verschillende amps voor laag/hoog
Moderator: Beheerdersteam
verschillende amps voor laag/hoog
Genst,
misschien is deze vraag al eens gesteld (en beantwoord), maar ik kon hem niet vinden.
Ik lees net het topic van Knuisje door over zijn Pluto's en ik wil zijn topic niet vervuilen, vandaar de vraag hier.
Hoe zeker kan je er van zijn dat de versterking bij verschillende nivo's met gebruik van 2 verschillende typen amps gelijk is?
Ik bedoel: een UCD180 voor het laag en een LMxxxx voor de rest.
Ik kan me voorstellen dat je alles meet op een bepaald nivo, maar wat als het nivo lager/hoger wordt? Kan je er dan nog vanuit gaan dat beide versterkers even hard versterken? Gaat dit altijd lineair?
Het is een n00b vraag hoor, maar ik vroeg het me ineens af...
misschien is deze vraag al eens gesteld (en beantwoord), maar ik kon hem niet vinden.
Ik lees net het topic van Knuisje door over zijn Pluto's en ik wil zijn topic niet vervuilen, vandaar de vraag hier.
Hoe zeker kan je er van zijn dat de versterking bij verschillende nivo's met gebruik van 2 verschillende typen amps gelijk is?
Ik kan me voorstellen dat je alles meet op een bepaald nivo, maar wat als het nivo lager/hoger wordt? Kan je er dan nog vanuit gaan dat beide versterkers even hard versterken? Gaat dit altijd lineair?
Het is een n00b vraag hoor, maar ik vroeg het me ineens af...
Re: verschillende amps voor laag/hoog
mij is verteld dat je met verschillende verstekers toch wat verschil in fase kan krijgen.
zelf vond ik 2 dezelfde versterkers een goed verbetering.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
je bedoelt dus of de gain van een versterker constant is over z'n werkgebied?
Jups.Henkjan schreef:je bedoelt dus of de gain van een versterker constant is over z'n werkgebied?
Edit: laat ik dit verduidelijken;
Als deze niet constant is voor een LMxxxx en je gebruikt deze alleen, dan is er nog geen man overboord, want dit is dan gelijk voor alle speakers. Ga je echter 2 verschillende typen mixen, dan mja....
Onmogelijk bij versterkers met een rechte karakteristiek. Hooguit wat verschil aan de uiteinden van het spectrum, dus het sublaag en het tophoog, precies daar waar de versterkers bandbreedte beperkt zijn. Maar niet dus voor een overgang in het middengebied. Faseverschillen zullen miniem zijn, factoren kleiner dan de verschillen in fase door het niet exact uitgelijnd zijn van akoestisch centrum van woofer en middentoner.dre schreef:mij is verteld dat je met verschillende verstekers toch wat verschil in fase kan krijgen.
Dus wie dat jou verteld heeft houdt van audiofiele sprookjes.
Je zou eens moeten bedenken hoeveel vervorming er nodig is om te zorgen dat de gain niet constant is over zijn werkgebied. Hier hoef je je echt geen zorgen over te maken.MichaelB schreef:Jups.Henkjan schreef:je bedoelt dus of de gain van een versterker constant is over z'n werkgebied?
Edit: laat ik dit verduidelijken;
Als deze niet constant is voor een LMxxxx en je gebruikt deze alleen, dan is er nog geen man overboord, want dit is dan gelijk voor alle speakers. Ga je echter 2 verschillende typen mixen, dan mja....
Ik kan me wel voorstellen dat het beter 'voelt', twee identieke versterkers. Dat kan belangrijk zijn voor je beleving.
hier was het toch duidelijk hoorbaar.....
al kan ik het technisch niet verklaren......
al kan ik het technisch niet verklaren......
Je hebt wel een punt: Het kan best zijn dat er verschil zit in gain tussen 2 versterkers.
Voorbeeldje: Stel versterker A heeft een gain van 5 en versterker B een gain van 10.
Zowel versterker A als B heeft geen volumeregeling en je stuurt ze beide een signaal van 1V, dan zal versterker A 5V uitsturen en versterker B 10V (*)
Nu geef je ze beide een lineaire volumeknop (normaal is logarithmisch, maar dat legt lastiger uit
).
Je zet de volumeknop van versterker A voluit en die van versterker B zet je op 50%
Je stuurt 1V naar versterker A en die zal dan 5V uitsturen. Je stuurt ook 1V naar versterker B, die wordt door de volumeknop teruggebracht naar 0,5V en versterker B stuurt dan ook 5V uit.
In het kort: Volgens mij kan je verschillen in gain opvangen door het verschil vooraf in het signaalpad te corrigeren en die correctie is dan voor alle "volumeniveaus" geldig. Dit klopt volgens mij ook wel, als je je bedenkt hoe gain van een versterker normaal gesproken wordt bepaald: Die wordt niet bepaald door eigenschappen van de gebruikte transistoren/geïntegreerde modules, maar door een verhouding van 2 weerstandjes. Dus als je de gain van beide versterkers weet, dan kan je dat aan je ingang compenseren en zo keurig 2 versterkers met exact dezelfde versterking krijgen.
*Voor de mensen die er meer verstand van hebben: Corrigeer me als ik onzin praat!
Voorbeeldje: Stel versterker A heeft een gain van 5 en versterker B een gain van 10.
Zowel versterker A als B heeft geen volumeregeling en je stuurt ze beide een signaal van 1V, dan zal versterker A 5V uitsturen en versterker B 10V (*)
Nu geef je ze beide een lineaire volumeknop (normaal is logarithmisch, maar dat legt lastiger uit
Je zet de volumeknop van versterker A voluit en die van versterker B zet je op 50%
Je stuurt 1V naar versterker A en die zal dan 5V uitsturen. Je stuurt ook 1V naar versterker B, die wordt door de volumeknop teruggebracht naar 0,5V en versterker B stuurt dan ook 5V uit.
In het kort: Volgens mij kan je verschillen in gain opvangen door het verschil vooraf in het signaalpad te corrigeren en die correctie is dan voor alle "volumeniveaus" geldig. Dit klopt volgens mij ook wel, als je je bedenkt hoe gain van een versterker normaal gesproken wordt bepaald: Die wordt niet bepaald door eigenschappen van de gebruikte transistoren/geïntegreerde modules, maar door een verhouding van 2 weerstandjes. Dus als je de gain van beide versterkers weet, dan kan je dat aan je ingang compenseren en zo keurig 2 versterkers met exact dezelfde versterking krijgen.
*Voor de mensen die er meer verstand van hebben: Corrigeer me als ik onzin praat!
Snelle duidelijke antwoorden! 
Het is dus niets om over in te zitten (deed ik al niet)!
Het is dus niets om over in te zitten (deed ik al niet)!
Naar ik heb begrepen kun je de gain en het verschil wel aanpassen in de software van de Minidsp.
En anders heb ik het verkeerd begrepen.

En anders heb ik het verkeerd begrepen.
Er speelt nog iets anders mee,namelijk de gevoeligheid van het gehoor.
Je regelt bijvoorbeeld het geluid evenwichtig af bij klein volume,als je dan het volume gelijkmatig opvoert verdwijnt het middengebied.Bij zacht geluid moet je het laag en hoog ophalen om dat even hard te horen als het midden en dat is bij hoog volume veel minder het geval.
Anne
Je regelt bijvoorbeeld het geluid evenwichtig af bij klein volume,als je dan het volume gelijkmatig opvoert verdwijnt het middengebied.Bij zacht geluid moet je het laag en hoog ophalen om dat even hard te horen als het midden en dat is bij hoog volume veel minder het geval.
Anne
Dat is wel waar, maar heeft op zich niets met verschillende versterkers voor laag en hoog te maken. Een geleidelijke toename van laag en hoog bij zacht volume moet je via een loudness regeling doen, niet via een verschillend niveau van bv woofer en middentoner. Als je dat doet dan krijg je ergens een sprong in de respons.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
"Stiekem" je post aanpassen Jeroen?
Er stond net wel iets anders
(ik was juist zo benieuwd naar de reacties, hihihi)
Gain van versterkers is trouwens vrij simpel te meten.
fftjes sinus erdoorheen jagen.
Input spanning meten en output spanning meten, die op elkaar delen.
Klaar.
20*log(gain) en je hebt het in dB
Laatst gewijzigd door b_force op ma 23 mei 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Het was bedoeld als PB, maar ik druk wel eens op de verkeerde knop. Niks stiekems aan, PB is verzonden aan dre.
Beide versterkers zijn bij mij voorzien van een potmeter. Ik stel ze eenmalig in op dezelfde gain (bv. 20x versterking) en regel daarna het volume via de mastervolume van de minidsp.MichaelB schreef:Hoe zeker kan je er van zijn dat de versterking bij verschillende nivo's met gebruik van 2 verschillende typen amps gelijk is?
