2 Inch Drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Trunks81 schreef:
Hallo B_force

Het gaat om een Philips Ambx Set, De logitech is mijn oude set die veel beter als de philips klinkt.
Vandaar ik de Philips wil aanpassen
Ow dat had ik niet helemaal begrepen :lol: (omdat het steeds over logitech ging)
Welke set heb je precies ? (starter, pro gamer etc ?)

Maargoed, wat ik zou doen, is de versterker van dat setje houden en daar iets anders om heen bouwen/ op aansluiten.

Ik denk dat je dan kwalitatief een erg mooi setje kunt maken voor niet al te veel geld.

editL
Zou je de type nummers van de chips die op het koelblok zitten kunnen geven ?
Trunks81

Bericht door Trunks81 »

Heb de Premium kit met fans en trillbar.
Ja sorry had het veel over die logitech omdat die beter klinkt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ok,

ehm en je wilt ALLE drivers vervangen, of alleen de fronts ?

edit:

Om even NOG duidelijk te zijn.

(en kijken of we je nu allemaal begrijpen)

Je bent dus van plan de speaker in je huidige Philips setje te vervangen voor andere?
Dus het liefst 1 op 1 vervanging ?

Als dat zo is, heb je nog problemen met de baffle-step (zoals ik al eerder vertelde).
Het is ook nog de vraag wat handiger is, en het best presteert voor het geld dan.

Ik weet bv ook niet of je zin hebt om een paar hele nieuw speakertjes te maken ?
Trunks81

Bericht door Trunks81 »

In eerste insantie wil ik alleen de fronts gaan vervangen.
Wil idd de speakers in de philips te vervangen door betere hoogwaardige units. Wat bedoel je precies met Baffle step ?
Als ik het zo zie kost de oplossing die we hier bedenken niet meer als 70euro Als ik met de fronts begin en deel filter.
Wil graag de Ambx speakers orgineel houden op de drivers na dan.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bafflestep had ik al uitgelegd.

Dat is (even simpel gezegd) de invloed van de kast op de speaker.

echter heeft elke speaker weer een ander frequentie verloop en een andere impedantie (zegmaar de complexe weerstand van een speaker)

Als je de Ambx volledig origineel wilt houden, zul je moeten kijken wat direct (of met een kleine aanpassing) direct er in past.

Ik dacht in eerste instantie dat je gewoon andere speakertjes wilde en je versterkers van de AMbx wilde gebruiken.

Wat is de buiten diameter van de speakers die er nu in zitten ?
Trunks81

Bericht door Trunks81 »

Als ik correct meet kom ik op 5.4 cm, Zal dan wel 5,5cm zijn dan !
En ze zijn 3,5 cm hoog. aanpassingen zullen wel gemaakt moeten worden gezien de oude speakers helemaal rond is op de 2 ophang punten na.

De 2 TDA zijn 7265

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Die Philips set is gemaakt uit dun plastic, of niet? In dat geval klinkt het nog steeds matig na het plaatsen van andere drivers...
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

b_force schreef:
bafflestep had ik al uitgelegd.

Dat is (even simpel gezegd) de invloed van de kast op de speaker.

echter heeft elke speaker weer een ander frequentie verloop en een andere impedantie (zegmaar de complexe weerstand van een speaker)

Als je de Ambx volledig origineel wilt houden, zul je moeten kijken wat direct (of met een kleine aanpassing) direct er in past.
Als ik je goed begrijp dan vertel je iets wat niet klopt. De bafflestep is totaal onafhankelijk van je speakerconus. Nou ja, een klein beetje misschien bij een erg afwijkende trechtervorm of surround. Het kan natuurlijk zijn dan je met een non-lineair frequentieverloop je bafflestep probeert op te heffen, maar dan ben je wel heel toevalsafhankelijk. Terwijl het eenvoudiger is om dit met een paar kleine onderdeeltjes op te lossen.

