Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Draaien heb ik geprobeerd, maar dan kom ik echt in de knoop met de baantjes van R2.
Ik kan natuurlijk R2 ook hard-wired doen, dan is het probleem ook opgelost :wink:

Kijk nog maar eens goed naar het verschil :wink:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door AatV »

Hoef gelukkig niet naar de opticiën. Ik heb uiteindelijk gezien dat de ontwerper van de print niet meer dubbel maar gekwadrateerd is :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

AatV schreef:
Hoef gelukkig niet naar de opticiën. Ik heb uiteindelijk gezien dat de ontwerper van de print niet meer dubbel maar gekwadrateerd is :mrgreen:

groet,
Aat
Dat is gewoon hetzelfde hoor :wink:
BB = B*B = B² :lol:
(overigens moet het in spiegelbeeld, maar dat is zo lastig leesbaar op zo'n plaatje)

Ben momenteel printje nog aan het veranderen.
Ik ga R2 toch denk ik extern doen, komt het allemaal net wat mooier uit allemaal :)
Waarom zou je de stroom willen verhogen?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door AatV »

@Bart,

Vergeet die opmerking over verhoging van de stroom. :oops: Zat te denken aan de stroomvraag van de aan te sluiten versterker, maar als ik het nareken gaat het al prima!

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 30 jan 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Ik zie net trouwens dat de MPSA4x een TO92 is waar de pinnen in een lijn staan.
Dat maakt het allemaal wat makkelijker :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

En wederom een update.
R2 heb ik maar weggelaten.
Sowieso is die niet echt nodig, maar anders kan die wel hardwired (er moet toch een draadje naar de print toe).
Rechterstuk flink omgegooid, ik denk dat het nu wat netter is.
Stukken waar hoogspanning op staat zijn nu ook heel kort.
PCB V2.5.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Project gaat nog gestaag verder :)

Voedingsprint inmiddels al -min of meer- klaar.
Ik moet alleen even kijken of het trafotje ook past. (die stond niet standaard in het programma)
Helaas op dit moment geen printer meer, dus ik niks uitprinten om te kunnen checken :(
(en iedere keer vergeet ik het als ik bij anderen ben)

Zit trouwens ruimte genoeg tussen de baantjes.
Om een of andere reden ontstaan er artefacts bij het nemen van een screenshot.
Bijlagen
Voeding PCB.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Ah!buis »

Mooi ontwerp!
Onder het motto "alles kan beter" wat voorstellen.
De eerste buis,elke kant een helft,gloeidraad met gelijkstroom ?
Als die MPSA44 een beetje krap is,100k kan niet veel kleiner anders te warm,neem een BF459 dan kan je naar 27k zakken (bijna 6mA).
Simuleer 's met onderstaande wijziging,denk dat je ruim 2dB wint.
Anne
Bijlagen
re.JPG
re.JPG (21.79 KiB) 564 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

6,3Vac is helaas een beetje krap om daar 6,3Vdc van te kunnen maken. (of 5,7V minimaal)
Ik moet nog even het trafotje testen of deze hopelijk ietjes overhead heeft, maar dat verwacht ik niet.

Er komt overigens een MPSA42 in.

De wijziging die je hebt slaat volgens mij op het RIAA stukje.
Daar heb ik inmiddels al zoveel simulatie uren in zitten dat ik het hier bij laat :P
Het is een compromis tussen maximale gain vs zo kleine mogelijke fout marge vs waarden die enigszins in e-reeksen voorkomen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door sevenup »

b_force schreef:
6,3Vac is helaas een beetje krap om daar 6,3Vdc van te kunnen maken. (of 5,7V minimaal)
Ik moet nog even het trafotje testen of deze hopelijk ietjes overhead heeft, maar dat verwacht ik niet.

Er komt overigens een MPSA42 in.

De wijziging die je hebt slaat volgens mij op het RIAA stukje.
Daar heb ik inmiddels al zoveel simulatie uren in zitten dat ik het hier bij laat :P
Het is een compromis tussen maximale gain vs zo kleine mogelijke fout marge vs waarden die enigszins in e-reeksen voorkomen.
Je zou deze regulator kunnen gebruiken: http://www.national.com/ds/LM/LM2585.pdf

werkt vanaf 4V en uitgang is instelbaar tussen 0-60V.
En 3A is genoeg voor een paar buisjes :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Ja met een dergelijk iets ben ik al bezig.

Feit is dat ik gewoon even moet kijken of het wel "nodig" is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Een andere manier is misschien een "low drop-out" regelaar te nemen, zoals een LT1085 of een LM2940 (+ 2 diodes)
Samen met "low drop-out" diodes (bv 1n5820 etc) moet het net kunnen.
Zit je wel echt op de limieten :P
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Ah!buis »

Met een MPSA42 ipv een 44 verandert er niets,allebei TO-92 ,blijft 100k aan de emitter om het niet te warm te krijgen.Meer van wat is er makkelijker te vinden.
De gloeidraden van een gevoelige voorversterker voeden met een LM2585 of een andere schakelende voeding kan met veel voorzorgen misschien wel,lijkt me toch niet ideaal.
Wat het RIAA-filter betreft,wat ik voorstel veranderd niks aan het filter.Ik vind het alleen een beetje jammer om eerst te versterken en dan,nodeloos,een deel weg te gooien,hoewel je ziet het meestal zo gedaan.
De ingangsweerstand van het filter(300k+RiECC83//220k) en de lekweerstand(820k) vormen een spanningsdeler met extra verlies tot gevolg.Door de lekweerstand als eerste te plaatsen heb je daar veel minder verlies maar moet de 300k wel opnieuw berekend.Daar kwam ik op 200k.
Die 0,22µ hoeft ook niet zo dik,het filter heeft bij lage frequenties een hoge impedantie en bij hoge frquenties een lage.
Het zijn natuurlijk geen wereldschokkende voorstellen,maar zo doe ik ook weer 's wat :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Ah!buis schreef:
Het zijn natuurlijk geen wereldschokkende voorstellen,maar zo doe ik ook weer 's wat :lol: .
Anne
:lol:

Mjah het zijn van die kleine wijzingen.
Het klopt wat je zegt hoor, ik heb er ook al een paar keer eerder over nagedacht.
Op een gegeven moment moet je echter gewoon een knoop doorhakken, anders blijf je bezig.

Ik heb overigens gekeken hoeveel vermogen die MPSA42 maximaal kan verdragen.
Simulatie heb ik momenteel niet bij de hand, maar als het goed is moet het vermogen daar ruim onder zitten.
(Vce * Ice)

edit:
Simulatie toch nog gevonden :)
Vce = 123V
Ice = 1,4mA
Het vermogen is dus 172mW.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Ah!buis »

"Op een gegeven moment moet je echter gewoon een knoop doorhakken, anders blijf je bezig."

Altijd gedacht dat dat de bedoeling was :? :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door KoenVW »

Ik wil niet vervelend zijn, maar zit er nog vooruitgang in dit project? ik ben namelijk opzoek naar een leuke diy oplossing voor tussen mijn platenspeler en mijn toekomstige gainclone!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

KoenVW schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar zit er nog vooruitgang in dit project? ik ben namelijk opzoek naar een leuke diy oplossing voor tussen mijn platenspeler en mijn toekomstige gainclone!
Ja dat zit er zeker :)

Laatst eindelijk kunnen printen (op moment geen printer meer :( )
Paar dingen aangepast en als het goed is moet nu alles passen.

Binnenkort eens bij een vriend even het hele zooitje gaan etsen :)
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door KoenVW »

oke leuk om te horen, het lijkt me erg leuk om eens met buizen aan de slag te gaan. Ik wacht geduldig af!
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Tom Magchielse »

Waar ik me een beetje over verbaas is dat er geen analyse is gedaan van de headroom en de signaal-ruis verhouding. Zou een transistor in GES werkelijk een S/N van 70 dB halen bij 4 mV in? En wat presteert een triode op dit gebied?
Voor mijn gevoel is ruis gehoormatig problematischer dan halve dB's fout in de RIAA correctie. Om van vastlopend en daarna RIAA gefilterd hoog maar te zwijgen.
groeten, Tom
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door b_force »

Tom.

Het doel was ook niet om een zo'n ruisvrije RIAA pre te maken
(dan ben je denk ik sowieso verkeerd bezig met buizen :-$ )
De opdracht die ik kreeg, was om een betaalbare (klein budget), compacte RIAA-pre te maken met buizen daarin.

Hoe nauwkeurig uiteindelijk bepaalde componenten worden hangt ook weer af van wat ze kosten.
Mocht blijken dat bepaalde componenten te duur worden of lastig te krijgen zijn, dan worden uiteraard componenten genomen met grotere toleranties etc.

Wat bedoel je met dat laatste?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door TheoK »

Gewoon doorgaan Bart. :D
Ik volg het met grote belangstelling.
Verder denk ik dat de kwaliteit van de componenten keuze ieder voor zich is .
We kunnen gelukkig niet in ieders portemonnee kijken.

Keep on going the good work. :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Ah!buis »

Om even op Tom's opmerkingen in te gaan.Vroeger werd een EF86 gebruikt,wat ruis betreft is een goeie ECC83 beter,geen verdeelruis door Ig2.Een ruisarme fet (bijv.2SK170) doet het wel beter maar is geen buis :-(
Om minder ruis te hebben kun je wel twee(of meer) triodes parallel zetten,maar waar blijft dan "betaalbaar" :o .
Dan de oversturingsgrens,vooral lastig met transistoren.Bij buizen,met hun hoge voedingsspanning,minder lastig.
In dit geval? :lol: ,max.30Veff uit voor buis 1.Met 60x versterking 500mV in.Plus 20dB hoog van 4mV geeft 40mV.
Van 40 naar 500mV geeft nog ruim 20dB voor je je hoofd stoot 8) .
Waar ik niet van hou is dat de vervorming met de uitgangsspanning toeneemt,meer vervorming in sterk hoog.
Hoeft eigenlijk niet als het hoog-af in de eerste versterkertrap wordt gedaan,maarja da's een andere schakeling.
Anne
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Henkjan »

hoe is t hiermee? is t al gebouwd?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door OpaBert »

Denk dat het etsmiddel verdampt is
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Betaalbare buizen RIAA-pre voor iedereen

Bericht door Barry2001 »

Komkom, gun het wat tijd. Het is nog maar 10 jaar geleden.
Plaats reactie