TDA1541A DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Goede avond,

Zoals reeds elders aangegeven, ben ik al een aantal maandjes bezig met het bouwen van een dac, gebaseerd op het ontwerp van dvb-projekt op diyaudio.com. Het bestaat uit een DAC board met de tda1541, en Doede Douma's SPDIF naar I2S board (en natuurlijk een berg voedings en regulator boards).

Helaas ben ik er nog niet. Ik heb wat output stages geprobeerd zonder success, en vervolgens de output van de TDA1541A direct gemeten via een 75ohm resistor. De output is heel erg distorted (maar dan ook heeeel erg) op mijn scope. Ik ga er van uit dat dit niet komt door de meting met de scope (input impedance).

Ik verdenk zelf de I2S output van DD's board. Deze heb ik zojuist gemeten met de scope, en kreeg eigenlijk best mooie blockgolven. De voltages zijn:
BCK: high = +2.8V, low = -2.8V
FS: high = +2.8V, low = -2.8V
DATA: high = +4V, low = -1.5V

In de I2S specs, en de TDA datasheet las ik dat high>2.0V en low<0.8V. Mijn metingen voldoen daar dus wel aan, maar vooral de DATA voltages komen een beetje raar op mij over. Kan iemand hier iets over zeggen?

Alvast dank!
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: TDA1541A DAC

Bericht door guido »

Denk dat het aan je meting ligt, maar die i2s lijnen zijn 0 tot 5V, dus negatief kan echt niet. Scope niet helemaal goed staan of niet goed afgelezen?

Denk dat de dem oscillator niet goed draait. Da's dmv die ene cap tussen twee pinnetjes.

Of je tda1541 staat niet goed ingesteld, je hebt drie mogelijkheden en 1 ervan is i2s.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

Scope staat op AC
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: TDA1541A DAC

Bericht door guido »

dan zou ik die eens op dc zetten..... :?
Dan meet je tenminste een output tussen 0 en 5V.

Voor de rest, zie mijn commentaar. spdif print heeft niet het goede output formaat, tda staat niet ingesteld op goede input formaat of dem oscillator loopt niet in de tda (die cap, zo uit mijn hoofd pin 16 en 17).
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Miniwatt »

Met een 75 ohm weerstand krijg je wel wat vervorming, maar met een 100 ohm vond ik het nog heel goed te beluisteren, dus daar zal het wel niet aan liggen.
BTW: een weerstand van 22 ohm voor I/V wordt zo'n beetje als ideale waarde gezien geloof ik. Moet je wel veel versterken..
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

Miniwatt schreef:
Met een 75 ohm weerstand krijg je wel wat vervorming, maar met een 100 ohm vond ik het nog heel goed te beluisteren, dus daar zal het wel niet aan liggen.
BTW: een weerstand van 22 ohm voor I/V wordt zo'n beetje als ideale waarde gezien geloof ik. Moet je wel veel versterken..
Je krijgt voornamelijk even harmonischen, hoeft niet vervelend te zijn.

een stroom injecteren van 2mA scheelt ook een stuk, omdat de 0 doorgang een stroom van 2mA is zal je altijd een negatieve offset krijgen (2mA* 75E=150mV)
Bij de Marantz CD80 wordt het met een servoschakeling gedaan, AMR doet dat Passief middels een gefilterd weerstandsnetwerk vanaf de voeding.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ik heb een aantal correcties uitgevoerd, en zie nu het volgende op mijn scope als output van de TDA1541a met daarachter een 75ohm weerstand naar massa.

- Bij CD-speler op pause: Een stabiele/staande golf (is dat de 2ma output van de TDA?). Dit is overigens geen mooie sinus/blokgolf. Hij kan wel getriggered worden op de scope.

- Bij CD-speler op play/muziek: Dezelfde stabiele golf met daarachter vaag een andere golf, die erg lijkt op de golf op de voorgrond. Die golf op de achtergrond lijkt wel enigszins mee te deinen met de muziek (hardere en zachtere passages, snare drums etc). De amplitudes van de golf op de achtergrond zijn ongeveer gelijk aan de voorgrond, en ik zie de achtergrond-golf ook alleen maar als ik de maximale (fijnste) sec/div stand gebruik. Zodra ik uitzoom, zie ik alleen nog maar de golf op de voorgrond, en dus ook geen verschil tussen wel of geen muziek.

