Mijn eerste chipamp
Moderator: Beheerdersteam
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mijn eerste chipamp
De printjes had ik al een jaar of vier geleden laten maken en de meeste onderdelen waren ook al lang in huis. Vorig weekend de behuizing binnen gekregen en een paar avondjes boren en bedraden later is hij dan eindelijk geboren: mijn eerste chipamp!
Het idee was eerst dat ik er actieve luidsprekers mee zou maken, vandaar de dubbele trafo's/voeding. Nu wil ik hem gaan gebruiken als pc versterkertje met een paar kleine boekenplank speakers. De 2x20W die de LM1875's dan leveren zou ruim voldoende moeten zijn.
Moet zeggen dat hij helemaal niet slecht klinkt, binnenkort ga ik hem eens op de meetbank leggen om te kijken of de vervorming inderdaad ergens in de buurt van de datasheet zit.
Het idee was eerst dat ik er actieve luidsprekers mee zou maken, vandaar de dubbele trafo's/voeding. Nu wil ik hem gaan gebruiken als pc versterkertje met een paar kleine boekenplank speakers. De 2x20W die de LM1875's dan leveren zou ruim voldoende moeten zijn.
Moet zeggen dat hij helemaal niet slecht klinkt, binnenkort ga ik hem eens op de meetbank leggen om te kijken of de vervorming inderdaad ergens in de buurt van de datasheet zit.
Re: Mijn eerste chipamp
Hee, das een klein lief versterkertje geworden.
De dubbele voeding ziet er ook wel lekker symmetrisch uit, zit zo mooi in het kastje.
De dubbele voeding ziet er ook wel lekker symmetrisch uit, zit zo mooi in het kastje.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Het is inderdaad een mooi klein kastje, met een enkele voeding krijg je het geheel misschien zelfs nog in een maatje kleiner.cobaltjeh schreef:Hee, das een klein lief versterkertje geworden.
Inderdaad een leuke versterker.
Heb je ervaring met de TDA2030A?, die valt mij reuze mee, ik gebruik hem al jaren in een meetversterker.
Met twee extra transistoren kan je de uitsturing aanzienlijk vergroten, en dus ook het rendement, zie http://www.circuitsonline.net/schakelin ... erker.html.
De schakeling is eenvoudig om te zetten naar een symmetrische voeding, dus zonder uitgangselco.
Heb je ervaring met de TDA2030A?, die valt mij reuze mee, ik gebruik hem al jaren in een meetversterker.
Met twee extra transistoren kan je de uitsturing aanzienlijk vergroten, en dus ook het rendement, zie http://www.circuitsonline.net/schakelin ... erker.html.
De schakeling is eenvoudig om te zetten naar een symmetrische voeding, dus zonder uitgangselco.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nee, geen ervaring met de TDA2030A. Maar als ik ze even snel op basis van de datasheet kijk, dan is het niet te vergelijken. Dan zou ik voor een prijs onder de 2 euro toch echt voor de LM1875 gaan. Als je ze echt grondig zou willen vergelijken zou een nieuw topic op z'n plaats zijn.mtb schreef:Inderdaad een leuke versterker.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Mijn eerste chipamp - metingen
Bij deze zoals beloofd de eerste meetresultaten.
Setup:
- RMAA metingen met EMU1212m geluidskaart
- Op de uitgang van de versterker -17.98 dB verzwakking door 680/4k7 deler
- Volume potmeter op maximaal
- Ingangssignaal ongeveer 3dB onder clipping niveau
- Zonder load en met 8 ohm load gemeten en vergeleken
Zaken die opvallen:
- Nette lage vervorming zonder load
- Fors hogere vervorming bij 8 ohm load, ook bij lage volume levels. Iemand een idee hoe dit komt?
- Behoorlijk hoog ruisniveau (door de -18dB deler is dit in werkelijkheid dus hoger). Wat wel scheelt is dat het gerelateerd is aan de ingangsimpedantie, als je de potmeter lager zet, ruist ie dus ook minder.
