Als leek in de techniek van audio/electronica (maar wel leergierig!) heb ik een vraag. Het volgende is het geval:
Ik heb een paar Quad 11L gekocht nadat ik een aantal maanden een paar in huis heb gehad van een vriend om uit te proberen. Ze bevielen goed en nadat ik via via een 2e hands paar kon aanschaffen heb ik dit onmiddelijk gedaan. Het aangeschafte paar is ca. 6 jaar oud en... klinkt anders dan het geleende paar. Niet heel veel slechter maar anders, teveel de nadruk op het middenhoog en hoog. Te scherp waarbij het middenlaag een beetje wegvalt. Samen met de vriend de speakers opengemaakt en het filter bekeken en nagemeten. Wat blijkt, de weerstand en de condensatoren wijken 30-50% af van de opgegeven waarde! (Ik heb geen meetapparatuur voor de spoelen dus die laat ik maar even voor wat het is.) Lijkt me teveel afwijking en lijkt me ook invloed te hebben op het geluid? Zie onderstaande foto's en schema ter info van het filter.
Vraag is nu, wat te doen? Wellicht is dit een mooie gelegenheid om het filter te verbeteren? Doel is in eerste instantie om het filter te "repareren" door onderdelen met ca. de juiste waarden te gebruiken. Dus:
- wellicht kan iemand me in grote lijnen vertellen wat de verschillende onderdelen doen of me verwijzen naar een site of boek oid. waar dit in jip en janneke taal wordt uitgelegd?
- zijn alle onderdelen even belangrijk voor de geluidskwaliteit / klankkleur van de speakers of zijn er een paar van essentieel belang en andere minder?
- ik heb al best veel gezocht op internet maar kan door de bomen het bos niet meer zien (alleen de namen van type filters zijn al een boek waard
Mijn dank is alvast groot!
Groet,
Sander