Ik ben eigenlijk een klein beetje verbaasd dat jullie een OM20 een goed element vinden. De 505 was mijn eerste draaitafel (ik heb 'm nog steeds trouwens, is alleen al 12 jaar bezig 'gemaakt te worden'). Maar dat elementje heeft het niet lang uitgehouden op mijn platen. Dat was wel de eerste upgrade. En met wat een succes. Ik heb er een Yamaha HO-MC ingezet (of laten zetten). Dat is nu niet echt een aanbeveling meer natuurlijk. Maar het maakte wel een heel erg groot verschil in openheid, bas, levendigheid enz. Nu had ik echte muziek ipv dat nasale geknepen geluid.
Waar ik toen ook naar gekeken heb, maar die had mijn vaste dealer niet, zijn de Denon DL-110 of DL-160 high output MC's. Die zijn ook nog te koop en gewoon op MM aan te sluiten. Het voordeel van een Moving Coil is dat de bewegende massa veel lager is dan met een moving magnet en dus transienten veel sneller gaan en ook een groter frequentiebereik hebben. Nadeel is dat ze een veel lagere uitgangsspanning hebben. Maar met de high outputmodellen zit je op een compromis met 80% voordelen.
De 505 kan echt een veel beter element aan dan dat standaard Ortofon dingetje. En je kunt het plateau heel simpel verbeteren door er lood of bitumen onder te plakken (meer massa, betere gelijkloop en minder stoorgeruis) en het geveerde plateau had ik ook nog helemaal dichtgeplakt met lood op siliconenkit. En ik heb een andere MDF sokkel op spikes gemaakt waarmee je de klep gewoon dicht kon laten vallen zonder dat de plaat overslaat.
Als je naar een ander element wilt wordt er meestal wel bij verteld of hij voor ultra lichte armen is, lichte, middelzware of zware. De compliantie is de beweegegelijkheid van de naalddrager ophanging (rubbertje om t staafje waar t diamantje op zit).
Het gaat erom dat de arm door de naald heen en weer bewogen wordt. Dit gaat met een bepaalde frequentie, liefst tussen de 3 en de 20Hz. Dus zodat de arm niet gaat meeresoneren/wiebelen met de plaatonvlakheden door de plaatomwenteling en ook niet door de muziek.
Voor een lichte arm met een hoogcompliante naald moet je dus ook een licht element hebben. Heb je een zwaar element gaat je totale armmassa omhoog en dus je resonantiefrequentie omlaag en kom je in het gevaarlijke gebied van de 33 rpm.
Heb je een lichte arm met een vrij licht element met een hele lage compliantie gaat de resonantiefrequentie omhoog en kom je in de buurt van de 20Hz.
Meestal hangt de compliantie van een element dus samen met zijn gewicht vanwege de praktische bruikbaarheid.
Een mooi element is dus de Denon DL-160, een stapje hoger de Benz MC-20.
Ik heb
hier een mooi pdfje voor je met een overzicht van een heel stel elementen met compliantie en gewicht. Gewicht moet je kijken naar tot een gram of 6 en compliantie 10 tot hoog.
Nog iets over de naaldkracht: laag is niet perse beter. 1.5-2g is prima. Het belangrijkste is dat de naald goed contact blijft maken met de groef met zo weinig mogelijk druk/opp. Je hebt dan meer aan een betere naaldvorm dan een ronde spijker met weinig druk die daardoor steeds uit de bocht schiet en de groef beschadigt. Daar krijg je eerder grijze platen van (o in een V groef heeft klein contactoppervlak) dan een super elliptische naald met 2,5 gr die van onder tot boven in de groef goed contact maakt (v in een V-groef geeft veel minder oplegspanning en dus minder slijtage).
Ik hoop dat je wat wijzer bent en dat ik je niet teveel overstelpt heb.
Ik zie net dat een vervangende OM-20 naald $99 kost. Nou, dan is de stap naar een Denon DL-110 wel heel klein zeg. Je kunt alleen wel op de OM-20 body de 10, 20, 30 of 40 zetten. Je kunt dus upgraden door alleen de naald te vervangen. Maar dit is IMHO alleen maar "upgraden".