tweeters testen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

tweeters testen

Bericht door Arno »

Ik heb hier een paar tweeters waarvan ik wil weten of ze nog helemaal goed zijn. Is er een manier om dit gehoormatig vast te stellen? Meten kan ik niet.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: tweeters testen

Bericht door sietse »

Condensatortje 4,7 uF in serie en ff parr. aan je boxen hangen of gewoon rechtstreeks aan je versterker. Je oren zeggen dan wel of ze het doen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

Is dit dan goed? Andere waarde heb ik niet.

En zou een frekwentie-sweep geschikt zijn om mee te testen?
Bijlagen
6,8.png
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

Nou, ik heb ze aangesloten zoals boven aangegeven, en er wat pianomuziek op laten spelen. Bij één tweeter hoor ik vervorming. Ik vind het echter lastig om te beoordelen, alleen een tweeter.
Is er iemand in de omgeving van Dordrecht die mij zou kunnen helpen met een testje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door Henkjan »

wat noem je "omgeving" :?:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
... Is er iemand in de omgeving van Dordrecht die mij zou kunnen helpen met een testje?
Nou ja, omgeving, niet echt, maar hoeveel haast heb je ermee?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: tweeters testen

Bericht door dre »

ik wil ze eerdaags wel meenemen en bij iemand langs brengen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
ik wil ze eerdaags wel meenemen en bij iemand langs brengen.
gezellig
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: tweeters testen

Bericht door dre »

ik brengen jij meten? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
ik brengen jij meten? :mrgreen:
deal :!:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

Ik kijk het nog even aan of het de moeite waard is. Zit nu ff te balen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: tweeters testen

Bericht door dre »

brengen kost niets,wat henkjan doet bepaald de kosten :mrgreen:

je hebt niets te verliezen....
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

Ik heb nog even zitten luisteren, maar het is eigenlijk gewoon overduidelijk dat er iig één niet goed meer is, dus testen hoeft niet meer.
Evengoed bedankt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door hannesie »

Is het niet mogelijk om die dingen te repareren, ik heb dat al wel eerder gezien.

Het zou verschrikkelijk zonde zijn als je die dan maar direct op de schroothoop gooit.

Gaat het om die TC120 TD5 van Focal ?

harryengEdit: Fluppie heeft dat naar mijn herinnering dat ook eens gedaan. :mrgreen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=11420
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: tweeters testen

Bericht door markbakk »

Alles kan, maar het gaat doorgaans het meest eenvoudig als er een VCA (voice coil assembly) leverbaar is voor de betreffende tweeter (zoals bij veel spul van Tymphany). En dan is het ook wel zo prettig als er geen ferrofluid is gebruikt, want dat zal je bij vervanging ook weer moeten aanvullen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Alles kan, maar het gaat doorgaans het meest eenvoudig als er een VCA (voice coil assembly) leverbaar is voor de betreffende tweeter (zoals bij veel spul van Tymphany). En dan is het ook wel zo prettig als er geen ferrofluid is gebruikt, want dat zal je bij vervanging ook weer moeten aanvullen.
Dat ferrofluid is een hellend vlak, want d'r zijn zoveel soorten, met verschillende viscositeit e.d. dat je daarmee waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door hannesie »

markbakk schreef:
Alles kan, maar het gaat doorgaans het meest eenvoudig als er een VCA (voice coil assembly) leverbaar is voor de betreffende tweeter
Ik weet nog niet over welk merk en type tweeter het hier gaat.
Als het een (super) tweeter/ding is wat gematcht geleverd word, is het wat anders.

Ik weet nog een paar Focals liggen bij iemand, vandaar :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

Het gaat idd om die Focal TC120 TD5. Maar ik ga er sowieso niet mee verder hoor. Ik wil nu echt een paar leuke speakers bouwen, en dat ga ik niet doen met opgelapt spul. Ik ben sowieso niet te spreken over de bouw van die Focals. Een expert ben ik niet, maar ik kan wel zien wanneer iets zorgvuldig gebouwd is.

Er zit trouwens geen ferrofluid in. Ik heb ze al uit elkaar gehad, dat gaat heel eenvoudig, en alles zit gewoon een beetje scheef aan de rubberen ophanging. De spreekspoel ratelt daardoor tegen de magneet. Hier valt niets aan te stellen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door hannesie »

OK :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: tweeters testen

Bericht door markbakk »

Arno schreef:
Ik ben sowieso niet te spreken over de bouw van die Focals... ...en alles zit gewoon een beetje scheef aan de rubberen ophanging. De spreekspoel ratelt daardoor tegen de magneet. Hier valt niets aan te stellen.
Tsja, dat klinkt als typisch Focal. Een troost, het was zo'n 20 jaar geleden niet anders met wat ik toen eens in m'n handen kreeg (een T120FC, voor de senioren onder ons).
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

Ter illustratie:

Hier een foto van de spreekspoel. Er is geen sprake van optische vertekening door de lens of door de hoek van fotograferen:
scheef.jpg
Dit is niet het gevolg van schade, maar van simpelweg scheef gemonteerde onderdelen. De spreekspoel zit volstrekt scheef achterop de inverted dome gelijmd. Dit kreeg ik niet goed op de foto, dus daarom een schetsje van het idee:
doorsnede.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: tweeters testen

Bericht door dre »

ongepaste opmerking verwijderd.....
Laatst gewijzigd door dre op wo 20 apr 2011, 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: tweeters testen

Bericht door hannesie »

Dat is wel een nette foto, is tie voor links of rechts :mrgreen: je zou zo maar kunnen denken dat het opzet is is.
Wat een slecht product, had ik niet verwacht van een dergelijk merk.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Wat een slecht product, had ik niet verwacht van een dergelijk merk.
Tja, daar hebben ze blijkbaar ook de maandagmorgen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: tweeters testen

Bericht door Arno »

dre schreef:
jeetje,tijd voor een andere hobby :shock:
ik en nog 40 man hebben altijd naar een kapotte tweeter zitten luisteren en niemand heeft het gehoord!
Beetje jammer, je cynische reactie :cry:

Ik zal ze nog niet weggooien, dan kun je het een keer met je eigen ogen zien.
Laatst gewijzigd door Arno op wo 20 apr 2011, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie