Tripath amp of Hypex UcD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

BertDB

Re: Tripath amp of Hypex UcD

Bericht door BertDB »

Helmuth schreef:
Ik constateer dat de uitgangs impedantie van de tripath toeneemt bij hoge frequenties en dat tot niet linieariteit leid en dat het automatisch door de eigenschappen van de spreekspoel zich zelf gecorrigeerd bij toeval.
Tis een beetje een bluts-en-builen verhaal.
Ik moet Sander gelijk geven dat je beter een versterker kiest die deze afwijking niet vertoont. Het hoort gewoon niet.
Helmuth

Bericht door Helmuth »

BertDB schreef:
Helmuth schreef:
Ik constateer dat de uitgangs impedantie van de tripath toeneemt bij hoge frequenties en dat tot niet linieariteit leid en dat het automatisch door de eigenschappen van de spreekspoel zich zelf gecorrigeerd bij toeval.
Tis een beetje een bluts-en-builen verhaal.
Ik moet Sander gelijk geven dat je beter een versterker kiest die deze afwijking niet vertoont. Het hoort gewoon niet.
De vraag is wat kan je nog waarnemen ik hoor boven de 13kHz niet veel meer.
Dus de conclusie dat het een buts-en-builen ontwerp is om die reden deel ik niet.

De 15uH is 1,9ohm bij 20kHz dus 0,95 bij 10kHz. Dat scheelt -0,8dB bij 20kHz en bij 10khz -0,48dB als deze dan ook 8 ohm is. Als je dat afzet tegen niet lineariteit van een dynamische luidspreker en het afnemen van je waarneming bij die hoge frequentie valt het probleem wel mee.
Een paar getallen naast elkaar zetten en dan keuren is eenvoudig. Maar afzetten tegen je waarneming en dan de waarde wegen van het getal is de werkelijkheid, en moeilijk te bepalen vandaar er nog steeds van alles te doen is in dat gebied.
Want een geoefende luisteraar heeft al moeite 1dB verschil te kunnen duiden.

Ik vraag me af of het betere midden gebied dat ik denk te horen, bij de tripath te wijten is aan de hoge werk frequentie van deze klasse-d versterker.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, is dat hoe en waarom zo belangrijk? Je kunt er toch niets aan veranderen. Het gaat er op het einde toch om welke indruk het op jou maakt.

Cijfertjes zijn goed bij een ontwikkelproces en voor de marketing, niet om naar te luisteren als het om muziek gaat.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Helmuth schreef:
Ik vraag me af of het betere midden gebied dat ik denk te horen, bij de tripath te wijten is aan de hoge werk frequentie van deze klasse-d versterker.
En waarom denk je dat? Voor de rest moet je vooral doen wat in jouw oren het prettigst klinkt, daar gaat het tenslotte om, echter feit blijft dat zo'n Tripath het niet zo nauw neemt met een exacte reproductie van het ingangssignaal, dat doen wel meer versterkers, o.a. buizenversterkers, en daar zijn heel veel mensen blij en tevreden mee. Het is net waar je naar op zoek bent, iets dat lekker klinkt, of een zo precies mogelijke reproductie. In het eerste geval ga je al snel richting MyFi, in het laatste geval ben je aan het streven naar HiFi.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gerehabiliteerd banneling
Helmuth

Bericht door Helmuth »

SSassen schreef:
Helmuth schreef:
En waarom denk je dat?
Ik denk dat die met meer clockpulsen de tijd heeft het uitgang signaal te controleren.
Voor de rest moet je vooral doen wat in jouw oren het prettigst klinkt, daar gaat het tenslotte om, echter feit blijft dat zo'n Tripath het niet zo nauw neemt met een exacte reproductie van het ingangssignaal, dat doen wel meer versterkers, o.a. buizenversterkers, en daar zijn heel veel mensen blij en tevreden mee. Het is net waar je naar op zoek bent, iets dat lekker klinkt, of een zo precies mogelijke reproductie. In het eerste geval ga je al snel richting MyFi, in het laatste geval ben je aan het streven naar HiFi.

Met vriendelijke groet,

Ik ben net een PSE project begonnen :)
Om de Vfet, klasse-D en PP-el34 en mijn PSE naast elkaar te kunnen zetten. En hopelijk hoop ik wijzer te worden waar goede klank in zit.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Helmuth schreef:
Want een geoefende luisteraar heeft al moeite 1dB verschil te kunnen duiden
dat zal je nog meevallen. een van mijn eerste luidspreker bouwsels wat een ontwerp uit de Hibby Hifi, en daar stond een tabelletje bij hoe je het hoog kon tweaken, met per halve dB welke weerstanden. omdat ik het ontwerp zoals het in de 0-optie wat tam vond, ben ik wat gaan testen, en merkte verrassend grote verschillen in klank belevenis met al een enkele dB.

