L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ach, je moet een naam verzinnen he? :mrgreen:

Het idee:

Een actieve buro speaker met oemf!

Ingrediënten:

1x Sure 4x100W TK2050 versterker
2 x Sure 2x100W TK2050
1 x MiniDSP (eventueel nog een MiniDigi, maar ik moet even kijken af dit toegevoegde waarde heeft)
2 x Tangband W69-1042
8 x Tangband W2-803sm

Ontwerp:

De sub komt in 4 liter en wordt kapot ge-LT'ed :-)
Ik snap dat er niet veel geluidsdruk over zal blijven, maar volgens WinISD haalt deze dan nog steeds zo'n 90dB bij 40Hz, wat zat is om achter je buro weg te denderen. Helemaal op 80cm afstand. :lol:
Kleiner kon wel, maar dan hou ik wel heel weinig "oemf" over.

De W69 wordt verticaal achter in de behuizing ingebouwd of komt onderop. Achterop heeft de meeste kans, want dan kan de kast naar voren toe taps toelopen. Hoe en wat ga ik nog uitvogelen, maar het zal waarschijnlijk opgebouwd worden uit gewapend polyester. Dit is in namelijk in alle vormen te maken.

De W2-803sm is puur gekozen op uiterlijk :oops: Ervaring met de W2-800si heb ik al in de 'proof of concepts' opgedaan en die dingen klinken perfect. De W2-803sm is dus een ietwat onderbouwde gok :sure:
De "line-array" is strikt genomen helemaal geen line-array, maar het lijkt er visueel op.

Het ontwerp wordt nog een uitdenkertje, want ik wil geen doos ontwerpen, maar het moet weer iets speciaals worden. Liefst een organisch ontwerp. Mijn broer gaat me daarmee helpen.

Dat is de gedachte, dat is het idee :lol:
Laatst gewijzigd door MichaelB op zo 22 mei 2011, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

ja, daar gaat de paasproject sub niet in z'n geheel passen idd :lol:

gaaf idee, dit gaan we volgen.

wat betreft miniDIGI: als je ook een ministreamer er bij doet, dan kan de hele hap met USB aan elke PC zonder dat je een goede soundcard nodig hebt
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Ronkel »

Cool. Wat gaat de scheidingsfrequentie worden? En bouw je 8 van die mini-speakertjes per kant of heb je er in totaal 8?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
ja, daar gaat de paasproject sub niet in z'n geheel passen idd :lol:

gaaf idee, dit gaan we volgen.

wat betreft miniDIGI: als je ook een ministreamer er bij doet, dan kan de hele hap met USB aan elke PC zonder dat je een goede soundcard nodig hebt
Hmmm, de ministreamer... Geen gek idee, heel goed idee zelfs. Komt er alleen weer 70 euro bij. Hmmm. De elektronica is nu al duurder dan de speakers bij elkaar, maar wel een heel goed idee (verdamme!).
Ronkel schreef:
Cool. Wat gaat de scheidingsfrequentie worden? En bouw je 8 van die mini-speakertjes per kant of heb je er in totaal 8?
Uit ervaring met meerdere breedbanders heb ik ondervonden dat het prettige scheidingsgebied (voor mij) tussen 250 tot 300Hz zit. Hier zal ik met de Tangbands waarschijnlijk ook weer op uitkomen, alhoewel ik wel eerst ga luisteren om te zien hoe het uitpakt.

Er worden 4 speakertjes per kant gebruikt, anders wordt het te hoog voor op het buro. Ik heb er wel aan gedacht om 8 stuks te gebruiken, want ik heb nog 2 aluminium buizen van dit project over. Eerst had ik het idee om deze gewoon af te zagen en er dan een sub bij te bedenken, maar dat is echt te hoog (waarschijnlijk maak ik hier nog wel een keer surrounds van).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Henkjan heeft me overtuigd :evil:

Ik heb er ook meteen een Ministreamer bij besteld. Daar zie ik toch wel de meerwaarde van in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

sorry :hide:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door TubeHead »

Gaaf idee Michael ! Was zelf ( ja weet het.. plannen zat) dat ook van plan... Maar dan waar ik heel erg tevreden mee ben met de 2 inch peerlessjes.

