Olympus: Cardioïde met Waveguide
Moderator: Beheerdersteam
Re: Dipool-cardioide-WG
Dat laatste is wel mijn idee, dus puur het dempingsmateriaal op zijn plaats houden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dipool-cardioide-WG
Waarom neem je dan niet kippengaas of iets in die trend?Martijn M schreef:Dat laatste is wel mijn idee, dus puur het dempingsmateriaal op zijn plaats houden.
Re: Dipool-cardioide-WG
Dat had ook gekund en ik heb het overwogen, maar deze 'kast' van MDF is wat degelijker. Maar zoals ik al zei had ik de hoeveelheid tijd die hier in ging zitten onderschat, dus achteraf gezien was dat misschien wel een betere oplossing geweest.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dipool-cardioide-WG
Je kunt toch gewoon een kruis maken van latjes om het te verstevigen?
Dat is sterk zat.
Of stukken zagen uit een plaat MDF, dat is misschien nog mooier/makkelijker.
Dat is sterk zat.
Of stukken zagen uit een plaat MDF, dat is misschien nog mooier/makkelijker.
Re: Dipool-cardioide-WG
Anyway de gaten zitten er nu al in
Ben benieuwd waar je uitkomt Martijn. Ik kwam destijds in de simpele simulatie niet verder dan een voor/achter verhouding van 6 dB. Dat was toen met een U-bin geheel gevuld met dempingsmateriaal.
Ben benieuwd waar je uitkomt Martijn. Ik kwam destijds in de simpele simulatie niet verder dan een voor/achter verhouding van 6 dB. Dat was toen met een U-bin geheel gevuld met dempingsmateriaal.
Re: Dipool-cardioide-WG
Peter, dan heb je het naar ik aanneem over het laag. In het laag maakt het me niet heel veel uit hoe de speaker exact afstraalt. Het gaat mij er hoofdzakelijk om dat de overgang naar de WG gelijkmatig verloopt. In het laag mag het best een dipool zijn, maar in het mid wil ik dat de rearwave goed gedempt wordt. Op basis van metingen van verschillende vergelijkbare concepten verwacht ik dat dat aardig moet lukken. Zie bijvoorbeeld wat Bertor heeft bereikt, zei zij het met een iets andere benadering.
EDIT: taalvaudje gecorrigeerd
EDIT: taalvaudje gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 21 jun 2011, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dipool-cardioide-WG
Ja, ik heb het dan over het laag. Dus het gebied waar het geluid 6db/okt afvalt naar beneden toe. Dat is bij jou i.d.d. niet het doel.
Re: Dipool-cardioide-WG
Maarre, blijft de baffle overeind staan? Zoja, dan ben je toch klaar, spelen met die hap! 
Re: Dipool-cardioide-WG
Het horizontale afstraalgedrag van de woofer van 0 tot 90 graden. Van dit soort meetresultaten word ik nou blij! Dit is precies het soort resultaat waarop ik hoopte. De AD woofer meet voor een woofer van dit formaat (en deze prijs!) zeer netjes. Hij heeft een keurig frequentieverloop en in deze behuizing verloopt het afstraalgedrag zeer gelijkmatig.
Aan de achterzijde wordt het een beetje rommelig, maar dat is te verwachten. Alle curves liggen echter ruimboven onder de 0-graden curve. Je ziet dat de laagst liggende curve die van 135 graden is. Volgens mij kun je het afstraalgedrag van deze configuratie zien als een tussenvorm van een hyper-cardiode en een zuivere cardioide http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone ... r_patterns.
Hoe rommelig het totaal van al die curves aan de achterzijde er ook uit mag zien, het gemiddelde laat een mooi gelijkmatig verlopende lijn zien. Qua powerresponse zit dit dus wel goed.
Bij een dipool meet je aan de achterzijde in feite hetzelfde als aan de voorzijde. Bij deze configuratie zie je dat het geluid aan de achterzijde flink gedempt wordt. Rond het beoogde crossoverpunt van 1200 hz is het verschil zo'n 15 dB, maar zelfs bij 500 hz is het verschil nog bijna 10 dB. Niet gek lijkt me!
Al met al is het experiment geslaagd!
De metingen aan de WG komen later.
Aan de achterzijde wordt het een beetje rommelig, maar dat is te verwachten. Alle curves liggen echter ruim
Hoe rommelig het totaal van al die curves aan de achterzijde er ook uit mag zien, het gemiddelde laat een mooi gelijkmatig verlopende lijn zien. Qua powerresponse zit dit dus wel goed.
Bij een dipool meet je aan de achterzijde in feite hetzelfde als aan de voorzijde. Bij deze configuratie zie je dat het geluid aan de achterzijde flink gedempt wordt. Rond het beoogde crossoverpunt van 1200 hz is het verschil zo'n 15 dB, maar zelfs bij 500 hz is het verschil nog bijna 10 dB. Niet gek lijkt me!
Al met al is het experiment geslaagd!
De metingen aan de WG komen later.
Laatst gewijzigd door Martijn M op di 21 jun 2011, 14:55, 7 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dipool-cardioide-WG
Ik zou sowieso .png nemen, stuk duidelijker en kleiner voor zulk soort plaatjes.
Re: Dipool-cardioide-WG
Foto's!
Front met een deel van een bierflesje.
Het zagen van alle gaten kostte me veel tijd.
Hier komt nog een achterplaat met 13 gaten tegenaan.
Tsja, waar werk je zo'n gatenkaas nou mee af? Het is tapijt zonder backing geworden. Dit is optisch naar mijn mening acceptabel en het zorgt voor nog wat extra stromingsweerstand/demping. Zoals jullie inmiddels van me gewend zijn: functie boven vorm.
Bomvol met steenwol. Dempen wat je dempen kunt.
Eindelijk meten!
Het zagen van alle gaten kostte me veel tijd.
Hier komt nog een achterplaat met 13 gaten tegenaan.
Tsja, waar werk je zo'n gatenkaas nou mee af? Het is tapijt zonder backing geworden. Dit is optisch naar mijn mening acceptabel en het zorgt voor nog wat extra stromingsweerstand/demping. Zoals jullie inmiddels van me gewend zijn: functie boven vorm.
Bomvol met steenwol. Dempen wat je dempen kunt.
Eindelijk meten!
Re: Dipool-cardioide-WG
Dat ziet er goed uit. Ook de afwerking vind ik niet verkeerd. Misschien is het leuk om te kijken wat dat akotherm in een dergelijke speaker doet. Dat het afstraalgedrag aan de achterzijde niet mooi CD is vind ik niet zo vreemd. In deze situatie is het ook niet zo van belang lijkt me. Ik ben wel benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat klinken. Als ze af zijn dan lijkt me een vergelijk met de el Cuerno ook erg interessant.
Re: Dipool-cardioide-WG
Erg mooi! Ik hou wel van form follows function. En je kunt er zo prima een robuuste pro-audio look uit toveren
dat laat wel zien dat het een speaker met power is!
Trouwens, waarom is ook de achterkant open gemaakt? Was denk ik niet nodig geweest. Ik twijfel ook een beetje over de noodzaak om het ding helemaal vol te proppen, maar goed het zit er al in
Trouwens, waarom is ook de achterkant open gemaakt? Was denk ik niet nodig geweest. Ik twijfel ook een beetje over de noodzaak om het ding helemaal vol te proppen, maar goed het zit er al in
Re: Dipool-cardioide-WG
Hij is geheel open om geen staande golven in de behuizing te krijgen en om rare reflecties te voorkomen die invloed zouden kunnen hebben op wat off-axis gebeurt. De maximale hoeveelheid demping is om maximaal te dempen
. Waarom denk jij dat minder dempingsmateriaal nodig zou zijn?
