[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Vangt zo een Festool frees+stofzuiger echt alle stof op? Je werkplaats ziet er altijd zo schoon uit. 
- MechanicalAnimal
Thanks
Zo'n stofzuiger doet het idd héél erg goed. Er komt nog wel iets stof bij vrij natuurlijk.
Het ligt ook grotendeels aan de hoeveelheid weg te frezen materiaal. Frees ik een cirkel met 3mm per keer dan is dat nagenoeg stofloos. Frees ik echter met een gekogellagerde kopierfrees in 1 gang 18mm weg dan slaat er wel wat neer op je werkbank enz. Maar een grote stofbende wordt dus idd niet
.
Even voor de duidelijkheid: de CTL midi die ik had is eigenlijk bedoeld voor schuurwerkzaamheden en heel licht frezen (randje bewerken etc). Die heeft nu dus plaats gemaakt voor een CTL26E.
Daarnaast ruim ik nogal vaak op tijdens het bouwen, enerzijds om de zolder fatsoenlijk te houden (was- en droogruimte en opslag) anderzijds om me kostbare gereedschappen heel te houden en snel terug te vinden. Tussentijds stofzuig ik vaak even en na het klussen zorg ik voor een opgeruimde werkbank en -omgeving.
Een beetje fatsoenlijke werkomgeving minimaliseert m.i. de kans op (nog meer
) foutjes 
Zo'n stofzuiger doet het idd héél erg goed. Er komt nog wel iets stof bij vrij natuurlijk.
Het ligt ook grotendeels aan de hoeveelheid weg te frezen materiaal. Frees ik een cirkel met 3mm per keer dan is dat nagenoeg stofloos. Frees ik echter met een gekogellagerde kopierfrees in 1 gang 18mm weg dan slaat er wel wat neer op je werkbank enz. Maar een grote stofbende wordt dus idd niet
Even voor de duidelijkheid: de CTL midi die ik had is eigenlijk bedoeld voor schuurwerkzaamheden en heel licht frezen (randje bewerken etc). Die heeft nu dus plaats gemaakt voor een CTL26E.
Daarnaast ruim ik nogal vaak op tijdens het bouwen, enerzijds om de zolder fatsoenlijk te houden (was- en droogruimte en opslag) anderzijds om me kostbare gereedschappen heel te houden en snel terug te vinden. Tussentijds stofzuig ik vaak even en na het klussen zorg ik voor een opgeruimde werkbank en -omgeving.
Een beetje fatsoenlijke werkomgeving minimaliseert m.i. de kans op (nog meer
- MechanicalAnimal
Creatief met setje bracing #2
En we kunnen een begin maken met het opbouwen van de kast, eerst maar eens uitzoeken wat de beste bouwwijze is.
Ik denk dat ik deze bouwwijze aanhoudt
#1 bodem aan het zijpaneel
#2 Verticale bracing monteren
#3 Deksel plaatsen
#4 Horizontale bracing monteren
#5 2de zijpaneel monteren
(in de foto heb ik ter ondersteuning 2 sets bodems en deksel gezet)
En we kunnen een begin maken met het opbouwen van de kast, eerst maar eens uitzoeken wat de beste bouwwijze is.
Ik denk dat ik deze bouwwijze aanhoudt
#1 bodem aan het zijpaneel
#2 Verticale bracing monteren
#3 Deksel plaatsen
#4 Horizontale bracing monteren
#5 2de zijpaneel monteren
(in de foto heb ik ter ondersteuning 2 sets bodems en deksel gezet)
- MechanicalAnimal
Bodem+zijpaneel, houtlijm, 5 houtschroeven en 5 deuvels 
- MechanicalAnimal
Poehee....... 
Nou nog zin maken voor kubus 2
.....en de bovenzijdes.....en de zijkanten...... 
Nou nog zin maken voor kubus 2
Gewoon iedere dag eentje. Of een halve
- MechanicalAnimal
Thanks
Ben der ook wel fier op hoor, nu eerst zorgen voor het vlakfrezen van deze ruw gezaagde onderzijde.
