Tripath amp of Hypex UcD - Budgetair besproken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Tripath amp of Hypex UcD

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Wowly schreef:
b_force schreef:
Overigens weer ronduit irritant dat men weer lompe grappen loopt te maken in een serieuze discussie.
Ik ben het hier mee eens, er kan gewoon gediscussieerd worden zonder flauw te gaan doen. Als je het idee hebt dat een ander je niet begrijpt of niet eens kan zijn met je standpunt, onthoud je dan van die discussie.

Wowly
Goed, voor Henkjan, ik leg 't even uit:

Bart = zeveren over kostprijs en prijs/prestatie
Nee Sander, jij VINDTdat ik aan het zeveren ben.

Jammer dat jij de meerwaarde niet ziet.
Maar zoals ik al zei, laat maar waaien.
Heeft geen zin meer om hierover verder te gaan.

Overigens heb ik ook nergens beweert dat technische details er niet toe doen.
Het gaat mij juist om de combinatie.

Zoals jij ook weet wordt een technicus er voor opgeleid om niet alleen het technische verhaal te kennen, maar ook eventueel een advies te kunnen geven.
Daarbij hoort dus ook het kostenplaatje.
Laatst gewijzigd door b_force op do 14 apr 2011, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

niet alleen sander....... :roll:
elke keer hetzelfde......
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Wat ik veel vervelender vind is dat dat aangemoedigd wordt...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach Sander is toch helemaal niet boeiend.

Ze zeggen wel eens: "In iedere brandweerman schuilt een pyromaan"

Dus als de brandweer in de buurt is: Geen ontvlambaar materiaal laten slingeren :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

b_force schreef:

Ik wil niet vervelend doen, maar de reden dat er lompe/flauwe grappen gemaakt worden is omdat de anderen je niet recht in je gezicht durven zeggen dat je aan het zeveren bent en dat ze de meerwaarde van een kostprijs en prijs/prestatie discussie in een technische discussie niet zien. Daarmee vind niet alleen ik dat je aan het zeveren bent, dat mag duidelijk wezen, het is overigens jammer dat je die subtiele hints niet oppikt. Waarom Jan (Wowly) vindt dat je reacties een technische discussie NIET vertroebelen is mij een raadsel, kennelijk leest hij een ander forumtopic dan ik en de rest van de Lost boys?

Maar goed, ik stop met deze discussie, ik voel namelijk aan m'n water dat ik straks anders weer een periode in het verdomhoekje mag gaan zitten en ik was juist zo m'n best aan het doen op m'n sociale vaardigheden op het forum.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Werkt aan z'n sociale vaardigheden
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Ach Sander is toch helemaal niet boeiend.

Ze zeggen wel eens: "In iedere brandweerman schuilt een pyromaan"

Dus als de brandweer in de buurt is: Geen ontvlambaar materiaal laten slingeren :mrgreen:
Bart is brandwee ... nee, te makkelijk, ik hou op :D

Met vriendelijke groet,

dre

Bericht door dre »

zeer wijs! :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
b_force schreef:

Ik wil niet vervelend doen, maar de reden dat er lompe/flauwe grappen gemaakt worden is omdat de anderen je niet recht in je gezicht durven zeggen dat je aan het zeveren bent en dat ze de meerwaarde van een kostprijs en prijs/prestatie discussie in een technische discussie niet zien. Daarmee vind niet alleen ik dat je aan het zeveren bent, dat mag duidelijk wezen, het is overigens jammer dat je die subtiele hints niet oppikt. Waarom Jan (Wowly) vindt dat je reacties een technische discussie NIET vertroebelen is mij een raadsel, kennelijk leest hij een ander forumtopic dan ik en de rest van de Lost boys?

Maar goed, ik stop met deze discussie, ik voel namelijk aan m'n water dat ik straks anders weer een periode in het verdomhoekje mag gaan zitten en ik was juist zo m'n best aan het doen op m'n sociale vaardigheden op het forum.

Met vriendelijke groet,

Sander ik had nog wat bijgewerkt (misschien is je dat ontgaan)
Overigens heb ik ook nergens beweert dat technische details er niet toe doen.
Het gaat mij juist om de combinatie.

