Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paultjuhh schreef:
weet iemand een (online-) winkel waar ze doorzichtige printsheets verkopen? Bij voorkeur geschikt voor een inktjet printer. Ik had wel ergens gelezen dat ze bestaan, alleen het vinden ervan is wat anders :oops:
Gewoon even zoeken naar transparanten (of transparante folie) voor een overhead projector. Een beetje redelijk gesorteerde kantoorboekhandel verkoopt ze ook, en bij Dixons en de Hema heb ik ze ook al eens zien liggen.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Als je printjes laat maken laat het dan even weten. Als de prijs meevalt dan wil ik er ook 1. Hetzelfde geld voor je voedingsprint.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paul,

Ik wil je niet meer werk bezorgen dan nodig, maar het spoortje dat je aan de linkerkant van de diodes op de componentenkant hebt lopen kun je beter onder de diodes door laten lopen, dan heb je hem ook op de sporenzijde. :wink:

Verder zou je het spoor dat je nu in het verlengde met het ic hebt lopen beter buitenom kunnen laten lopen tussen de pootjes van de header door. Daar is ruimte zat en je kunt die andere 2 sporen ook aan de sporenkant leggen in plaats van aan componentezijde.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders teken ik het straks wel in hoe ik dat bedoel.

Groeten,
Mischa
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Vinculum schreef:
Als je printjes laat maken laat het dan even weten. Als de prijs meevalt dan wil ik er ook 1. Hetzelfde geld voor je voedingsprint.
Ik ga ze zelf maken, ik heb er dus in feite alleen materiaalkosten aan. Ik heb net de gezichtsbruiner opgehaald hier in de buurt voor 8,- euro. Nu nog een pak transparanten, gaat ook wel lukken, Marp bedankt :wink: . Als ik eenmaal een goede sheet heb gemaakt en de belichtingstijden en dergelijke op orde heb, dan moet het wel te doen zijn om ook voor anderen nog wat duplicaten te maken. Maar ik doe nog geen toezeggingen :wink:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als je mij even het pcb-bestand stuurt, teken ik hem zoals ik bedoel.

Groeten,
Mischa
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

mischa72 schreef:
Paul,

Ik wil je niet meer werk bezorgen dan nodig, maar het spoortje dat je aan de linkerkant van de diodes op de componentenkant hebt lopen kun je beter onder de diodes door laten lopen, dan heb je hem ook op de sporenzijde. :wink:

Verder zou je het spoor dat je nu in het verlengde met het ic hebt lopen beter buitenom kunnen laten lopen tussen de pootjes van de header door. Daar is ruimte zat en je kunt die andere 2 sporen ook aan de sporenkant leggen in plaats van aan componentezijde.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders teken ik het straks wel in hoe ik dat bedoel.

Groeten,
Mischa
Bestandje zit nu in je mailbox als het goed is. Bij de diodes heb ik het al aangepast. Het verhaal rondon de IC kon ik niet helaam volgen :oops: Het zou uiteindelijk wel het mooiste zijn om alle banen op één kan te krijgen :lol: Alvast bedankt voor de moeite :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Als ik je er een plezier mee doe wil ik ook wel een poging wagen om een versie in EAGLE te maken van de TTL naar Coax converter.
Deze spuugt zijn bestanden ook als PDF uit dus er zijn geen compatibiliteits problemen. Is weer een leuke oefening voor mij.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Is al klaar :wink:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

TTL naar SPDIF converter heeft een kleine update gekregen, hij moet als het goed is nu ook op een éénzijdige printplaat kunnen.
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Touwtje vergeten! kijk maar tussen de plus van je gelijkrichter en de elco..

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Kees heeft helemaal gelijk. :shock:
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

audiomanics schreef:
Touwtje vergeten! kijk maar tussen de plus van je gelijkrichter en de elco..

Kees
:shock: Ja inderdaad, hieronder meteen maar weer de aangepaste PDB. Bedankt voor de tip :wink:
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Samen komen we er wel.

Mischa
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Is er bekend welk loopwerk er gebruikt is in de Unison Research Unico CD?
Een Asus loopwerk maar verder?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Nu er behoorlijk wat mensen mee doen met de groupbuy voor de controller en display, wat dachten jullie ervan om de voeding en ttl-spdif omzetter die jullie bouwen in een groupbuy te gieten?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Goed plan!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

i agree.
ik ga in elk geval geen luidruchtige en grote pc voeding gebruiken.
ook hier enkel gebruik van spdif output, dus een eventuele groupbuy is zeker goed ;)
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Bericht door koifarm »

De pioneer DVD-106S is voor mij de perfecte drive. Deze is muis stil tijdens het afspelen van een audio CD, wisselt snel van track en leest snel in. Verder is de slot in constructie makkelijker voor een frontplaat constructie.

