Gesloten zuil met 18cm of 20cm

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Andreas

Gesloten zuil met 18cm of 20cm

Bericht door Andreas »

Goedendag,

Aangezien het moeilijk tot zeer moeilijk is om een gesloten zuilluidspreker te vinden, wil ik er zelf een maken. Alleen is mij keuze nog een beetje te groot. Tot nu toe heb ik de volgende configuraties;

Scan Speak Classic 18W 8535-00 + D2905 930000 (zoals in de Event, maar dan gesloten)
of
Scan Speak Discovery 22W 8534G00 + R2604 832000
of
Seas Prestige CA22RNX + 27TFF

Mijn muziek bestaat o.a. uit jaren 80 + 90, Eurodance, Yello, Enigma, Alan Parson Project. Mijn doel is een strakke bas (dus geen een boom-box vanwege de eurodance) met een gedetailleerd + rustig hoog en midden. Mijn referentie is de Driade 103, deze heeft dezelfde inslag als de zuilen die ik wil gaan maken. Ik kies bewust niet voor units met een aluminium conus.

Graag heb ik "commentaar"op de configuaties zoals ik ze heb uitgekozen en wat voor mij een goede keuze zou zijn?
Daarbij speel ik met de gedachte om i.p.v. een tweeter de Scan Speak Discovery 10F 4424G00 of de 10WB 0824 G00 breedbander te gebruiken, is dit een logische keuze ?

MVG Andreas
piet1955

Re: Gesloten zuil met 18cm of 20cm

Bericht door piet1955 »

Volgens mijn leermeester moet je dan voor de Scan Speak Classic 18W 8535-00 + D2905 930000 gaan.
20cm is in een tweeweg veels te groot om netjes aan te kunnen sluiten op een tweeter.
Gaat neuzig klinken.
Andreas

Bericht door Andreas »

Bedankt voor de reactie.
Ook al geeft Seas op tot 3000Hz dan zou het nog niet voldoende zijn ?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het probleem is het bundelen van de grotere midwoofer. Die is dan net te groot om lekker aan te sluiten. 18cm is zo ongeveer de grens waarop het nog lekker gaat en mensen die veel detail in het mid willen horen komen al snel op een 15cm midwoofer uit aangevuld met een grotere voor het laag. Vandaar dat je zo ontzettend veel 2-weg systemen ziet met een 17 of 18 cm midwoofer.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Tegenwoordig zie je steeds meer tweeters met een kleine waveguide. Zou dat niet ideaal zijn om te combineren met een grotere midwoofer?
Andreas

Bericht door Andreas »

En het gebruik van een middentoner t.o.v. een tweeter, is dit verstandig ?
Met een middentoner is het midden beter overbrugbaar dan door de woofer en de tweeter.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kunt prima de 10F van scanspeak gebruiken, maar voor voldoende hoog heb je dan een vrij droge luisterruimte nodig en je moet de speakers recht op je sweetspot richten.

Een alternatief, dat vrijwel in alle omstandigheden goed werkt, is een tweetertje aan de achterkant gemonteerd mee laten spelen, eerste orde gefilterd op 10kHz, is ook een optie (volgens mij wordt Arjank blij van deze post :) , als ik me goed herinner heeft hij ook eens zoiets aangeraden). Het is een goed werkende en gemakkelijke optie vooral als je nog niet veel filter ervaring hebt, kan eigenlijk niet fout gaan.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

In je openingspost zie ik dat je een gesloten zuil zoekt, maar dat je die niet kunt vinden en dat je om die reden er zelf eentje wilt maken. Heb je enige ervaring met zelfbouw? Zoniet, dan is iets nieuws maken vanaf nul erg lastig.

Dus de hamvraag, waarom wil je een gesloten box? ;)
Andreas

Bericht door Andreas »

De Driades waren gesloten met Eton erin, dat is mijn referentie.

In mijn caraudio-tijd heb ik voor een subwoofer (Cerwin Vega) een gesloten kast gekocht, dit beviel niet (bleek deze subwoofer niet voor gemaakt te zijn). Een gepoorte kast zelf gemaakt, was al beter. En daarna met een berekend volume voor de gepoorte en gesloten zijde een bandpass gemaakt. Een klein beetje ervaring heb ik al tot een filter. Met een zaagtafel, lijmklemmen, een bovenfrees en handige handjes (heb ik allemaal) kom ik toch een heel eind.

Mocht ik toch nog een (nieuw) gesloten zuil (zoals bijvoorbeeld Audiolab Gulan of Kalimba) kunnen vinden, ga ik daar eerder voor. Is tenslotte makelijker maar ik schuw niet voor zelfbouw.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

20cm woofer & kleine breedbander... lijkt Nescio wel :)
Andreas

Bericht door Andreas »

Zoiets maar dan zonder Hypex.

Wie kan mij nog wat aanbevelingen geven omtrent de klank van S.S. Classic, S.S. Discovery en Seas........... of andere opties ?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Je wilt strak laag, gaat je dat wel lukken in je luisterruimte zonder aanvullende maatregelen? Die Driades heb je in je eigen ruimte gehoord?
Andreas

Bericht door Andreas »

Strak laag, geen ongecontroleerde bas, tot 40 a 50 hertz hoop ik.
Ja de Driades heb ik gehad, maar verkocht omdat de vrouw ze te groot en te zwart vond.
k.p.

Bericht door k.p. »

Had je driades in dezelfde opstelling? Voor het laag is je kamer namelijk dominant en niet zozeer je luidspreker zelf. Ik kan me echter wel voorstellen dat een gesloten systeem, wat naar alle waarschijnlijkheid eerder afvalt, wat netter klinkt omdat een deel van de "boomende" frequenties al wat lager in amplitude zijn.
Andreas

Bericht door Andreas »

Allen bedankt voor uw info. Andreas
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Een smalle zuilvorm geeft een sterk baffle-step effect. Samen met een driver met lage Qts en een gesloten kast ontstaat een dun laag, dat in het filter een flinke correctie vraagt.
succes,
Tom
Andreas

Bericht door Andreas »

Dat ik het begrijp. Een (sub)woofer van vb. 18cm speelt beter en voller in een behuizing van 30cm x 15cm dat in een 20cm x 20cm.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

De baffle-step ontstaat door interferentie van de druk die door de randen gereflecteerd wordt met het directe geluid van de driver. Bij een smalle hoge speaker ligt de baffle-step bij een een vrij hoge frequentie, bij een meer doosvormige kast is de afstand tot boven,-onder,-linker-en rechterwand bij voorkeur niet gelijk, waardoor de baffle-step wat geleidelijker verloopt en wat lager begint. Maar een lage Qts in een gesloten kast levert ook een laag dat al vanaf middenfrequenties gaat afvallen. Combineer dat met de baffle-step en je begrijpt wat er gaat gebeuren..
groet, Tom
Plaats reactie