tweeters testen
Moderator: Beheerdersteam
tweeters testen
Ik heb hier een paar tweeters waarvan ik wil weten of ze nog helemaal goed zijn. Is er een manier om dit gehoormatig vast te stellen? Meten kan ik niet.
Re: tweeters testen
Condensatortje 4,7 uF in serie en ff parr. aan je boxen hangen of gewoon rechtstreeks aan je versterker. Je oren zeggen dan wel of ze het doen.
Re: tweeters testen
Is dit dan goed? Andere waarde heb ik niet.
En zou een frekwentie-sweep geschikt zijn om mee te testen?
En zou een frekwentie-sweep geschikt zijn om mee te testen?
Re: tweeters testen
Nou, ik heb ze aangesloten zoals boven aangegeven, en er wat pianomuziek op laten spelen. Bij één tweeter hoor ik vervorming. Ik vind het echter lastig om te beoordelen, alleen een tweeter.
Is er iemand in de omgeving van Dordrecht die mij zou kunnen helpen met een testje?
Is er iemand in de omgeving van Dordrecht die mij zou kunnen helpen met een testje?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: tweeters testen
Nou ja, omgeving, niet echt, maar hoeveel haast heb je ermee?Arno schreef:... Is er iemand in de omgeving van Dordrecht die mij zou kunnen helpen met een testje?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: tweeters testen
gezelligdre schreef:ik wil ze eerdaags wel meenemen en bij iemand langs brengen.
Re: tweeters testen
brengen kost niets,wat henkjan doet bepaald de kosten
je hebt niets te verliezen....
je hebt niets te verliezen....
Re: tweeters testen
Ik heb nog even zitten luisteren, maar het is eigenlijk gewoon overduidelijk dat er iig één niet goed meer is, dus testen hoeft niet meer.
Evengoed bedankt.
Evengoed bedankt.
Re: tweeters testen
Is het niet mogelijk om die dingen te repareren, ik heb dat al wel eerder gezien.
Het zou verschrikkelijk zonde zijn als je die dan maar direct op de schroothoop gooit.
Gaat het om die TC120 TD5 van Focal ?
harryengEdit: Fluppie heeft dat naar mijn herinnering dat ook eens gedaan.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=11420
Het zou verschrikkelijk zonde zijn als je die dan maar direct op de schroothoop gooit.
Gaat het om die TC120 TD5 van Focal ?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=11420
Re: tweeters testen
Alles kan, maar het gaat doorgaans het meest eenvoudig als er een VCA (voice coil assembly) leverbaar is voor de betreffende tweeter (zoals bij veel spul van Tymphany). En dan is het ook wel zo prettig als er geen ferrofluid is gebruikt, want dat zal je bij vervanging ook weer moeten aanvullen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: tweeters testen
Dat ferrofluid is een hellend vlak, want d'r zijn zoveel soorten, met verschillende viscositeit e.d. dat je daarmee waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet.markbakk schreef:Alles kan, maar het gaat doorgaans het meest eenvoudig als er een VCA (voice coil assembly) leverbaar is voor de betreffende tweeter (zoals bij veel spul van Tymphany). En dan is het ook wel zo prettig als er geen ferrofluid is gebruikt, want dat zal je bij vervanging ook weer moeten aanvullen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: tweeters testen
Ik weet nog niet over welk merk en type tweeter het hier gaat.markbakk schreef:Alles kan, maar het gaat doorgaans het meest eenvoudig als er een VCA (voice coil assembly) leverbaar is voor de betreffende tweeter
Als het een (super) tweeter/ding is wat gematcht geleverd word, is het wat anders.
Ik weet nog een paar Focals liggen bij iemand, vandaar
Re: tweeters testen
Het gaat idd om die Focal TC120 TD5. Maar ik ga er sowieso niet mee verder hoor. Ik wil nu echt een paar leuke speakers bouwen, en dat ga ik niet doen met opgelapt spul. Ik ben sowieso niet te spreken over de bouw van die Focals. Een expert ben ik niet, maar ik kan wel zien wanneer iets zorgvuldig gebouwd is.
Er zit trouwens geen ferrofluid in. Ik heb ze al uit elkaar gehad, dat gaat heel eenvoudig, en alles zit gewoon een beetje scheef aan de rubberen ophanging. De spreekspoel ratelt daardoor tegen de magneet. Hier valt niets aan te stellen.
Er zit trouwens geen ferrofluid in. Ik heb ze al uit elkaar gehad, dat gaat heel eenvoudig, en alles zit gewoon een beetje scheef aan de rubberen ophanging. De spreekspoel ratelt daardoor tegen de magneet. Hier valt niets aan te stellen.
Re: tweeters testen
Tsja, dat klinkt als typisch Focal. Een troost, het was zo'n 20 jaar geleden niet anders met wat ik toen eens in m'n handen kreeg (een T120FC, voor de senioren onder ons).Arno schreef:Ik ben sowieso niet te spreken over de bouw van die Focals... ...en alles zit gewoon een beetje scheef aan de rubberen ophanging. De spreekspoel ratelt daardoor tegen de magneet. Hier valt niets aan te stellen.
Re: tweeters testen
Ter illustratie:
Hier een foto van de spreekspoel. Er is geen sprake van optische vertekening door de lens of door de hoek van fotograferen: Dit is niet het gevolg van schade, maar van simpelweg scheef gemonteerde onderdelen. De spreekspoel zit volstrekt scheef achterop de inverted dome gelijmd. Dit kreeg ik niet goed op de foto, dus daarom een schetsje van het idee:
Hier een foto van de spreekspoel. Er is geen sprake van optische vertekening door de lens of door de hoek van fotograferen: Dit is niet het gevolg van schade, maar van simpelweg scheef gemonteerde onderdelen. De spreekspoel zit volstrekt scheef achterop de inverted dome gelijmd. Dit kreeg ik niet goed op de foto, dus daarom een schetsje van het idee:
Re: tweeters testen
Dat is wel een nette foto, is tie voor links of rechts
je zou zo maar kunnen denken dat het opzet is is.
Wat een slecht product, had ik niet verwacht van een dergelijk merk.
Wat een slecht product, had ik niet verwacht van een dergelijk merk.
Re: tweeters testen
Tja, daar hebben ze blijkbaar ook de maandagmorgen.hannesie schreef:Wat een slecht product, had ik niet verwacht van een dergelijk merk.
Re: tweeters testen
Beetje jammer, je cynische reactiedre schreef:jeetje,tijd voor een andere hobby![]()
ik en nog 40 man hebben altijd naar een kapotte tweeter zitten luisteren en niemand heeft het gehoord!
Ik zal ze nog niet weggooien, dan kun je het een keer met je eigen ogen zien.
Laatst gewijzigd door Arno op wo 20 apr 2011, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