- bas focal m180
- Contacteer:
Daarom heeft yamaha op zijn versterkers regelbare loudnes , niet alle typen.jeroen_d schreef:Dat is wel waar, maar heeft op zich niets met verschillende versterkers voor laag en hoog te maken. Een geleidelijke toename van laag en hoog bij zacht volume moet je via een loudness regeling doen, niet via een verschillend niveau van bv woofer en middentoner. Als je dat doet dan krijg je ergens een sprong in de respons.
Dat is stukke beter dan de harde aan of uit loudnes op alle andere verkrijgbare versterkers.
Ik heb jaren gedraait met 2 apparten versterkers , 1 voor het laag de andere midhoog , 2 volume knoppen om te draaien maar bij elk muziek nummer de balans altijd prettig naar gelang zelf in te stellen.
Wat nog wel een interessante kwestie is: zorg dat je maximale uitgangsspanning van elke versterker in een meerkanaalssysteem is afgestemd op het rendement (en de belastbaarheid) van je units. Doorgaans heb je voor het L/MT-gebied meer vermogen nodig dan voor HT, maar als je een driewegsysteem bouwt ligt het allemaal wel wat genuanceerder (het kan best zijn dat je voor je MT méér moet plaatsen dan voor je LT). Daarnaast zou je voor je HT ook nog wat spanningsreserve willen inbouwen tegen clippen (want daaraan overlijden HT-speakers).
speciaal voor bart zal ik `m plaatsen!jeroen_d schreef:Het was bedoeld als PB, maar ik druk wel eens op de verkeerde knop. Niks stiekems aan, PB is verzonden aan dre.
Hoi Andre,
Als ik heel eerlijk ben: ik hoor telkens bij jou dezelfde set. Ok, hij is de ene keer wat anders afgesteld dan de andere, wat meer of minder bas, wat meer of minder midden. Je hebt nogal wat heen en weer getuned met de filters. Maar dat zijn dan ook de veranderingen die ik hoor.
Maar qua aansturing, ik zeg bullshit. Belangrijkst is dat jij er tevreden mee bent, maar voor mijn beleving maakt het geen drol uit. Voor die van jou blijkbaar wel. Het is gewoon een fundamenteel punt van verschil van mening, je gelooft wel of niet in de psychologische werking van verschillende apparaten of componenten. Ik heb de indruk dat jij niet gelooft in die psychologische werking, maar wel dat er daadwerkelijk technische verschillen zijn die hoorbaar zijn. Als die er al zijn, zoek het niet in de fase...
Just my €0,02
Groetjes, Jeroen
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ow dat hoeft echt niet hoordre schreef:speciaal voor bart zal ik `m plaatsen!jeroen_d schreef:Het was bedoeld als PB, maar ik druk wel eens op de verkeerde knop. Niks stiekems aan, PB is verzonden aan dre.![]()
Ik vond het bericht echter nogal "heftig" (zeker voor Jeroen).
Juist daarom vond ik het wel grappig dat hij ineens weg was.
Niks meer en niks minder
jeroen weet dat ik wat meer van de directe benadering ben.
ik hou van duidelijk!
ik hou van duidelijk!
En wij weten wat we aan elkaar hebben, daarom was ie meer geschikt voor PB.
Ook heb ik absoluut geen behoefte (meer) om discussies over zo'n onderwerp met een breder publiek op te rakelen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik ook niet hoorjeroen_d schreef:Ook heb ik absoluut geen behoefte (meer) om discussies over zo'n onderwerp met een breder publiek op te rakelen.
Vond het gewoon vermakelijk.
(Juist door het gevoelige onderwerp)
Het is wat off topic, maar het clippen zelf is toch niet schadelijk voor de tweeters? Het gaat toch gewoon om het vermogen dat ze te verwerken krijgen?markbakk schreef:Daarnaast zou je voor je HT ook nog wat spanningsreserve willen inbouwen tegen clippen (want daaraan overlijden HT-speakers).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat is met een gewoon filter. door t clippen komt er veel meer hoogfrequente energie dan normaal in muziek zit op de tweeters af. filter je actief dan gebeurt dat nietCasper schreef:Het is wat off topic, maar het clippen zelf is toch niet schadelijk voor de tweeters? Het gaat toch gewoon om het vermogen dat ze te verwerken krijgen?markbakk schreef:Daarnaast zou je voor je HT ook nog wat spanningsreserve willen inbouwen tegen clippen (want daaraan overlijden HT-speakers).