Zoals jij ook weet wordt een technicus er voor opgeleid om niet alleen het technische verhaal te kennen, maar ook eventueel een advies te kunnen geven.
Daarbij hoort dus ook het kostenplaatje.
Samengevat heeft een bepaalde conclusie enkel zin als je de context er omheen weet. (perspectief dus)

Overigens betrek ik het nu inderdaad op jou, maar laat het duidelijk zijn dat het niet persoonlijk bedoeld is.
Ik zal er anders in het vervolg wel onbepaald of meervoudig van maken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Reactie Jan, vrij vertaald naar eigen inzicht komt ongeveer neer op:
daar was ik al bang voor dat je dat deed. dat staat er niet, en of die dat bedoelt weet je niet, dus moet je er niet op reageren op een manier of je het wel weet. gewoon ff verifiëren of je de andere bedoeling die jij vermoedt er ook zit. Niet vergeten dat er mensen op t forum zitten die dingen heeeel anders bedoelen dan jij, ook als jullie zelf precies de zelfde woorden hadden gebruikt.

maar verder: kan dat ge-pingpong niet eens ophouden, jullie zitten nu al een paar pagina's "het gaat om geld" vs "het gaat niet om geld" te zeggen :lol: en dan ook nog blijven zeggen "punt is gemaakt, laten we ophouden", om er vervolgens weer een blz over vol te schrijven :lagge: meld t ff als jullie echt klaar zijn, dan schonen we t topic wel op
dre

Bericht door dre »

dan wordt jij een soort vuilnisman? :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik wil in mei die Herman Karton wel eens horen met een vergelijk als het printje van Knuisje, lijkt mij best interessant.
Hij mag van mij ook wel in een houten kistje hoor, maar dan komt het HF signaal er weer meer doorheen, net als bij dat karton.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
dan wordt jij een soort vuilnisman? :mrgreen:
:rock: :rock: :rock: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rVLpaiH2hbQ[/youtube] :rock: :rock: :rock:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Ik wil in mei die Herman Karton wel eens horen met een vergelijk als het printje van Knuisje, lijkt mij best interessant.
Hij mag van mij ook wel in een houten kistje hoor, maar dan komt het HF signaal er weer meer doorheen, net als bij dat karton.
dat is wel een eerlijker vergelijk natuurlijk :mrgreen: nog een suggestie voor een luidspreker waarmee we de test gaan doen? of zien we gewoon wat er toevallig in de ruimte beland?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
dat is wel een eerlijker vergelijk natuurlijk :mrgreen: nog een suggestie voor een luidspreker waarmee we de test gaan doen? of zien we gewoon wat er toevallig in de ruimte beland?
Ik weet anders misschien nog wel een ++ 'jes te vinden bij mijn zus :mrgreen:

En een Touch, is ook heel gevoelig voor de juiste muziek, kunnen we ook horen of een betere voeding daar nog wat uithaalt. :sure:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Reactie Jan, vrij vertaald naar eigen inzicht komt ongeveer neer op:
daar was ik al bang voor dat je dat deed. dat staat er niet, en of die dat bedoelt weet je niet, dus moet je er niet op reageren op een manier of je het wel weet. gewoon ff verifiëren of je de andere bedoeling die jij vermoedt er ook zit. Niet vergeten dat er mensen op t forum zitten die dingen heeeel anders bedoelen dan jij, ook als jullie zelf precies de zelfde woorden hadden gebruikt.
Zolang jij maar begrijpt dat dat niks van doen heeft met iets snappen, dat verwijt gooide je namelijk naar m'n hoofd, ik ben misschien niet de slimste, maar zeker niet de domste :sure:

Jan z'n reacties zijn in mijn optiek, zeker na onze eerdere akkefietje, voor meerdere uitleg vatbaar. Gezien het feit dat ik hem in mijn forumpost (zie onderstaand) vraag wat hij met zijn reactie bedoelt en het antwoord uitblijft rest mij dus niks anders dan er invulling aan te geven zoals het op mij overkomt. Dat dat wellicht niet is zoals hij het bedoeld heeft is een tweede, maar daar vraag ik hem dus heel specifiek naar en op dat antwoord wacht ik nog steeds ... Dus dan probeer ik e.e.a. te verifiëren, maar blijft het stil aan de andere kant ... 8-[

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1520954
Henkjan schreef:
maar verder: kan dat ge-pingpong niet eens ophouden, jullie zitten nu al een paar pagina's "het gaat om geld" vs "het gaat niet om geld" te zeggen :lol: en dan ook nog blijven zeggen "punt is gemaakt, laten we ophouden", om er vervolgens weer een blz over vol te schrijven :lagge: meld t ff als jullie echt klaar zijn, dan schonen we t topic wel op
Ik ben druk aan m'n sociale vaardigheden aan 't werken, anders had Bart al veel eerder het deksel op z'n neus gehad, met als resultaat dat dit topic pagina's korter geweest, maar goed, dat wordt niet gewaardeerd dus ja, dan heb je zo een discussie met pagina's vol met gezever en gezeur, sorry, maar ik schik me wijselijk naar de wensen van de moderators. Als je naast een vuilnisman echter nog een uitsmijter zoekt voor het forum dan solliciteer ik met garantie voor inzet en resultaat naar die functie :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

k.p.

