Budget breedbander in 4 liter BR

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Heatside

Budget breedbander in 4 liter BR

Bericht door Heatside »

Hoewel ik nog een projectje heb lopen ben ik alvast informatie aan het inwinnen voor het volgende project.

Mijn zusje, een student op kamers, heeft op dit moment als geluidsbron haar laptop. Dit kan natuurlijk veel beter.
Het idee is daarom om een eenvoudig setje actieve desktopluidsprekers te bouwen. De behuizing zal dikwandige kunststof bloempot zijn met een inhoud van ongeveer 4.5 liter. De versterking zal gedaan worden door een TA2024 bordje.

Nu vind ik dat de Visaton FR10/4 best leuk presteert in een 4 liter BR behuizing, echter zou ik graag weten of er leuke alternatieven zijn welke in een 4 liter BR (of ghp) behuizing leuk presteren.
Waar moet dus rekening mee gehouden worden:

- een zo groot mogelijk frequentiebereik (al verwacht ik natuurlijk geen f3 van 40hz!)
- prijs vrijwel gelijk of iets meer dan de FR10/4 (ongeveer 10 euro)
- maximale inhoud van de behuizing zal 4 liter zijn
- de baffle heeft ongeveer een diamter van 20 cm, grotere driver dan dat past dus niet
- versterkervermogen dat voor handen is, is 15 watt per breebander (aan 4ohm)
- er zal geen sub toegevoegd worden

Mijn vraag dus, zijn er met deze wensen leukere drivertjes dan de Visatons?
Impressie van de behuizing
Impressie van de behuizing
Vinculum
Contacteer:

Re: Budget breedbander in 4 liter BR

Bericht door Vinculum »

Niet echt in dezelfde prijsklasse maar wat vind je van de W4-657D (31,-) of de MarkAudio CHR-70 (75,- per paar)?
Ik vind persoonlijk de visaton er erg cheap uit zien... :hide:
Wel leuk ontwerp!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Niet echt in dezelfde prijsklasse .... de MarkAudio CHR-70 (75,- per paar)?
ben dus niet de enige die daar aan dacht.. maar die doet t zeer goed in 4 liter GHP (zie Paasproject 2009)
Heatside

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Niet echt in dezelfde prijsklasse maar wat vind je van de W4-657D (31,-) of de MarkAudio CHR-70 (75,- per paar)?
Ik vind persoonlijk de visaton er erg cheap uit zien... :hide:
Wel leuk ontwerp!
Zoals je zelf al aangeeft, in een aanzienlijk hogere prijsklasse. De uitdaging is natuurlijk om met zoveel mogelijk budget middelen toch een acceptabel geluid creëeren. Een idee van wat het ongeveer zal kosten (bedragen zijn niet exact genomen)

- TA2024 bordje:€ 12,-
- Behuizing excl. hout: € 10,-
- MDF voor baffle: € 5,-
- Voeding: € 15,-
- Spuitbussen: € 20,-
- kabels/connectoren: € 10,-

Dat maakt totaal: € 72,-
Waarschijnlijk vergeet ik nog wat kleine dingen, en een klein filtertje heb ik ook nog niet meegenomen.
De uitdaging is om onder de € 100,- te blijven, dat is de reden van mijn richtlijn van € 10,-
Dat de FR10 er niet fraai uitziet ben ik volkomen met je eens, misschien dat dit probleem opgelost moet worden door een frontje. Hebben merken als Monacor, Vifa en TB geen leuke alternatieven binnen deze prijsklasse (€ 15,- vind ik natuurlijk ook niet erg, het is maar een richtlijn)
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

http://www.thomann.de/nl/visaton_bg_178_ohm.htm ? Heb ze nog niet gehoord maar onze gitarist heeft er een aantal gekocht om een mini-linearray mee te bouwen...Simuleren heb ik geen kaas van gegeten dus hoe deze het doet in een BR moet je zelf even bekijken.

GR rODy
Heatside

Bericht door Heatside »

Henkjan schreef:
ben dus niet de enige die daar aan dacht.. maar die doet t zeer goed in 4 liter GHP (zie Paasproject 2009)
Ben het volkomen met je eens dat dit een zeer goede kandidaat zou zijn, echter wat boven het budget.
Rody schreef:
http://www.thomann.de/nl/visaton_bg_178_ohm.htm ? Heb ze nog niet gehoord maar onze gitarist heeft er een aantal gekocht om een mini-linearray mee te bouwen...Simuleren heb ik geen kaas van gegeten dus hoe deze het doet in een BR moet je zelf even bekijken.

GR rODy
Tsja de vrij hoge FS (lees 120hz tov 90hz van de FR 10) wijst er op dat deze niet helemaal geschikt is voor echt fullrange, qua budget zou hij wel prima zijn. Bedankt voor de input
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

En de Vifa TG9FD10/04? Kost 20 euro p/s. maar is wel een gerenomeerde unit. Zit volgens mij in de Pico Lino.
Smoelt ook iets beter... ;)
meiborg

Bericht door meiborg »

Een 4" is eigenlijk niet het meest geschikt voor dit soort projectjes, geeft wel iets meer laag dan een 3" maar alround denk ik dat een 3" een betere keus is die ook veel meer keus in drivers geeft. Ze lopen meestal beter door in het hoog en met bijvoorbeeld een hoornreflex poort kan je misschien f3 nog acceptabel krijgen.

Mvg Reinder
arjank

Bericht door arjank »

Ronkel

Bericht door Ronkel »

meiborg schreef:
Een 4" is eigenlijk niet het meest geschikt voor dit soort projectjes, geeft wel iets meer laag dan een 3" maar alround denk ik dat een 3" een betere keus is die ook veel meer keus in drivers geeft. Ze lopen meestal beter door in het hoog en met bijvoorbeeld een hoornreflex poort kan je misschien f3 nog acceptabel krijgen.

Mvg Reinder
Tja dat is denk ik net wat je wilt. Ik zou persoonlijk toch echt voor een 4" gaan, een 3" gaat wat mij betreft gewoon niet laag genoeg. Je hebt dan inderdaad wat minder keus en sommige 4" drivers lopen wat minder ver door, maar naar mijn smaak is de trade-off van iets minder goed tophoog voor dieper laag een goede deal. Tophoog is met breedbanders sowieso een issue.

Afstraalgedrag en break-up modes zijn grofweg proportioneel met de membraandiameter, het oppervlak neemt echter kwadratisch toe :) dus dat spreekt voor een niet al te kleine breedbander :wink:

Trouwens, misschien is de Gradient GPM-100 nog wel een leuk drivertje. Ik weet alleen niet of ie in NL verkrijgbaar is.
Heatside

Bericht door Heatside »

Ronkel schreef:
Trouwens, misschien is de Gradient GPM-100 nog wel een leuk drivertje. Ik weet alleen niet of ie in NL verkrijgbaar is.
Die ziet er ook niet verkeerd uit en zou binnen mijn budget passen. Hoe het met de verkrijgbaarheid zit vraag ik me ook een beetje af.
Beide Breedbandertjes even in WINISD gestopt maar ik betwijfel de betrouwbaarheid van deze gegevens:
Visaton en Gradient.jpg
De Gradient is in het wit en de Visaton in het geel. Komt de visaton niet heel erg laag?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Heatside schreef:
Ronkel schreef:
Die ziet er ook niet verkeerd uit en zou binnen mijn budget passen. Hoe het met de verkrijgbaarheid zit vraag ik me ook een beetje af.
Beide Breedbandertjes even in WINISD gestopt maar ik betwijfel de betrouwbaarheid van deze gegevens:
Visaton en Gradient.jpg
De Gradient is in het wit en de Visaton in het geel. Komt de visaton niet heel erg laag?
Ik denk dat dit niet helemaal klopt. De Gradient heeft bovendien een rare dip rond 300 Hz, waardoor een simulatie zonder meenemen van een meting niet zoveel zegt. Helaas is alleen de Visaton beschikbaar voor Boxsim ;)

Als het goedkoop moet zou ik gewoon voor de FR10 gaan, al is ie lelijk :)
Arno

Bericht door Arno »

Ronkel schreef:
En bij zo'n geinig 'design' kastje mag er toch gewoon een frontje met doek voor?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Arno schreef:
Ronkel schreef:
En bij zo'n geinig 'design' kastje mag er toch gewoon een frontje met doek voor?
Precies. De FR10 heeft trouwens wel een laag redement en een acceptabele Fs voor zo'n drivertje, dus het is niet heel gek als ie in een goede BR-kast nog wat bas produceert.
Heatside

