projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
-
vacuphile
- Ook commercieel actief
- Berichten: 129
- Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
- Locatie: Den Haag
Re: projekt egalisatiemortel
Fantastisch gaaf project. Vraag me volgende af. Wanddikte is naar ik begreep 1 cm. Beton is redelijk poreus, en ik neem aan dat een grote kast met 1cm dikke betonwanden aardig lek zal zijn. Ga je nog een toeslag gebruiken in het beton om dit te voorkomen (ook om de elasticiteit van het beton te vergroten wellicht), of sluit je het af met een deklaag van verf o.i.d.?
Re: projekt egalisatiemortel
De wanddikte is 25mm. Ook is het geen beton, maar zoals in de titel staat vermeld, egalisatiemortel. Dit is zeker niet poreus.vacuphile schreef:Fantastisch gaaf project. Vraag me volgende af. Wanddikte is naar ik begreep 1 cm. Beton is redelijk poreus, en ik neem aan dat een grote kast met 1cm dikke betonwanden aardig lek zal zijn. Ga je nog een toeslag gebruiken in het beton om dit te voorkomen (ook om de elasticiteit van het beton te vergroten wellicht), of sluit je het af met een deklaag van verf o.i.d.?
Re: projekt egalisatiemortel
Giet je de achterzijde ook in een keer mee? Zo ja, hoe heb je het binnenste deel dan "zwevend" gemaakt? Dit kan eventueel ook op de plek waar de terminal komt. Deze zou je dan direct (of de vorm er van) mee kunnen gieten.
Re: projekt egalisatiemortel
Mooi, mooi. Volgieten die handel.Arno schreef:Ik ga er nog wat over nadenken.
Ondertussen staren we nog wat naar de malNu met ronde hoekjes.
Re: projekt egalisatiemortel
Jongens, begint mijn geduld jullie een beetje te irriteren?
Ik heb al een raamwerk gemaakt wat ik om de mal heen schuif, ook om hem aan de open zijde haaks te houden.Retro schreef:Wel zou ik de zijkanten nog verstevigen, zodat je zeker weet dat ze bij het gieten niet bol gaan staan.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
Nee alleen ik word ongeduldig en dat heeft niks met irritatie te maken. Maar ik ben blij dat na 15(!) pagina's in het topic "project egalisatiemortel'' we eindelijk foto's hebben van een baffle en een gietmalArno schreef:Jongens, begint mijn geduld jullie een beetje te irriteren?![]()
Re: projekt egalisatiemortel
Als er niets tussen komt, dan is morgen de grote dag
Ik moet nog een paar kleinigheidjes doen, en dan kan ik gaan gieten
Ja ja... "hè hè", "eindelijk", "dat werd tijd", "is die mortel niet inmiddels over de datum", etc...
Vandaag heb ik nog een mal-uitbreiding gemaakt voor het luikje/terminal in de achterkant. In die uitsparing die hiermee wordt gecreëerd komt een luikje van 14mm trespa. Als het luikje er groot genoeg voor blijkt te zijn, wil ik hierop meteen het filter monteren, en natuurlijk de poolklemmen.
Ja ja... "hè hè", "eindelijk", "dat werd tijd", "is die mortel niet inmiddels over de datum", etc...
Vandaag heb ik nog een mal-uitbreiding gemaakt voor het luikje/terminal in de achterkant. In die uitsparing die hiermee wordt gecreëerd komt een luikje van 14mm trespa. Als het luikje er groot genoeg voor blijkt te zijn, wil ik hierop meteen het filter monteren, en natuurlijk de poolklemmen.
Re: projekt egalisatiemortel
Re: projekt egalisatiemortel
Prachtige mal Arno, die is al van hogere afwerkingskwaliteit als dat mijn speakers meestal zijn.
Ben erg benieuwd naar het resultaat
. Giet ze zou ik zeggen!
Ben erg benieuwd naar het resultaat
Re: projekt egalisatiemortel
Hij zit nu te kijken
hoe hij droogt en uithardt onder een parasol, want het uitharden mag niet te snel gaan, met een natte doek er over voor het te snel uitdrogen. 
Edit: hij is inderdaad al gegoten
Edit: hij is inderdaad al gegoten
Re: projekt egalisatiemortel
Anders ik wel.dre schreef:ben zeer benieuwd!
Ach, en of het nou lukt of niet, ik heb het in ieder geval geprobeerd. Niet gegoten is altijd mis
Mocht het trouwens niet lukken, doordat het misschien teveel massa in één keer is, dan ga ik over op plan B. Dan giet ik losse panelen die ik daarna aan elkaar lijm. Dat was eigenlijk mijn oorspronkelijke plan, maar het leek me wel een uitdaging om het in één keer te gieten.
Laatst gewijzigd door Arno op za 21 mei 2011, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: projekt egalisatiemortel
De tussenstand:
Het oppervlak ziet er niet zo goed uit. Beetje kraterig. Ik denk dat er een reactie is met het ontkistingsmiddel, want het oppervlak van het restant mortel wat ik in een zak heb gegoten ziet er wel normaal uit.
Net voordat het hard wordt, kun je de mortel nog wat nastrijken met een natte spons, zoals bij stucwerk. Dat ga ik straks maar eens proberen.
Het oppervlak ziet er niet zo goed uit. Beetje kraterig. Ik denk dat er een reactie is met het ontkistingsmiddel, want het oppervlak van het restant mortel wat ik in een zak heb gegoten ziet er wel normaal uit.
Net voordat het hard wordt, kun je de mortel nog wat nastrijken met een natte spons, zoals bij stucwerk. Dat ga ik straks maar eens proberen.
Re: projekt egalisatiemortel
lijkt me een goed idee!
misschien even afwerken met wat verse mortel.....
misschien even afwerken met wat verse mortel.....