Re: Dipool-cardioide-WG
Nou ja, voor cardioide afstraalgedrag is maximaal dempen niet nodig en in principe zelfs onwenselijk. Bij oneindige demping zou het namelijk gewoon een monopool worden.Martijn M schreef:Hij is geheel open om geen staande golven in de behuizing te krijgen en om rare reflecties te voorkomen die invloed zouden kunnen hebben op wat off-axis gebeurt. De maximale hoeveelheid demping is om maximaal te dempen. Waarom denk jij dat minder dempingsmateriaal nodig zou zijn?
Het enige wat nodig is, is een adequate stromingsweerstand rondom de woofer (op de dipoolafstand, dus de zijkant van de kast) die het signaal aan de achterzijde van de dipool vertraagt met T = RC, waarbij R de stromingsweerstand is en C de compliantie van de luchtmassa achter de driver (hoewel dat in de praktijk misschien niet zo'n duidelijk afgebakende compliantie is). T zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de looptijd van het signaal langs de dipoolafstand (dus de halve baffle-breedte). Zie ook het documentje van Ferekidis over cardioide laagweergave en dit geslaagde experiment.
Ik ben trouwens benieuwd wat dat ding zou doen met alleen het tapijt of met een dunne laag demping op het tapijt... praktische ervaring heb ik er ook niet mee natuurlijk.
Re: Dipool-cardioide-WG
Ha, mooi afstraalgedrag!
Steenwol is een erg goede keus denk ik. Wat ik wel interessant vind is dat je naar de zijkant toe vrij weinig steenwol hebt zitten, dat daar dus minder demping is en dat dit al met al toch resulteert in een mooi afstraalgedrag. Ik vraag me af tot hoe ver de hoeveelheid steenwol teruggebracht kan worden zonder dat dit effect heeft op de respons.
Steenwol is een erg goede keus denk ik. Wat ik wel interessant vind is dat je naar de zijkant toe vrij weinig steenwol hebt zitten, dat daar dus minder demping is en dat dit al met al toch resulteert in een mooi afstraalgedrag. Ik vraag me af tot hoe ver de hoeveelheid steenwol teruggebracht kan worden zonder dat dit effect heeft op de respons.
Re: Dipool-cardioide-WG
Ronkel, welk documentje (van Ferekidis) bedoel je?
Wellicht ga ik ooit nog eens kijken wat verschillende hoeveelheden dempingsmateriaal doen met het afstraalgedrag, maar daar heb ik nu nog niet veel zin in. Er gaat flink wat tijd zitten in het doen van een deze metingen; vooral als je ze in je eentje moet doen. De resultaten die ik nu heb zijn al heel behoorlijk. Voorlopig ga ik me bezig houden met filteren.
Bij deze nog wat plotjes:
Kale response van beide drivers.
Bij deze sonogrammen is genormaliseerd naar de response op 0 graden.
Wellicht ga ik ooit nog eens kijken wat verschillende hoeveelheden dempingsmateriaal doen met het afstraalgedrag, maar daar heb ik nu nog niet veel zin in. Er gaat flink wat tijd zitten in het doen van een deze metingen; vooral als je ze in je eentje moet doen. De resultaten die ik nu heb zijn al heel behoorlijk. Voorlopig ga ik me bezig houden met filteren.
Bij deze nog wat plotjes:
Kale response van beide drivers.
Bij deze sonogrammen is genormaliseerd naar de response op 0 graden.
Re: Dipool-cardioide-WG
Ik bedoel "The beneficial coupling of cardioid low frequency sources to the acoustics of small rooms". Waarschijnlijk staat het in de klassieke tekst van Olson over gradient sources ook, maar die is misschien wat minder snel te raadplegen.
Kun je eigenlijk de directivity index van de woofer berekenen uit je metingen? Daar ben ik wel benieuwd naar, zou een aardige indicatie moeten geven hoeveel cancellation je hebt gerealiseerd. In het ideale geval zou dat natuurlijk ca. 4,5 dB zijn.
