Beste vrienden.
Ik ben op zoek naar een degelijk schema voor een tweewegfilter te bouwen om mijn discoboxen van het merk Skytec type SL18 te verbeteren. (Max vermogen 600W)
Woofer is 18 " en impedantie van 8 Ohm
Pïezotweeter is 8 Ohm.
Momenteel zit hier een bizar filter in. Woofer staat rechtstreeks op output.
Tweeter is verbonden met output maar in serie staat weerstand van 20 Ohm 10W en condensator van 4,7µF 100 V.
Ik vind dit maar een zeer rare combinatie en zoek naar een betere oplossing.
Wie kan mij een goed schema bezorgen voor deze boxen?
Graag een seintje retour aub.
Alvast bedankt voor jullie inzet en moeite.
MVG
André
Zelfbouw tweeweg filter voor Skytec passieve luidspreker SL1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw tweeweg filter voor Skytec passieve luidspreker
Hallo André,
Bij budget boxen zie je dat wel vaker, de woofer fullrange en een condensator voor de piezo, met een weerstand om het niveau gelijk te trekken, niet chique, wel effectief (en goedkoop).
Om een filter te kunnen berekenen heb je de TS parameters van de gebruikte speaker nodig.
Groeten, Jan.
Bij budget boxen zie je dat wel vaker, de woofer fullrange en een condensator voor de piezo, met een weerstand om het niveau gelijk te trekken, niet chique, wel effectief (en goedkoop).
Om een filter te kunnen berekenen heb je de TS parameters van de gebruikte speaker nodig.
Groeten, Jan.
Beste Jan.
Hartelijk dank voor je antwoord.
Doch een korte vraag: Wat bedoel je met de TS parameters?
Waar vind ik die of hoe kan ik die te weten komen?
Graag uw respons.
MVG
André
Hartelijk dank voor je antwoord.
Doch een korte vraag: Wat bedoel je met de TS parameters?
Waar vind ik die of hoe kan ik die te weten komen?
Graag uw respons.
MVG
André
-
wouter
- Ook commercieel actief
T/S parameters, Thiele/Small parameters. Die maken simulaties mogelijk, echter voor het filter heb je toch echt metingen nodig. En daarbij verwacht ik dat het met die piezo tweeter ook niet heel veel beter wordt. Ik denk dat een nieuw filter qua budget niet past bij deze speakers, je zit al snel op 15 per kanaal en dan heb je het alleen over onderdelen. Iemand (of een zelfbouwzaak) bezoeken die het wil doen zal ook niet geheel kosteloos zijn (brandstof e.d.)
In orde.
Dan hou ik het best bij het filter dat er nu inzit. Ik moet zeggen anders qua geluid dat het zeker en vast niet slecht te noemen is. maar ja, alles is voor verbetering vatbaar hé.
Nog een fijn WE en bedankt voor de reactie.
MVG
André
Dan hou ik het best bij het filter dat er nu inzit. Ik moet zeggen anders qua geluid dat het zeker en vast niet slecht te noemen is. maar ja, alles is voor verbetering vatbaar hé.
Nog een fijn WE en bedankt voor de reactie.
MVG
André
- bartsegers
met alle respect, maar wie haalt het nu in zijn hoofd een 18" aan een piezo te koppellen?
Je mist geen fatsoenlijke middenweergave?
Je kunt natuurlijk niet veel knutselen aan deze kast, anders had je er wellicht een 3-weg van gemaakt met een gesloten midspeaker en elco ervoor...
Je kunt natuurlijk niet veel knutselen aan deze kast, anders had je er wellicht een 3-weg van gemaakt met een gesloten midspeaker en elco ervoor...
-
wouter
- Ook commercieel actief
discoboxen van het merk Skytecbartsegers schreef:met alle respect, maar wie haalt het nu in zijn hoofd een 18" aan een piezo te koppellen?
Tis geen DAP