Prologic surround??
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Prologic surround??
Ik vraag mij af of er surround doe het zelf modules te krijgen zijn?
Het lijkt mij wel eens leuk een soort van doe het zelf surround versterkertje te gaan maken.
Als versterking tripath versterkers.
Ik heb online al eens zitten zoeken maar kon niks vinden?
Het lijkt mij wel eens leuk een soort van doe het zelf surround versterkertje te gaan maken.
Als versterking tripath versterkers.
Ik heb online al eens zitten zoeken maar kon niks vinden?
Re: Prologic surround??
Die chips zijn niet voor de consument te krijgen. heeft iets te maken met licentierechten voor Dolby Labaratories.
Alleen de grote fabrikanten als Sony en Denon kunnen dat betalen.
Als het zou kunnen hadden die Chinese printjesbakkers op Ebay ze allang gehad. vermoed ik tenminste.
Alleen de grote fabrikanten als Sony en Denon kunnen dat betalen.
Als het zou kunnen hadden die Chinese printjesbakkers op Ebay ze allang gehad. vermoed ik tenminste.
Re: Prologic surround??
Dat vind ik dan weer erg jammer. Het leek mij wel wat voor de slaapkamer
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Prologic surround??
is idd een licentie probleem. minidsp heb ik t ook al eens gevraagd met dat als antwoord
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Prologic surround??
mechien een dom idee , maargoed.nxs77 schreef:wat is er mogelijk om zoiets zelf te maken?
en hoe?
Een prologic surround VOORversterker kopen , niet nieuw.
Demonteren en de vitale onderdelen behouden , chipset , display etc.
Dan zelf voorversterker met trappath'jes erop aansluiten.
inbouwen in je eigen behuizing.
Nouja je snapt waar ik heen wil.
Re: Prologic surround??
Als je wat verder zou willen gaan kun je ook een Harman Kardon ADP-303 zoeken, dan heb je meteen DD... Die gingen op t laatst voor 200 de deur uit bij Staffhorst.
Re: Prologic surround??
Bij lieuwe zag ik een tijdje gele dit in werking.
http://shop.ebay.com/i.html?LH_PrefLoc= ... 1514&gbr=1
Daarmee kon die zo de kanalen als surround instellen dacht ik.
Of is dat niet wat je zoekt?
http://shop.ebay.com/i.html?LH_PrefLoc= ... 1514&gbr=1
Daarmee kon die zo de kanalen als surround instellen dacht ik.
Of is dat niet wat je zoekt?
Re: Prologic surround??
Die laatste is wel handig denk ik. ik had zelf in gedachten om de kanalen stuk voor stuk appart instelbaar te maken met potmeters maar z'n print is ook een optie.
En die print is in wezen niks meer dan een input selector met volume en ab.
Wat ik gevoden heb is een decodertje.
Ik heb het een en ander al gekocht.
3x tripath ta2020 amp
1x audio gear decoder
Behuizing en voeding voor het geheel moet ik nog regelen. Eerst eens kijken of ik zelf nog een geschikte ringkern trafo nog heb liggen.
En die print is in wezen niks meer dan een input selector met volume en ab.
Wat ik gevoden heb is een decodertje.
Ik heb het een en ander al gekocht.
3x tripath ta2020 amp
1x audio gear decoder
Behuizing en voeding voor het geheel moet ik nog regelen. Eerst eens kijken of ik zelf nog een geschikte ringkern trafo nog heb liggen.
Re: Prologic surround??
Je kunt ook een BluRay speler gebruiken met ingebouwde decoder en analoge uitgangen.
John
John
Re: Prologic surround??
Het gaat mij er puur om geluid en eventueel van laptop of wat dan ook te versterken en om te zetten naar surround.
En dit zelf fabriceren lijkt mij leuk om te gaan doen.
Ik heb sinds kort een goedkope lcd breedbeeld tv staan en pak daarvan de linker en rechter uitgang.
En dit zelf fabriceren lijkt mij leuk om te gaan doen.
Ik heb sinds kort een goedkope lcd breedbeeld tv staan en pak daarvan de linker en rechter uitgang.
Re: Prologic surround??
Blu ray gebruikt geen Pro Logic, elk kanaal zit lossless in de disk. Pro Logic maakt van een tweekanaals signaal een 5.1 signaal.johnrtd2 schreef:Je kunt ook een BluRay speler gebruiken met ingebouwde decoder en analoge uitgangen.
