Rooster vastzetten

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Rooster vastzetten

Bericht door michelp »

Ik ben bijna klaar met mijn luidsprekers, maar ik moet nog iets maken om de roosters vast te zetten.
Waar ik aan dacht ik om het met magneten te doen (is al eens een topic geweest hierover), maar weet niet welke ik dan moet hebben. De site die in dat topic voorbij kwam was http://www.supermagnete.nl als ik het goed heb
http://www.supermagnete.nl/magnets.php? ... scs_medium
Zulk soort magneten wil ik gaan gebruiken en dan degene met een diameter van 12mm (want ik heb alleen een 12mm frees :oops: ).
Het rooster zelf word niet zo heel groot: 40 bij 25 cm ongeveer
Hoe veel houdkracht heb ik ongeveer nodig?
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Rooster vastzetten

Bericht door Kiwi »

Heb enkele jaren geleden gewerkt met Neodymium en voor je het weet krijg je die niet meer los ;)
De houdkracht staat telkens weergegeven op die site.
Iets meer houdkracht dan het gewicht van je rooster is voldoende.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Rooster vastzetten

Bericht door Mphus »

Niet bedoeld om je topic te kaapen:

maar okej hoe bevestig je ze, met epoxy lijm? en hoe zit het met de houtkracht als je er nog een laagje MDF en dan fineer over heen doet.

Groeten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rooster vastzetten

Bericht door Henkjan »

het was in elk geval in een topic van Edo (naam van de speaker ff kwijt), daar had hij de magneetjes onder het fineer gedaan
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Rooster vastzetten

Bericht door Mphus »

http://www.xenophonics.net/isis.htm

Ik naam aan dat je dit verslag bedoeld? maar daar staat niet in waarmee hij ze verlijmd etc.en of er nog MDF tussen het fineer en de magneet zit.

Groeten Daan
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Rooster vastzetten

Bericht door Kiwi »

Geen probleem, die kan je tussen je handpalm klemmen.
Weeg je rooster eens. Ik denk dat de 'zwakste' magneten van 12mm al in z'n eentje dat kan doen.
Ik heb hier ergens op zolder nog oude speakers staan (ben de naam even kwijt) waar hij met 4 zwakke magneten een rooster vast houdt.
Het kozijn daarvan is groter als dat van jou en woog vrij veel want het is van hout. Ik zou me geen zorgen maken over de sterkte van die magneten, ook niet als er fineer over komt, in dit filmpje gebruikt Steave Meade ze voor kast MDF vast te houden, het bekijken waard O:) Toont ook hoe sterk ze zijn, midden in het filmpjes schieten ze terug naar elkaar.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_21qfkzb ... ideo_title[/youtube]
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Rooster vastzetten

Bericht door sietse »

Ik doe het gewoon met Klitte band.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rooster vastzetten

Bericht door michelp »

Ok dan weet ik genoeg. Het rooster zelf weegt niet veel, ik heb het gemaakt van 15mm mdf en de randen zijn aan de zijkant 2cm breed en aan de boven- en onderkant 1cm (als jullie het zo snappen :P )
Morgen maar eens die van een mm dik bestellen denk ik :wink:
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Rooster vastzetten

Bericht door Kiwi »

Hoeveel ga je er gebruiken? Een enkele houdt 550g, je komt ruim toe :wink:
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Rooster vastzetten

Bericht door michelp »

Denk gewoon op alle hoeken 1 in het rooster en 1 in de behuizing. Misschien nog eentje extra in de zijkant (die 40cm lang is), voor de prijs maakt het niet veel uit iig :P
Beter te veel als te weinig he haha. Behuizingen zijn ook gemaakt van 30mm mdf met bracing voor een enkele 8 inch per kant voor het laag.
In de auto heb ik ook een behuizing voor 2 12 inch subwoofers die gemaakt is van 18mm betonplex met daaroverheen 15mm mdf. Dat wel zonder bracing, maar ja, ook stevig genoeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”