De bafflestep is alleen maar afhankelijk van de baffle, oftewel je frontplaat klankbord. Is de breedte breder dan de golflengte dan wordt die frequentie versterkt met 3-9 dB (afh. vorm) doordat de directe en gereflekteerde golf elkaar versterken. En dat is natuurlijk afhankelijk van de som afstand rand-centrum x hoek (dus hoeveel oppervlak meehelpt met reflecteren).

Met de gelijke baffle heb je dus een gelijke bafflestepcompensatie nodig. Als het er niet in zit kun je met Edge je bafflestep uitrekenen (gratis proggie).

Je zit bv. met een baffle van 70*170mm en 2 drivertjes met een bult van 3-5dB van 800-5000Hz (+3dB punten).
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

]eep schreef:
Als ik je goed begrijp dan vertel je iets wat niet klopt. De bafflestep is totaal onafhankelijk van je speakerconus. Nou ja, een klein beetje misschien bij een erg afwijkende trechtervorm of surround. Het kan natuurlijk zijn dan je met een non-lineair frequentieverloop je bafflestep probeert op te heffen, maar dan ben je wel heel toevalsafhankelijk. Terwijl het eenvoudiger is om dit met een paar kleine onderdeeltjes op te lossen.

De bafflestep is alleen maar afhankelijk van de baffle, oftewel je frontplaat klankbord. Is de breedte breder dan de golflengte dan wordt die frequentie versterkt met 3-9 dB (afh. vorm) doordat de directe en gereflekteerde golf elkaar versterken. En dat is natuurlijk afhankelijk van de som afstand rand-centrum x hoek (dus hoeveel oppervlak meehelpt met reflecteren).

Met de gelijke baffle heb je dus een gelijke bafflestepcompensatie nodig. Als het er niet in zit kun je met Edge je bafflestep uitrekenen (gratis proggie).

Je zit bv. met een baffle van 70*170mm en 2 drivertjes met een bult van 3-5dB van 800-5000Hz (+3dB punten).
Ik denk dat je hem dan niet begrijpt. Ik heb het gequote stukje een stuk of vijf keer gelezen maar ik kan geen leugens bespeuren.

Wat ik me wel kan herinneren is dat er in Edge een feature zit om je speakerconus ergens te plaatsen op je getekende baffle. Kun je even kijken (ik heb het programma hier nu niet) of het uitmaakt waar je die speaker neerzet in de baffle. Want je beweert vrij strak dat dat geen invloed heeft.

Wat B_force bedoelt met de opmerking dat elke speaker een andere frequentiecurve alsmede impedantieverloop heeft slaat juist op het feit van de correctie. Die is niet voor elke speaker hetzelfde die je in eenzelfde baffle zet. Voor sommige speakers is een vergroting van de basspoel simpelweg voldoende, voor andere speakers heb je per sé een sper/zuigkring nodig. Dat hangt geloof ik af van de Le.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Interficior schreef:
.... elke speaker een andere frequentiecurve alsmede impedantieverloop heeft slaat juist op het feit van de correctie. Die is niet voor elke speaker hetzelfde die je in eenzelfde baffle zet. .....
klopt, ik heb bv 4 verschillende units in de Needle getest, en ze hebben allemaal een ander correctienetwerk nodig
Trunks81

Bericht door Trunks81 »

Hallo

Waar jullie het over hebben snap ik nog niet volledig,
MAar het houd ik het kort in dat voorkant ook zal moeten aanpassen verzwaren en mogelijk filter aanpassen als ik die al op de foto kan vinden
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat Camiel en Henkjan zeggen is wat ik bedoelde, maar dat was voor de meesten hier wel te begrijpen.

Echter weet ik inmiddels dat Trunks81 net beginnend is, dus heb ik de uitleg vrij kort gelaten, omdat het anders enkel verwarrend wordt.

Om hier verder over uit te wijden heeft denk ik niet veel zin in het belang van Trunks81.

Het is simpelweg een feit dat elke andere speaker weer een ander correctie netwerk nodig heeft.