maaruh helmuth: welke Tripath amp heb jij nou? er zijn er zo veel....
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Helmuth schreef:
SSassen schreef:
Helmuth schreef:
En waarom denk je dat?
Ik denk dat die met meer clockpulsen de tijd heeft het uitgang signaal te controleren.
Hoe werkt zo'n klasse-D dan in jouw optiek? En wat heeft de 'clockpuls' ermee te maken, en direct daaraan gerelateerd het aantal klokpulsen? Begrip van hoe e.e.a. werkt is wel essentieel om iets op waarde te kunnen schatten en ik heb een beetje de indruk dat je je teveel laat leiden door de opgeklopte Tripath verhalen die op het internet de ronde doen zonder dat je feitelijk begrijpt hoe een klasse-D werkt en waar de knelpunten liggen. Dat geeft overigens niet hoor, ik heb je zo bijgespijkerd :D

Met vriendelijke groet,

vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

@Ssassen

"Hoe werkt zo'n klasse-D dan in jouw optiek? En wat heeft de 'clockpuls' ermee te maken, en direct daaraan gerelateerd het aantal klokpulsen? Begrip van hoe e.e.a. werkt is wel essentieel om iets op waarde te kunnen schatten en ik heb een beetje de indruk dat je je teveel laat leiden door de opgeklopte Tripath verhalen die op het internet de ronde doen zonder dat je feitelijk begrijpt hoe een klasse-D werkt en waar de knelpunten liggen. Dat geeft overigens niet hoor, ik heb je zo bijgespijkerd"

Het lijkt me ten eerste verstandig op te merken dat een goede klasse-D beter klinkt dan een goede klasse AB of zelfs A, en dat er binnen de verzameling van goede klasse-D versterkers verschillen zijn.

Een van die verschillen is dat Hypex feedback neemt achter het LC filter, waardoor het inderdaad load independant wordt qua frequentiekarakteristiek. Dat zal nog niet triviaal zijn omdat het LC filter voor een fasedraaiing zorgt naar mate de kantelfrequentie wordt benaderd, en aangezien het eerste orde filters betreft zet die al vroeg in. In zo'n situatie een feedbackloop introduceren is tricky omdat je daarmee eigenlijk een oscilator creeert. Ik vind het behendig van Hypex dat ze daarin zijn geslaagd, maar omdat ik nergens heb kunnen vinden hoe dat wordt gedaan, kan ik ook niet beoordelen of daardoor wellicht hoorbare artefacten worden gecreeerd (die dan met name in de hogere octaven zouden optreden; zie de post waarop Ssassen reageert).

Ondertussen is het vrij simpel om bijvoorbeeld een Tripath optimaal te ontwerpen voor een bepaalde load. Meestal wordt daarbij 4 Ohm genomen aangezien daarbij ook de hoogste onvervormde uitgangsvermogens kunnen worden gehaald. Een goede Tripath versterker (heb 2020, 2050 en 2024 gebaseerde ontwerpen gemeten en beluisterd) presteert gewoon echt goed.

Tot slot nog even iets over de uitgangsimpedantie van buizenbakken waar door SSassen aan wordt gerefereerd: die is vergeleken met solid state hoog, en aangezien luidsprekers worden ontworpen voor SS-bakken, veroorzaakt dat problemen; met name in het laag (je krijgt een zgn. Q-bump), en omdat bij het ontwerp van het scheidingsfilter niet is gerekend op de additionele interne weerstand van de versteker (kantelfrequentie hoog verschuift naar beneden, en kantelfrequentie laag verschuift naar boven). Dat zijn serieuze, hoorbare problemen.

Bij een D-klasse versterker zonder terugkoppeling na het LC-filter (m.a.w. met alle non-Hypex klasse D-versterkers) is er een theoretisch probleempje in het hoog zodra de versterker niet wordt gebruikt met een load die afwijkt van de design goal. Maar dat is, zeker vergeleken met een buizenbak, een piepklein probleempje, dat in ieder goed ontwerp in ieder geval ten dele wordt ondervangen door een Zobelnetwerkje over de uitgang, waardoor de kantelfrequencie van het LC-filter zodanig kan worden verhoogd, dat in geval van een voor 4 Ohm ontworpen versterker, de frequentieweergave ook bij 8 Ohm nog vrijwel recht is.

En voor iedereen die bang is voor een dB-tje minder bij 20KHz: ga's effe de off-axis response meten van een real life loudspeaker. Zelfs 10 graden off-axis onstaan er al afwijkingen van vele dB's.

Dat sluit allemaal niet uit dat met TDA betere klasse D-versterkers te bouwen zijn dan met TA en dat Hypex daarbij voorop loopt; ik weet het niet, want ik heb nog nooit een van hun modules getest. Dat is dan ook niet mijn punt; mijn punt is dat Ssassen daarvoor een theoretische onderbouwing geeft waar gaten in zitten.