Bericht door Heatside »

Ronkel schreef:
Precies. De FR10 heeft trouwens wel een laag redement en een acceptabele Fs voor zo'n drivertje, dus het is niet heel gek als ie in een goede BR-kast nog wat bas produceert.
Het relatief lage rendement neem ik voor lief, een van de redenen dat mijn oog in eerste instantie op de FR10 viel is inderdaad de acceptabele Fs.
Met Indoubt heb ik inmiddels via PB contact gehad over BR kastjes met de FR10 die hij gebruikt, hij verteld mij het volgende:
Een van de beste pc luidsprekertjes die ik ooit gemaakt heb
Dat stelt mij al aardig gerust. Zoals het er nu uit ziet wil ik gewoon voor de FR10 gaan, mocht iemand een leuk tweedehands alternatief hebben liggen of weten te liggen hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Tot zo ver allen hartelijk dank voor de informatie.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Heatside schreef:
Het relatief lage rendement neem ik voor lief, een van de redenen dat mijn oog in eerste instantie op de FR10 viel is inderdaad de acceptabele Fs.
Ik bedoelde vooral dat het lage rendement erg gunstig is voor deze toepassing. :D Een drivertje met een hoog rendement zal een grotere kast nodig hebben om even laag te gaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heatside schreef:
Ronkel schreef:
Een van de beste pc luidsprekertjes die ik ooit gemaakt heb
Dat stelt mij al aardig gerust. Zoals het er nu uit ziet wil ik gewoon voor de FR10 gaan, mocht iemand een leuk tweedehands alternatief hebben liggen of weten te liggen hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Tot zo ver allen hartelijk dank voor de informatie.
Tja, is een beetje wat je gewend bent, zou hem toch eens goed beluisteren. Ik vind hem een beetje onrustig klinken en wat aan detail te kort komen. Beetje als een standaard papieren autospeakertje. Niet slecht maar ook niet top, wel een stuk beter dan het gemiddelde kant en klaar plastic 200W PC speakertje.

Zelf ben ik nu een Dayton RS100-4 in een 2,5L BR kastje aan het stoppen voor de PC. Klinkt echt een stuk schoner. Maar die kun je dan weer niet als breedbander inzetten en heeft wel een extra tweeterje nodig boven de 5 KHz. Zoiets wordt dan wel weer begrotelijker.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Is als CT 247 (cheap trick) bestaat ie ook:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct247.htm

De CT 237 is ook met een 4" alleen dan tangband, echter wat duurder.
Ik zou eerder grijpen naar een 3" zoals de Omnes Audio BB3 AL (sphere)of fountek FR 88/89
http://www.lautsprechershop.de/hifi/sphere_cube.htm

Afbeelding

Je kunt kijken bij CT op die site, maar bijvoorbeeld ook op Hobby HiFi ontwerpen, zoals de Femto.

Bij http://www.oaudio.de kun je even kijken bij ontwerpjes. Bij rumoh.nl hebben ze de fountek/dynavox volgens mij ook wel.
De spiralino is ook leuk, qua filtering volgens de ervaring van Henkjan ook erg geslaagd.

Nou ja, ik draaf al weer door :wink:
Heatside

Bericht door Heatside »