Wat ik dus met andere woorden wil duidelijk maken aan Trunks81, is dat speakers 1 op 1 verwisselen om die reden dus helaas niet kan.
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

ja, ik ben het wel met jullie eens dat elke driver een andere correctie nodig kan hebben. Maar noem het dan geen bafflestepcompensatie.
Wat ik eruit begreep is dat Trunks zijn bafflestepcompensatie aan moet gaan passen. Dan haal je gewoon dingen door elkaar, het is verwarrend en zo leer je mensen verkeerde dingen aan. Je moet het beestje gewoon bij zijn naam noemen vind ik.

Dat je het niet te moeilijk wilt maken respecteer ik helemaal.

Dus voor het doel hier moet er misschien wat aangepast gaan worden. Ik vraag me trouwens af wat er in het speakertje zoals hij is voor correctienetwerk inzit? Niet elke speaker heeft dat of heeft dat nodig.

Ik zou zeggen, gewoon doen en dan eerst eens horen hoe erg het afwijkt. Met een alu drivertje zal er misschien veel meer hoog inzitten, met een tweeter erbij vang je dat dan mooi op (dwz hoog>tweeter ipv >fullrange). Aan de andere kant zou een leuke papieren fullrange zoals de Tangband W2-803SM weinig rare pieken en dalen hebben zodat je ze eenvoudiger kunt uitwisselen. Die meet mooi vlak over een heel groot gebied. En dàn zou je idd alleen de bafflestep overhouden.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

]eep,
]eep schreef:
ja, ik ben het wel met jullie eens dat elke driver een andere correctie nodig kan hebben. Maar noem het dan geen bafflestepcompensatie.
Jij bent degene die hier de term bafflestepcompensatie introduceert. Overigens vind ik deze term helemaal niet storend danwel foutief gebruikt hier. Het is toch een correctie - een compensatie in dit geval - van de bafflestep? In het Nederlands mogen we deze woorden gerust aaneen schrijven tot bafflestepcompensatie. Ik zie je probleem - die je zelf gecreëerd hebt - niet.
Wat ik eruit begreep is dat Trunks zijn bafflestepcompensatie aan moet gaan passen. Dan haal je gewoon dingen door elkaar, het is verwarrend en zo leer je mensen verkeerde dingen aan. Je moet het beestje gewoon bij zijn naam noemen vind ik.
De bafflestep, díe verandert niet bij het vervangen van drivers op dezelfde plek met dezelfde grootte. De compensatie in deebeetjes blijft dan weliswaar hetzelfde, maar de compensatie uitgedrukt in weerstandwaarden, condensatorwaarden en spoelwaarden verandert. En dat is waar Trunks81 in geïnteresseerd is. Dat is hetgene wat er toe doet. Door elkaar halen van - nogmaals - een term die je zelf hebt geïntroduceerd vind ik niet van de orde. Hoogstens een semantische kwestie.

Hoe jij post lijkt het er soms op dat je alleen ervaring hebt vanuit simulatieprogramma's en niet vanuit praktijkervaring (was jij niet diegene met filterloze speakers?)
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

Interficior schreef:
]eep,

De bafflestep, díe verandert niet bij het vervangen van drivers op dezelfde plek met dezelfde grootte. De compensatie in deebeetjes blijft dan weliswaar hetzelfde, maar de compensatie uitgedrukt in weerstandwaarden, condensatorwaarden en spoelwaarden verandert.
Ah, daar ging ik de fout in. Ik zei ook al: zoals ik het begrijp. En ik begreep het dus gewoon verkeerd. Daar had ik niet aan gedacht. Ik heb idd geen ervaring met wisselfilters maken.

Van alle speakers die ik ooit gehad heb hadden er idd 2/3 geen. En die bevielen me het beste eigenlijk. Maargoed, dat is een discussie waar ik de topicstater vooral niet in wil storten!
De rest ga ik maar niet op in want jij leest ook niet echt goed wat ik bedoel.
Trunks81

Bericht door Trunks81 »

Units worden binnenkort besteld, Dan nog een update.
tevens ook bezig met leds vervangen in de Ambx door een hogere licht opbrengst
Plaats reactie