Resultaten:
No load: http://www.djuke.nl/html/rmaa/PCAmp%20-%20No%20load.htm
8 ohm load: http://www.djuke.nl/html/rmaa/PCAmp%20-%208%20ohm.htm
Vergelijking: http://www.djuke.nl/html/rmaa/PCAmp%20- ... arison.htm
Setup:
- RMAA metingen met EMU1212m geluidskaart
- Op de uitgang van de versterker -17.98 dB verzwakking door 680/4k7 deler
- Volume potmeter op maximaal
- Ingangssignaal ongeveer 3dB onder clipping niveau
- Zonder load en met 8 ohm load gemeten en vergeleken
Zaken die opvallen:
- Nette lage vervorming zonder load
- Fors hogere vervorming bij 8 ohm load, ook bij lage volume levels. Iemand een idee hoe dit komt?
- Behoorlijk hoog ruisniveau (door de -18dB deler is dit in werkelijkheid dus hoger). Wat wel scheelt is dat het gerelateerd is aan de ingangsimpedantie, als je de potmeter lager zet, ruist ie dus ook minder.
Resultaten:
No load: http://www.djuke.nl/html/rmaa/PCAmp%20-%20No%20load.htm
8 ohm load: http://www.djuke.nl/html/rmaa/PCAmp%20-%208%20ohm.htm
Vergelijking: http://www.djuke.nl/html/rmaa/PCAmp%20- ... arison.htm
Hij draaid zonder load hoogst waarschijnlijk gewoon in class A, wat wel het een en ander doet naar de vervormingcijfertjes.
Ook is het logisch dat meer stroom meer vervorming betekent, transistoren zijn op een groter werkingsgebied steeds minder linear, en dus meer vervorming.
mvg Rudy
Ook is het logisch dat meer stroom meer vervorming betekent, transistoren zijn op een groter werkingsgebied steeds minder linear, en dus meer vervorming.
mvg Rudy
Probleem is alleen dat de versterker absoluut de specs niet haalt. Vergelijkbaar probleem als dat ik had met de tripath TA2022, netjes opgebouwd op het evaluatieboard. Het is gewoon veel te veel vervorming, zo'n grastapijt hoort niet. Ik vraag me met de topicstarter af waar dit dan toch in zit?
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Een mogelijkheid die ik nog wil uitzoeken is de gebruikte voedingsspanning. Ik kom met m'n trafo op dual 27.5V, dat is net iets hoger dan de dual 25V waarop de gegevens in de datasheet zijn gebaseerd. Overigens kan de chip tot dual 30V aan, maar het kan natuurlijk dat de vervorming boven 25V ineens drastisch toeneemt (wat me overigens niet in de datasheet is opgevallen). Binnenkort zal ik hem nog eens aan m'n bench supply hangen en de metingen bij dual 25V overdoen.
Hangt er vanaf welke specs je bedoeld, de typical of de "maximum tested". ( welke dan weer 20kHz zijn ... )Probleem is alleen dat de versterker absoluut de specs niet haalt.
Nogal grijze zone waar je bitterweinig aan kan doen, maar het is inderdaad nogal veel.
Het enige wat kan zijn is dat de topicstarter teveel compensatienetwerken gebruikt, maar dat kunnen we moeilijk zien zonder schema.
mvg Rudy
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Probleem is dat we helemaal niet weten wat het uitgangsvermogen is geweest in eerste instantie.jeroen_d schreef:Probleem is alleen dat de versterker absoluut de specs niet haalt. Vergelijkbaar probleem als dat ik had met de tripath TA2022, netjes opgebouwd op het evaluatieboard. Het is gewoon veel te veel vervorming, zo'n grastapijt hoort niet. Ik vraag me met de topicstarter af waar dit dan toch in zit?
