Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
passiewassie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mei 2008, 16:01
Locatie: Hoogezand

Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door passiewassie »

Sinds ik er achter ben gekomen dat er van de Canton GLE 409 al vrij snel een verbeterde versie uit kwam(de GLE 490), ben ik gaan onderzoeken wat de verschillen zouden zijn.

Uiteindelijk ben ik er achter gekomen via duitse fora, dat het verschil enkel zit in een aangepast filter. Via deze weg wil ik een tutorial gaan schrijven voor de mensen die graag hun "oude" Canton zuilen willen upgraden met een filter aanpassing. Er zijn voor zover ik nu kan zien slechts 3 andere componenten te vinden in de filters, waardoor het naar mijn idee goed te doen is om deze aan te passen. Mijn contact bij Canton heeft mij bevestigd dat de gebruikte drivers niet verschillen.

Ik heb geen idee wat de klankverschillen zullen zijn, of wat de aanpassingen doen. Misschien zijn er hier wat mensen die daar meer over kunnen vertellen aan de hand van de schema's en de foto's?

De komende week ga ik hier een tutorial voor schrijven en de bevindingen posten :mrgreen:

Het 490 filter:
Afbeelding

Het 409 filter:
Afbeelding

Filter schema oude 409:
Afbeelding

En, last but not least, het schema van de nieuwe filters in de GLE 490:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door passiewassie op di 05 apr 2011, 9:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door Olaf Analogue »

De opstelling van de spoelen is in beide filters vreselijk, de middentoner zit via een elco aangesloten.
Op deze beide punten valt verbetering te scoren door de opstelling van de spoelen te verbeteren en de elco's vor de middentoners te vervangen voor een MKP type.
passiewassie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mei 2008, 16:01
Locatie: Hoogezand

Re: Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door passiewassie »

Bedankt voor de tip!

Dat is natuurlijk een leuke uitdaging, om die meteen mee te vervangen. Toch eerst even de veranderingen doorvoeren van de nieuwe layout om het kostenplaatje wat te drukken. In de eerste post heb ik trouwens ook het schema van de oude filters geplaatst. Vanavond even precies opsommen wat er vervangen dient te worden :D

Ik moet dus de volgende onderdelen vervangen:

L2: spoel (zk 30-050-0,9)
C4: MKT condensator 4,7 uf 100v 27,5
C5 (toevoegen): MKT condensator 10uf 100v 27,5

Nu gaan de condensators wel lukken, echter kom ik niet uit de omschrijving van de spoel. Is dit ferriet of lucht? En naar welke exacte waarden moet ik op zoek? Als iemand een suggestie heeft.. graag! :)

Verdere concrete voorstellen om het filter te verbeteren zijn natuurlijk ook welkom!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door wouter »

passiewassie schreef:
Ik moet dus de volgende onderdelen vervangen:

L2: spoel (zk 30-050-0,9)

Nu gaan de condensators wel lukken, echter kom ik niet uit de omschrijving van de spoel. Is dit ferriet of lucht? En naar welke exacte waarden moet ik op zoek? Als iemand een suggestie heeft.. graag! :)

Verdere concrete voorstellen om het filter te verbeteren zijn natuurlijk ook welkom!
Het lijkt me dat de eerste spoel een waarde zou kunnen hebben van 4,7 mH (40-470-0,8) Dan is 4 cm waarschijnlijk de wikkel waarop de spoel gedraaid is, en de draaddikte staat achteraan.
Dat geeft voor L2 de zeer aannemelijke waarde van 30mm-0,50mH en 0,9 mm draaddikte. Ik gok op een 0,47mH spoeltje met 0,3Ohm weerstand als vervanging hiervoor. Kun je even uitzoeken op http://www.europe-audio.nl bijvoorbeeld.

Verder is duidelijk dat de tweeter een 18dB filtering heeft gekregen en dat er winst te behalen valt in de componenten en de opstelling daarvan. Maak het niet te gek, Clarity Caps MKP bij bijvoorbeeld http://www.rumoh.nl zijn er in leuke prijs/kwaliteitsverhoudingen.

Luchtspoel voor midden lijkt me prima, in het laag... hoeft het niet meteen wat mij betreft, al is 0,8 mm wel vragen om weerstand - minder controle van de versterker en wat lager rendement in het laag- denk ik
passiewassie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mei 2008, 16:01
Locatie: Hoogezand

Re: Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door passiewassie »

Onderhand het volgende besteld en ingebouwd:

JA100m0.47/1031 1.00 mm Wire Coil 0.47 mH 2 3,63 € 7,26 €
PWA4u7J160V ClarityCap PWA 4.70 uF 2 2,31 € 4,62 €
PWA10uJ160V ClarityCap PWA 10.0 uF 2 3,24 € 6,48 €

Eigenlijk helemaal niets lastigs aan! Je kunt de condensator voor de weerstand van de tweeter het beste monteren als je de weerstand aan de pluszijde los soldeert en omhoog buigt, als deze omhoog staat kan de condensator er rechtop naast in het bestaande gat van de weerstand - aan elkaar solderen op het hoogste punt - en klaar!

De spoel en de condensator zijn peace of cake, simpelweg met elkaar uitwisselen. Zet gelijk het spoeltje verticaal ipv horizontaal voor het mooi.

Het geluid: Echt een wereld van verschil in het karakter van de speakers. Veel rustiger en totaal niet vermoeiend meer om lang naar te luisteren. Het scherpe van de tweeter is compleet verdwenen en de stemmen komen meer naar voren en zijn minder goed te plaatsen in de speakers en komen meer los.

Voor 18 euro een zeer geslaagde update die ik iedereen kan aanbevelen die nog een oud type GLE 409 heeft staan!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door wouter »

Leuk om te lezen!

Dat ze dat niet meteen goed gefilterd hebben he :wink:
passiewassie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 29 mei 2008, 16:01
Locatie: Hoogezand

Re: Canton GLE 409 -> 490 filter upgrade

Bericht door passiewassie »

Absoluut!

Ook heb ik onderhand de speakerkast aan de binnenzijde beplakt met bitumen en is de fiberfill in de kast voor de middentoner vervangen door twaron.

Het is een heel lekkere speaker geworden om naar te luisteren.. behoorlijk analytisch "als ik dat zo mag noemen", omdat veel bloot wordt gelegd in slechte opnames. MP3's van 128kbit zijn echt vervelend om naar te luisteren!

Ze blijven me verrassen met heftige passages en moderne muziekstijlen, ze spelen heel accuraat en strak.
Mensen die de geupgrade speakers eens willen beluisteren in Groningen mogen natuurlijk eens komen luisteren. Het setje staat aangesloten op een NAD C326BEE en is ondersteund door een Peerless zelfbouw woofer.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”