Dus ga het zeker volgen ! :proost:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Ik ben benieuwd, klinkt iig interessant genoeg :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Erg stoer! Ben benieuwd naar je ontwerp!
Ook leuk om te zien dat je toch bij ons blijft... ;)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Vinculum schreef:
Ook leuk om te zien dat je toch bij ons blijft... ;)
Ja ach, relativeren is ook een vak :mrgreen:

Vanmiddag uiteraard de UPS man met de W69's gemist, maar morgen werk ik thuis en val ik hem AAN als 'ie in de straat verschijnt! :lol:

Gisternacht lag ik een beetje te peinzen over het ontwerp en dacht ik aan een plexiglazen behuizing voor de subs en daar voor semi zwevend een verchroomd buisje met de 4 Tangbandjes. Klinkt kitsch, maar volgens mij wel gaaf (totaal iets anders dan mijn initiële idee van iets organisch).
Helaas ben ik een drama in Sketchup (ben mezelf dit aan het leren, want het is wel heel handig), dus jullie zullen even geduld moeten hebben voordat er een ontwerp te zien is...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Gisternacht lag ik een beetje te peinzen over het ontwerp en dacht ik aan een plexiglazen behuizing voor de subs en daar voor semi zwevend een verchroomd buisje met de 4 Tangbandjes.
Even wat inspiratie misschien?
2201599149_1e355a0bba_o.jpg
MichaelB schreef:
Helaas ben ik een drama in Sketchup
Ik niet! :mrgreen: :rock: Als je een schetsje hebt dan kan ik het wel voor je tekenen.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Met sketchup wil ik anders ook wel helpen :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Gaaf speakertje Vinculum!

Ik ben idd. nu in de schetsfase.

Het ontwerp is 30x19x15cm (HxBxD), erg bescheiden dus! Nee, het wordt geen doos, dit zijn de maten van de sub, maar deze loopt door onder het deel waar de breedbanders gemonteerd worden.
Na wat rekenen, met 10mm plexiglas (misschien moet dit 15mm worden, maar daarvoor moet ik het eerst in m'n handen houden), kom ik op een 7,5 liter inhoud, maar laten we dat voor het gemak afronden naar 7 liter.
Dat zijn toch weer 3 liters meer dan waar ik vanuit ging. Dit komt de laagweergave dan ook ten goede.

Tijdens het werken liet ik ineens een breinwindje en herinnerde me dat ik op zolder nog 2 stereo TK2050's had liggen :rock:
Da's mooi, want dat scheelt weer een versterkertje kopen EN wat belangrijker is: deze bordjes zijn een stuk kleiner dan de 4 x 100 variant!

Vooralsnog wil ik de amps in de speakers bouwen en de miniDSP, miniDigi en miniStreamer in een aparte zo klein mogelijke behuizing plaatsen. Deze keer kies ik voor de makkelijke weg en ga voor externe Meanwell voedingen voor de speakers:
Meanwell 24Vdc 2.5A gestabiliseerd.jpg
Meanwell 24Vdc 2.5A gestabiliseerd.jpg (38.58 KiB) 2749 keer bekeken
Bijkomend voordeel is ook dat hierdoor geen ruimte voor een voeding vrij gehouden hoeft te worden.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Eens bladerend door de mogelijke kanshebbers (2" breedbanders), kom ik eigenlijk maar tot de 2 volgende speakertjes:
Tangband W2-803SM.png
W2-800SL.png
Zou de W2-800SL niet wat chiquer staan?
De W2-800SL ken ik al (zij het in de "Si" versie), deze presteert in het hoog beter dan degene die ik gebruikt hebt.
Handig van Tangband trouwens dat ze dat drivertje als "Si", "Sf", en "Sl" leveren. Met allemaal net iets andere eigenschappen...

Niet lachen om de Sketchup tekening, dit is de ruwe eerste schets en die valt meteen af! :mrgreen:
Damn, in mijn hoofd zag het er goed uit. Toen ging ik het op papier tekenen, daar dacht ik al mwah, toen in Sketchup :shock:
Uiteraard ziet het er anders uit met een texture, maar wat niet veranderd is dat de verhoudingen niet kloppen.

Er gaat dus het 1 en ander veranderen!
speaker design 1, links boven.png
speaker design 1, links zijde.png
Oh ja, de halfronde behuizing zal dus met 4 dunne buisjes aan de behuizing bevestigd worden.
De versterker komt in het deel onder de halfronde behuizing. Het idee is om de bovenkant van dat deel in geperforeerd metaal uit te voeren, zodat de versterker voldoende warmte kwijt kan.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

kogel.jpg
Burgum Hervormde kerk.jpg
W2-800SL.png
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Bijlages zijn inspiratiebronnen?


