Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Candisa »

Hoi,

Sinds kort is mijn oude, maar goeie satelliet-ontvanger weer in gebruik geraakt, na deze meer dan anderhalf jaar niet te hebben gebruikt.
Aanvankelijk ging alles goed, zenderlijst compleet wissen, zenderlijst opnieuw ophalen, beginnen sorteren... Allemaal via de afstandsbediening.
Toen was ik het even zat en besloot ik gewoon even naar een muziekzender te kijken. Tijdens het kijken heb ik nog een paar keer via de afstandsbediening de programmagids bekeken, het volume bijgesteld...

Maar... toen was het ineens game-over: de afstandsbediening reageerde niet meer.
Ondertussen hebben we al de batterijen gewisseld, de ontvanger een tijdje volledig uitgeschakeld en zelfs van de stroom gehaald... Maar niets mocht baten: de afstandsbediening reageert simpelweg niet meer.

De vraag is nu natuurlijk: Is de afstandsbediening kaduuk gegaan, of zit het probleem in de ontvanger?
We zouden natuurlijk het hele zootje kunnen laten nakijken, maar daar kruipen makkelijk tientallen euri aan arbeid in, en als dan blijkt dat de ab simpelweg stuk is (en we dus alsnog een vervang-/universeel exemplaar moeten aankopen), dan zal dit best stom gaan aanvoelen...
Het omgekeerde geldt uiteraard ook: een paar tientjes uitgeven aan een nieuwe ab om dan tot de conclusie te komen dat er alsnog kosten in de ontvanger moeten gestoken worden, omdat het probleem daar zit... ook best stom...

Kan er op een of andere (simpele?) manier gecontroleerd worden of de afstandsbediening nog infrarood-signalen uitzendt wanneer een toets er van wordt ingedrukt?

We hebben pas een TV Vlaanderen abonnementje aangeschaft, dus onze satellietontvanger is niet enkel een hobbyding, maar ook onze bron van reguliere tv-zenders, waardoor het dus knap vervelend is om het ding niet op afstand te kunnen bedienen en fatsoenlijk in te stellen...

Isabelle
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Forza »

Als je de AB op een camera richt (bijvoorbeeld mobieltje) en dan de knopjes indrukt zou je het oogje moeten zien oplichten. Maar dan weet je alleen dat er in ieder geval nog iets van leven in zit, of de signalen goed zijn is daarmee niet te bepalen.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Candisa »

Met een digitale camera (zo een ding van tussen het filmrolletjes- en mobieltje-camera-tijdperk dus :lol: ) zou dat ook moeten werken veronderstel ik?
Zal dat morgen eens bekijken...

Kan zo een afstandsbediening effectief een corrupt signaal uitzenden? Ik dacht dat het gewoon alles of niet was?

Isabelle
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Leon »

De signalen moeten ook voldoen aan de timingseisen. Als de AB de signalen te langzaam verzend gaat het ook niet goed.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door hovingtim »

Al eraan gedacht dat de moderne tv vaak aardig wat infrarood blokkerende signalen uitzend, waardoor de ontvanger niet meer reageert op het signaal van de AB.

bijv: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... w=previous
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door XC-C30 »

De AB heeft in de huidige situatie nog gewerkt (enkele dagen geleden), dus het lijkt me stug dat de tv zo ineens voor verstoring van het signaal zou zorgen.

In de situatie die jij linkt is er sprake van problemen sinds dat de tv is vervangen, wat dus hier geenszins het geval is (nog steeds de samsung PS42A450 die hier al meer dan een halfjaar staat en voorheen bij onze digibox (telenet digitale tv) ook geen problemen gaf)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door SARK »

Candisa schreef:
Kan er op een of andere (simpele?) manier gecontroleerd worden of de afstandsbediening nog infrarood-signalen uitzendt wanneer een toets er van wordt ingedrukt?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &p=1497500
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Candisa »

Net even gekeken:
Wanneer ik met de digitale camera kijk naar de IR-led van de afstandsbediening en vervolgens op een toets druk, licht de IR led ongeveer een halve seconde op.

Dit is zo bij iedere toets, behalve bij de volumetoetsen, deze blijven signaal geven tot je loslaat.
Dit is ook logisch gezien de normale werking van de afstandsbediening: Je kan het volume wel verhogen en verlagen door te blijven drukken, maar om te zappen moet je drukken-loslaten-drukken-loslaten en de ontvanger gaat ook niet constant aan-uit-aan-uit wanneer je de power-knop ingedrukt houdt.

Er schieten dus nog 2 mogelijkheden over:
- De AB stuurt wel nog signalen, maar alleen corrupte
- De AB stuurt correcte signalen, maar de ontvanger ziet ze niet meer, of snapt ze niet meer...

Isabelle
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Henkjan »

kan je een universele AB lenen? dan daar mee testen of die wel reageert
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Candisa »

Ik ken niet meteen iemand die een universele afstandsbediening heeft.

Veel mensen hangen hier nog steeds aan de ouderwetse kabel (wat vroeger de enige mogelijkheid was om tv te kijken) en hebben nu dus een digibox/-corder van Telenet. De bijhorende afstandsbediening van zo een Telenet-ding biedt de mogelijkheid om ook bijna ieder televisietoestel te bedienen, dus de meesten hebben geen zo een universele AB nodig...

Ik vrees trouwens dat mijn +-10 jaar oude Kathrein ontvanger door de meeste universele afstandsbedieningen niet ondersteund wordt. Logitech ondersteunt deze wel met hun Harmony, maar de goedkoopste daarvan kost toch ook al 30 Euro en als het dan daaraan niet ligt en we moeten een andere ontvanger kopen die mss niet ondersteund wordt door deze Harmony, is dat ook weer weggegooid geld...

Isabelle
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door XC-C30 »

Ik had nog een universele AB liggen die ik gekocht had voor mijn cd-speler... Maar ik kreeg deze niet werkend dus nooit naar omgekeken...

Vandaag deze in een doos terug gevonden en Isabelle heeft ze kunnen programmeren voor de cd-speler, tv en versterker....
In de codelijst stond Kathrein ook vermeld, dus met de verschillende codes geprobeerd, maar niets werkt... Dus waarschijnlijk het Ir-oogje van de ontvanger toch kapot?
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door Lieuwe »

Als het oogje zelf kapot is, is dat niet zo'n hele drama. Deze zijn redelijk eenvoudig te krijgen. Alleen hopen dat het spul wat aan het oogje vastzit niet defect is (de printplaten enz dan ;) )
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: Meten of een (infrarood) afstandsbediening nog werkt?

Bericht door XC-C30 »

Hopelijk is het enkel het oogje idd, want we zouden deze ontvanger graag in de slaapkamer hebben (in de woonkamer komt een nieuwe), maar die goedkope dingen van tegenwoordig zijn waarschijnlijk nog steeds inferieur tegenover onze Kathrein denk ik?
Plaats reactie