Wat dus de uitgangsspanning is geweest en of de voedingsspanning ook enigszins een beetje zich redelijk heeft gedragen.
Daarnaast is het mij ook niet duidelijk of er een weerstand van 8ohm is gebruikt of een luidspreker.
Mijn aanname is dat een 8ohm load een weerstand zou moeten zijn (zoals gebruikelijk is), maar ik weet ook dat men ook nog weleens een luidspreker wil nemen.
Ook is het niet duidelijk welk schema en welke componenten er precies zijn gebruikt.
0,1% THD is overigens conform de datasheet @ ongeveer 21/22W. (pag 3)
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
@b_force. Uiteraard is een 8 ohm load en geen luidspreker gebruikt.
Inderdaad weten we niet precies het uitgangsvermogen, maar met de bekende rail supply en datasheet zal dat zo tussen de 20-25W zijn. Ik verwacht niet direct dat de voedingsspanning het probleem is, omdat ook bij terugschroeven van het ingangssignaal (en dus het uitgangsvermogen) de hoeveelheid vervorming blijft.
Inderdaad weten we niet precies het uitgangsvermogen, maar met de bekende rail supply en datasheet zal dat zo tussen de 20-25W zijn. Ik verwacht niet direct dat de voedingsspanning het probleem is, omdat ook bij terugschroeven van het ingangssignaal (en dus het uitgangsvermogen) de hoeveelheid vervorming blijft.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Hoe zo teveel compensatienetwerken, enige extra tov de datasheet is een extra laagdoorlaatfilter (bij zo'n 80kHz) bij de ingang, hoe zou dat de vervorming moeten beinvloeden?Rudy schreef:Het enige wat kan zijn is dat de topicstarter teveel compensatienetwerken gebruikt, maar dat kunnen we moeilijk zien zonder schema.
mvg Rudy
Hierbij ook het gebruikte schema met componentwaarden: verder gebruik ik nog een 10k log potmeter bij de ingang.
Ik was even afgegaan op de gegevens aan het begin van de datasheet en wat grafieken verderop. +/-25V zou prima moeten werken en aan 8 ohm heb je het over 12,6Vrms bij 20W. Bovendien schreef topic starter dat het niet hielp als hij volume terug nam.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Kun je niet even de uitgangsspanning meten?Djuke schreef:@b_force. Uiteraard is een 8 ohm load en geen luidspreker gebruikt.
(of weet je wat de ingangsspanning was desnoods)
Zoals je kunt zien zit er in de THD-grafiek nogal een verschil tussen 20 en 25W.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 25 apr 2011, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat begrijp ik, maar als je naar de grafieken op pag 3 kijkt, zie je nogal een verschil tussen 20 en 25W.jeroen_d schreef:Ik was even afgegaan op de gegevens aan het begin van de datasheet en wat grafieken verderop. +/-25V zou prima moeten werken en aan 8 ohm heb je het over 12,6Vrms bij 20W. Bovendien schreef topic starter dat het niet hielp als hij volume terug nam.
Dan tik je met gemak die 0,1% aan.
Overigens schrijft Djuke dat ruis afnam als volume werd dichtgedraaid.
@Djukeals je de potmeter lager zet, ruist ie dus ook minder.
Geldt die 27,5V ook met volledig belasting?
Kan ook zijn dat deze chip met het "teveel aan spanning" niks doet behalve omzetten in warmte.
Ik meen me te herinneren dat dat het geval was bij een van zijn broertjes of zusjes.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Dat is niet zo eenvoudig, omdat RMAA geen vaste amplitude sinus uitgeeft.b_force schreef:Kun je niet even de uitgangsspanning meten?
Zoals je kunt zien zit er in de THD-grafiek nogal een verschil tussen 20 en 25W.
Het verschil in vervorming tussen 20 en 25W (bij 25V rail) lijkt me door clipping te komen. In mijn geval is er zeker nog geen clipping, dat geeft namelijk nog veel meer vervorming.
