behuizingen voor versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

sietse schreef:
Nou, het gaat hier om de vraag van DIY-peter over behuizingen.
Een front is daar een belangrijk onderdeel van. Per slot van rekening zit je uiteindelijk daar tegenaan te kijken. Ik hoop dat we peter een beetje op weg helpen.
Weet ik, was maar een grapje.

sietse schreef:
En als je nou echt een metalen kast moet hebben voor iets waar je echt niets voor kunt vinden, wil ik jullie dat ook wel uitleggen, maar het zou best es kunnen dat je dat niet wilt weten. Het houdt je zeker weten uit de kroeg.
:?: Nu ben ik wel heel nieuwsgierig :?:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik was er al bang voor, ok dan, ik zal proberen het kort te houden.

1- Je maakt een tekening van hoe de kast moet worden, zodat je de afmetingen weet van alle kastpanelen. Ook eventuele inwendige.
2- Net als bij boxen maak je een zaagplan, dan weet je hoe groot de plaat alu moet zijn.
3- Je zaagt alle panelen uit de plaat en vijlt ze vervolgens netjes op maat.
Tegenwoordig kan dat zagen met een decoupeerzaag. Had ik destijds niet.
4- De panelen zet je aan elkaar met behulp van messing- of aluhoekprofiel. De afmetingen daarvan haal je uit de tekening.
5- Panelen en hoekprofiel dus voor zien van gaatjes, en schroefdraad tappen in de gaatjes van het hoekprofiel.
6- Indien er ventilatie in de kast gewenst is moet je de betreffende panelen voorzien van ventilatie gaatjes.
7- De benodigde gaatjes boren om de elektronica te bevestigen, want daar deden we het allemaal voor.
8- Als het goed is moet je de kast nu inelkaar kunnen schroeven.
9- Afwerking geheel naar eigen wensen.
10- Je hebt bij het ontwerpen van de kast er rekening mee gehouden, dat de elektronica goed bereikbaar is!

Simpel toch.......?

Er zijn vast lezers die het ook weleens zo gedaan hebben en eerlijk is eerlijk, ik zit tegenwoordig toch liever in de kroeg.

Sietse
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Punt 5a: lijmen gaat ook....
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ook dat kan tegenwoordig Leeuwarden.
Wel zorgen dat je bij de elektro kunt komen als er iets anders dan warmelucht door de vent.gaatjes komt.

Sietse
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Uiteraard zorgen voor ontluchting. Tot nu toe deed ik het ook altijd met gaatje, draadje tappen en dan hoekprofiel met moertje. Nu kocht ik laatst een tube Bisontix. In de gebruiksaanwijzing stond dat je er ook metaal mee kan lijmen. Proefstukje geprobeerd: het zit als een huis. Voordeel: het is veel minder werk. Bij de volgende kast ga ik de hoekprofielen lijmen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

@Leeuwarden
Dan ben je meteen van die vervelende schroefgaten af in je frontplaat :!:

Links de frontplaat
Boven een plaat hout/geperforeerd aluminium/bedenk het maar
Midden hoekprofiel op de frontplaat gelijmd, de bovenplaat kan vast geschroefd worden (schroefdraad in het hoekprofieltje tappen :shock: ) op het hoekprofieltje.
Bijlagen
front.PNG
front.PNG (7.81 KiB) 2335 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SARK op ma 01 mei 2006, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Bedankt voor alle tips.

Zonder machines lijkt het me wel heel moeilijk mooi afgewerkte metalen behuizingen te maken. Ik zou liefst iets willen dat niet lijkt op een DIY ding, als je begrijpt wat ik bedoel :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Of je koopt zo'n goedkope verserker van conrad, sloopt alles eruit en bouw je eigen versterker erin. Een vriend van me heeft dat gedaan...Ziet er superstrak uit. (voor relatief weining)

Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Of ga op zoek naar een HTPC-kast, zien er ook rete strak uit.
dign-hv5.jpg
Maar toch nog even een vraag, wil je de kast nu zelf maken of wil je een kant en klare kast aanschaffen :?:
Laatst gewijzigd door SARK op wo 18 nov 2009, 7:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ter aanvulling op de tip van Edo, een tweedehandsje of een defecte. Even een wandelingetje maken op vuilnis avonden of vragen bij vrienden en familie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als je een oude kast wil kan je ook eens bij een (gote) winkel varen. Die gooien namelijk erg veel weg...
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

SARK schreef:
Of ga op zoek naar een HTPC-kast, zien er ook rete strak uit.

Afbeelding

Maar toch nog even een vraag, wil je de kast nu zelf maken of wil je een kant en klare kast aanschaffen :?:
Wat bedoel je met die HTPC kast? zoiets als op die foto?

Wil ze evt wel zelf maken, maar ik denk toch niet dat het er heel goed gaat uitzien. Ik ben wel handig, maar heb niet het geschikte gereedschap.
Ik zou iemand moeten vinden met een computergestuurde frees enzo.
Een andere optie is ene houten kast, das minder moelijk, maar niet zo mooi vind ik zelf.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ok, gevonden. die HTPC kast.
Ja, is mooi, maar heel duur ook (500€). Dat is meer dan de prijs van de componenten...
En je zit dan met die DVD lade.

Zit hier niemand op het forum die aan metaalbewerking doet? Het is echt een gat in de markt, die behuizingen...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik vind het iedee van Edo en Sark nog zo gek niet.
Ik zou er nog aan toe willen voegen oude computerkasten. Omhoog bouwen kan soms gunstig zijn i.v.m. beschikbare ruimte in de kamer.
Ik heb in een bedrijf gewerkt waar men ook vele soorten behuizingen maakte. Zinsdien hoefde ik de door mij voorgestelde methodes niet meer toe te passen.
Er zijn al genoeg bedrijven die zich bezig houden met universele elktronika behuizingen, het is alleen jammer dat, wat wij willen bouwen, er vaak niet inpast. Het is niet anders.

Groeten Sietse
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik heb bijna dezelfde HTPc kast, maar die kost "maar" 250 Euro. Geen 500 Euro.

Ik ken nog wel iemand van een ander forum dit vanalles kan maken van RVS. Misschien kan hij wel wat kasten maken voor jullie.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: behuizingen voor versterkers

Bericht door Marp »

SARK schreef:
De alu-strip is ongeveer 1 cm hoog.
Het linker gedeelte heeft dus meer dan twee uur in de soda gehangen, hierna heb ik beide kanten afgeplakt om alleen het middenstuk te laten verzieken door de ovenreiniger :D . Je ziet dat de ovenreiniger onder de afplaktape is gekropen aan de rechter kant.
Het meest rechtse deel is het gedeelte wat nog onbewerkt is (behalve het polijsten dan, wat overigens niet al te intensief/netjes is gedaan).

Afbeelding
Bestaat dit alu stripje nog? :roll: N.a.v. dit bericht ben ik benieuwd geworden of het oppervlak er na 6 jaar nog zo uitziet.
Plaats reactie