Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

mischa72 schreef:
Mag ik er vanuit gaan dat ook dvd-spelers ondersteund worden?
Nagenoeg elke DVD-romspeler/-brander is backwards compatible met een CD-romspeler. Waar geen DVD-romspeler wordt ondersteund, wordt deze daarom gewoon als CD-romspeler gezien. In de meeste gevallen zal het dus geen probleem mogen zijn.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@Marp
Goed nieuws dus, want losse CD-spelers worden steeds schaarser in de winkels volgens mij.

Bij de weg: niemand iets op te merken op de voeding :?:

Edit: net zelf even wat aangepast: paar baantjes verlegd en de plekken voor schroefmontage wat meer ruimte gegeven.
Bijlagen
CD speler voeding V1.2.1 - PCB.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Waarom haal je je in godsnaam de ellende op je hals door de regelaars op deze manier te plaatsen? Mooi in lengterichting zetten en je hebt bijna geen kruissporen meer zodat de print enkelzijdig kan blijven.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Eventueel een enkele draadbrug hier of daar.. En als je die wil verdoezelen (als je van mening bent dat iedere draadbrug een tekortkoming in het ontwerp is :wink: ) kun je ook nog 0-Ohm weerstandjes plaatsen..

Kees
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Let er ook op dat bij de + regelaar het koel lichaam V+ is.

Bij niet te zware belasting is er sowieso geen koel lichaam nodig.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

mischa72 schreef:
Waarom haal je je in godsnaam de ellende op je hals door de regelaars op deze manier te plaatsen? Mooi in lengterichting zetten en je hebt bijna geen kruissporen meer zodat de print enkelzijdig kan blijven.

Groeten,
Mischa
De eerste gedachte achter de huidige plaatsing was: 'twee chipjes op één heatsink= ruimtebesparing.' Achteraf blijken de gebruikte heatsinks echt achterlijk groot te zijn voor de toepassing. Voor het volgende ontwerpje zal ik wat kleinere heatsinks pakken en dan kan ik per chip één heatsinkje gebruiken.

Soundexcel schreef:
Let er ook op dat bij de + regelaar het koel lichaam V+ is.

Bij niet te zware belasting is er sowieso geen koel lichaam nodig.
Had met de polariteit al rekening gehouden gelukkig: isolatiepads liggen al klaar. Maar zoals hierboven beschreven: waarschijnlijk ga ik toch voor één heatsinkje (en dan kleiner) per chipje. Dan hoef ik niks meer te isoleren, zolang er maar niks contact maakt met koelprofielen. Ik heb ook de datasheets van de 78S05 en 78S12 doorgespit, maar kan helaas niks vinden over de thermische gegevens. Weet iemand hoe het zit met de warmteproductie van deze regelaartjes?

Edit om 11:22
Ebay Linkje
Zoeits zoek ik dus eigelijk voor het volgende voeding ontwerpje. De dikte stond nog niet op de website, dus meteen maar een mailtje gestuurd en binnen een half uurtje al respons gehad :) . Ik ga eens even verder met tekenen in ExpressPCB, hopelijk heb aan het einde van de dag een leuke tekening ;)

Maten:
Width:22mm
Heigt:30mm
Thick:16mm
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Zo, andere heatsinkjes, ander ontwerpje en éénzijdig. In totaal drie draadbrugjes nodig gehad.
Bijlagen
CD speler voeding V2.0 - PCB.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zeer netjes Paul.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ziet er al een stuk beter uit.

Wel zou ik wat meer ruimte houden tussen de sporen onderling, dan word de kans op sluiting door koperresten na het etsen een stuk kleiner.
Ook soldeerspetters kunnen zo sluiting veroorzaken.

ook opletten dat er geen sporen te dicht bij de bevestegings gaten zitten,
dit kan verhoogde kans geven op sluiting naar de kastmassa door de boutjes of afstandhouders. (indien van metaal)

Ik spreek uit ervaring.

je hoeft je niet te schamen om een enkele draadbrug te gebruiken als dit je layout en bedrijfs zekerheid een stuk verbeterd.
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 25 dec 2008, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tsja, om toch nog wat te zeiken te hebben:

Je zou de spoorbreedtes misschien iets smaller mogen maken. Hierdoor hou je net iets meer ruimte over bij bijvoorbeeld de condensatoren aan de uitgangen van de regelaars. Ik zou er daar liever voor kiezen om plus en massa iets verder van elkaar te leggen en dmv een retourtje naar de pin van de elco te gaan.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Voorbeeld van wat verbeterd kan worden:
De onderste schakeling, de negatieve spanning komt uit de gelijkrichter en loopt vervolgens om het massa-aansluitpunt heen naar de negatieve elko. je loopt nu risico dat je sluiting maakt met de wisselspanning, en de massa.

leg die dan om en plaats er een draadbrug in.

een vergelijkbare situatie vind je na de spanningsregelaars, bij de elko's
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
Voorbeeld van wat verbeterd kan worden:
De onderste schakeling, de negatieve spanning komt uit de gelijkrichter en loopt vervolgens om het massa-aansluitpunt heen naar de negatieve elko. je loopt nu risico dat je sluiting maakt met de wisselspanning, en de massa.

leg die dan om en plaats er een draadbrug in.

een vergelijkbare situatie vind je na de spanningsregelaars, bij de elko's
Wordt al aan gewerkt :wink:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Ebay linkje

Gewonnen, nouja, gekocht :wink: Mooi, compact, slank, veel ribbeltjes én geen bevestigingspennen meer. Deze schroef je dus direct op de TO-220 componenten. Dit geeft net even iets meer vrijheden op de printplaat omdat je de printbanen niet meer om de pennen heen hoeft te vlechten. Kan nu dus weer beginnen om de voeding aan te passen :roll:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Nieuwe versie van de voeding:
-Meer ruimte tussen printbanen
-Extra draadbrugje naar de min kant van de onderste voeding, loopt nu niet meer door de AC aansluitingen heen
-Iets meer ruimte tussen de banen en bevestigingsgaten
-Ontwerpje aangepast op bovenstaande heatsinkjes.
-Geen smallere printbanen, het aantal banen die bij elkaar liggen zeer klein, leek me niet meer nodig om alles nog uit te gaan dunnen.
Bijlagen
CD speler voeding V2.1 - PCB.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ja, dat gaat er al een stuk beter uitzien. :)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ziet er goed uit pautjuuh! :D
nu nog een goedkope printleverancier vinden.
Eurocircuits is dicht in de buurt, maar zeker niet de goekoopste
Niels van Ledsee is daarentegen veel goedkoper. je kan printen bestellen via http://www.makepcb.com/.

Deze link kan je ook vinden als je naar http://www.samenkopen.net gaat, en doorklikt naar de LEDs, componenten, meters, lampen, motors > Infopagina.

als ik even de prijscalculator invul van makepcb, met een geschat aantal van 20 stuks, kom ik op 6,16€ per stuk. Lijkt me toch al een erg leuke prijs :P . Met verzending naar Nederland kom je op 7,3€/Stuk.

mvg, bert
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Jippieee, heatsinkjes zijn binnen :lol:

Nu kan ik de preciese maten opnemen en de tekening daarop aanpassen, maar ik moet nog kijken of ze wel genoeg koelvermogen kunnen leveren :roll: Want als ik ze zie, zijn eigelijk toch wel eeeerggg klein :cry:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Een artikel over de koeling van komponenten. er staan wel wat formules bij maar er is wel redelijk doorheen te komen.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paultjuhh schreef:
Jippieee, heatsinkjes zijn binnen :lol:

Nu kan ik de preciese maten opnemen en de tekening daarop aanpassen, maar ik moet nog kijken of ze wel genoeg koelvermogen kunnen leveren :roll: Want als ik ze zie, zijn eigelijk toch wel eeeerggg klein :cry:
Nu pas? Ik had de mijne 2 of 3 dagen nadat ik ze besteld had.