Bericht door k.p. »

Graag wil ik even opmerken dat ik degene was die over het budget begon en niet Bart klik.

Verder kan er wel gezegd worden dat het over het over het technische aspect gaat in deze discussie en dat is zeker waar, maar het een en ander moet wel in perspectief worden gezien. De claim dat het in deze discussie alleen gaat om het technische verhaal gaat is simpelweg niet juist. Hoewel sommigen dit misschien zo ervaren en dit graag alleen zo willen zien.

De topic titel en de start post (weliswaar uit 2005) duiden er niet op dat het een en ander puur technisch benaderd moet worden. Wat ik uit de openingspost haal is dat iemand opzoek is naar een kwalitatief goede versterker en daarbij allerlei aspecten in acht neemt. (Dit kan ik natuurlijk fout hebben geïnterpreteerd).

Ik snap heus wel dat er sinds die tijd wat veranderd in een topic en ik snap ook wel dat het vervelend kan zijn dat iemand een topic een richting op trekt wat een aantal deelnemers liever niet ziet. Maar feitelijk is het niet offtopic.

Graag zou ik het nog over de significantie (en dus ook de kosten) willen hebben, maar naar ik heb begrepen wil het gros een puur technische discussie. Is dit juist? Zo ja, dan zullen er van mijn kant geen verstoringen meer komen.

gr Kevin
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

k.p. schreef:
Graag wil ik even opmerken dat ik degene was die over het budget begon en niet Bart klik.
Ja, maar jij geeft zelf al aan dat een dergelijke discussie off-topic is, da's netjes.
k.p. schreef:
Dit staat dan weer los van de discussie waarom een UcD technisch gezien beter zal zijn. Ik ben reeds overtuigd dat de UcD technologie beter is (op de prijs na :wink: ).
k.p. schreef:
Verder kan er wel gezegd worden dat het over het over het technische aspect gaat in deze discussie en dat is zeker waar, maar het een en ander moet wel in perspectief worden gezien. De claim dat het in deze discussie alleen gaat om het technische verhaal gaat is simpelweg niet juist. Hoewel sommigen dit misschien zo ervaren en dit graag alleen zo willen zien.
De vraag is dan wie z'n perspectief, en voor wie z'n budget/portomonnee, etc.? En kijken we dan naar Watt/eurocent, of zwart-tussen-instrumenten/eurocent, etc.? Je begrijpt dat we dan van een objectieve discussie, over technische aspecten, verzanden in een subjectieve discussie, die meer gaat over individuele wensen en verlangens . Die twee zijn niet verenigbaar en dan heb je al gauw een discussie die vastloopt en da's jammer. Over kostprijs en prijs/prestatie zijn namelijk zoveel subjectieve opvattingen, zeker als e.e.a. op het gehoor beoordeeld gaat worden, dat je zo'n discussie nooit sluitend krijgt. Concentreer je je op de technische aspecten dan kan je simpelweg gaan vergelijken en kan je wél stellen dat de één op die gronden beter presteert dan de ander. Of e.e.a. direct vertaalbaar is naar een betere weergave is overigens een discussie die daar los van staat.

Met vriendelijke groet,

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Tripath amp of Hypex UcD - Budgetair besproken

Bericht door Marp »

Natuurlijk mag je gerust een gesprek aangaan over de kosten. Het financiele verhaal sloot alleen in zijn huidige vorm niet meer aan bij de lopende technische bespreking, die al werd gevoerd vanaf de post waarmee het topic omhoog werd gehaald. Ik geloof dat daar wat irritatie ontstond, omdat het e.e.a. door elkaar begon te lopen. Alsof de kwaliteit van appels niet los gezien kon worden van de prijs van peren. Althans, die indruk kreeg ik een beetje. Ik kan me best vergissen.

Hoe dan ook: dat doet er niet zo toe. De verhalen liepen teveel door elkaar om er nog iets van te kunnen maken, dus de financiele kant kan in dit afgeplitste verhaal worden vervolgd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
Neem jij de Mooie Zwarte nog mee naar Breda, de boxjes die we in Beesterzwaag hebben gehoord?
Dat is denk ik ook een goede kandidaat voor een vergelijking, geen of weinig filtering :sure:
Bukem

Bericht door Bukem »

hebben we nu werkelijk niks geleerd...niet lullen maar bouwen mannen!

enfin, my 2 cents.