Daartoe moet ik even een glijzool maken waar de bovenfrees op komt te staan die de 2 MDF-sjablonen aan de zijkant volgt.
22 mm frees erin en zoefffffffffffffffffffffff
Ben der ook wel fier op hoor, nu eerst zorgen voor het vlakfrezen van deze ruw gezaagde onderzijde.
Daartoe moet ik even een glijzool maken waar de bovenfrees op komt te staan die de 2 MDF-sjablonen aan de zijkant volgt.
22 mm frees erin en zoefffffffffffffffffffffff
Eindelijk de zaag erin
Daar wacht ik al enige weken op 
- MechanicalAnimal
en tussendoor natuurlijk door met laagkast #1 
Deksel en zijpaneel
en alvast voorboren voor de verticale bracing
Deksel en zijpaneel
en alvast voorboren voor de verticale bracing
Mooi Hoor, goed gedaan met het zagen!!!
- MechanicalAnimal
Dank!
De 2de topkast ga ik iets ruimer zagen....voor mijn gemoedsrust...deze was echt erg krap
De 2de topkast ga ik iets ruimer zagen....voor mijn gemoedsrust...deze was echt erg krap
- MechanicalAnimal
Beginnetje gemaakt met de bracing van de eerste laagkast.
en de derde zit inmiddels ook op zijn plek.
en de derde zit inmiddels ook op zijn plek.
goed bezig kerel!
nog een beetje te doen boven?
nog een beetje te doen boven?
- MechanicalAnimal
we doen ons best
maar de eerste klus is met laminaatvuller in de weer
het was zaterdag zo heet............liet tot 2 x toe zo'n 40mm dik deksel van de werkbank lazeren
het was zaterdag zo heet............liet tot 2 x toe zo'n 40mm dik deksel van de werkbank lazeren
- MechanicalAnimal
Kon het niet laten...toch nog ff wat pics
ff de boel naar beneden gesjouwd
Bracing...nog 2 stuks te gaan en dan ga ik het deksel zetten en het 2de zijpaneel
ff de boel naar beneden gesjouwd
Bracing...nog 2 stuks te gaan en dan ga ik het deksel zetten en het 2de zijpaneel
Dat schiet al op
Ik kijk bijna dagelijks of je weer nieuwe foto's hebt gepost van de voortgang. Erg indrukwekkend om te zien wat dit uiteindelijk gaat worden!
Ik kijk bijna dagelijks of je weer nieuwe foto's hebt gepost van de voortgang. Erg indrukwekkend om te zien wat dit uiteindelijk gaat worden!
- MechanicalAnimal
Dank je Kalimba,
dagelijks ga ik niet redden vrees ik maar ik doe me best een fatsoenlijke showcase neer te zetten
wie weet kan ik nog nét meedingen met een nominatie voor Luidspreker van het jaar 2016
dagelijks ga ik niet redden vrees ik maar ik doe me best een fatsoenlijke showcase neer te zetten
wie weet kan ik nog nét meedingen met een nominatie voor Luidspreker van het jaar 2016
- MechanicalAnimal
en de laatste 2 horizontale planken zitten ook op hun plekkie 
Morgen aanklooien met het deksel.
Waar ik jullie advies nog wel kan gebruiken is hoe ik het zijpaneel exact in lijn krijg met het reeds gemonteerde zijpaneel.
Doordat de bracingplanken uitsteken omdat deze nog afgefreest gaan worden heb ik op dat vlak geen enkel referentiepunt.
De enige referentie die ik heb zijn de bovenzijde en de onderzijde ("omhoog" en "omlaag").
Zie bijgevoegde paint-prutsschema, referentievlakken in rood aangegeven.
Ik ben van plan om aan de achterzijde 2 extra bracings te plaatsen zoals op de tekening zodat ik die als referentie kan gebruiken. Deze even in paars aangegeven.
De bracing hoeft niet massief te zijn, dus het wordt een rechthoek waaruit het middendeel is weggefreest, randen aan de binnenzijde worden met 5mm radius afgerond net als de bestaande bracing
iemand anders nog een briljante oplossing?
Morgen aanklooien met het deksel.
Waar ik jullie advies nog wel kan gebruiken is hoe ik het zijpaneel exact in lijn krijg met het reeds gemonteerde zijpaneel.
Doordat de bracingplanken uitsteken omdat deze nog afgefreest gaan worden heb ik op dat vlak geen enkel referentiepunt.
De enige referentie die ik heb zijn de bovenzijde en de onderzijde ("omhoog" en "omlaag").
Zie bijgevoegde paint-prutsschema, referentievlakken in rood aangegeven.
Ik ben van plan om aan de achterzijde 2 extra bracings te plaatsen zoals op de tekening zodat ik die als referentie kan gebruiken. Deze even in paars aangegeven.
De bracing hoeft niet massief te zijn, dus het wordt een rechthoek waaruit het middendeel is weggefreest, randen aan de binnenzijde worden met 5mm radius afgerond net als de bestaande bracing
iemand anders nog een briljante oplossing?
Hoe haaks zijn je reeds verlijmde bracingplankjes?
Goed gezien arno, op de werktekening staan ze namelijk niet haaks...... Misschien een aanpassing van MA?
- MechanicalAnimal
Dat ligt eraan welke hoek jij precies bedoelt. Ik zal even een tekeningetje maken ter verduidelijking van alle hoeken.Arno schreef:Hoe haaks zijn je reeds verlijmde bracingplankjes?
Maar misschien kom je met mijn onderstaande reactie al verder:
Scherp boysWowly schreef:Goed gezien arno, op de werktekening staan ze namelijk niet haaks...... Misschien een aanpassing van MA?
Ik heb dat idd aangepast en wel om de volgende reden. Als ik een zaagsnede maak op 7 graden met mijn handcirkelzaag of afkortzaag dan is die zaagsnede verre van fraai (lees: vlak) dus ik heb besloten om de horizontale bracing loodrecht (dus onder een hoek van 90 graden) op de verticale bracing te plaatsen.
Het uitstekende deel van de horzizontale bracing is echter nog een ruwe decoupeerzaagsnede, aangezien dit uitstekende gedeelte met de bovenfrees afgevlakt gaat worden door de frees over de kanten van de zijpanelen te laten glijden.
hmm, die 7 graden zijn wel vrij essentieel in de tekening, ze komen echt overal terug. Hoe bedoel je dat je dat niet recht krijgt? Gebruik je een decoupeerzaag of een cirkelzaag?
- MechanicalAnimal
yep, ik heb ze nu loodrecht op de verticale bracing, de zwarte lijnen zijn mijn bracing:
In Tony zijn ontwerp staat de bracing loodrecht op de baffle en het achterpaneel.
De zaagsnede die tegen de verticale bracing verlijmt wordt kreeg ik op 7 graden niet fraai door het "schuppen" (is dat correct Arno?) van het zaagblad. Dat verlijmt gewoon niet lekker en de zijkanten, die tegen de zijpanelen verlijmd worden, zijn daardoor ook nog eens lastig haaks op die zaagsnede te realiseren.
Makkelijker is om met de frees de boel strak en haaks te krijgen, het uitstekende deel zou ik later affrezen. Probleem is nu alleen dus het uitlijnen van het 2de zijpaneel.
In Tony zijn ontwerp staat de bracing loodrecht op de baffle en het achterpaneel.
De zaagsnede die tegen de verticale bracing verlijmt wordt kreeg ik op 7 graden niet fraai door het "schuppen" (is dat correct Arno?) van het zaagblad. Dat verlijmt gewoon niet lekker en de zijkanten, die tegen de zijpanelen verlijmd worden, zijn daardoor ook nog eens lastig haaks op die zaagsnede te realiseren.
Makkelijker is om met de frees de boel strak en haaks te krijgen, het uitstekende deel zou ik later affrezen. Probleem is nu alleen dus het uitlijnen van het 2de zijpaneel.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 16 mei 2011, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.