Pjotr schreef:
Zelf ben ik nu een Dayton RS100-4 in een 2,5L BR kastje aan het stoppen voor de PC. Klinkt echt een stuk schoner. Maar die kun je dan weer niet als breedbander inzetten en heeft wel een extra tweeterje nodig boven de 5 KHz. Zoiets wordt dan wel weer begrotelijker.
Om hier even op terug te komen, inmiddels begint mijn ander project (2.1 setje met FRS8, Omnes audio amp 2.1 en een TH met de W6 1139sh) op z'n eind te lopen. Daarom ben ik nog eens rond gaan kijken en liep tegen een tweedehands RS100-4 aan, je geeft aan dat hier een extra tweetertje nodig is boven de 5KHz. Is dit echt noodzakelijk? Ik zie namelijk bij Rumoh dat hier een pakket aangeboden wordt met de RS100 in een needle zonder tweeter.
Het gaat dus even tussen de FR10-4 en een RS100-4, beide zonder tweeter en geplaatst in 4liter BR. Wat zouden jullie adviseren?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Heatside schreef:
Pjotr schreef:
Om hier even op terug te komen, inmiddels begint mijn ander project (2.1 setje met FRS8, Omnes audio amp 2.1 en een TH met de W6 1139sh) op z'n eind te lopen. Daarom ben ik nog eens rond gaan kijken en liep tegen een tweedehands RS100-4 aan, je geeft aan dat hier een extra tweetertje nodig is boven de 5KHz. Is dit echt noodzakelijk? Ik zie namelijk bij Rumoh dat hier een pakket aangeboden wordt met de RS100 in een needle zonder tweeter.
Het gaat dus even tussen de FR10-4 en een RS100-4, beide zonder tweeter en geplaatst in 4liter BR. Wat zouden jullie adviseren?
Een tweeter zou ik wel doen, het ding heeft een aflopende respons in het hoog met een dikke membraanresonantie: http://www.zaphaudio.com/smalltest/Dayt ... 0-4-FR.gif.
Heatside

Bericht door Heatside »

Ronkel schreef:
Heatside schreef:
Pjotr schreef:
Een tweeter zou ik wel doen, het ding heeft een aflopende respons in het hoog met een dikke membraanresonantie: http://www.zaphaudio.com/smalltest/Dayt ... 0-4-FR.gif.
Een tweeter is geen optie omdat ik dan ruim over het budget heen ga, en gezien de ronde behuizing zou ik deze dan ook coaxiaal willen/moeten plaatsen. Ik begrijp uit jouw post dat de FR10-4 een betere optie is?
Hoe wordt die aflopende respons in het hoog en de membraanresonantie in de Needle opgevangen?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Heatside schreef:
Ik begrijp uit jouw post dat de FR10-4 een betere optie is?
Hoe wordt die aflopende respons in het hoog en de membraanresonantie in de Needle opgevangen?
Zonder tweeter is de FR-10 wel beter denk ik.

Aan de andere kant zou je de respons van de RS100-4 met twee notches waarschijnlijk wel redelijk vlak kunnen krijgen. Door de bafflestep hou je een bult in het middengebied over (1e notch, erg breed) en dan nog de membraanresonantie (2e, smalbandige notch). Zoiets moet alleen niet te dicht bij de wand staan denk ik, dan krijg je er weer laag bij en dan gaat het modderig klinken.
Heatside

Bericht door Heatside »

Ronkel schreef:
Heatside schreef:
Ik begrijp uit jouw post dat de FR10-4 een betere optie is?
Zonder tweeter is de FR-10 wel beter denk ik.

Aan de andere kant zou je de respons van de RS100-4 met twee notches waarschijnlijk wel redelijk vlak kunnen krijgen. Door de bafflestep hou je een bult in het middengebied over (1e notch, erg breed) en dan nog de membraanresonantie (2e, smalbandige notch). Zoiets moet alleen niet te dicht bij de wand staan denk ik, dan krijg je er weer laag bij en dan gaat het modderig klinken.
Aangezien het desktop luidsprekers worden, zullen ze signaal krijgen van een laptop. Zou ik met de zeer eenvoudige eq waarover ik dan beschik de boel een beetje glad kunnen trekken? Van filters ontwerpen heb ik namelijk nog totaal geen kaas gegeten (heb tot nu toe altijd de luxe gehad een simpele bafflestep correctie te kunnen 'jatten' van luidsprekers met een zelfde driver en zelfde bafflebreedte).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Niet aan die RS100 beginnen zonder tweeter. Het ding is gewoon rommelig boven de 10 KHz, beetje inherent aan een metal cone. Aan de andere kant zijn er voor onder de €20 zat fraaie en kleine neodymium tweetertjes te vinden die er goed mee combineren. Ding is dan wel veel waar voor zijn geld maar filter componenten om hem te temmen maken het weer niet zo goedkoop.

Een goede breedbander die ook fraai presteert in het top-hoog blijft relatief prijzig.
Heatside

Bericht door Heatside »

Duidelijke antwoorden, dan ga ik gewoon voor de (eigenlijk spuuglelijke :lol: ) FR10-4. Zoals eerder gezegd zal dat mooi weggewerkt worden achter een stukje luidsprekerdoek
Plaats reactie