Meten is weten, en wat dat betreft zie ik niet zoveel verschil tussen wat UcD en Tripath, ervan uitgaand dat de manufacturers specifications kloppen (wat ball park wel zo is, want die specs worden opgesteld voor B2B en als het tezeer niet klopt verlies je klanten of heb je iets moeilijks uit te leggen).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

vacuphile schreef:
Een van die verschillen is dat Hypex feedback neemt achter het LC filter, waardoor het inderdaad load independant wordt qua frequentiekarakteristiek. Dat zal nog niet triviaal zijn omdat het LC filter voor een fasedraaiing zorgt naar mate de kantelfrequentie wordt benaderd, en aangezien het eerste orde filters betreft zet die al vroeg in. In zo'n situatie een feedbackloop introduceren is tricky omdat je daarmee eigenlijk een oscilator creeert. Ik vind het behendig van Hypex dat ze daarin zijn geslaagd, maar omdat ik nergens heb kunnen vinden hoe dat wordt gedaan, kan ik ook niet beoordelen of daardoor wellicht hoorbare artefacten worden gecreeerd (die dan met name in de hogere octaven zouden optreden; zie de post waarop Ssassen reageert).
De ontwerper Bruno is altijd heel open geweest over de werking van de UcD. Hier vind je een aantal papers: http://www.hypex.nl/papers.html
Kijk bijvoorbeeld naar de tweede. Hij heeft twee doelen met deze wijze van feedback: niet alleen constante uitgangsimpedantie maar ook vervorming die frequentie onafhankelijk is.

Het is vrij simpel, even los van of zaken wel of niet hoorbaar zijn: meettechnisch is de UcD gewoon superieur aan tripath.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

vacuphile schreef:
Het lijkt me ten eerste verstandig op te merken dat een goede klasse-D beter klinkt dan een goede klasse AB of zelfs A, en dat er binnen de verzameling van goede klasse-D versterkers verschillen zijn.
Hoe kom je tot die conclusie? Klasse-D is vooral een manier om heel efficiente versterkers te bouwen, iets wat je met klasse A of B niet lukt door de inherente verliezen (vooral in de eindtrap) veroorzaakt door de noodzaak van het hebben van een ruststroom en het feit dat de eindtransistoren dienen te versterken en niet zoals bij een klasse-D versterker puur als schakelaar gebruikt worden. In dat laatste geval worden de verliezen voornamelijk bepaald door de Ron van de gebruike MOSFET's, normaliter is die in de orde van enkele milli Ohm en daarmee zijn rendementen van meer dan 90% haalbaar, iets wat met klasse A of B niet te realiseren is.

Bovenstaande zegt helemaal niks over de geluidskwaliteit, of sec gezegd, de geluidskwaliteit ligt feitelijk besloten in de specificaties die puur een gevolg zijn van de ontwerpeisen. Het is geen enkel probleem een klasse A of B versterker te ontwerpen met specificaties die volledig identiek zijn aan die van een klasse D en vice versa. Daarmee staan de prestaties dus los van het gekozen versterkerprincipe en zo hoort het ook, het is aan de ontwerper om te kiezen welk versterkerprincipe gekozen worden m.b.t. het eisenpakket wat op tafel ligt.
vacuphile schreef:
Ik lees in je reactie dat je duidelijk e.e.a. niet begrijpt, neem even de moeite om je in te lezen in de documentatie die Hypex beschikbaar stelt op hun website, of het UcD patent erop na te lezen:

http://www.hypex.nl/UcD.htm
http://amorgignitamorem.nl/Audio/HD702/ ... 8A2%29.pdf
vacuphile schreef:
Ondertussen is het vrij simpel om bijvoorbeeld een Tripath optimaal te ontwerpen voor een bepaalde load. Meestal wordt daarbij 4 Ohm genomen aangezien daarbij ook de hoogste onvervormde uitgangsvermogens kunnen worden gehaald. Een goede Tripath versterker (heb 2020, 2050 en 2024 gebaseerde ontwerpen gemeten en beluisterd) presteert gewoon echt goed.
Als je zegt dat het simpel is ga je voorbij aan een heel pakket EMC eisen en andere zaken die vooral met een ordentelijke PCB layout en component keuze te maken hebben die alles behalve simpel zijn. Als je kijkt naar de nul-doorgangen, het residu van de schakelfrequentie, het spectrum van de de uitgestraalde EM door de luidspreker kabels, ect. etc. is één ding heel duidelijk; het ontwerpen van een klasse-D versterker is allesbehalve simpel. Het feit dat Tripath IC's heeft die feitelijk het actieve deel van de versterker vertegenwoordigen is gelijk aan een hele keukentafel vol aan ingredienten voor een taart. De ingredienten stellen je een staat een taart te bakken, het is echter aan de bakker om de ingredienten in de juiste verhoudingen en in de juiste volgorde te bewerken zodat het eindresultaat inderdaad een taart is die er niet alleen goed uitziet, maar ook goed smaakt. Stellen dat het ontwerp van klasse-D simpel is is voorbijgaan aan een hele verzameling ontwerpeisen die absoluut essentieel zijn voor een goede werking.
vacuphile schreef:
Tot slot nog even iets over de uitgangsimpedantie van buizenbakken waar door SSassen aan wordt gerefereerd: die is vergeleken met solid state hoog, en aangezien luidsprekers worden ontworpen voor SS-bakken, veroorzaakt dat problemen; met name in het laag (je krijgt een zgn. Q-bump), en omdat bij het ontwerp van het scheidingsfilter niet is gerekend op de additionele interne weerstand van de versteker (kantelfrequentie hoog verschuift naar beneden, en kantelfrequentie laag verschuift naar boven). Dat zijn serieuze, hoorbare problemen.
De aanname dat luidsprekers worden ontworpen voor halfgeleider versterkers vind ik veels te kort door de bocht. Een luidsprekerontwerper kan ervoor kiezen om de impedantie van een luidspreker binnen bepaalde grenzen te houden door waar nodig passief impedantiecorrectie toe te passen, dit wordt echter in veel gevallen niet gedaan omdat de benodigde componenten kostprijs verhogend werken.
vacuphile schreef:
Bij een D-klasse versterker zonder terugkoppeling na het LC-filter (m.a.w. met alle non-Hypex klasse D-versterkers) is er een theoretisch probleempje in het hoog zodra de versterker niet wordt gebruikt met een load die afwijkt van de design goal. Maar dat is, zeker vergeleken met een buizenbak, een piepklein probleempje, dat in ieder goed ontwerp in ieder geval ten dele wordt ondervangen door een Zobelnetwerkje over de uitgang, waardoor de kantelfrequencie van het LC-filter zodanig kan worden verhoogd, dat in geval van een voor 4 Ohm ontworpen versterker, de frequentieweergave ook bij 8 Ohm nog vrijwel recht is.
Als je denkt dat de lineaire frequentieoverdracht van een klasse-D versterker met terugkoppeling voor het uitgangsfilter te corrigeren is met een Zobel netwerk dan begrijp je kennelijk niet dat als het LC filter, en daarmee dus ook de luidspreker (!) in de terugkoppellus zoals bij de UcD zit de overdrachtsfunctie lineair is en blijft, ongeacht de frequentie of de impedantie van de luidspreker (d'r zit een minimum aan, maar da's gerelateerd aan de stroomreserve). Te denken dat je extern hier invloed op kan uitoefenen door een Zobel voor te schakelen geeft aan dat je het concept 'terugkoppellus' wiskundig niet begrijpt. De Zobel zit wiskunding gezien niet in de terugkoppellus, dus de lus heeft er ook geen invloed op, daarmee is de oplossing die je aandracht er één die grote haken en ogen heeft.
vacuphile schreef:
Dat sluit allemaal niet uit dat met TDA betere klasse D-versterkers te bouwen zijn dan met TA en dat Hypex daarbij voorop loopt; ik weet het niet, want ik heb nog nooit een van hun modules getest. Dat is dan ook niet mijn punt; mijn punt is dat Ssassen daarvoor een theoretische onderbouwing geeft waar gaten in zitten.
Waar zitten die gaten dan als ik vragen mag? Graag beargumenteren zodat ik daar een reactie op kan geven.
vacuphile schreef:
Meten is weten, en wat dat betreft zie ik niet zoveel verschil tussen wat UcD en Tripath, ervan uitgaand dat de manufacturers specifications kloppen (wat ball park wel zo is, want die specs worden opgesteld voor B2B en als het tezeer niet klopt verlies je klanten of heb je iets moeilijks uit te leggen).
Als je weet wat je meet zou je daar een punt kunnen hebben. Echter de Tripath versterker specificaties zijn gemeten in een zuiver Ohmse belasting, heb jij ooit een luidspreker gezien die over z'n volledige frequentiebereik een Ohmse belasting vormde? Nee? Ik ook niet, da's logisch, want een luidspreker is voorzien van een spreekspoel met een weerstand >0 Ohm en een zelfinductie >0 Henry die beweegt in een magneetveld. Daarmee heb je altijd een impedantie die varieert met frequentie, dat volgt logischerwijs uit het wiskundige vervangschema van een luidspreker.

Met vriendelijke groet,

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nog wel ergens een "leuke" meting van een te goedkoop chipamp bordje ter illustratie, moet vanavond ff zoeken op m'n andere PC
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
De ontwerper Bruno is altijd heel open geweest over de werking van de UcD. Hier vind je een aantal papers: http://www.hypex.nl/papers.html.
Linkje werkt niet (meer), althans bij mij. Bedoel je deze: http://www.hypex.nl/docs/papers/AES118BP.pdf
Helmuth

Bericht door Helmuth »

SSassen schreef:
Helmuth schreef:
SSassen schreef:
Ik heb me eigenlijk nooit verdiept hoe de tripath of hypex schakeling precies werkt.

Ik had een gesprek met een collega 1995 die had een klasse-d gebouwd met een ne555 vandaar ik rond loop met het PWM verhaalen clock in mijn hoofd.
Ik zie dat de hypex zelf oscillerend werkt ik zag laatst een ontwerp van een klasse-d die een brazilliaan had ontworpen met allerlei komponenten die we bij de nedap gebruiken om lampdrivers te bouwen. Die moest ook van zelf oscillleren.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:
De ontwerper Bruno is altijd heel open geweest over de werking van de UcD. Hier vind je een aantal papers: http://www.hypex.nl/papers.html.
Linkje werkt niet (meer), althans bij mij. Bedoel je deze: http://www.hypex.nl/docs/papers/AES118BP.pdf
Ja, die bedoel ik. Linkje werkt bij mij gewoon wel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zie het al, linkje verwijst naar een deelpagina. Nu doet ie het weer wel :shock: Kan zijn dat ze aan het schuiven zijn op die site, het is sowieso maar half werkend daar.