Ik heb hier even snel een creatie van mij (87mm pvc pijp) en een 2" medion luidsprekertje in het 'bestaande' 190x150x300mm idee van jou een paar posts terug samengevoegd.
Gewoon even wat spelen met de knopjes van Sketchup :D
LA1.jpg
LA2.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

EppeRRR schreef:
Bijlages zijn inspiratiebronnen?


Ik heb hier even snel een creatie van mij (87mm pvc pijp) en een 2" medion luidsprekertje in het 'bestaande' 190x150x300mm idee van jou een paar posts terug samengevoegd.
Gewoon even wat spelen met de knopjes van Sketchup :D
Wat onbeschoft van me! zit ik m'n eigen topic met een Sketchup van iemand anders te negeren!
Leuk ontwerp, maarrr :wink: ik wil liefst de behuizing van de Tangbands los hebben en liefst ook zwevend. Het moet echt een speciaal iets om te zien zijn.

Het plexiglas ben ik toch wel over gaan twijfelen, want 10mm voelt niet stevig genoeg en 15mm kost zo'n 250-300 euro per m2 :shock: hmprf.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Geeft niets :P

Was ook niet langer dan 5 minuten bezig geweest voor mijn gevoel met het tekenen, kon zo snel even niets verzinnen wat leuk was :P

Maar heb je al eens gekeken bij een action, bouwmarkt, of xenos? Soms zie/vind je daar producten die je na onleden wel eens deels weer kunt gebruiken.

Bijvoorbeeld een plexiglas deksel op een cracker bewaardoos ofzo :P
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Omdat je de line wil scheiden van de sub denk ik niet dat het volgende ontwerp is wat je zoekt, toch wil ik je de tekening niet onthouden:
Desktop line array
Desktop line array
Aan de voorzijde is voldoende ruimte voor de 4 tb speakertjes en doordat hij naar achteren breder wordt is daar ook voldoende ruimte voor de 6 x 9 " driver.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Wow wat maak je toch altijd mooie tekeningen!
Kan ik je niet inhuren voor mijn apparatuur te ontwerpen? ;)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door TubeHead »

Heatside schreef:
Omdat je de line wil scheiden van de sub denk ik niet dat het volgende ontwerp is wat je zoekt, toch wil ik je de tekening niet onthouden:
Line array.JPG
Aan de voorzijde is voldoende ruimte voor de 4 tb speakertjes en doordat hij naar achteren breder wordt is daar ook voldoende ruimte voor de 6 x 9 " driver.
Geinig !
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door JvS »

Ik heb nog wel vier van die 800Si's liggen. Utrecht. Wat voor jou?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Maf! Ik krijg weer geen e-mails dat er nieuwe posts zijn in mijn topic...

@Heatside
Mooi ontwerp! Moet niet al te moeilijk te bouwen zijn.
Het asymmetrische van de inham vind ik wel wat minder. Als die evenwijdig zou lopen dan zou het al een stuk rustiger zijn. Hmmm, mooi.

@JvS
Bedankt, maar ik heb al 8 stuks W2-800SL's besteld.

Ik zat wat te googlen op speaker ontwerpen en toen kwam ik deze tegen van Peachtree. Erg eenvoudig, noem het zelfs simplistisch, maar ik vind dit ook wel heel mooi! Totaal iets anders dan wat ik in gedachte had.
peachtree-speakers.jpg
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

MichaelB schreef:
@Heatside
Mooi ontwerp! Moet niet al te moeilijk te bouwen zijn.
Het asymmetrische van de inham vind ik wel wat minder. Als die evenwijdig zou lopen dan zou het al een stuk rustiger zijn. Hmmm, mooi.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? bedoel je met de inham de uitsparing voor de drivers of de opening tussen voor en achterzijde?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heatside schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt? bedoel je met de inham de uitsparing voor de drivers of de opening tussen voor en achterzijde?
Ik bedoel idd. de opening tussen de voor en achterzijde, maar als ik dit ontwerp zo bekijk dan heeft dit ook wel wat.
Het blijft lastig, want een kleine wijziging kan er al HEEL anders uit zien.

De voorzijde zou nog wel smaller mogen. Liefst zo smal mogelijk. Ik heb gemerkt bij de 'proof of concepts' dat dat heel veel goeds doet met de weergave!

Waar heb je dit overigens in ontworpen? Vast geen Sketchup.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”