Mijn eerste chipamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Re: Mijn eerste chipamp

Bericht door Chris_T »

Djuke schreef:
Ben benieuwd naar je metingen!
Ik heb van het weekend geprobeerd om wat metingen te doen, maar het wil niet echt lukken.
Op de een of andere manier krijg ik maar niet genoeg signaal om een loopback meting mee te doen.
Wel gek, want met de gain van de TDA1516 moet dat echt geen probleem zijn.

Djuke kun je mij misschien vertellen hoe jij de metingen gedaan hebt? Misschien dat ik een verkeerde opstelling gebruik of iets dergelijks.
De TDA1516 zelf is geen BTL dus dat kan het in ieder geval niet zijn.
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Djuke »

Chris_T schreef:
Djuke kun je mij misschien vertellen hoe jij de metingen gedaan hebt? Misschien dat ik een verkeerde opstelling gebruik of iets dergelijks.
Enige wat ik heb toegevoegd is een -18dB spanningsdeler op de uitgang van de versterker. Dus:
geluidskaart uit -> versterker in -> versterker uit -> spanningsdeler -> geluidskaart in

Werkt je loopback setup (geluidskaart uit -> geluidskaart in) wel?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Chris_T schreef:
Djuke schreef:
Ben benieuwd naar je metingen!
Ik heb van het weekend geprobeerd om wat metingen te doen, maar het wil niet echt lukken.
Op de een of andere manier krijg ik maar niet genoeg signaal om een loopback meting mee te doen.
Wel gek, want met de gain van de TDA1516 moet dat echt geen probleem zijn.

Hoe heb je die TDA1516 geschakeld?
In stereo of in mono?

In mono is hij wel degelijk BTL
Chris_T

Bericht door Chris_T »

De TDA1516 heb ik in stereo gemaakt, SE.
Djuke schreef:
Enige wat ik heb toegevoegd is een -18dB spanningsdeler op de uitgang van de versterker. Dus:
geluidskaart uit -> versterker in -> versterker uit -> spanningsdeler -> geluidskaart in

Werkt je loopback setup (geluidskaart uit -> geluidskaart in) wel?
Gek, ik heb hetzelfde gedaan. Zonder spanningdeler alleen (is maar een klein versterkertje) en met een 4 Ohm belasting op de uitgang.
Loopback metingen gaan verder prima, maar zodra ik aan de chipamp wil meten gaat de prik omlaag.
Ik zal zo even kijken of een gewone (Philips) versterker hetzelfde probleem geeft.
Djuke
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Djuke »

Mogelijk staat de versterker in 'bridged' mode, dan is de versterkeruitgang gebalanceerd tov de gnd van het ingangssignaal. Geen probleem voor een luidspreker, maar als je dan de min van de uitgang op de gnd van de geluidskaart ingang aansluit, ben je hem aan het kortsluiten. Je had toch ook een EMU1212m? Dan kun je de versterker uitgang op de gebalanceerde ingang aansluiten.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Ik ben achter het probleem gekomen, het bleek aan een aantal brakke connecties te liggen :( .
Omdat ik ook metingen aan in brug geschakelde versterkers wil doen, heb ik gelijk maar een nieuwe kabel gefabriekt (en deze keer ook de gebalanceerde ingang gebruikt).

Ik heb bij de metingen aan de TDA1516, ook de TA2021b (amp32 kitje van 41Hz.com) en een Philips FR975 hifi receiver meegenomen.
Leek me wel leuk om een kleine vergelijking te laten zien.

Het resultaat:
Emu Tracker uit - Emu 1212m in
Emu Tracker uit - Emu 1212m in
Thd TDA1516.png
RMAA TDA1516, TA2021b, hoofdtelefoonversterker & Philips FR975.zip
RMAA meetbestanden
(225.68 KiB) 23 keer gedownload
Het draagbaar versterkertje bestaat trouwens uit een buffer, baxandall toonregeling met NE5532, een hoofdtelefoon versterker (NE5532 met BD139/140 stroom bufferpaartje) en TDA1516 eindversterker.
Het signaal ging daarbij door de volgende ketens:
  • Emu Tracker Pre - [buffer - toonregeling - TDA1516] - Emu1212
  • Emu Tracker Pre - [buffer - toonregeling - hoofdtelefoonversterker] - Emu1212
  • Emu Tracker Pre - TA2012b - Emu1212
  • Emu Tracker Pre - Philips FR975 - Emu1212
Belasting was 4ohm en uitgangsvermogen ca. 2 tot 2.4W.
Verder moeten de metingen met een flinke korrel zout worden genomen, alles was een beetje houtje-touwtje aan elkaar geknoopt en bij het zelfbouw gevalletje met de TDA1516 heb ik sterke twijfels aan mijn printontwerp.
De TA2021b en Philips hifi receiver doen het in ieder geval duidelijk beter.
Helaas geen tijd meer gehad om de TDA1516 onbelast op te meten (nieuw kabeltje daarvoor nodig), zal van de week het resultaat daarvan in deze post toevoegen.

Update:
Hier is het dan, meting van de TDA1516 onbelast:
Emu Tracker uit - Emu 1212m in, uitgang onbelast.
Emu Tracker uit - Emu 1212m in, uitgang onbelast.
Geen bijzondere chip zo te zien, maar kan verder ook niet zeggen of het conform datasheet presteert.
Dat ze geen grafiekjes erbij geven zegt al genoeg denk ik ^^.

Weer ontopic:
Ik ben bang dat, zoals MTB al aangaf, je gewoon een slechte 'sample' te pakken hebt van de LM1875.
Het is nogal een spreiding van 0.05% typical tot 0.4% limit (@20W, 8 ohm load & +/-25V voeding)
Plaats reactie