De meerprijs voor een UCD gebaseerde versterker in vergelijking met alternatieven is enkel en alleen de module zelf. De UCD werkt ook met een paar aan elkaar geknoopte elco's, een brugcel en een trafo. De hypex voedingen bieden enkel meer functionaliteit en of betere specs.

Of deze meerprijs een meerwaarde heeft hangt af van de toepassing en eisenpakket.

Past de meerprijs niet binnen het budget dan is dan is de enigste optie het aanpassen van het eisenpakket. itsa sim-pel

gr,

Bukem
k.p.

Bericht door k.p. »

SSassen schreef:
k.p. schreef:
Ja, maar jij geeft zelf al aan dat een dergelijke discussie off-topic is, da's netjes.
Ik neem aan dat je dat afleid uit het volgende stukje(?):
k.p. schreef:
Is het een idee om een blinde luistertest te organiseren in Breda? Ik ben wel benieuwd of er klankmatige verschillen kunnen worden waargenomen.

[OT]
Zelf heb ik vanwege budgetaire reden voor een Tripath gekozen en dan wel een "sure" :hide: . Op twee keer een uitgang (2 verschillende) waar een weerstand uit is gebrand na gaat het goed :rock: . Ik heb trouwens 2 verschillende versies. De laatste versie heeft geen rare problemen gehad. [/OT]
Het klopt dat ik hier een offtopic aanduiding geef. Dit ging echter niet specifiek over het budget gedeelte. Op dat moment was dat misschien minder relevant. Wat ik er in ieder geval mee wilde bereiken is dat er werd ingegaan op het voorstel tot een luistervergelijk. Dit is gelukkig ook gelukt. Verder wilde ik een stukje openheid geven over mijn eigen achtergrond. Zodat ik achteraf niet beticht kon worden van prediken voor eigen kerk zonder dat men mijn achtergrond wist. Mijn vermoeden is, zoals later ook is aangegeven, dat er klankmatig geen verschillen tussen de twee principes zit. Mij lijkt de luistertest een middel om hier meer duidelijkheid over te krijgen.
SSassen schreef:
k.p. schreef:
Dit staat dan weer los van de discussie waarom een UcD technisch gezien beter zal zijn. Ik ben reeds overtuigd dat de UcD technologie beter is (op de prijs na :wink: ).
Het laatste stukje wat je hier aanhaalt heb ik trouwens gerectificeerd in een latere post. Ik weet namelijk niet welke technologie goedkoper is. Wel weet ik dat een Tripath versterker voor de consument wat goedkoper is. Dit had ik al eerder in die post aangegeven. Het laatste stukje heb ik niet letterlijk bedoeld zoals het er staat.
SSassen schreef:
k.p. schreef:
De vraag is dan wie z'n perspectief, en voor wie z'n budget/portomonnee, etc.? En kijken we dan naar Watt/eurocent, of zwart-tussen-instrumenten/eurocent, etc.? Je begrijpt dat we dan van een objectieve discussie, over technische aspecten, verzanden in een subjectieve discussie, die meer gaat over individuele wensen en verlangens . Die twee zijn niet verenigbaar en dan heb je al gauw een discussie die vastloopt en da's jammer. Over kostprijs en prijs/prestatie zijn namelijk zoveel subjectieve opvattingen, zeker als e.e.a. op het gehoor beoordeeld gaat worden, dat je zo'n discussie nooit sluitend krijgt. Concentreer je je op de technische aspecten dan kan je simpelweg gaan vergelijken en kan je wél stellen dat de één op die gronden beter presteert dan de ander. Of e.e.a. direct vertaalbaar is naar een betere weergave is overigens een discussie die daar los van staat.

Met vriendelijke groet,

Het perspectief waarin ik het wil zetten is:

Geeft het klankmatige hoorbare verschillen. Zoja zit het hem er dan in dat de frequentierespons afhankelijk is van de load en/of zit het hem in bepaalde type vervormingen.

Bij een luistertest zou eerste wat mij betreft kunnen worden uitgesloten door dmv een DSP (lijkt me het handigst) de freqcurve gelijk te maken. (Dit uiteraard alleen als er indicaties zijn dat dit noodzakelijk is)

Mij lijkt dit een prima opzet om juist niet te verzanden in een subjectieve discussie. Of maak ik hier een denkfout? Over de testmethode kan uiteraard gediscussieerd worden.

