philips ad 0211 middome

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hashimoto
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 29 apr 2011, 18:51

philips ad 0211 middome

Bericht door hashimoto »

Hallo medehifi fanaten.

Hoe wordt er hier gedacht over de Philips middome?
Squauwkers noemen ze het in Eindhoven.

Ik heb er vroeger goede ervaring mee gehad en ze zaten in de MFB 544 en later de doorontwikkelde in de topspeakers F 9819.

Graag uw mening.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door bas focal m180 »

Dan neem ik aan dat je het over de zijde doom hebt en niet de papieren dome.
Meettechnies kan ik je er niets over zeggen.
Ik heb wel de zijde dome gehoort met de zijde tweeter , (3weg met dubbele bass unit )
Die vondt ik matig , opstelling van de units waaren ook niet spiegel beeldig.
In de mfb567 daarin tegen vondt ik ze prettig klinken, al weet ik zo even niet meer of het de zijde exeplaar was of de papieren.
Mijn conlussie dat het geen slecht driver is , leeftijd meegenomen, zolang hij maar in de goede speaker zit.
De dome die in de F 9819 zit is volgens mij een ander type dan in de 544 etc.
hashimoto
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 29 apr 2011, 18:51

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door hashimoto »

Bedankt, ja de papierdome is de ad 0210 en zit in de eerste mfb,s en zijn ronduit slecht door break up .
Later kwamen de 0211 en zijn van zijde/softdome

Die bedoel ik,en de doorontwikkelde werd de 02111 (drie maal 1)

Ze zaten in de Pied piper in de tachtiger jaren,en je kan van Philips niet zeggen dat ze slechte speakers maakten toen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door hannesie »

Ik heb er hier nog 2 liggen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door Olaf Analogue »

In de bestaande configuratie klinken ze nogal suf, dit komt puur door de filters, kernspoeltjes die bijna tegen elkaar aan zitten en elco's.
Maar vergis je niet in deze units, wanneer er een goed filter wordt toegepast dan sta je er van te kijken wat deze weergeven, de stemmen zijn zo duidelijk en open weergegeven, dat doet niets onder voor de hedendaagse units.
Ik werk er zelf ook mee maar dan met zelfgebouwde filters, dit kun je terugzien in dit draadje :

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13045
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door arjank »

Stephen2006 schreef:
Maar vergis je niet in deze units, wanneer er een goed filter wordt toegepast dan sta je er van te kijken wat deze weergeven, de stemmen zijn zo duidelijk en open weergegeven, dat doet niets onder voor de hedendaagse units.

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik vind het ook geweldige middomes (ik had die ronde examplaren met zijde dome). Net zoals bij veel ander luidsprekers komen ze pas goed tot hun recht als ze juist worden gefiltert zoals Stephen2006 al aan gaf.
Ik heb ze in het verleden wel eens gemeten, de response en decay waren perfekt, geen enkele resonantie te bekennen.
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door threshold »

Vind ik ook, er worden weinig mid-domes toegepast maar dat betekent niet, dat ze niet goed zijn. Het is gewoon lastig filteren. Voordat je het weet heb je een resonantie ingebakken en zakt de impedantie. Dat zie je in Boxsim heel goed als je een Visaton middome gaat filteren.
Die Visaton-domes doen het ook nog steeds goed in een test, en die zijn uit de tijd van de Philips-dome, slechts iets aangepast.
hashimoto
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 29 apr 2011, 18:51

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door hashimoto »

Bedankt tot zover.
Dan had ik het toch goed gehoord ,dat het top domes zijn..

Maar welke componenten adviseren jullie voor de affiltering/
Heb nu de originele kernspoelen van philips ,maar neig naar folie spoelen. (audyn/mundorf)
het is nu wat te hard in gebied 6,7 khz
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door wouter »

Vlakbandspoelen gaan dat niet veranderen, andere componentwaarden wel. Ofwel, andere affiltering.

trouwens, 6,7kHz... komt toch vrijwel niet uit een dome middentoner na filtering? Lijkt mij het bereik van een tweeter
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Vlakbandspoelen gaan dat niet veranderen, andere componentwaarden wel. Ofwel, andere affiltering.

trouwens, 6,7kHz... komt toch vrijwel niet uit een dome middentoner na filtering? Lijkt mij het bereik van een tweeter
Wat ik mij kan herinneren loopt die dome vanaf 5khz al af......
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: philips ad 0211 middome

Bericht door hannesie »

Inderdaad, ik had een Visaton RHT 12 S vanaf 5000 Hz daar boven.

Die gebruik ik trouwens nog steeds. :D
Plaats reactie