Bij het starten van de de AS2.100 software krijg ook steeds meldingen van socket errors omdat het een dode link probeert aan te spreken voor de helpfile.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

@Peter: iirc is dat in de jongste versie van de software opgelost
ik schreef:
ik heb nog wel ergens een "leuke" meting van een te goedkoop chipamp bordje ter illustratie, moet vanavond ff zoeken op m'n andere PC
hier de metingen (frequentie response aan de luidspreker klemmen van de versterker) van me aan zo'n el-chaepo amp bordje van ebay:
versterker FR zonder load.png
versterker FR met 6.8ohm weerstand als load.png
versterker FR met luidspreker als load.png
vooral die laatste is wel humor, je ziet gewoon de impedantiepieken van de BR box die er aan hing. het zal je niet verbazen dat dit ding ook echt bagger klonk, zelden een zo zompig en vervormd laag gehoord (dat was ook de reden dat ik ging meten aan t ding)
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik heb ook een poging gedaan wat te meten aan mijn UcD en LM4780 versterkers. Ik kom op praktisch dezelfde resultaten uit, doe ik iets verkeerd? :(
Bijlagen
Rload = 8 ohm
Rload = 8 ohm
Loopback geluidskaart
Loopback geluidskaart
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

SSassen schreef:
vacuphile schreef:
Ssassen: Hoe kom je tot die conclusie? Klasse-D is vooral een manier om heel efficiente versterkers te bouwen, iets wat je met klasse A of B niet lukt door de inherente verliezen (vooral in de eindtrap) veroorzaakt door de noodzaak van het hebben van een ruststroom en het feit dat de eindtransistoren dienen te versterken en niet zoals bij een klasse-D versterker puur als schakelaar gebruikt worden. In dat laatste geval worden de verliezen voornamelijk bepaald door de Ron van de gebruike MOSFET's, normaliter is die in de orde van enkele milli Ohm en daarmee zijn rendementen van meer dan 90% haalbaar, iets wat met klasse A of B niet te realiseren is.

Me:Ja, daar is het mee begonnen, met dat het efficienter is. Daarom heb ik klasse D lange tijd gezien als een soort van geïnstitutionaliseerde cross-over generator met gain. En het wonderlijke doet zich voor dat, terwijl het eigenlijk toch een onhygienische manier van versterken is, ik thuis nooit meer naar een ander versterkertype heb geluisterd na mijn eerste ervaring met een goede klasse D. Waarom dat precies zo zou zijn ontgaat me, maar het is velen zo vergaan. Eigenlijk is dat ook een veel interessanter onderwerp, namelijk te achterhalen waarom dat zo is. Vervormingscijfers en frequentieplots geven hier geen antwoord op. Als ik eens ruim tijd ga ik daar eens wat verder induiken.Bovenstaande zegt helemaal niks over de geluidskwaliteit, of sec gezegd, de geluidskwaliteit ligt feitelijk besloten in de specificaties die puur een gevolg zijn van de ontwerpeisen. Het is geen enkel probleem een klasse A of B versterker te ontwerpen met specificaties die volledig identiek zijn aan die van een klasse D en vice versa. Daarmee staan de prestaties dus los van het gekozen versterkerprincipe en zo hoort het ook, het is aan de ontwerper om te kiezen welk versterkerprincipe gekozen worden m.b.t. het eisenpakket wat op tafel ligt.

Zie mijn bovenstaande opmerking. Ik heb er moeite mee dat iets niet meetbaar zou, maar gelijk metende versterkers (THD+N, IMD, frequencyverloop) klinken niet altijd gelijk. Zie hierover ook mijn eerdere post; ik denk dat we ons meetarsenaal moeten uitbreiden om er achter te komen wat deze verschillen veroorzaakt.
vacuphile schreef:
Ssassen: Ik lees in je reactie dat je duidelijk e.e.a. niet begrijpt, neem even de moeite om je in te lezen in de documentatie die Hypex beschikbaar stelt op hun website, of het UcD patent erop na te lezen:

http://www.hypex.nl/UcD.htm
http://amorgignitamorem.nl/Audio/HD702/ ... 8A2%29.pdf