Kun je eigenlijk de directivity index van de woofer berekenen uit je metingen? Daar ben ik wel benieuwd naar, zou een aardige indicatie moeten geven hoeveel cancellation je hebt gerealiseerd. In het ideale geval zou dat natuurlijk ca. 4,5 dB zijn.
Re: Dipool-cardioide-WG
ARTA geeft de volgende resultaten :
Deze data is op basis van metingen van 0 tot 180 graden in stapjes van 15 graden, ungated dus met wat reflecties. Smoothing is 1/3 octaaf.
De waarden voor DI lijken me niet betrouwbaar. Waarschijnlijk wordt de bundeling gerelateerd aan de 0 dB punten. Die liggen niet op de 0-gradenas. Ik weet niet hoe je dit kunt omzeilen in ARTA.
Bedankt voor de link. Ik zal er eens naar kijken!
CODE: Selecteer alles
F(Hz) Q DI Angle(-6dB)
100.00 1.65 2.18 154.62
125.00 1.63 2.13 157.55
160.00 1.62 2.10 157.74
200.00 1.61 2.07 158.33
250.00 1.48 1.71 178.63
315.00 1.41 1.50 360.00
400.00 1.71 2.33 163.08
500.00 1.83 2.64 124.57
630.00 1.80 2.56 134.66
800.00 1.94 2.87 122.68
1000.00 2.06 3.13 107.54
1250.00 2.60 4.15 71.67
1600.00 1.53 1.84 360.00
2000.00 0.55 -2.59 360.00
2500.00 2.48 3.94 73.73
3150.00 1.97 2.95 95.33
4000.00 1.47 1.68 164.34
5000.00 1.57 1.97 140.08De waarden voor DI lijken me niet betrouwbaar. Waarschijnlijk wordt de bundeling gerelateerd aan de 0 dB punten. Die liggen niet op de 0-gradenas. Ik weet niet hoe je dit kunt omzeilen in ARTA.
Bedankt voor de link. Ik zal er eens naar kijken!
Re: Dipool-cardioide-WG
Nou ja, op 2 kHz is de DI wel negatief wat zou kloppen als ie de 0-gradenas als referentie pakt. Verder zijn de waarden wel erg laag inderdaad...Martijn M schreef:De waarden voor DI lijken me niet betrouwbaar. Waarschijnlijk wordt de bundeling gerelateerd aan de 0 dB punten. Die liggen niet op de 0-gradenas. Ik weet niet hoe je dit kunt omzeilen in ARTA.
Oh ja, volgens mij ben je wel bekend bent met deze site toch? Ik noem 'm toch maar weer ff, mocht je 'm niet kennen. Erg leuke experimenten!
Re: Dipool-cardioide-WG
>>dubbelpost<<
Laatst gewijzigd door Martijn M op zo 26 jun 2011, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dipool-cardioide-WG
Good thinking, Robin!Ronkel schreef:Nou ja, op 2 kHz is de DI wel negatief wat zou kloppen als ie de 0-gradenas als referentie pakt. Verder zijn de waarden wel erg laag inderdaad...
Ronkel schreef:Oh ja, volgens mij ben je wel bekend bent met deze site toch? Ik noem 'm toch maar weer ff, mocht je 'm niet kennen. Erg leuke experimenten!
Martijn M schreef:Hierbij heb ik mij laten inspireren door de speaker van Bertor en door deze site: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/
Re: Dipool-cardioide-WG
Haha, ik heb lekker zitten opletten...
Tijd voor meer koffie, geloof ik 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Dipool-cardioide-WG
Waarom niet directivity met tijd venster?
Kun je zo instellen.
Zie je tenminste niet zoveel "troep"
(hoewel dat buiten wel meevalt denk ik)
Kun je zo instellen.
Zie je tenminste niet zoveel "troep"
(hoewel dat buiten wel meevalt denk ik)