John
En je moet op zoek naar Pro Logic II, de gewone Pro Logic heeft een beperkte bandbreedte en maar 4 kanalen.
Ik ben overigens niet tevreden van die technologie. In m'n Yammie reciever zit dat ook allemaal, klinkt nogal schel.
Gisteren zat ik nog Mission Impossible 2 te bekijken met de Pro Logic II aan. De muziek wordt duidelijk weergegeven, als er een gesprek begint wordt de muziek onderdrukt en ga je het gesprek beter horen, en plots zag ik enkel lippen bewegen en ENORM stil praten, geen Pro Logic voor mij. Ik gebruik een instelling (die denk ik van Yamaha zelf komt) die een 5-kanaals signaal opwekt, en die is perfect (toch t.o.v Pro Logic). Ik zal m'n handleiding is bijnemen en kijken wat dit net is.
Re: Prologic surround??
heeft dat niet gewoon te maken met je center instelling? in geval van bewegende lippen en geen geluid, zet de center op normal mode en op de juiste volume sterkte
Re: Prologic surround??
Ik gebruik zelfs geen center
,maar is niet nodig. Ik heb zo'n testmicrofoon die ik aansluit en die meet tot 5cm de afstand van de luidsprekers etc.. Zo heb ik dat makkelijk kunnen instellen. En dan nog, hoe kunnen ze spraak realtime eruit filteren?
Door het vreemde geluid van Pro Logic ben ik op zoek gegaan aan wat het lag, en ben niet de enige met het probleem. Soms gaat het erg goed! En soms, als ik erop let klinkt het vrij blikkerig, schel.
http://ixbtlabs.com/articles3/multimedi ... a-ex5.html
Door het vreemde geluid van Pro Logic ben ik op zoek gegaan aan wat het lag, en ben niet de enige met het probleem. Soms gaat het erg goed! En soms, als ik erop let klinkt het vrij blikkerig, schel.
Je kan met een USB apparaat dit ook doen.Het gaat mij er puur om geluid en eventueel van laptop of wat dan ook te versterken en om te zetten naar surround.
En dit zelf fabriceren lijkt mij leuk om te gaan doen.
Ik heb sinds kort een goedkope lcd breedbeeld tv staan en pak daarvan de linker en rechter uitgang.
http://ixbtlabs.com/articles3/multimedi ... a-ex5.html
Re: Prologic surround??
Ik heb een zeer interessante PDF gevonden op de site van Dolby. Het lijkt een beetje op 'Stereo-FM' voor diegene die dit principe kennen.
Na het lezen van het artikel zit ik toch met een vraag waar misschien iemand een antwoord op heeft.
Ik vergelijk het even met Stereo FM. Vooraleer een audiosignaal wordt omgezet naar een FM-signaal worden het linker en rechter kanaal met elkaar gemengd. Daarna wordt het de lucht in gezonden. In je tuner wordt daarna het omgekeerde gedaan, daar wordt d.m.v een schakeling dit signaal weer gesplitst in een Left en Right. (tegenwoordig zal hier ook wel een IC voor zijn zeker).
Wordt hetzelfde gedaan met Surround? Worden al deze kanalen gemengd in de studio om daarna te kunnen worden gedecodeerd in surround volgens het principe dat in het artikel staat? Als dit het geval zou zijn, dan zou Pro Logic II toch perfect moeten werken, wat in mijn ogen niet altijd zo is.
http://www.dolby.com/uploadedFiles/zz-_ ... ration.pdf
Na het lezen van het artikel zit ik toch met een vraag waar misschien iemand een antwoord op heeft.
Ik vergelijk het even met Stereo FM. Vooraleer een audiosignaal wordt omgezet naar een FM-signaal worden het linker en rechter kanaal met elkaar gemengd. Daarna wordt het de lucht in gezonden. In je tuner wordt daarna het omgekeerde gedaan, daar wordt d.m.v een schakeling dit signaal weer gesplitst in een Left en Right. (tegenwoordig zal hier ook wel een IC voor zijn zeker).
Wordt hetzelfde gedaan met Surround? Worden al deze kanalen gemengd in de studio om daarna te kunnen worden gedecodeerd in surround volgens het principe dat in het artikel staat? Als dit het geval zou zijn, dan zou Pro Logic II toch perfect moeten werken, wat in mijn ogen niet altijd zo is.
http://www.dolby.com/uploadedFiles/zz-_ ... ration.pdf
Re: Prologic surround??