Afbeelding

Als voeding gebruik ik een geschakelde voeding met 12V en 5V uit gekocht in de dump voor € 10,-.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@Vinculum
Voor zo ver ik weet heeft Asus nog maar twee verschillende CD-rom drives in haar assortiment: http://asus.com/products.aspx?l1=6&l2=34

@Nils_vn
Prima, het printplaat ontwerpje ligt in ieder geval al klaar voor de TTL naar SPDIF converter. Mocht iemand nog een goedkoop bedrijfje weten dat printjes wil/kan maken, dan is dat het handigste. Zelf maken kan natuurlijk ook, maar dan doe ik het wel op een moment dat het mij het beste uitkomt met school :wink:
En ik wacht eerst even af hoe het verloop van deze groupbuy zal verlopen. Als het me bevalt, dan zal ik overwegen om er nog een te doen voor de printplaten.
De voeding wil ik ook nog gaan ontwerpen, daar wil ik deze week aan gaan beginnen (moet ook nog een aantal toetsen en verslagen maken). Hiervan is het schema in ieder geval wel al klaar. Voeding zal gebouwd worden voor de onderdelen die ik ga gebruiken.

@koifarm
Leuke drive, werkt een stuk makkelijker dan een lade volgens mij :D
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

De TTL naar SPDIF converter heeft nog een kleine aanpassing gekregen. Het zijn een paar kleine details. De gatafstanden van de 78L05 chip waren nog niet in orde, die waren namelijk op een 2,54 raster geprikt, maar dat moest de helft zijn. Afstand tussen de buitenste drie pennen is namelijk maar 2,54 millimeter.
de voedingscondensator heeft nog een kleine aanpassing gehad, die is namelijk van 1000uF naar 680uF gegaan. Dit heb ik gedaan om het formaat zo veel mogelijk beperkt te houden. Het totale bordformaat is nog steeds zo een 50x31 millimeter én alles kan op een single layer PCB geëtst worden ;)
Alle traces heb ik nu op 1,02 millimeter gehouden, hier zou ik ook nog 0,76 millimeter van kunnen maken, om wat meer ruimte tussen de banen over te houden, wat denken jullie? Andere tips, hints of vormen van opbouwende kritiek zijn natuurlijk altijd welkom.
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Je zou de bovenste aansluiting voor de wisselspanning rechts ook onderin kunnen plaatsen. Dat scheelt weer een spoor, doordat je dan 3 eilanden naast elkaar kunt leggen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Bericht door cool »

ipv 4 st 1N4007 een kleine brugcel gebruiken scheelt iets....
Als het kan de aansluitpads iets groter kiezen. Succes,
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@mischa72
Ik heb juist dat baantje zo omgelegd, zodat je heel makkelijk een 2-pins connector kan gebruiken om de converter van 12VAC te voorzien. Voor mezelf behoudt ik dus deze manier van aansluiten.

@cool
Kleinere brugcel is mogelijk, daar zou ik dan 2,54 millimeter mee uitsparen op het bordje. Maar aan de andere kant hebben de 1N4007 diodes één heel groot voordeel: overal te koop. Als het bordje door andere mensen nagebouwd gaat worden, dan is het het handigst om alles zo universeel mogelijk te maken. Maar ik begrijp wel je punt van de kleine brugcel ;)
De aansluitpads voor TTL-in, SPDIF-out en AC-in heb ik wat groter gemaakt.

Edit: nu met afbeelding :wink:
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

En nu de voeding. Alle traces zijn 2,03 millimeter in deze voeding. Bij de brugcellen zitten ook nog een aantal losse 'pads.' Die zijn de soldeerpads voor 47nF condensatortjes (om schakelpieken van de brugcellen/diodes) te solderen met een rastermaat van 5 millimeter. Vragen, tips, opmerkingne, hints en kritiek zijn altijd welkom ;)

Bord formaat: 100x160 millimeter
Bijlagen
CD speler voeding V1.2 - PCB.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

koifarm schreef:
De pioneer DVD-106S is voor mij de perfecte drive. Deze is muis stil tijdens het afspelen van een audio CD, wisselt snel van track en leest snel in. Verder is de slot in constructie makkelijker voor een frontplaat constructie.
Mag ik er vanuit gaan dat ook dvd-spelers ondersteund worden?

Waar heb je trouwens die slot-in vandaan getoverd?

Groeten,
Mischa
Plaats reactie