Nederland 740 euro!

Maar goed, dit is offtopic
DonSan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door DonSan »

Nou, high end. Ik verwacht in ieder geval van een versterker van 2 mille een wezelijk ander geluid als van een versterker van €350. En volgens de electrotechnici onder ons, in ieder geval mijn vader, zou die van €350 beter moeten klinken als die dure vanwege de wat eigenzinnige visie ten aanzien van capaciteit in de voeding van de duurdere fabrikant.

Ik heb hem ook gebouwd. Een BrainGt in drie varianten.
1. 2*1000uf per kanaal
2. 2*10000uf voor beide kanalen (de voeding van BrainGt)
3. 2*10000uf Slit Foil voor beide kanalen (Schuro)

Die laatste was zonder twijfel de aangenaamste. Maar ik heb er ook gewoon B&W 685 aan hangen met verzilverd koper/teflon kabel. Geen originele 47labs speakers met CAT5 kabel.

Nu heb ik wel een vraag over het voltage van de transformator. Nu heb ik 2 * 18volt (=25 volt). Ik dacht, dan heb je wat minder vermogen maar hij is wel stabiel. Misschien ook minder last van faseverdraaiingen. Maar de meeste varianten, ook de originelen van 47 labs en Cambridge zelf, gebruiken een hogere spanning. Met als gevolg een hoger uitgangsvermogen bij 8ohm, maar minder stabiliteit bij lagere impedanties.

Wat is de ideale voedingsspanning?
Laatst gewijzigd door DonSan op do 30 jun 2011, 1:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door Treb »

Je geeft het eigenlijk zelf al aan. Hoge spanning voor 8 ohm, lage spanning voor 4 ohm. Er is geen ideale voedingsspanning, je zal vóór het bouwen een keuze moeten maken.

Heel veel apparatuur wordt gemaakt met een verkoopprijs en concurrentie met andere merken/modellen in het achterhoofd. Terugrekenend hiervan kom je uiteindelijk op een budget voor de onderdelen. Tjsa en dan blijkt dat er niet veel keus meer is. Dat resulteert dan goedkope onderdelen die kwalitatief wel eens wat minder kunnen zijn.
DonSan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door DonSan »

Heb nu een 22 volt 300vac ipv 18 volt 120vac aan 2 maal 10.000 uf slit foil. Dat scheelt toch best veel. Ook op lagere volumes. Klinkt krachtiger (voltage denk ik) en rustiger (de Vac?).

Het scherpe hoog heeft hij niet meer. Maar het is in het laag nog steeds wel een hele tamme versterker.
DonSan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door DonSan »

Heb nu een kit van selectronic gebouwd met een TDA7293. Hij bevalt me een stuk beter als het chipamp bouwpakket van BrainGt. Veel warmer en veel meer diepte. Terwijl die LM 3886 toch altijd wat schreeuwerig en vlak blijft. Ik weet niet of ik nu heilige huisjes omver schop. Maar is de TDA7293 niet veel beter?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door ray5150 »

Waarom schrijf je 3 keer dezelfde zin in 3 verschillende topics ?
DonSan
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:59

Re: Klinkt een gainclone echt anders dan een Cambridge 340/5

Bericht door DonSan »

Mijn excuses. Ze lijken me voor alle drie de topics relevant. Maar de tipic over de gainclone en de Cambridge had in een topic gekunnen. Het gaat over de zelfde eindversterkermodule.
Plaats reactie