Nogmaals, ook bij lage uitsturing is er vervorming en dan zakt de supply niet in en ligt het dus ergens anders aan.
RC's in je feedback of c's over + en - ingang hebben een invloed op de feedback en dus ook op de vervorming, maar dit is bij jou niet het geval want er staan er geen. De inputfilter heeft inderdaad totaal geen invloed hier.Djuke schreef:Hoe zo teveel compensatienetwerken, enige extra tov de datasheet is een extra laagdoorlaatfilter (bij zo'n 80kHz) bij de ingang, hoe zou dat de vervorming moeten beinvloeden?Rudy schreef:Het enige wat kan zijn is dat de topicstarter teveel compensatienetwerken gebruikt, maar dat kunnen we moeilijk zien zonder schema.
mvg Rudy
Hierbij ook het gebruikte schema met componentwaarden: verder gebruik ik nog een 10k log potmeter bij de ingang.
Het enige wat ik je kan aanraden om eens te proberen is een elco te plaatsen na je zekeringen, ergens 100 ... 1000uF, rest is prima.
mvg Rudy
Toch moet het wel mogelijk zijn om de specs te halen. Hierbij een link naar metingen aan een LM3886 versterker. http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... m3886.html
Edit: link naar metingen met een AP
Edit: link naar metingen met een AP
Laatst gewijzigd door knuisje op wo 27 apr 2011, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik verwacht ook eigenlijk dat het mogelijk is om de specs te halen, ik ga nog het volgende proberen:
- Metingen herhalen met lagere supply
- 100uF elco's na de zekering, al kan ik me niet goed voorstellen, waarom dit het verschil zou maken.
Wordt vervolgd...
- Metingen herhalen met lagere supply
- 100uF elco's na de zekering, al kan ik me niet goed voorstellen, waarom dit het verschil zou maken.
Wordt vervolgd...
Als je ook commercieel actief bent, zou ik in ieder geval het ontwerp iets aanpassen.
Metalen kastje, 230V in en niet geaard?
Beetje klungelig
Het netintree filter gaat zo ook niet werken.....
Rob
Beetje klungelig
Rob
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Niet te snel, Rob: Dit is geen commercieel ontwerp, maar voor eigen gebruik.595ss schreef:Als je ook commercieel actief bent, zou ik in ieder geval het ontwerp iets aanpassen.
De randaarde is wel verbonden met de behuizing, namelijk via de 2 schroefjes.
Daarnaast wordt aan klasse II eisen voldaan (dubbel geisoleerde trafo's, 6mm kruipafstand), dus zou randaarde niet eens nodig zijn.
Waarom gaat het netentree filter niet werken?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Naar mijn weten gebruikt RMAA een burst voor het bepalen van THD+N.
Om de uitgangsspanning te weten kun je het volgende doen.
Voordat je een test begint controleert RMAA met een sinus of het signaal voldoende sterk is.
Dat is standaard een 1kHZ signaal.
Als je bij dit testsignaal dan de spanning meet, weet je genoeg.
De rest van de signalen worden namelijk met dezelfde sterkte gedaan.
Daarnaast zou ik ook even de voedingsspanning monitoren.
Om er zeker van te zijn dat die niet inzakt.
Een oscilloscoop zal hier het makkelijkste zijn.
Om de uitgangsspanning te weten kun je het volgende doen.
Voordat je een test begint controleert RMAA met een sinus of het signaal voldoende sterk is.
Dat is standaard een 1kHZ signaal.
Als je bij dit testsignaal dan de spanning meet, weet je genoeg.
De rest van de signalen worden namelijk met dezelfde sterkte gedaan.
Daarnaast zou ik ook even de voedingsspanning monitoren.
Om er zeker van te zijn dat die niet inzakt.
Een oscilloscoop zal hier het makkelijkste zijn.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Prima, om dat ook uit te sluiten zal ik m'n scope ook even aan de voedingsspanning hangen.