Ja en nee, de decodering van pro logic (kies versie naar believen) doet z'n werk überhaupt, ook als het signaal niet speciaal voor pro logic gecodeerd is. Dat betekent dat je bij een surround/pro logic bron optimaal resultaat hebt en dat je bij een gewone stereobron een minder optimaal resultaat krijgt. Ook in gewone stereo opnames zitten een aantal cues over ruimte en looptijdverschillen, waarmee pro logic toch een soort surround kan samenstellen. Bij mijn pro logic (de simpele versie) werkt het bij sommige opnames redelijk, wordt in ieder geval iets ruimtelijker, maar bij de meeste klinkt het niet.
Re: Prologic surround??
Correct me if i'm wrong. maar ik kan me uit mijn mts tijd een verhaal van mijn telematica leraar herinneren.
Hij vertelde dat bij een Pro-Logic reciever (niet te verwarren met dts en dd) enkel een aantal truuks werden uitgehaald om het 5 kanaals geluid te verkrijgen.
Zo vertelde hij dat het center signaal tussen de twee plussen van de voorspeakers weg gepakt wordt en een soort gelijke truuk voor de achterluidsprekers. Ik kan alleen niet meer herinnerren waar dat vandaan gehaald werd wel dat het mono is.
Het eerste heb ik later eens geprobeerd bij een gewone stereo versterker en idd als je een speaker tussen de twee plussen van de fronts hangt krijg je idd een center achtige speaker. Of is dit misschien wat er bij de voorlopers van "Dolby" werd gedaan?
De beste man had jaren lange ervaring in het bouwen van buizenbakken en was professioneel orgelbouwer voor dat hij leraar werd dus ik ga er van uit dat ie wel wist waar ie het over had.
Groet,
Harm.
Hij vertelde dat bij een Pro-Logic reciever (niet te verwarren met dts en dd) enkel een aantal truuks werden uitgehaald om het 5 kanaals geluid te verkrijgen.
Zo vertelde hij dat het center signaal tussen de twee plussen van de voorspeakers weg gepakt wordt en een soort gelijke truuk voor de achterluidsprekers. Ik kan alleen niet meer herinnerren waar dat vandaan gehaald werd wel dat het mono is.
Het eerste heb ik later eens geprobeerd bij een gewone stereo versterker en idd als je een speaker tussen de twee plussen van de fronts hangt krijg je idd een center achtige speaker. Of is dit misschien wat er bij de voorlopers van "Dolby" werd gedaan?
De beste man had jaren lange ervaring in het bouwen van buizenbakken en was professioneel orgelbouwer voor dat hij leraar werd dus ik ga er van uit dat ie wel wist waar ie het over had.
Groet,
Harm.
Re: Prologic surround??
Correctie: De surround kanaal pak je over de 2 +en.
Voor de center pak je de mono signaal van links en rechts.
Even heel erg simpel uitgelegd
Ik heb trouwens de 2 lepai versterkertjes binnen gekregen. en ze zijn verbeterd! er zit nu een inschakel vertraging van 1 seconde in. En ze hebben mij maar 13 euro per stuk gekost. En ook nu zijn het weer ta2020 ampjes.
Voor de center pak je de mono signaal van links en rechts.
Even heel erg simpel uitgelegd
Ik heb trouwens de 2 lepai versterkertjes binnen gekregen. en ze zijn verbeterd! er zit nu een inschakel vertraging van 1 seconde in. En ze hebben mij maar 13 euro per stuk gekost. En ook nu zijn het weer ta2020 ampjes.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Prologic surround??
Toevallig kwam ik wat tegen:
http://cgi.ebay.com/5-1-DTS-AC3-decode- ... 2eb54a719a
Misschien niet helemaal zelfbouw genoeg?
http://cgi.ebay.com/5-1-DTS-AC3-decode- ... 2eb54a719a
Misschien niet helemaal zelfbouw genoeg?
Re: Prologic surround??
Het lijkt me dat wel een gaaf ding om mee te knutselen, maar moet je dan nog op ieder kanaal een versterkerprintje aansluiten?
Gr, Gert-Jan
Gr, Gert-Jan

