AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Kappa7 schreef:
=D> =D> =D>
Dat ziet er weer super gelikt uit.
Maare hoe klinkt dat nu??
ene voldoet deze aan de verwachtingen
Hallo,Kappa,,

Over hoe het klinkt?

Voordat ik daar wat over zeg,ben ik me er van bewust dat de euforie,van het doet het,een beetje weg moet ebben, voor een meer diepgaande luister analyse.

Wat ik vanmiddag gehoord heb kwam duidelijk in de richting van mijn verwachtingen.
- Groot podium
- Goede bas
- Goede rust in het beeld
- Potentie [3uur geluisterd, nog te kort]

In het begin als je zoiets opstart gaat het geluid alle kanten op.

Hoorde eerst veel bas,ja erg veel,dit is een goed teken, :D [ potentie is aanwezig] weet dat het later beter wordt.
Stemmen klonken,of levensecht[kippenvel,schrikreactie] of net even te vet,na twee uur werd dit beter,natuurlijker...
Op een gegeven moment voelde ik me een ,,alien,, in mijn eigen huis[nee niet onderinvloed :mrgreen: ] het klinkt dus anders dan ik met de andere dac,s gewend ben....
Moet langer luisteren..................... :D [wat een straf :mrgreen: ]

Doordat de bas nog wat overheerste,voelde het middengebied,nog een beetje teruggedrongen...................[gitaar,piano] werd later ook beter............

Geduld dus............... :sure:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

hannesie schreef:
Ik zit mij dus af te vragen, wat in vredesnaam moet er zo apart gevoed worden, over welke circuits hebben we het hier?
Ik ben dus helemaal geen elektronicus, maar ik krijg de indruk dat het zwaar overtrokken is.
Kan jij mij vertellen of verklaren waarom en hoe?

Digitaal en analoog scheiden kan ik wel inkomen, maar in het totaal van dit aantal???

Ik krijg nu de indruk dat een AD 1865 nos wel erg moeilijk is te temmen. :mrgreen: :mrgreen:
Hallo, Hannessie,,

Een AD 1865 is niet moeilijk te temmen,iedereen met een beetje logisch verstand en een GAMMA pas :mrgreen: kan zoiets inelkaar knutselen
De AD heeft zelfs nog een voltage uitgang,wordt het alleen maar makkelijker door.[ik gebruik ,I, uit i.p.v, U ,uit...]

Dit is de zesde AD dac,Gezien de rest van de dac,s allen een verschillende aanpak van voedingen hebben en het dac schema niet wezenlijk veranderd werd,heb ik gemerkt

dat de voeding erg belangrijk is voor het uiteindelijke resultaat.


Nu zou ik kunnen schrijven,,, BIG is BEAUTIFUL,,, and,, SIZE DOES MATTER,maar bij deze dac werkt dat.

Vandaar dat iedere voedingslijn zijn eigen shunt kreeg O:)
[En mocht in december de kerstverlichting het begeven,dan kan deze dac de boom in :mrgreen: ]

De dac 1 en dac 4 spelen met conventionele voedingen,klinken ook niet verkeerd :wink:
Maar als verwend jongetje heb je meer gehoord en dan is er geen weg terug : :wink: [een ketting is net zo sterk als de zwaktste schakel [WC tegeltje :mrgreen: ]

En tot slot,ik ben geen,, elektronicus,,...........maar luister graag naar een goed stukje muziek :mrgreen:

gr. B de B
Bijlagen
vader A.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Kleine verandering,twee smoorspoeltjes in de analoge voeding verwijderd en overbrucht.

De dac is nu van de laatste franje ontdaan en staat dus kwasie naakt te spelen,gevolg meer detail :D

Na een paar dagen spelen is de bas nog steeds prominent aanwezig,vergt nog wat meer tijd........................
Bijlagen
Kopie van 5.JPG
DSCF4486.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Ik ben geen elektronicus, zoals ik al zei.

Maar ik zie 7 voedingen? en 3 chips die dan voeding nodig hebben.

Dat is dus voor mij de vraag, heeft een chip dan 2 maal b.v. 5 volt aan zijn broek??
Ik snap niet hoe dat gaat bij jouw schema.
Echt niet. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

hannesie schreef:
Ik ben geen elektronicus, zoals ik al zei.

Maar ik zie 7 voedingen? en 3 chips die dan voeding nodig hebben.

Dat is dus voor mij de vraag, heeft een chip dan 2 maal b.v. 5 volt aan zijn broek??
Ik snap niet hoe dat gaat bij jouw schema.
Echt niet. :mrgreen:


Zie dac schema.... :mrgreen:
Bijlagen
DAC-END-cricuit.jpg
7x voeding.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En de aller nieuwste :mrgreen:


{In het nieuwste schema staat een elco,in de negatieve voeding van de dac chip,verkeerd getekend............. Deze moet met de + naar massa !!!! }
Bijlagen
DAC-END-updat-2011-cricuit.jpg
dac end elco.JPG
Laatst gewijzigd door democles op wo 11 mei 2011, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

Het kwartje valt. :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Gezien het nieuwe schema toch wat veranderingen heeft ondergaan,het ontwerp van dac-6 iets aangepast.

De laatste paar dagen niet veel kunnen luisteren,helaas :(

Zal binnenkort een nieuw bordje bouwen.

