Full range

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

michelp

Full range

Bericht door michelp »

Mijn speakers voor thuis zijn bijna af, alleen afwerking moet nog. Dus het is weer tijd voor een nieuw project ondertussen :P
Het lekkere weer heeft mij op het idee gebracht om een speaker te maken met 3,5mm aansluiting, zodat we op het strand een lekker muziekje hebben via telefoon of mp3-speler. Wat wel de bedoeling is is dat het gewoon een klein kastje word en niet al te duur.
Het plan is:
-12V accu (van scooter ofzo)
-Versterker maken met een van de plannen die al ergens te vinden zijn of misschien een mooi dingetje voor in de auto pakken
-En dan als luidsprekers: 2 full range speakers die ook nog redelijk laag kunnen (wellicht dat ze in een gepoorte behuizing kunnen?)

Mijn vraag is dus:
Welke drivers hebben jullie goede ervaringen mee? Totale kosten wou ik niet te hoog hebben, dus zeg maar voor de drivers bij elkaar maximaal zo'n 50 euro. Het hoeft niet enorm hard te gaan, als er maar wel een beetje lekkere bass in zit O:) . Echt sublaag gaat lastig worden denk ik, maar met een beetje kick ben ik ook tevreden :D
k.p.

Re: Full range

Bericht door k.p. »

Mij lijken wat grotere breedbanders het meest geschikt. Misschien dat een picolino wel leuk is.
michelp

Bericht door michelp »

Die is wel heel ietsje duurder zie ik als ik er 2 moet nemen iig, want ik wil nog wel even wat vragen: stel, ik heb een 2-kanaals versterker, en daar sluit ik 1 speaker gebrugd op aan. Hoe zit het dan met het signaal wat normaal naar links en rechts gaat? Komt dat dan allemaal op die ene speaker? Ik ben al best een tijdje met audio bezig, maar nog nooit daar over nagedacht :lol:
michelp

Bericht door michelp »

Ik ben zelf al wel een beetje aan het kijken geweest en heb al een paartje Swans B3N gezien voor 30 euro
Maar dan moet ik wel weer een filter gaan maken en klein subje erbij nemen. Of ja, moet, op 50hz zit ie op -12db volgens mij, en wil toch wel wat meer op het laag :)
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Als je nog wat laag wil zou ik een 4" breedbander of groter pakken. Ik vind het voordeel aan een breedbander de ultieme simpliciteit, dus ik zou niet aan een woofer en scheidingsfilter beginnen :P

Is dit niet geschikt? Spotgoedkoop en produceert ook nog een beetje laag.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

michelp schreef:
..... zodat we op het strand een lekker muziekje hebben
dan zou ik de zoektocht verder beperken tot drivers (zonder phase plug) die voldoende laag geven in een gesloten kast....
michelp

Bericht door michelp »

Wat zou laag genoeg zijn? (-3db punt op hoe veel hz?)
Breedbander is lekker simpel ja, maar met een heel klein subje erbij ziet er natuurlijk wel leuk uit :D
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

W6 subje met 2 W4 breedbandertjes?

Is het wel niet meer echt klein te noemen (totaal-volume voor de speakers zo'n 20L..) :oops:

Wel leuk om een strandfuif(je) te bouwen :twisted:
michelp

Bericht door michelp »

20 liter is nog wel te doen. Maar dat word te duur denk ik :|
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

michelp schreef:
Paartje MarkAudio CHR-70?... Met een W6'je erbij zit je dan aan iets van 140euro ofzo....
Ronkel

Bericht door Ronkel »

XC-C30 schreef:
michelp schreef:
Paartje MarkAudio CHR-70?... Met een W6'je erbij zit je dan aan iets van 140euro ofzo....
Misschien is een goedkope papieren unit geschikter? Het gaat wel het strand op geloof ik, dan vertrouw ik zo'n fragiel metalen membraantje niet echt...
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

Kan ook natuurtlijk.... of je zet er grilletjes voor met er onder/over speakerdoek...

Heb je een heerlijke strandradio... En anders tjah.... Wat uit de visaton of monacor stal?
michelp

Bericht door michelp »

In de beginpost had ik gezegd drivers ongeveer 50 euro he :P
Maar dat was alleen voor 2 breedbanders. Zit er nu wel aan te denken om budget heel iets te verhogen en dan klein subje erbij te doen, maar als het goedkoper kan is wel beter.
Visaton doet het ook goed voor de prijs ja. Met de FRS8 die ik nu op mijn kamer heb met de W200S ben ik ook dik tevreden :D
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

Over die 50euro had ik in den beginne over gelezen.... Achteraf had ik het ook gezien en vroeg me al af waarom er niet stond "last edited by ..." :oops:

Als je ff zot wil doen kan je ook kiezen voor een 2-weg+ sub-achtig iets (W6-623c + tweeter en een klein subje).... Maar ik ben weer erg ver aan het gaan denk ik :lol: :oops:
michelp

Bericht door michelp »

Leukste zou gewoon zijn 2 breedbanders voor een leuke prijs die ook nog wel genoeg laag kunnen pakken. Maar ik ben zelf al een hoop dingen aan het simuleren, maar: wat is laag genoeg? Dit hoeft natuurlijk niet zo extreem laag te kunnen als installaties thuis of in de auto :)
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

michelp schreef:
Leukste zou gewoon zijn 2 breedbanders voor een leuke prijs die ook nog wel genoeg laag kunnen pakken. Maar ik ben zelf al een hoop dingen aan het simuleren, maar: wat is laag genoeg? Dit hoeft natuurlijk niet zo extreem laag te kunnen als installaties thuis of in de auto :)
Als het niet uber laag moet zou ik gewoon een paar 4" breedbandertjes gaan die je fullrange laat spelen, met eventueel een highpass rond 70Hz ofzo....

