ABT PC pro, krijg het niet werkend!

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
marcobrandt

ABT PC pro, krijg het niet werkend!

Bericht door marcobrandt »

Hallo iedereen,

Eergisteren heb ik het ABT pc pro meetsysteem gekocht, maar het wil maar niet werken.
Ik heb nu 2 avonden geprobeerd een speaker te meten maar het lukt me op een of andere manier gewoon niet. :(

Eerst moet je met het impendantiekastje de geluidskaart corrigeren. Dat is me inmiddels gelukt. Nu sluit ik de microfoon aan op mn laptop en doe ik de test cd in een dvd speler, en speel in track 2 af op de speaker die ik wil meten.

Nu moet de meting beginnen !
nu moeten de parameters ingevuld worden.
De eerste veld zet ik op 60.
De afvlakking van de meetlijn op 1/6
En dan de microfoongevoeligheid op 50db

Dan druk ik op MEAN MEASURE. Dan komt de gemeten lijn in beeld !!
NU KOMT HET: :?

Volgens het boekje moet ik de microfoongevoeligheid hoger zetten totdan het groene lijntje ongeveer op 1/3 van de balk komt.
Nu zet ik hem op zijn hardst, maar dat groene lijntje komt amper van zijn plek af.
Als ik vervolgens de testtoon harder zet met mijn versterker of de microfoon dichter bij de speaker zet, veranderd het groene lijntje nog steeds niet. VREEMD GENOEG. :shock:

Is er iemand die mij kan uitleggen wat ik fout doe. Of kan vertellen wat ik precies moet doen om een goede meting te krijgen.

Alvast heel erg bedankt! :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

staat de mic soms mute in het windhoos mixerpanel?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Vind ik ook altijd zo een ellende met sound kaarten.
Daarom hou ik nog steeds zoveel van mijn oude Clio systeem en heb ik voor de ATB de 701 interface meetbox gekocht.

Hoedanook, de fout zit hoogstwaarschijnlijk in de keuze van je input en/of uitgangskanaal alsook de volumeregeling van die kanalen. Gewoon een afstemming in de Windows geluids en micro selectie dus.

Zelf heb ik bij de aanvang allerhande mogelijkheden uitgetest totdat ik de 'werkende' had, toen een screenshot gemaakt en afgeprint als handleiding.

Hierbij een paar prints die aangeven welke instellingen betrekking hebben op je probleem.
Kijk ook na of je juiste bronsignaal is geselecteerd. Het eenvoudigste kun je eerst werken met de CD met testsignalen. Daarvoor moet je 'extern signaal' aanklicken (zoals het op mijn print is gedaan) en daar dan de juiste bron uitkiezen, ik denk DVD-PCM, maar ben daar niet zeker van. Gewoon alle signalen uitproberen tot de groene zone actief wordt.

Succes.
Bijlagen
atb help 3.png
arb help 2.png
atb help 1.png
marcobrandt

Bericht door marcobrandt »

Bedankt allemaal, het is met gelukt.
Ik heb het gisteren werkend gekregen, maar nu:

Ik heb een speaker van Vision Acoustics die ik in een elektronica zaakje in de buurt heb gekocht. Het is 13 cm midwoofertje.
Deze wil ik opmeten met de microfoon.
Nou heb de speaker opgehangen aan een statief op 1meter afstand van de meetmicrofoon die ook op een statief staat.

Als ik nu een meting verricht heb krijg ik haast een rechte lijn.
Er zitten wel wat bulten en dalen in, maar er is in het laag totaal geen afval te zien. De lijn loopt gewoon bijna recht door tot 20hz.
Dit klopt volgens mij niet, weet iemand waar dit aan ligt?

Vraagje aan asterduc!!
Hoe heb je die meetcurve zo rond de 90 dB gekregen?
bij mij hangt hij constant zo rond de 40-50 dB.

alvast bedankt
Plaats reactie