Maarten zegt hallo
Moderator: Beheerdersteam
Maarten zegt hallo
Hallo iedereen!
Ik ben dus Maarten, 25 jaar woonachtig te Rosmalen.
Al enige tijd kijk ik op het forum mee en voordat ik met serieuze vragen ga komen leek het me een goed plan mezelf even netjes voor te stellen. Ik ben reeds bijna 8 jaar werkzaam in de pro audio wereld. Heb voor een aantal werkgevers gewerkt maar veruit de meeste tijd heb ik doorgebracht bij de firma UnlimitedBv te Rosmalen. Hier ben ik actief als audio tech voor de meest uiteenlopende dingen.
Altijd heb ik me al aangetrokken gevoellen tot de 'zelfbouw' hifi audio. Nu wordt het tijd om daar eens iets mee te gaan doen. Voor thuis ben ik opzoek naar een 5.1 setje wat eerlijk en natuurgetrouw klinkt. In de winkels kom ik niets tegen wat mij erg aanspreekt dus heb ik besloten om het zelf maar te gaan doen. Wat natuurlijk ook het leukst en het leerzaamst is!
Ik ben bezig met 1 kastje van Sanders welbekende silverado. het ontwerp spreekt mij erg aan en ben erg benieuwd hoe hij in het 'echt' zal klinken. Als dit bevalt volgen er nog 4 meer. hierover binnekort een project topic. Mijn plan was om een actief forum bezoeker te worden want ik lees heel veel leuke dingen hier.
Tot zover deze korte introductie.
Groeten!
Ik ben dus Maarten, 25 jaar woonachtig te Rosmalen.
Al enige tijd kijk ik op het forum mee en voordat ik met serieuze vragen ga komen leek het me een goed plan mezelf even netjes voor te stellen. Ik ben reeds bijna 8 jaar werkzaam in de pro audio wereld. Heb voor een aantal werkgevers gewerkt maar veruit de meeste tijd heb ik doorgebracht bij de firma UnlimitedBv te Rosmalen. Hier ben ik actief als audio tech voor de meest uiteenlopende dingen.
Altijd heb ik me al aangetrokken gevoellen tot de 'zelfbouw' hifi audio. Nu wordt het tijd om daar eens iets mee te gaan doen. Voor thuis ben ik opzoek naar een 5.1 setje wat eerlijk en natuurgetrouw klinkt. In de winkels kom ik niets tegen wat mij erg aanspreekt dus heb ik besloten om het zelf maar te gaan doen. Wat natuurlijk ook het leukst en het leerzaamst is!
Ik ben bezig met 1 kastje van Sanders welbekende silverado. het ontwerp spreekt mij erg aan en ben erg benieuwd hoe hij in het 'echt' zal klinken. Als dit bevalt volgen er nog 4 meer. hierover binnekort een project topic. Mijn plan was om een actief forum bezoeker te worden want ik lees heel veel leuke dingen hier.
Tot zover deze korte introductie.
Groeten!
Re: Maarten zegt hallo
jazeker! Een ander topic wat ik ga openen is het bouwen van een bijpassende sub. Ik had al gekeken naar de sub waar sander zijn silevrado's bij ontworpen heeft ( als ik het zo goed zeg) Maar de peerless xls 10 passieve drivers zijn niet meer leverbaar.Martijn M schreef:Welkom hier! Maak je ook een topic voor je Silverado('s) aan?
Ik ben momenteel heel erg aan het stoeien met winISD om een leuke passive radiator kast te maken met de scanspeak discovery 26W4558T00. Deze sub komt in mijn optiek qua specs het dischts bij de peerless xls10.
Ik worstel nog met een aantal zaken omdat winISD geen passive radiator kasten kan berekenen. (afmetingen, plaatsting van bracing, etc) Hierover zal ik later wat hulp van de experts nodig hebben
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Leuk! Welkom! 
Even wat tips betreffende de Silverado; gebruik 22mm MDF, achterzijde van de opening van de woofer afronden (chamferen), let op dat het filter door de opening van de woofer past en verzink de tweeter zoals voorgeschreven. Weersta a.u.b. de verleiding om de afmetingen aan te passen, vooral de breedte van de baffle en de positie van de drivers op de baffle zijn belangrijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Even wat tips betreffende de Silverado; gebruik 22mm MDF, achterzijde van de opening van de woofer afronden (chamferen), let op dat het filter door de opening van de woofer past en verzink de tweeter zoals voorgeschreven. Weersta a.u.b. de verleiding om de afmetingen aan te passen, vooral de breedte van de baffle en de positie van de drivers op de baffle zijn belangrijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Maarten zegt hallo
En ga hem AUB niet afwerken met tapijt als fineer.
Sorry, ik heb een andere Silverado gezien die dat had.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Dat zou verboden moeten worden
Sorry, ik heb een andere Silverado gezien die dat had.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Dat zou verboden moeten worden
Re: Maarten zegt hallo
Bedankt voor het warme welkom iedereen. Ik voel me erg op mijn gemak.
@ Sander : bedankt voor de tips. Het was zeker mijn plan de tekingingen tot de mm te volgen. ik heb inderdaad het andere topic ook gelezen en de 'problemen' die er in voorkwamen. Er gaan geen aanpassingen plaatsvinden aan de breedte van de baffel en positie van de drivers. Er is een hoop werk in de ontwikkeling van het kastje gestopt. De dingen zijn zoals ze zijn dus ik hou me netjes aan de tekeningen. ( daar buiten lijken de afmetingen erg op de meyer sound upm1p wat een geniaal speakertje is) Ik hoop hier snel wat foto's te kunnen posten over de vorderingen. als het goed is komen mijn drivers morgen binnen en de filter parts ga ik deze week nog bestellen. Nog tips over welke componenten lekker klinken? Er zit nogal wat verschil tussen de verschilllende merken en qua klank karakterestieken van de diverse merken componenten is iets waar ik me nog niet in heb verdiept.
@ Hannesie : Zeker geen tapijt voor mij! (niks ten nadele van de gestoffeerde silverado's!) Ik ga denk ik mijn 1e kastje met warnex of trimite behandelen... Tja wat zal ik zeggen... gewend om veel zwarte speakers vast te houden
Mocht dit niet bevallen gaat er een ' vlakke' lak overheen. Al zit ik me nu te bedenken dat het niet makkenlijk wordt om een gladde structuur te creeren als de warnex er eenmaal opzit.. maar eens een proefstukje maken!
[edit] onvoltooide zin afgemaakt
@ Sander : bedankt voor de tips. Het was zeker mijn plan de tekingingen tot de mm te volgen. ik heb inderdaad het andere topic ook gelezen en de 'problemen' die er in voorkwamen. Er gaan geen aanpassingen plaatsvinden aan de breedte van de baffel en positie van de drivers. Er is een hoop werk in de ontwikkeling van het kastje gestopt. De dingen zijn zoals ze zijn dus ik hou me netjes aan de tekeningen. ( daar buiten lijken de afmetingen erg op de meyer sound upm1p wat een geniaal speakertje is) Ik hoop hier snel wat foto's te kunnen posten over de vorderingen. als het goed is komen mijn drivers morgen binnen en de filter parts ga ik deze week nog bestellen. Nog tips over welke componenten lekker klinken? Er zit nogal wat verschil tussen de verschilllende merken en qua klank karakterestieken van de diverse merken componenten is iets waar ik me nog niet in heb verdiept.
@ Hannesie : Zeker geen tapijt voor mij! (niks ten nadele van de gestoffeerde silverado's!) Ik ga denk ik mijn 1e kastje met warnex of trimite behandelen... Tja wat zal ik zeggen... gewend om veel zwarte speakers vast te houden
[edit] onvoltooide zin afgemaakt
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Ik zou het wat filtercomponenten betreft niet te gek maken, ook omdat je niet veel ruimte hebt. Ik heb 1.4mm luchtspoelen gebruikt van Intertechnik, maar je kan ook Jantzen 1.4mm luchtspoelen gebruiken, die voldoen ook uitstekend. Voor de condensatoren heb ik een aantal 4.7uF MKP condensatoren gecombineerd tot de juiste waarde. Uiteraard kan je ook gewoon de juiste waarde in één keer aanschaffen, 10uF en 15uF zijn gangbare waardes. Hieronder een indruk van hoe ik e.e.a. heb opgebouwd, dit past mooi door de opening van de woofer in het kastje. Ik heb 't printontwerp beschikbaar als je dit wilt gebruiken.maartenh schreef:@ Sander : bedankt voor de tips. Het was zeker mijn plan de tekingingen tot de mm te volgen. ik heb inderdaad het andere topic ook gelezen en de 'problemen' die er in voorkwamen. Er gaan geen aanpassingen plaatsvinden aan de breedte van de baffel en positie van de drivers. Er is een hoop werk in de ontwikkeling van het kastje gestopt. De dingen zijn zoals ze zijn dus ik hou me netjes aan de tekeningen. ( daar buiten lijken de afmetingen erg op de meyer sound upm1p wat een geniaal speakertje is) Ik hoop hier snel wat foto's te kunnen posten over de vorderingen. als het goed is komen mijn drivers morgen binnen en de filter parts ga ik deze week nog bestellen. Nog tips over welke componenten lekker klinken? Er zit nogal wat verschil tussen de verschilllende merken en qua klank karakterestieken van de diverse merken componenten is iets waar ik me nog niet in heb verdiept.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Ik zou de XLS10 met slave even laten voor wat hij is. Je kunt beter een XLS12 in een gesloten kist stoppen met een nette subamp erbij, b.v. een Hypex DS4.0. Of als je wat meer ruimte hebt twee stuks XLS12 in een gesloten kist van pakweg 60-liter.maartenh schreef:jazeker! Een ander topic wat ik ga openen is het bouwen van een bijpassende sub. Ik had al gekeken naar de sub waar sander zijn silevrado's bij ontworpen heeft ( als ik het zo goed zeg) Maar de peerless xls 10 passieve drivers zijn niet meer leverbaar.Martijn M schreef:Welkom hier! Maak je ook een topic voor je Silverado('s) aan?
Ik ben momenteel heel erg aan het stoeien met winISD om een leuke passive radiator kast te maken met de scanspeak discovery 26W4558T00. Deze sub komt in mijn optiek qua specs het dischts bij de peerless xls10.
Ik worstel nog met een aantal zaken omdat winISD geen passive radiator kasten kan berekenen. (afmetingen, plaatsting van bracing, etc) Hierover zal ik later wat hulp van de experts nodig hebben


http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1208
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Maarten zegt hallo
De combi van XLS10 met slave levert meer output dan een XLS12 en heeft niet zo veel correctie nodig. Als het grotere formaat geen probleem is, zou ik daar voor kiezen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Probleem is de groupdelay, die wordt al gauw erg hoog waardoor je d'r een laagweergave voor terugkrijgt die niet zo strak is als je graag zou willen. Da's de reden dat ik voor home theatre ben overgestapt op de 2x XLS12, daar komt met een klein beetje boost (d'r zit een Velodyne SMS-1 tussen) echt een zeer goed gedefinieerde laagweergave uit die de kopjes en schotels in de servieskast stevig laat rinkelen, zeker met langvliegende ruimteschepen e.d.Martijn M schreef:De combi van XLS10 met slave levert meer output dan een XLS12 en heeft niet zo veel correctie nodig. Als het grotere formaat geen probleem is, zou ik daar voor kiezen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Maarten zegt hallo
Maar hoor je die group-delay? Ik was ook altijd tegen PR's en BR's voor een highend geluidssysteem, maar tegenwoordig ben ik zeer tevreden met een stel subs met Peerless XLS10 en PR. Ik hoor die GD niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Smaken verschillen? Ik vind daarnaast de belastbaarheid rond de afstemfrequentie kwalitatief uitermate teleurstellend, daar stond zowel de XLS10 als de slave echt zowat tegen z'n Xdamage aan te wapperen, de XLS12's doen dat echt factoren beter.Martijn M schreef:Maar hoor je die group-delay? Ik was ook altijd tegen PR's en BR's voor een highend geluidssysteem, maar tegenwoordig ben ik zeer tevreden met een stel subs met Peerless XLS10 en PR. Ik hoor die GD niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Maarten zegt hallo
Ah.. jij zegt 't voluit; ik geef de voorkeur aan dat prachtige acroniem!
Dat van die belastbaarheid rond de afstemfrequentie is natuurlijk een oneigenlijk argument: als de beide membranen richting xmax wapperen heb je gewoon ruim 3 dB meer output dan een XLS12.
Dat van die belastbaarheid rond de afstemfrequentie is natuurlijk een oneigenlijk argument: als de beide membranen richting xmax wapperen heb je gewoon ruim 3 dB meer output dan een XLS12.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Ik bemoei me er even mee , neem een woofer die zowel voor gesloten als br in aanmerking komt , probeer ze uit in allebij de configutaties uit , is een kwestie van woofer omwisselen van kist.
Een bassreflex met zijn groups delay is wat voor sommige mensen nou net het mooie van het bassreflex geluid.
Een bassreflex met zijn groups delay is wat voor sommige mensen nou net het mooie van het bassreflex geluid.
Re: Maarten zegt hallo
Ik heb het al wel gelezen.. Het wordt dus altijd een compromis! =)
Martijn: dank voor de link naar de xls10 slave!
Sander: Wat een gaaf apparaat zeg. die dubbele 12" kast. Je legt de lat wel heel erg hoog voor andere personen om je ontwerpen te benaderen qua uiterlijk. echt super gaaf!
Je maakt me wel aan het twijfelen. het mooie van de xls 10 + slave is natuurlijk het kleine formaat en hoge output. De groupdelay is inderdaad een smaak kwestie. Die zal met een enkele 12" xls natuurlijk minder zijn maar er moet weer meer aan gecorrigeerd worden als ik het zo lees. het is dus een keuze van minder output of groupdelay. Als ik je ze lees vindt je de 10" + slave een beetje tegenvallen. Ik laat mijn gedachte eens over gaan.. De dubbele 12" kast is natuurlijk wel briljant maar ik ga eerst even in de huiskamer meten of het wel kan. Ik ben bang dat het qua ruimte niet helemaal uit gaat komen. Mooi werk die filters! Dank over het advies en selectie van componenten daarover! ik ga eens winkelen van het weekend.
Bas focal: Je input is inderdaad goed. ik neem dit even mee in mijn gedachten.
De drivers voor de 1e silverado testkast komen net binnengerold dus ik ben zo blij als een klein kind!
Martijn: dank voor de link naar de xls10 slave!
Sander: Wat een gaaf apparaat zeg. die dubbele 12" kast. Je legt de lat wel heel erg hoog voor andere personen om je ontwerpen te benaderen qua uiterlijk. echt super gaaf!
Je maakt me wel aan het twijfelen. het mooie van de xls 10 + slave is natuurlijk het kleine formaat en hoge output. De groupdelay is inderdaad een smaak kwestie. Die zal met een enkele 12" xls natuurlijk minder zijn maar er moet weer meer aan gecorrigeerd worden als ik het zo lees. het is dus een keuze van minder output of groupdelay. Als ik je ze lees vindt je de 10" + slave een beetje tegenvallen. Ik laat mijn gedachte eens over gaan.. De dubbele 12" kast is natuurlijk wel briljant maar ik ga eerst even in de huiskamer meten of het wel kan. Ik ben bang dat het qua ruimte niet helemaal uit gaat komen. Mooi werk die filters! Dank over het advies en selectie van componenten daarover! ik ga eens winkelen van het weekend.
Bas focal: Je input is inderdaad goed. ik neem dit even mee in mijn gedachten.
De drivers voor de 1e silverado testkast komen net binnengerold dus ik ben zo blij als een klein kind!
Re: Maarten zegt hallo
Beter twee kastjes van 30 liter met ieder een XLS-12. Die zijn dan meteen goed afgestemd. Hoeveel je moet boosten voor het laagste octaaf is smaak én luisterruimte afhankelijk. In sommige ruimtes of met bepaalde plaatsing van de sub komt het laagste octaaf niet eens op gang, hoeveel je ook boost.
Waarom twee kastjes? Omdat je met twee subs een betere spreiding van het laag krijg met minder grote pieken. Althans, als je bereid bent om wat te experimenteren met plaatsing van de subjes. Voordeel is ook dat twee kleine kastjes makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote. Ook als het pure subs zijn geen probleem, je kunt beide subs hetzelfde monosignaal geven.
Waarom twee kastjes? Omdat je met twee subs een betere spreiding van het laag krijg met minder grote pieken. Althans, als je bereid bent om wat te experimenteren met plaatsing van de subjes. Voordeel is ook dat twee kleine kastjes makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote. Ook als het pure subs zijn geen probleem, je kunt beide subs hetzelfde monosignaal geven.
Re: Maarten zegt hallo
er staan 2 stuks xls10 op het ht-forum voor een fraaie prijs!
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... msg1923308
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php? ... msg1923308
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Maarten zegt hallo
Prima suggestie!jeroen_d schreef:Beter twee kastjes van 30 liter met ieder een XLS-12. Die zijn dan meteen goed afgestemd. Hoeveel je moet boosten voor het laagste octaaf is smaak én luisterruimte afhankelijk. In sommige ruimtes of met bepaalde plaatsing van de sub komt het laagste octaaf niet eens op gang, hoeveel je ook boost.
Waarom twee kastjes? Omdat je met twee subs een betere spreiding van het laag krijg met minder grote pieken. Althans, als je bereid bent om wat te experimenteren met plaatsing van de subjes. Voordeel is ook dat twee kleine kastjes makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote. Ook als het pure subs zijn geen probleem, je kunt beide subs hetzelfde monosignaal geven.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Maarten zegt hallo
Dre: dank je voor de verwijzing naar de xls 10 drivers!
Qua ruimte is de dubbele 10"er gewoon het mooiste. Maar als Sander zegt dat de sub eigenlijk een beetje tegenvalt dan trek ik hier zo ook mijn twijfels over. Morgen ben ik vrij dus dan ga ik de 12" xls eens WinISD slingeren (gesloten kastje van zo'n 30 liter?) en kijken wat het doet. Ik moet de simulaties eens goed naast elkaar leggen. Misschien is de enkele 12"er beter als de dubbele 10"ers. Keuzes keuzes.. Wordt vervolgd!
Qua ruimte is de dubbele 10"er gewoon het mooiste. Maar als Sander zegt dat de sub eigenlijk een beetje tegenvalt dan trek ik hier zo ook mijn twijfels over. Morgen ben ik vrij dus dan ga ik de 12" xls eens WinISD slingeren (gesloten kastje van zo'n 30 liter?) en kijken wat het doet. Ik moet de simulaties eens goed naast elkaar leggen. Misschien is de enkele 12"er beter als de dubbele 10"ers. Keuzes keuzes.. Wordt vervolgd!
Re: Maarten zegt hallo
Ah leuk! Nog een Silverado bouwer..
Ik heb uiteindelijk een enkele XLS12 erbij gemaakt en dat bevalt prima: viewtopic.php?f=3&t=4628&hilit=silverad ... &start=150
Ik heb uiteindelijk een enkele XLS12 erbij gemaakt en dat bevalt prima: viewtopic.php?f=3&t=4628&hilit=silverad ... &start=150