Me: Dit is eigenlijk ook wat me geprikkeld heeft tot deze wisseling, dat wil zeggen het gemak waarmee Ssassen mij en anderen ervan beticht er geen donder van te begrijpen. Ik heb het patent en de UcD document erop na gelezen, en wat ik zelf al als mogelijke oplossing had gevisualiseerd om de fasedraaiing in de feedbackloop ongedaan te maken, blijkt ook min of meer de oplossing van Hypex te zijn. Vandaar ook mijn opmerking dat ik niet kan overzien welke artefacten daardoor worden geïntroduceert. Wel zie ik twee potentiele nadelen, maar of dat in de praktijk ook doorwerkt weet ik niet. Het eerste is dat door de feedback achter het LC-filter te nemen, ook de maximale snelheid waarmee de bijsturing kan worden geleverd wordt beperkt. Grofweg: voor de spoel kan je met de snelheid van de schakelfrequentie terugkoppeling leveren; voorbij de spoel niet meer dan pak'm beet 20.000 keer per seconde. Bovendien bestaan er nog geen filters die in de toekomst kunnen kijken, dus komt de feedback door 'm te draaien wel in fase terug, echter een periode later.
vacuphile schreef:
Ssassen: Als je zegt dat het simpel is ga je voorbij aan een heel pakket EMC eisen en andere zaken die vooral met een ordentelijke PCB layout en component keuze te maken hebben die alles behalve simpel zijn. Als je kijkt naar de nul-doorgangen, het residu van de schakelfrequentie, het spectrum van de de uitgestraalde EM door de luidspreker kabels, ect. etc. is één ding heel duidelijk; het ontwerpen van een klasse-D versterker is allesbehalve simpel. Het feit dat Tripath IC's heeft die feitelijk het actieve deel van de versterker vertegenwoordigen is gelijk aan een hele keukentafel vol aan ingredienten voor een taart. De ingredienten stellen je een staat een taart te bakken, het is echter aan de bakker om de ingredienten in de juiste verhoudingen en in de juiste volgorde te bewerken zodat het eindresultaat inderdaad een taart is die er niet alleen goed uitziet, maar ook goed smaakt. Stellen dat het ontwerp van klasse-D simpel is is voorbijgaan aan een hele verzameling ontwerpeisen die absoluut essentieel zijn voor een goede werking.

Me: Ja, daar ging ik wat snel, want er is natuurlijk een heleboel om mee rekening te houden bij zo'n ontwerp, maar veel daarvan is gewoon standaard netjes ontwerpen, met natuurlijk wel als uitdaging de combinatie van analoge signalen en digitale schakelsignalen op een bord. Wat ik meer bedoel is dat de producenten van klasse D-chips het de ontwerper nogal gemakkelijk hebben gemaakt. Ze leveren niet alleen de ingredienten, maar ook het recept en zelfs een stap-voor-stap handleiding voor de taart. Dat het dan toch nog wel eens mis wil gaan wekt verbazing. Voor de goede orde: het patent van Bruno en ook wat ik verder nog wat van hem gelezen, met name de AES presentatie van een klasse D met digitale terugkoppeling, dat is natuurlijk van een hele andere grootte-orde. Da's creatieve electronica op hoog niveau. Het maken van een goede klasse D-versterker op basis van een bestaande chip is dat niet i.m.h.o.
vacuphile schreef:
Ssassen: De aanname dat luidsprekers worden ontworpen voor halfgeleider versterkers vind ik veels te kort door de bocht. Een luidsprekerontwerper kan ervoor kiezen om de impedantie van een luidspreker binnen bepaalde grenzen te houden door waar nodig passief impedantiecorrectie toe te passen, dit wordt echter in veel gevallen niet gedaan omdat de benodigde componenten kostprijs verhogend werken.

Me: Ja, wat kan ik hierop zeggen zonder mij te bezondigen aan hetgeen waarvan ik Ssassen beschuldig. Het gaat er niet zozeer om de impedantie van een luidspreker binnen bepaalde grenzen te houden. Sterker, dat heeft er alleen een beetje mee te maken (hoewel een buizenversterker met een relatief hoge uitgangsimpedantie om begrijpelijke redenen meer moeite heeft met een luidspreker met een wild impedantieverloop dan een SS bak met een vele hogere dempingsfactor). Om het concreet te maken: als ik een enclosure moet ontwerpen is er een fijne balans tussen de Qt en Vas van de luidspreker, het volume van de kast en de afstemming van de baspijp. Het Qes deel van Qt is nogal gevoelig voor de totale weerstand die voor de driver wordt geplaatst, en die wordt naast de spoel(en) in het x-over bepaald door de uitgangsimpedantie van de versterker. Je moet daar dus bij het maken van het ontwerp een aanname over doen, en alle luidsprekerfabrikanten die ik ken richten zich daarbij op ss. Een soortgelijk verhaal gaat op voor de X-over. Simpel voorbeeld van een eerste orde hoogfilter oftewel een condensator geplaatst voor een tweeter van laten we zeggen 4 Ohm die we een -6dB willen geven op een kantelfrequentie van 2KHz. Daar is dan 11,5 uF voor nodig. Echter, als ik daar de inwendige weerstand van een buizenbak voorzet, laten we zeggen 0,6 Ohm, dan is voor dezelfde kantelfrequentie een waarde van 10 uF nodig. Laten we toch de 11,5 uF zitten, dan verschuift de kantelfrequentie naar 1900 Hz. Aan de laagkant gebeurt het omgekeerde; daar verschuift de kantelfrequentie naar zo'n 2500 Hz!. Dat soort situaties wil je duidelijk niet.

