Welk merk frees absoluut niet kopen?
Moderator: Beheerdersteam
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
Welk merk frees absoluut niet kopen?
Met zoveel frezen op de markt is het moeilijk om te beslissen welke er geschikt is voor mijn eerste zelfbouwproject. Gelukkig zijn er hier veel enthousiaste zelfbouwers die al veel ervaring hebben op dit gebied en vast wel kunnen vertellen welk merk degelijke apparatuur maakt en belangrijker welk merk je nog niet uit de 5 euro rommelbak van je lokale bouwmarkt zou oppikken.
Is duurder altijd beter? Kom maar op met die goede en slechte ervaringen...
Is duurder altijd beter? Kom maar op met die goede en slechte ervaringen...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Welke merken je niet moet kopen kan ik je zo niet zeggen. Maar houd er rekening mee dat die dingen ontiegelijk hard rond kunnen draaien en dat je dus wel wat extra's mag verwachten van een frees.
Als je plezier van je frees wil hebben denk ik dat hij minstens aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
Een verwisselbare klembus, zodat er verschillende freesjes met verschillende schachten in kunnen... Geen boorkop!!
Een kraag (bij voorkeur 43mm) zodat de frees in allerlei verkrijgbare hulpmiddelen te klemmen is
Toerentalregeling: verschillende materialen en freesdiameters hebben een verschillend toerental nodig.
Goede verkrijgbaarheid van onderdelen (denk aan koolborstels, lagers en regelelectronica) vooropgesteld dat je zo'n ding niet na een uur werken in de kliko wenst te deponeren.
Verder is het een prijs/kwaliteit praatje... Wellicht maakt een merken als Black&Decker en Ferm deze dingen, maar die zou ik persoonlijk laten liggen..
Makita, Bosch en Kress zijn leuke middenmoters.. Daarboven moet je al aan het professionele segment gaan denken met frequentie-geregelde, watergekoelde HF-spindels..brute kracht, ook bij de zeer lage toeren en een geruislose trillingsvrije loop tot 40.000 omw.. dat moet betaald worden..
Check anders eens regelmatig tweedehands markten (marktplaats.nl of eBay)
Kees
Als je plezier van je frees wil hebben denk ik dat hij minstens aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
Een verwisselbare klembus, zodat er verschillende freesjes met verschillende schachten in kunnen... Geen boorkop!!
Een kraag (bij voorkeur 43mm) zodat de frees in allerlei verkrijgbare hulpmiddelen te klemmen is
Toerentalregeling: verschillende materialen en freesdiameters hebben een verschillend toerental nodig.
Goede verkrijgbaarheid van onderdelen (denk aan koolborstels, lagers en regelelectronica) vooropgesteld dat je zo'n ding niet na een uur werken in de kliko wenst te deponeren.
Verder is het een prijs/kwaliteit praatje... Wellicht maakt een merken als Black&Decker en Ferm deze dingen, maar die zou ik persoonlijk laten liggen..
Makita, Bosch en Kress zijn leuke middenmoters.. Daarboven moet je al aan het professionele segment gaan denken met frequentie-geregelde, watergekoelde HF-spindels..brute kracht, ook bij de zeer lage toeren en een geruislose trillingsvrije loop tot 40.000 omw.. dat moet betaald worden..
Check anders eens regelmatig tweedehands markten (marktplaats.nl of eBay)
Kees
Ik heb zelf een Einhell bij de Formido gehaald. Simpel ding, 12 freesjes erbij, maar werkt als een tierelier met MDF (meest gebruikt voor zelfbouw). Bedenk er ook bij dat dat ding maar 45 euro kost. Een "goed" merk begint vaak pas op het viervoudige. Is het dat waard als je 2-3x per jaar wat MDF moet frezen?
Persoonlijk zou ik meer geld uitgeven aan goeie freesjes.
Het gaat denk ik pas spannend worden als je ook andere materialen wil gaan frezen, zoals hardhout, metaal en kunstof. Dan moet je (wellicht)een krachtigere, regelbare frees hebben.
Persoonlijk zou ik meer geld uitgeven aan goeie freesjes.
Het gaat denk ik pas spannend worden als je ook andere materialen wil gaan frezen, zoals hardhout, metaal en kunstof. Dan moet je (wellicht)een krachtigere, regelbare frees hebben.
- robinwierenga
- Berichten: 32
- Lid geworden op: vr 19 dec 2008, 13:51
- Locatie: Amsterdam
Dank voor de reacties. Na het lezen van de andere post (thnx marp) ga ik hoogstwaarschijnlijk voor een goedkoper model frees van de merken ferm, einhell B&D en wellicht een Bosh of een Skill.
Zo even naar de gamma en kijken welk model er toerental regeling heeft en accurate diepteinstelling, dat lijken me toch wel de functionaliteiten die de fees minstens moet hebben om er lekker mee te werken als ik het zo lees.
Eens kijken of ik het onder de 100,- euro kan houden....
Zo even naar de gamma en kijken welk model er toerental regeling heeft en accurate diepteinstelling, dat lijken me toch wel de functionaliteiten die de fees minstens moet hebben om er lekker mee te werken als ik het zo lees.
Eens kijken of ik het onder de 100,- euro kan houden....
Ik heb een Metabo (al mijn electrishe regeerdschap heb ik van Metabo) en bevalt super goed.
Het was een demo model uit een winkel, kostte me 200 euro via marktplaats, maar dan weet je wel dat je iets degelijks hebt.
Alles wat en paar tientjes kost (electrisch gereedschap) wil ik niks van weten, maar zo ben ik.
Het was een demo model uit een winkel, kostte me 200 euro via marktplaats, maar dan weet je wel dat je iets degelijks hebt.
Alles wat en paar tientjes kost (electrisch gereedschap) wil ik niks van weten, maar zo ben ik.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
en hier nog iemand met vergelijkbaar verhaal...Paul schreef:Ik heb een black en decker en heb er spijt van, de hoogteverstelling werkt niet goed, is na 1/2 jaar half lam en is altijd al verre van precies geweest....
Ander electrisch gereedschap heb ik sindsdien van metabo gekocht, en dat maakt een veel degelijker indruk.
Niet iedereen heeft het op stapels liggen.rvdvalk schreef:Alles wat en paar tientjes kost (electrisch gereedschap) wil ik niks van weten, maar zo ben ik.
Zelf heb ik ook de nodige Metabo spullen maar ook KBM (huismerk van de Karwei.)
@robinwierenga: kijk ook eens bij de Hornbach, heeft ook wel eens leuke aanbiedingen.
Overigens zit op ieder stuk elektrisch gereedschap minimaal een jaar garantie, ook op die goekope zooi.
Ik ook niet, maar ik spaar dan liever wat langer door.ray5150 schreef:Niet iedereen heeft het op stapels liggen.rvdvalk schreef:Alles wat en paar tientjes kost (electrisch gereedschap) wil ik niks van weten, maar zo ben ik.![]()
Met een goedkopere frees zal je ook wel goed uit de voeten kunnen, maar de frustraties die je krijgt als dat ding onverhoopt stuk gaat probeer ik te voorkomen door een wat duurder merk te kiezen.
Daarnaast heeft Metabo zich voor mij bewezen, B&D juist niet.
Ooit een accuboor van Makita gekocht, en een boor voor 19 euro van een of ander vaag chinees fantasiemerk (voor op de boot).rvdvalk schreef:Alles wat en paar tientjes kost (electrisch gereedschap) wil ik niks van weten, maar zo ben ik.
Je raadt het vast, de chinees doet het altijd en met plezier. Er zit een hoop kracht in, zelfs na maanden stilstand. Bij de Makita is de puf er snel uit.
