Is dit een goede combinatie?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled

Is dit een goede combinatie?

Bericht door pompebled »

Aangemoedigd door het goede resultaat van mijn soldeer- en aansluitwerk van het 20W kitje ben ik verder gaan sneupen.

Ik heb nog steeds een werkeloze ringkerntrafo liggen van 330VA 4,7A met 35+35V secundair.
Destijds was er niks (betaalbaars) te vinden, maar misschien ligt dat vandaag de dag anders.

Zou ik deze versterker:
http://cgi.ebay.nl/Current-mode-power-a ... 33677485f5
kunnen combineren met deze voeding:
http://cgi.ebay.nl/Amplifier-power-supp ... 33677485fb

Het geheel gevoed door boven vermeldde rinkerntrafo?

Het fenomeen 'currentmode' zegt me even niks...

Ik heb de verkoper al gemaild om uitgebreidere informatie, zoals het uitgangsvermogen van de versterker, want de info op eBay is uiterst summier, helemaal voor een electronica noob zoals ik.

Wie kan me hierover iets vertellen?

Groeten, Jan.
pompebled

Re: Is dit een goede combinatie?

Bericht door pompebled »

47 hits en nog geen enkele reactie verder...?

Goed, het is mooi weer...

Kom op, help me een beetje op weg, alsjeblieft?

Groeten, Jan.
vigier

Bericht door vigier »

Ik verwacht niet dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met die kits. Ik had een tijdje terug ook iets over 2 andere kits op eBay geplaatst, geen reactie. Op diyaudio kreeg ik 1 reactie. Misschien dat je daar meer kans maakt?
Leon

Bericht door Leon »

Current en Voltage zijn toch bekende woorden voor je mag ik hopen? De voorversterker zorgt normaliter voor het juiste voltage, de eindtrap zorgt voor de amperes (current). Een current mode amplifier is dus domweg een eindversterker, zonder voorversterker gedeelte (pure power amp).
Zo op papier is er weinig over de kits te zeggen. De trafo zit wel vrij hoog qua voltage, gezien de voeding. Maar misschien werkt het wel goed.
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Leon,

Dat hoge voltage van de beschikbare trafo was een paar jaar geleden ook het struikelblok om er een te voeden eindtrap voor te vinden.

Ik wacht het antwoord van de verkoper nog even af vóór ik dingen ga bestellen.

Als ik je goed begrijp, heb ik dus nog een voorversterker nodig om het LF signaal van m'n tuner te kunnen verwerken?

@Vigier,

Ik zal me daar eens aanmelden, het net zal daar allicht iets groter zijn.

Groeten, Jan.
sjons

Bericht door sjons »

pompebled schreef:
47 hits en nog geen enkele reactie verder...?
Het eerste wat in mij opkwam was 'Nee', maar daar schiet je ook niet veel mee op...
Wil je perse die trafo gebruiken? Want het voltage is idd wat aan de hoge kant...
Had Elliot niet een versterker die nogal wat voltjes nodig had?
Leon

Bericht door Leon »

Als ik je goed begrijp, heb ik dus nog een voorversterker nodig om het LF signaal van m'n tuner te kunnen verwerken?
Grofweg bied een voorversterker de volgende functies:
- ingangselectie
- signaalversterking
- volumeregeling
Bij veel consumentenapparatuur is het uitgangssignaal al zo hoog dat er weinig meer versterkt hoeft te worden. Blijft uiteraard over de volumeregeling en de ingangselectie, want zonder die twee wordt het toch wel een erg vreemde opzet.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De spanningen van de transformator zijn een beetje te hoog. Maar een ringkern is vrij eenvoudig af te wikkelen zodat je een lagere spanning overhoudt.

De versterker print op Ebay is mono, dus je hebt er twee nodig. Voor het mooie kun je ook twee van die voedingsprinten nemen.
Maar let erop dat de elco's op die voedingsprint maar 50VDC aankunnen.
Dimensioneer de voeding dan zodanig dat die op 45VDC uitkomt.

45 / sqrt 3 = 25V.

Je zult dus je trafo flink moeten afwikkelen om er 10V per wikkeling af te krijgen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zou hier geen rekenfoutje zijn :?
33V x 1,4 = 46,2V ,doe daar 2 x 0,6 =1,2V voor de (brug)gelijkrichter af,geeft mooi 45V :wink:
Dus hoogstens 2V eraf,als het al de moeite is.35V x 1,4 -1,2= 47,8V toch nog geen 50V :o .
Anne
pompebled

Bericht door pompebled »

Zover was ik zelf ook al met rekenen, net onder de 50V.
Bij de summiere data in de link staat een voedingsspanning tot +- 55V, dus ik dacht dat ik eindelijk wat gevonden had.

De verkoper heeft op mijn vragen om meer informatie alleen aangegeven, dat de voedingsprint(of de versterker, dat is niet duidelijk) theoretisch 50V moet kunnen verwerken, maar dat de fabrikant <32V aangeeft.

Voor de voeding kan ik dat begrijpen, daar zijn 63V elko's een betere keuze, maar als bij de versterker 55V als maximum wordt aangegeven...?

Ik heb de verkoper om een link naar de fabrikant gevraagd, het zal mij benieuwen.

Groeten, Jan.
Leon

Bericht door Leon »

Zou hier geen rekenfoutje zijn
Nu ga je er wel vanuit dat wat aangeboden wordt ook daadwerkelijk zelfs op zijn maximum specificatie nog prima werkt. Dat is in de praktijk een gevaarlijke aanname.
sjons

Bericht door sjons »

Hou(den jullie) er wel rekening mee dat een voltage van ca 50V ook inhoud dat er een watje of 100-130 uitkomt, en dat je met een 330va dan weer krap aan zit? (voor stereo)
Dat project van Elliot waar ik naar refereerde was deze, fyi.
@pompebled wat is de bedoeling van deze versterker? wat voor luidspreker(s) ga je er mee aansturen?
pompebled

Bericht door pompebled »

sjons schreef:
@pompebled wat is de bedoeling van deze versterker? wat voor luidspreker(s) ga je er mee aansturen?
Ik zoek een betaalbare oplossing om mijn dipool sub met een 8 Ohm 15" PA speaker aan te sturen, mijn Conrad plate amp is hiervoor te licht (lees: trekt het niet t.o.v. de front speakers).

Groeten, Jan.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

:oops: Ben teveel met energietechniek bezig geloof ik. Wortel 2 in plaats van wortel 3 natuurlijk.
markbakk

Bericht door markbakk »

Als ik de datasheets van die Toshiba's even nasla, moet 50V niet echt een probleem zijn (max 230V over KE en met 2x50V heb je dus nogal wat marge). Dus de eindtrap zou de trafo wel aan moeten kunnen. En de drivertorren zijn gespecificeerd tot 180V. Hou je vooral nog de elco's over, lijkt mij. Voor dat geld moet je het gewoon proberen.
k.p.

Bericht door k.p. »

pompebled schreef:
sjons schreef:
Ik zoek een betaalbare oplossing om mijn dipool sub met een 8 Ohm 15" PA speaker aan te sturen, mijn Conrad plate amp is hiervoor te licht (lees: trekt het niet t.o.v. de front speakers).

Groeten, Jan.
Welke Conrad amp heb je? Mij lijkt dat je een redelijke PA 15" Zo tot xmax zou moeten kunnen aansturen als je hem als sub inzet.
pompebled

Bericht door pompebled »

Ik heb deze luidspreker in de dipool zitten:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1524820

En deze plate amp:
http://www.conrad.de/goto.php?artikel=301044

Met een 15" in een 100L BR behuizing is het rendement hoog genoeg en staat het volume van de plate amp op 50%, ook met de tube-sub is het vermogen voldoende, echter met de dipool mag ik volgens mij wel minstens 150W aan 8 Ohm hebben, liefst nog wat meer...

