Mijn schoonfamilie gebruikt Bose
Op nieuw aangesloten, opengemaakt, verbindingen doorgelopen met multimeter, dus goed aangesloten.
weet iemand wat er mis mee kan zijn, de driver voelt wel erg stijf aan.
Groeten Daan
Moderator: Beheerdersteam
om te voorkomen dat we langs elkaar heen praten:Hij voelt stijf aan? Kun je het membraan überhaupt bewegen met je vingers?
Als je aangeeft dat het membraan door vervorming wat beweegt, maar niet in en uit de magneet met zijn spoel - het centrum van de speaker - dan zit ie daar dus klem. Misschien is ie neit doorgebrand of vervuild maar heeft de lijm die de magneet centreert wel los gelaten. Dan schiet die uit het centrum en klemt de spoel dan muurvast.Mphus schreef:@ arjankom te voorkomen dat we langs elkaar heen praten:Hij voelt stijf aan? Kun je het membraan überhaupt bewegen met je vingers?
als ik er tegen aanduw (voorzichtig) dan beweegt het membraan, door vervorming (denk ik). Dat oranje stuk op de laatste foto beweegt niet (dat is toch de spreekspoel?)(wel bij mijn MW6 als ik voorzichtig op het membraan druk)
hij ruikt niet funky.
Groeten Daan
Als ik weer in Nijmegen ben zal ik eens kijken (net aangekomen in Eindhoven met trein). In ieder geval bedankt voor de tip! hoeven we de hoop nog niet op te geven want een vervangende kost iets van 50 euro geloof ik al zal iets gelijks wat past (mensen luister nooit echt muziek) ook tot een mogelijkheid horen.Als je aangeeft dat het membraan door vervorming wat beweegt, maar niet in en uit de magneet met zijn spoel - het centrum van de speaker - dan zit ie daar dus klem. Misschien is ie neit doorgebrand of vervuild maar heeft de lijm die de magneet centreert wel los gelaten. Dan schiet die uit het centrum en klemt de spoel dan muurvast.
Misschien kun je de metalen kap verwijderen, die over de aandrijving en compensatiemagneet heen zit?
GA JE MOND SPOELENMphus schreef:een vervangende kost iets van 50 euro geloof ik
Mphus schreef:al zal iets gelijks wat past (mensen luister nooit echt muziek) ook tot een mogelijkheid horen.
Ik heb ook zo'n set (van mijn overleden moeder) en heb onlangs de mid/hi doorgemeten:Mphus schreef:Beste mensen,
Mijn schoonfamilie gebruikt Bose. Nu is daarvan een tweeter Bose 128735 (zo noemt Bose het geloof ik maar het is een fullrange denk ik) defect. Hij ziet er nog keurig uit (hij is wel oud)
Op nieuw aangesloten, opengemaakt, verbindingen doorgelopen met multimeter, dus goed aangesloten.
weet iemand wat er mis mee kan zijn, de driver voelt wel erg stijf aan.
Groeten Daan
Misschien een blonde vraag maar hoe zou ik dat moeten doen?Heb je de spreekspoel direct met een Ohm(of multi-)meter doorgemeten, je zou ongeveer 4 Ω moeten meten.
Die van mij kan ik nog niet missen.mtb schreef:Verder is er makkelijk aan een vervanger te komen, ze geven ze praktisch weg op marktplaats.nl en ik heb ze ook wel bij de kringloop en op straat zien staan.
Ze hebben, ik vind ten onrechte, een slecht (dames-)imago.
Ik kan me herinneren dat ze in de jaren-80 2000gulden kostten.Mphus schreef:op MP gaan ze niet voor onder de 100 euro.... vind ik veel te veel!
groeten Daan

Is dat zo'n "melkpakken" set ? die waren inderdaad 1900 gulden...mtb schreef:Ik kan me herinneren dat ze in de jaren-80 2000gulden kostten.Mphus schreef:op MP gaan ze niet voor onder de 100 euro.... vind ik veel te veel!
groeten Daan
Met een complete set kan je even vooruit (de rest zal er ook wel aangaan!) of je verkoopt/gebruikt de rest in onderdelen, er zitten leuke woofers in de baskast.