Tot later................ :mrgreen:
Bijlagen
dac6 2.JPG
dac 6 mk2.JPG
Laatst gewijzigd door democles op wo 11 mei 2011, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Alvast de printschema,s voor de shuntvoedingen.................... :mrgreen:


SORRY :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Had het verkeerde printschema voor de 5x shunt geplaatst. :sure:

Dit maar even veranderd :wink:

Op de vorige stond een weerstand te dicht op de FET waardoor de koeling niet paste ..................................... :rock:
Bijlagen
Ana voeding.doc
(243.5 KiB) 114 keer gedownload
shunt 5x.doc
(541 KiB) 92 keer gedownload
Laatst gewijzigd door democles op wo 11 mei 2011, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wel zo makkelijk het schema er bij :mrgreen:
Bijlagen
Sala-shunt-for-DAC.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En de kers op het taartje, printschema van de 5x voeding :mrgreen:
Bijlagen
voeding 5x.doc
(846 KiB) 95 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dac-6 MK2 [had ook tr2,of fx2,of mmirx2,of eotrewqsdfcxgggtjjj-2 kunnen zijn :mrgreen: ] maar de keuze is gevallen op MK2 :mrgreen:

Een paar ,,kiekjes,, foto,s voor de niet dialecticie :mrgreen:
Bijlagen
DSCF4487.JPG
DSCF4488.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Over dac-6,hoe klinkt het nu??????

Oke,, de bas is nog steeds prominent aanwezig ,,BIG,,SLAM,,BOEM,,etc.............

Maar de rest vormt zich al een beetje..................

Geduld.......................................[En dat hebben we niet!!!!!!!!! :D :rock: :rock: ]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag DAC6-MK2 afgesoldeerd en op de testbank gezet.

Duidelijk is ,dat dit hem wordt :mrgreen:

Bas is er nog steeds veel,maar gecontroleerder,en door toepassing van keramische bypase condensatoren in de digitale stroomvoorzieningen,klinkt het hoog weer sprankelijker,alle belletjes en brushes zijn er weer :mrgreen:

En wat vooral goed naar voren komt is de diepte en space,dit is een blijvertje O:)

Dus geen MK-2 meer ,maar de definitieve DAC-6........................................... :rock: [printontwerp is bijgevoegd]

Wat rest, is een buizentrap en een geschikte behuizing...................

Tot later................................................ :mrgreen:
Bijlagen
DAC6 MK2.JPG
dac6 mk2.doc
(566 KiB) 110 keer gedownload
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Klinkt alsof je er bijna bent (yeah right :))

Nog wat vraagjes:
1. Ceramics in audio?? Waar dan? Uitgang van de salas shunts?
2. Hoor je een verschil tussen de enkele grote cap die je nu gebruikt, en de batterij aan kleinere caps die je in de eerste dacs gebruikte?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
Klinkt alsof je er bijna bent (yeah right :))

Nog wat vraagjes:
1. Ceramics in audio?? Waar dan? Uitgang van de salas shunts?
2. Hoor je een verschil tussen de enkele grote cap die je nu gebruikt, en de batterij aan kleinere caps die je in de eerste dacs gebruikte?

-- 4x 100nF op het dac-bord over de oscons [dus alleen in de digitale stroomvoorzieningen!!]

--Dus niet in de uitgangen van de shunt,s

Je tweede vraag is een goeie,,,,als deze dac een beetje ingeslingerd is,zal ik deze eens aan de stroomvoorziening van dac-3 zetten en luisteren of de batterij aan kleine
caps wat uitmaakt.......... :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

dac-6
Bijlagen
11.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Dac-6 vandaag aan het inbranden :mrgreen:

Nu kan ik wel gaan vertellen hoe het klinkt,maar het leek me beter even een kort filmpje te maken :wink:

Dit is de link http://www.youtube.com/watch?v=aUxKP_Cvnhk

Het een en ander is gefilmd met de foto kamera,dus kwa kwaliteit ,stel je er niet te veel bij voor.
Maar het geeft een beetje een indruk....................

Tot later........................... :mrgreen:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

leuk!

Hoe lang laat je hem inbranden?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus schreef:
leuk!

Hoe lang laat je hem inbranden?

De WIMA,s hebben zo wie zo een week nodig,en de elco,s in de voeding misschien nog meer,,,,,,,Maar dat geeft niet,ondertussen maar even genieten :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even over dat you-tube vidiootje....

Kreeg een mail over evt. auteursrechten.............

Ben benieuwd hoelang het stand houd............ :twisted:
Laatst gewijzigd door democles op di 17 mei 2011, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Ah!buis »

Misschien moet je gewoon een tijdje wennen aan het :twisted: geluid :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Ah!buis schreef:
Misschien moet je gewoon een tijdje wennen aan het :twisted: geluid :lol: .
Anne
Dat is in zekere mate het geval,maar meestal borduur je verder op wat je gewend bent.en dan zijn alle extra,s meegenomen........................... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op di 17 mei 2011, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even terug naar dac-6,wat betreft de trafo,s..............

Dac-6 draaid op 9v trafo,s en de boel wordt duidelijk minder warm als dac-5 [12v trafo,s] :wink:

Trafo,s blijven net iets boven handwarm :wink:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag de eerste verschijnselen van het inspelen gehoord....

Bas werd strakker en het midden kwam naar voren [vet],dit alles gebeurde in een maal,,,,het inschakel gevoel,,,, :mrgreen: [Het gevoel dat je krijgt ,als je oren weer open ploppen, na een duik in het zwembad]

Weet dat het de komende tijd nog alle kanten opgaat.

Maar dit verschijnsel te horen, doet je DIY. hart sneller kloppen :mrgreen: YES,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Burn ,Baby, Burn :rock:
Plaats reactie