Lang verhaal kort: de enige manier om als luidsprekerontwerper een kast te ontwerpen die het zowel op een buizenbak als op een ss versterker goed doet, is door a) te zorgen voor een gelijkmatig frequentieverloop, het punt dat Ssassen maakt, en b) het ding uit te rekenen inclusief een voorschakelweerstand, die eventueel (deels) kan worden weggenomen als er een buizenversterker wordt gebruikt. Je moet wel goed gek zijn om zoiets te overwegen, en daarom doet ook niemand dat.
vacuphile schreef:
Ssassen: Als je denkt dat de lineaire frequentieoverdracht van een klasse-D versterker met terugkoppeling voor het uitgangsfilter te corrigeren is met een Zobel netwerk dan begrijp je kennelijk niet dat als het LC filter, en daarmee dus ook de luidspreker (!) in de terugkoppellus zoals bij de UcD zit de overdrachtsfunctie lineair is en blijft, ongeacht de frequentie of de impedantie van de luidspreker (d'r zit een minimum aan, maar da's gerelateerd aan de stroomreserve). Te denken dat je extern hier invloed op kan uitoefenen door een Zobel voor te schakelen geeft aan dat je het concept 'terugkoppellus' wiskundig niet begrijpt. De Zobel zit wiskunding gezien niet in de terugkoppellus, dus de lus heeft er ook geen invloed op, daarmee is de oplossing die je aandracht er één die grote haken en ogen heeft.

Me: Ik denk dat ik me niet duidelijk heb gemaakt, dus zal ik het stapsgewijs uitleggen. Het LC-uitgangsfilter van een klasse D-versterker is bedoeld om de schakelfrequentie van enkele kiloherzen uit het uitgangs audio signaal te filteren. Omdat zo effectief mogelijk te doen met het tweede-orde filter dat hiervoor standaard lijkt te worden gebruikt, is het nodig de kantelfrequentie relatief dicht bij de hoogst weer te geven frequentie te plaatsen. En die kantelfrequentie wordt bepaald door de impedantie die achter het filter wordt geplaatst. Uitgaande van een tweede orde Butterworth filter zijn de waarden L = (0.225 * RL) / fC en C= 0.113 / (RL * fC). Duidelijk is dat een uitgangsfilter gebaseerd op een RL van 8 Ohm niet gaat werken bij 4 Ohm, omdat er dan teveel van de carrier frequency doorheen gaat. Oplossing (hoewel natuurlijk niet perfect): filter uitrekenen voor 4 Ohm en met een Zobel er achter voor zorgen dat een 8Ohms load zich voorbij fC gaat gedragen als een Rl van 4 Ohm. Daarmee wordt geen universeel toepasbare klasse D versterker gemaakt, maar wel een die binnen een bepaald RL-gebied onhoorbare afwijkingen aan het staartje van de frequentieweergave laat zien.
vacuphile schreef:
Ssassen: Waar zitten die gaten dan als ik vragen mag? Graag beargumenteren zodat ik daar een reactie op kan geven.

Me: Zie bovenstaande. Laat ik voorop stellen dat het zeker voordelen heeft om de terugkoppeling na het LC-uitgangsfilter te plaatsen, en ceteris paribus is dat dus te prefereren. Maar de holy grail is het niet, en een klasse D versterker die het uitgangsfilter niet in de terugkoppeling betrekt kan uitstekend functioneren, zolang RL binnen redelijke grenzen van de ontwerpdoelstelling blijft.
vacuphile schreef:
Ssassen: Als je weet wat je meet zou je daar een punt kunnen hebben. Echter de Tripath versterker specificaties zijn gemeten in een zuiver Ohmse belasting, heb jij ooit een luidspreker gezien die over z'n volledige frequentiebereik een Ohmse belasting vormde? Nee? Ik ook niet, da's logisch, want een luidspreker is voorzien van een spreekspoel met een weerstand >0 Ohm en een zelfinductie >0 Henry die beweegt in een magneetveld. Daarmee heb je altijd een impedantie die varieert met frequentie, dat volgt logischerwijs uit het wiskundige vervangschema van een luidspreker.

Me: Ssassen, je hebt hier helemaal een punt, en de meeste luidsprekerontwerpen houden maar weinig rekening met het impedantieverloop (sterker, in elk luidsprekerlab waar ik ooit ben geweest worden luidsprekers getest met versterkers met een zo laag mogelijke Rout, dit om de te gemeten frequentieplots zo recht mogelijk te krijgen). Als ik daarom een multi-purpose versterker zoek waar je zo'n beetje alles achter kan hangen, dan kan ik me goed voorstellen dat het UcD-concept superieur is. Echter, als ik een tweewegsysteem bouw met een actief scheidingsfilter en direct aan de drivers gekoppelde eindtrapjes, dan wordt het wellicht een ander verhaal omdat de RL dan bekend is. En ook anderszins maak ik me niet druk om een dB-tje meer of minder rondom de 20Khz, en in feite gaat het toch daarom.Met vriendelijke groet,

Paul Wilke
Laatst gewijzigd door vacuphile op di 12 apr 2011, 0:09, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik kan je post volgen, maar bij dit stuk ga ik toch achter mijn oren krabben:

Me: Dit is eigenlijk ook wat me geprikkeld heeft tot deze wisseling, dat wil zeggen het gemak waarmee Ssassen mij en anderen ervan beticht er geen donder van te begrijpen. Ik heb het patent en de UcD document erop na gelezen, en wat ik zelf al als mogelijke oplossing had gevisualiseerd om de fasedraaiing in de feedbackloop ongedaan te maken, blijkt ook min of meer de oplossing van Hypex te zijn. Vandaar ook mijn opmerking dat ik niet kan overzien welke artefacten daardoor worden geïntroduceert. Wel zie ik twee potentiele nadelen, maar of dat in de praktijk ook doorwerkt weet ik niet. Het eerste is dat door de feedback achter het LC-filter te nemen, ook de maximale snelheid waarmee de bijsturing kan worden geleverd wordt beperkt. Grofweg: voor de spoel kan je met de snelheid van de schakelfrequentie terugkoppeling leveren; voorbij de spoel niet meer dan pak'm beet 20.000 keer per seconde. Bovendien bestaan er nog geen filters die in de toekomst kunnen kijken, dus komt de feedback door 'm te draaien wel in fase terug, echter een periode later.

Wat Bruno schrijft in zijn paper klopt honderd procent en de feedback komt absoluut niet een periode later pas terug. Positieve fasedraaiing is gewoon mogelijk met het lead netwerk zoals hij beschrijft en daarmee maak je de fase achterstand, ontstaan door het LC filter, deels weer goed. Dit gebeurt instantaan. Het lead filter kijkt niet in de toekomst, maar de group delay is negatief in een gedeelte van het spectrum. Dit kan gewoon, mits het slechts een deel van het spectrum betreft. Als je in impulsen denkt, plotselinge start van signalen, vergeet dan niet dat die plotselinge start altijd door de hoogste frequenties wordt gerealiseerd. Dit maakt het mogelijk dat een bandje van frequenties, lager in het spectrum, voor loopt op de rest.

Wat het terugkoppelen betreft en je bedenkingen over de gefilterde schakelfrequentie: de klasse D versterker is ook gewoon een analoge versterker en het mooie van de UcD variant is dat de open loop gain constant is over het hele hoorbare frequentiespectrum, waarmee de constante vervorming ontstaat. Bruno heeft dit mooi uitgelegd in een van zijn andere papers: http://www.hypex.nl/docs/papers/AES120_353BP.pdf
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

Jeroen_d,

We zitten hier met z'n allen om te leren van elkaar, en wat je opmerkt klopt op zich wel, maar ergens ook weer niet. De crux zit hem erin dat je wel een netwerkje kan maken met een positieve fasedraaiing, maar dat als op t=0 een sinusidaal signaal wordt toegevoegd, niet betekent dat het netwerk al op t=0 minus die fasedraaiing een signaal kan afgeven. Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking dat geen enkel filter de toekomst kan voorspellen. Het moet, om het plastisch voor te stellen, eerst inslingeren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Wat het terugkoppelen betreft en je bedenkingen over de gefilterde schakelfrequentie: de klasse D versterker is ook gewoon een analoge versterker en het mooie van de UcD variant is dat de open loop gain constant is over het hele hoorbare frequentiespectrum, waarmee de constante vervorming ontstaat. Bruno heeft dit mooi uitgelegd in een van zijn andere papers: http://www.hypex.nl/docs/papers/AES120_353BP.pdf
Waarmee nog helemaal niet gezegd is dat het daardoor ook beter klinkt. Dat is een ver grijs verleden, lang voor Bruno en schakelende versterkers, wel eens gesuggereerd maar nooit als oorzakelijk verband aangetoond.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

vacuphile schreef:
Jeroen_d,

We zitten hier met z'n allen om te leren van elkaar, en wat je opmerkt klopt op zich wel, maar ergens ook weer niet. De crux zit hem erin dat je wel een netwerkje kan maken met een positieve fasedraaiing, maar dat als op t=0 een sinusidaal signaal wordt toegevoegd, niet betekent dat het netwerk al op t=0 minus die fasedraaiing een signaal kan afgeven. Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking dat geen enkel filter de toekomst kan voorspellen. Het moet, om het plastisch voor te stellen, eerst inslingeren.
Dat hoeft niet. Het lead filter is feitelijk een eerste orde filter dat in het spergebied is overbrugd met een weerstand (Rf in het artikel http://www.hypex.nl/docs/papers/AES118BP.pdf). Normaal gesproken geeft een eerste orde filter instantaan een positieve fasedraaiing van 90 graden in het spergebied, zonder te hoeven inslingeren. Bij het lead filter van Bruno is het spergebied overbrugd, waardoor de fasedraaiing minder dan 90 graden is (zelfs 0 bij de laagste frequenties) en slechts nog positief in een beperkt gebied. Maar nog steeds zonder inslingeren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Halen we nu de oscilleer voorwaarde en de loop gain voor de audioband nu niet een beetje door elkaar?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daar gaat deze discussie niet over.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Daar gaat deze discussie niet over.
Ja klopt, die gaat over Tripath amp of Hypex UcD. Maar zie dat nu wel gebeuren met het discussiëren over tijd en fase.

Vacuphile heeft wel een punt dat je het als je goed wilt doen, je het in het tijddomein moet bekijken. Het frequentie en fasedomein is een afgeleide subset daarvan.
Plaats reactie