Wees je er wel bewust van dat een breedbander een compromis blijft en het blijft 1 enkele driver die dus een heel bereik voor de kiezen krijgt.... Persoonlijk zou ik er toch een kleine tweeter bij doen (dayton ND20fb á 10euro/stuk bijvoorbeeld) vanaf 6K ofzo....
michelp

Bericht door michelp »

Wat vinden jullie van de Beyma 6B30P? (http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/6B30P.pdf)
Dit aangevuld met een leuke tweeter misschien.
Ik heb nog een filter liggen, maar die is gemaakt voor 4 ohm drivers. Weet zo niet waar de kantelfrequentie ligt, dacht op 3/3,5khz ergens. Kan ik die ook gebruiken voor 8 ohm drivers? Waarschijnlijk zal er wel wat veranderen aan de frequenties of niet?
Ronkel

Bericht door Ronkel »

michelp schreef:
Wat vinden jullie van de Beyma 6B30P? (http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/6B30P.pdf)
Dit aangevuld met een leuke tweeter misschien.
Ik heb nog een filter liggen, maar die is gemaakt voor 4 ohm drivers. Weet zo niet waar de kantelfrequentie ligt, dacht op 3/3,5khz ergens. Kan ik die ook gebruiken voor 8 ohm drivers? Waarschijnlijk zal er wel wat veranderen aan de frequenties of niet?
Een filter voor 4-ohms drivers is niet geschikt voor 8-ohms drivers. Niet alleen veranderen de kantelfrequenties, maar ook de q-factoren van de filters.

En ik zou zo'n filter überhaupt niet gebruiken... Standaardfilters zijn eigenlijk altijd onbruikbaar. Ze zijn ontworpen op zuivere weerstanden als belasting, wat praktische drivers absoluut niet zijn. Daarnaast hebben veel driver/box combinaties geen mooi vlakke frequentierespons; op dat soort dingen wil je altijd je filter aanpassen.
michelp

Bericht door michelp »

Dan weet ik genoeg over het filter :)
Misschien dat ik wel iets wat ik nog thuis heb staan in een ander kistje ga bouwen. Ik heb nog een setje voor in de auto (al in een kistje spelend hier), en dat zou me dus alleen een klein versterkertje en wat hout kosten :D
richard

Bericht door richard »

Een 4" (10 cm) luidspreker gaat vast niet werken in de buitenlucht, de resonantiefrequentie is meestal niet zo laag, de uitslag is meestal beperkt en je hebt buiten geen hulp van muren en hoeken van een kamer om het laag te versterken (roomgain).

Ik zou voor een wat grotere breedbander met relatief lage Fs en hoge Qts gaan (Monacor SP-200X, Visaton BG20 of Ciare CH250), geen hoogtepunten in geluidskwaliteit en slingeren meestal wat op in het laag maar dat is voor buiten gebruik meestal weinig bezwaarlijk. Eventueel kun je een piëzo tweeter voor het hoogste hoog gebruiken, dit is ook geen hifi, maar goedkoop en redelijk acceptabel voor het strand.
Om de papieren conus van de woofer tegen vocht en weersinvloeden te beschermen kun je hem misschien coaten, al zal een kunststof of metalen membraan hier beter mee omgaan. Om schade aan de membranen te voorkomen kun je ze achter een rooster bouwen.
michelp

Bericht door michelp »

Ik heb hier dus nog een phonocar 2/739 set liggen voor in de auto, met een fs van 91hz als ik het me goed herinner. Maar bij de simulatie geeft ie een -3db punt van 50hz in een 15 liter gepoort kistje, lijkt me goed genoeg. En kost me bijna niks om het dan te maken aangezien ik ze toch al heb :D. Denk dat ik gewoon hier voor ga ;)
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

michelp schreef:
Ik heb hier dus nog een phonocar 2/739 set liggen voor in de auto, met een fs van 91hz als ik het me goed herinner. Maar bij de simulatie geeft ie een -3db punt van 50hz in een 15 liter gepoort kistje, lijkt me goed genoeg. En kost me bijna niks om het dan te maken aangezien ik ze toch al heb :D. Denk dat ik gewoon hier voor ga ;)
Vergeet niet dat je er in dit geval wel niets van vermogen meer op kwijt kunt he!!! (lage x-max en een vrij grote gepoortte kist)... Je kan het altijd eens proberen natuurlijk :D
michelp

Bericht door michelp »

Op mijn kamer spelen ze in 25 liter gepoort, en gaat goed hoor :P. Hoeft natuurlijk niet enorm hard te kunnen ;)
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

michelp schreef:
Op mijn kamer spelen ze in 25 liter gepoort, en gaat goed hoor :P. Hoeft natuurlijk niet enorm hard te kunnen ;)
Daar heb je nog iet-of-wat roomgain.... In de openlucht is dit 0.0.... en verlies je dus wel enkele dB's.... (en dan niet 3dB ofzo...)
michelp

Bericht door michelp »

Ja das waar, maar het gaat vooral om een leuk achtergrondmuziekje en niet om mensen om ons heen lastig te vallen haha :rock:
Plaats reactie