Groeten,
Mischa
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

mischa72 schreef:
Paultjuhh schreef:
Jippieee, heatsinkjes zijn binnen :lol:

Nu kan ik de preciese maten opnemen en de tekening daarop aanpassen, maar ik moet nog kijken of ze wel genoeg koelvermogen kunnen leveren :roll: Want als ik ze zie, zijn eigelijk toch wel eeeerggg klein :cry:
Nu pas? Ik had de mijne 2 of 3 dagen nadat ik ze besteld had.

Groeten,
Mischa
Nouja, ze liggen er al vanaf vorige week vrijdag, maar tot nu toe geen tijd om te reageren gehad/genomen. De DAC is trouwens ook binnen :wink: Vanaf vrijdag gaat de tentamenweek weer van start en veel tijd zal ik niet echt overhouden :evil: Maargoed, daarna weer een heerlijke periode van rust en tijd om verder te knutselen. Bij de lokale Bruna vanmiddag ook meteen transparenten gekocht.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Heb je ook al een etsbak gebouwd of heb je iets kant-en-klaars gekocht?
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

ray5150 schreef:
Heb je ook al een etsbak gebouwd of heb je iets kant-en-klaars gekocht?
De etsbak zal ik nog moeten gaan bouwen, gelukkig nog wel een oud aquariumpompje liggen. Alleen nog een glazen bakje en een verwarmingselemtentje en dat is ook al bijna klaar. Het zijn niet de moeilijkste dingen, maar je moet er wel te tijd voor hebben :roll:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Ben nog even bezig om de onderdelenlijst netjes neer te zetten, zometeen staat alles netjes op het forum :wink: --> Oké, is nu netjes aangepast 8)

Zo, de PCB-layout voor de voeding ging al de goede kant op gelukkig. Nu ook nog het bijbehorende schema erbij. Alle onderdelennummers van het schema moet ik nog gaan overnemen op de PCB, maar die zal binnenkort ook wel in aangepaste staat online komen te staan denk ik. Ik zou zeggen: brand maar los ;) Ja, ik weet dat ik nu al commentaar ga krijgen op de potjes voor de LEDS.... Ik vraag me eigenlijk zowieso af: waarom zou ik er ledjes op doen, het is een CD-speler, geen mini-disco of een lamp :lol: Maargoed, eraf slopen kan natuurlijk altijd nog :P Bij het schrappen van de LEDS komt er weer ruimte vrij en in deze ruimte kan ik ergens anders weer een instelpotje kwijt ----> mogelijkheid voor een LM317 regelaartje --> minder ruis op de lijnen. Denk, denk denk denk, dat gaan een slapeloze nacht worden en een dag lang dagdromen in de klas...... :lol:

0.47uF = C1-C4, C13-C16, C25-C28
10.000uF = C5, C9, C17, C21, C29, C33
0.1uF = C6, C8, C10, C12, C18, C20, C22, C24, C30, C32, C34,
220uF = C7, C11, C19, C23, C31, C35
Dick Best BRU727 = D1, D8, D15
1N4007 = D2, D3, D5, D6, D9, D10, D12, D13, D16, D17, D19, D20
LED = D4, D7, D11, D14, D18, D21
Potentiometer 1kOhm = R1-R6
78S05 = U1, U3
78S12 = U2, U4
7812 = U5
7812 = U6
Bijlagen
Schema voor de voeding V2.0
Schema voor de voeding V2.0
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

ledjes hoeft niet persé (maar kan handig zijn ivm snelle controle voedingsspanning).

Zowiezo géén potmeters gebruiken voor de leds maar weerstandjes. Je wint eerst en vooral heel veel plaats door géén potmeters te gebruiken (en weerstandjes nemen erg weinig plaats in), en bovendien is het goedkoper.

R,voorschakel = [ Ubron - Uf(led) ] / Inom

waarbij Uf(led) meestal tussen de 1.3 en 1.7V is (afhankelijk van de kleur, moet je maar ff opzoeken :wink: ), en Inom wordt meestal 20mA gebruikt.

mvg, bert
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Is een LM317/337 geen "zuiverder" regelaar ? Ik geloof dat die minder troep produceerdene dan de 78L/78S varianten
Plaats reactie