Als het überhaupt geen verschil blijkt op te leveren dan is er wat mij betreft een sterke indicatie dat je met hypex alleen maar verliest op prijs/geluidskwaliteit ten opzichte van hypex. Op andere punten hoeft dit zeker niet zo niet zo te zijn. Het lijkt met trouwens zinnig om proberen te vermijden om dergelijke conclusies niet als DE waarheid te willen zien. Iedereen zal waarschijnlijk zou zijn eigen ideeën hierover hebben. Ik noem dit echter alleen om even terug te komen op de laatste reactie van Sander.

In eerste instantie lijkt het me zinnig om de focus te leggen op hoe het vergelijk zal plaatsvinden, zodat er later uitvoerig over de resultaten kan worden gediscussieerd.

Mee eens?

gr Kevin
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik heb niet het hele verhaal bij gehouden want de berichtenstroom gaat me daarvoor te snel. Wat ik wel wil meegeven is dat er in hifiland net zoals met bijna alles een bekend fenomeen speelt. De zogeheten 80/20 situatie.

Je kunt met 20% van de inspanning 80% van het werk gedaan krijgen. De overige 20% werk kost je in verhouding 80% werk. Dit gaat ook op voor zelfbouwhifi. Je kunt voor een relatief laag budget (20%) een hoog niveau bereiken (80%). Wil je meer dan die 80% zul je veel meer moeten investeren.
Heel veel mensen (zoals ik) zullen met een Tripath, LM4780, of dergelijke heel erg tevreden zijn en een mooi hifi product hebben wat menig commercieel ontwerp naar huis zal sturen. Wil je een fractie meer kwaliteit zul je in verhouding veel meer moeten investeren voor een veel kleinere vooruitgang. Of je voor deze relatief kleine verbetering (de spreekwoordelijke 20%) de veel hogere kosten (de 80%) wil betalen is per persoon verschillend en is niet te dwingen.

Een LM4780 bijv kost je compleet met voeding vanaf zo'n 50-60 euro voor een stereo set. Een UCD kost je stereo zo'n 250 euro (met trafo of SMPS voeding is ongeveer gelijk). Is het beter? Vast wel maar het verschil in kwaliteit tov het prijsverschil is miniem. De keus of mensen de extra investering waard vinden is 100% persoonlijk en valt net als met smaak niet over te twisten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

k.p. schreef:
Mee eens?

gr Kevin
Nee :D

Ik persoonlijk vind de vraag of e.e.a. hoorbaar is geen interessante vraag, d'r zitten zoveel haken en ogen aan het Tripath verhaal en UcD steekt zoveel beter in elkaar dat ik puur daarom al kies voor UcD. Mijn insteek is om van bron tot weergever een audioketen te hebben die zelf zo min mogelijk toevoegt (of weglaat) van het door de bron geproduceerde signaal, om dan een versterker te gaan gebruiken zoals de Tripath is vloeken in de kerk.

Ik realiseer me dat er mensen zijn die op zoek zijn naar iets dat 'goed klinkt', da's echter ook geheel persoonlijk en staat los van het feit of datgene wat goed klinkt ook wel een goede benadering is van hetgene de bron uitstuurt. Goed klinken is daarom ook niet te vangen in cijfers. Daarmee is een luistervergelijk best leuk om eens te doen, echter je kunt er geen algemeen geldende conclusies aan vastknopen. Juist dóór de frequentie en belastingafhankelijke frequentierespons van de Tripath kan het in sommige gevallen prima uitpakken en in andere gevallen is er duidelijk verschil te horen, dit puur op basis van verschillen in de gebruikte weergevers bijvoorbeeld.

Heb je geen geld voor een UcD? Koop dan a.u.b. gewoon een LM3886 of LM4780 gebaseerde chipamp versterker, die zijn beter te pruimen dan de Tripath's.

Met vriendelijke groet,

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Vinculum schreef:
.. Een LM4780 bijv kost je compleet met voeding vanaf zo'n 50-60 euro voor een stereo set. Een UCD kost je stereo zo'n 250 euro (met trafo of SMPS voeding is ongeveer gelijk). Is het beter? Vast wel maar het verschil in kwaliteit tov het prijsverschil is miniem. De keus of mensen de extra investering waard vinden is 100% persoonlijk en valt net als met smaak niet over te twisten.
+1, u begrijpt het volkomen, waar mag de kadobon naartoe? :D

Met vriendelijke groet,

knuisje

Bericht door knuisje »

SSassen schreef:
+1, u begrijpt het volkomen, waar mag de kadobon naartoe? :D
Doe maar naar mij. Heb je ook Gamma kadobonnen? :mrgreen:

knuisje - Werkt aan z'n soldeervaardigheden
Plaats reactie