Filter voor Quad 11L

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
sander2m6

Filter voor Quad 11L

Bericht door sander2m6 »

Beste forumleden,

Als leek in de techniek van audio/electronica (maar wel leergierig!) heb ik een vraag. Het volgende is het geval:

Ik heb een paar Quad 11L gekocht nadat ik een aantal maanden een paar in huis heb gehad van een vriend om uit te proberen. Ze bevielen goed en nadat ik via via een 2e hands paar kon aanschaffen heb ik dit onmiddelijk gedaan. Het aangeschafte paar is ca. 6 jaar oud en... klinkt anders dan het geleende paar. Niet heel veel slechter maar anders, teveel de nadruk op het middenhoog en hoog. Te scherp waarbij het middenlaag een beetje wegvalt. Samen met de vriend de speakers opengemaakt en het filter bekeken en nagemeten. Wat blijkt, de weerstand en de condensatoren wijken 30-50% af van de opgegeven waarde! (Ik heb geen meetapparatuur voor de spoelen dus die laat ik maar even voor wat het is.) Lijkt me teveel afwijking en lijkt me ook invloed te hebben op het geluid? Zie onderstaande foto's en schema ter info van het filter.

Vraag is nu, wat te doen? Wellicht is dit een mooie gelegenheid om het filter te verbeteren? Doel is in eerste instantie om het filter te "repareren" door onderdelen met ca. de juiste waarden te gebruiken. Dus:

- wellicht kan iemand me in grote lijnen vertellen wat de verschillende onderdelen doen of me verwijzen naar een site of boek oid. waar dit in jip en janneke taal wordt uitgelegd?
- zijn alle onderdelen even belangrijk voor de geluidskwaliteit / klankkleur van de speakers of zijn er een paar van essentieel belang en andere minder?
- ik heb al best veel gezocht op internet maar kan door de bomen het bos niet meer zien (alleen de namen van type filters zijn al een boek waard :-)). deze speakers zijn geen high end dus welke merken/series passen goed bij een speaker uit deze prijsklasse (nieuw destijds ca. 300euro/stuk)

Mijn dank is alvast groot!

Groet,

Sander
Bijlagen
Foto van het filter
Foto van het filter
Filter schema
Filter schema
Ronald_1

Re: Filter voor Quad 11L

Bericht door Ronald_1 »

Sietse van dit forum heeft in het verleden een artikel geschreven over de werking van wisselfilters: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2

Nog enkele links waar e.e.a. wordt uitgelegd:
http://www.members.shaw.ca/loudspeakerb ... sover.html
http://sound.westhost.com/lr-passive.htm
http://www.audioholics.com/education/lo ... /crossover

Aangezien het probleem in het midhoog/hoog zit, zijn de componenten richting tweeter de eerste verdachten (mits het probleem in het filter zit uiteraard). De weerstand kun je vervangen door een metaaloxide (MOX) weerstand. Voor de condensatoren zou ik MKP-veries nemen, bijv. de Audyn MKP, ClarityCap PX of Jantzen Z-standard Cap. Voor de 20 uF condensator zou je dan 2x een 10 uF condensator parallel kunnen monteren.

Je zou ook eens naar een winkel als Speaker&Co of Speakerland kunnen gaan, zij kunnen je daar in de winkel van goed advies voorzien of en welke filteronderdelen vervangen zouden moeten worden.
sander2m6

Re: Filter voor Quad 11L

Bericht door sander2m6 »

Dank voor de snelle info, met die linkjes was ik wel even zoet :D . Vooral het verhaal van Sietse heldert een boel op.

Wat ik er nu uit opmaak is dat de 20uF bipolaire elco waarschijnlijk (een groot deel van) de oorzaak is van de weergaveproblemen in het hoge bereik. Deze elco heeft volgens het schema een waarde van 20uF maar is in werkelijkheid bijna 30uF. Ik ga morgen langs een lokale audiozaak waar ik 2 setjes MKP's, Carbon Kiwame en MOX weerstanden kan uitproberen die ze zelf ook gebruiken om speakers mee te tweaken. De MKP's zijn ClarityCap PX en Audyn MKP. Wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt me dit prima om mee te beginnen en ook nog betaalbaar.

Een vraagje nog; lees ik het schema goed als ik veronderstrel dat de tweeter een 3e orde (18dB) filterdeel heeft en de woofer een 2e orde (12dB)? Zo ja dan is er toch een faseverschil tussen woofer en tweeter. Is het verstandig om dan te experimenteren met het omdraaien van de polariteit van de tweeter? En zitten hier risico's aan?

Groet,

Sander
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”