Ik kreeg vandaag een antwoord van de verkoper met een pdf met het schema van de versterker, voor de rest geen ene moer aan info, dus ook niet hoeveel vermogen de versterker levert aan 4 en 8 Ohm, lekker is dat...

Ik zou het schema hier wel willen tonen, maar hoe krijg ik het uit de pdf hier op het forum?

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 10 mei 2011, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
pompebled

Bericht door pompebled »

markbakk schreef:
Als ik de datasheets van die Toshiba's even nasla, moet 50V niet echt een probleem zijn (max 230V over KE en met 2x50V heb je dus nogal wat marge). Dus de eindtrap zou de trafo wel aan moeten kunnen. En de drivertorren zijn gespecificeerd tot 180V. Hou je vooral nog de elco's over, lijkt mij. Voor dat geld moet je het gewoon proberen.
Hallo Mark,

Hoe bedoel je: "Hou je vooral nog de elco's over, lijkt mij."?

Bedoel je dan dat die 50V elco's aan de magere kant zijn, en ik beter met 63V exemplaren een voeding kan maken?

Blijft mijn vraag hoeveel vermogen de versterker kan ophoesten, als 'ie niet meer levert dan mijn Conrad Plate-amp, dan heb ik er voor de aansturing van de dipool sub helaas niks aan...

Groeten, Jan.
sietse

Bericht door sietse »

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is mijn voeding in mij zelfbouw versterker. Eindtrap en voorversterker apart. de trafo moet uiteraard wel geschikt zijn voor de eindtrappen zowel qua spanning als stroom.
Bijlagen
voeding.jpg
sjons

Bericht door sjons »

Gezien het voltage van jou trafo ga je daar niet meer watjes uitkrijgen dan wat je nu hebt, eerder minder. Er zal vast wel iemand zijn die dat met een formule preciezer kan definieren, en wat je ook nog kan doen qua vergelijk is het opmeten van de trafo die in die plate-amp zit, of iig uitzoeken met wat voor spanningen die werkt...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er is bij analoge versterkers een bijna kwadratisch verband tussen voedingsspanning en uitgangsvermogen bij eenzelfde belasting.
Verder is er een lineair verband(ongeveer) tussen belasting en vermogen,zolang de voeding het trekt.
Stel,zoals hier,een voeding van + en -50V en de versterker verliest daarvan 2V (meestal meer,maar rekent makkelijk :wink: ).Krijg je 50-2=48Vtop op de LS.Bij 8ohm geeft dat 48/8=6Atop.Het (sinus)vermogen is dan 48x6/2=144W.Met 4ohm verdubbelt de stroom en dus het vermogen,maar niet helemaal want de grotere stroom veroorzaakt meer dan die aangenomen 2V verlies.
Leuke rekenavond verder :twisted: .
Anne
markbakk

Bericht door markbakk »

pompebled schreef:
Bedoel je dan dat die 50V elco's aan de magere kant zijn, en ik beter met 63V exemplaren een voeding kan maken?
50V kun je wel wagen. Er zit altijd wel wat reserve in onderdelen. Maar ik bedoelde dat er mogelijk ook condensatoren op de versterkerprint zitten die de voedingsspanning voor hun kiezen krijgen.
Blijft mijn vraag hoeveel vermogen de versterker kan ophoesten
De voedingsspanning zakt in bij hoge continubelasting. Dus die 144W ga je niet halen. Ik schat dat je met jouw trafo zo'n 2x100W bij 8Ohm zou moeten kunnen bereiken. Bij 4Ohm kom je (m.i. te) dicht bij de maximale belastbaarheid van de trafo. Maar je moet jezelf daarbij wel afvragen welk gebruik je voor ogen hebt.
Plaats reactie