Ik zie derhalve geen mooie weergave van muziek in mijn scope. Zou ik dat wel moeten zien?

Ik ben pas net met een scope aan de slag met een scope en weet nog niet zo goed wat ik zou moeten zien als het allemaal werkt. Ik had verwacht dat de amplitude van de muziekgolf vele malen groter zou moeten zijn dan de 'noise' golf?
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: TDA1541A DAC

Bericht door guido »

Hi,

In rust is de stroom DC, geen golf. Je zou dus alleen een lijn op de scope moeten zijn. Misschien zie je een voedingsrimpel, of 1 van bovenstaande problemen is er nog steeds (verkeerde protocol etc).

Bij muziek zou je een test CD / wav file met een pure sinus moeten proberen; dan zou je ook een sinus moeten zien (Wel met trapjes).

mvg,
Guido
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Dan zie ik dus
1. Voedingsripple
2. Een kleine vervorming van de voedingsripple op de maat van de muziek. En zeker geen geluid.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

Maakt het aarde draadje van de scope wel goed kontakt met de massa?
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ja, dat zou het probleem niet moeten zijn....

Het vreemde is, ik ben afgelopen weekend bij de ontwerper van de dac geweest in Duitsland, en mijn boards en chips aan zijn input en output gehangen (input = i2s omzetter, spanningsregelaars. Output = tube output stage). Daar werkte het in eerste instantie ook niet, en hebben we alles nagesoldeerd. Vervolgens werkte het.

Ik heb een tweede DAC board, en die werkte ook niet. Dat hebben we in het weekend ook nagelopen en het bleek een spoeltje te zijn dat niet meer werkte. Na vervanging met een draadbrug werkte dat board ook weer.

Ik breng de boards en chips weer terug naar huis, en wat denk je... doen beide boards het WEER NIET.

De obvious suspects zijn dus:
1. Mijn Doede Douma SPDIF omzetter. Ik heb de output gemeten op de scope, en ziet er allemaal picobello uit (ik kan niet nagaan of de signalen op bck, fs, en data in sync zijn, maar de individuele traces zijn mooi)
2. De spanningsregelaars... lijkt allemaal koek en ei, geven de juiste spanningen.
3. Het spoeltje. Heb ik nagemeten, en lijkt gewoon te werken. Op het andere board even vervangen met een draadbrug, maar helpt niet.
4. Output... zoals gezegd meet ik op een kale weerstand naar massa, dus dat kan het ook niet zijn.

Very frustrating....
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ik heb even wat kiekjes gemaakt van wat ik zie op de scope.

De TDA1541 output is x1, de rest is x10.
Bijlagen
TDA1541 output
TDA1541 output
I2S DATA
I2S DATA
I2S BCK
I2S BCK
I2S Fs
I2S Fs
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: TDA1541A DAC

Bericht door guido »

Als de data in het verkeerde formaat gestuurd wordt, heb je niets aan een scope. Een simpele logic analyser werkt dan veel beter. Kan zijn dat geen i2s is (al zou me dat verbazen, is de de-facto standaard). Of je tda staat daar niet op ingesteld.

Datasheet maar eens nalopen en elk pootje van de tda verifieren. Voeding, mode instelling etc etc. Lastig om je zo te helpen.

Andere optie: tda1543 vinden en die aansluiten. Kan weinig mis mee gaan en als die werkt, werkt je spdif ontvanger.
Werkt het niet, tda1543A aansluiten. Werkt die wel, dan staat je spdif receiver japans te l*llen.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Goed... ik heb nog wat lopen prutsen en uitgevonden dat mijn DMM kapot was! Deze gaf consistent een te hoge voltwaarde aan, en ik heb aldus een nieuwe gekocht. Met de nieuwe DMM heb ik de shunt regelaars op niveau gebracht en......

ER WAS EEN SIGNAAL OP DE SCOPE!!

Dit betekent dat ik eindelijk vooruit kan, morgen printjes maken voor een uitgangstrap, en kijken of er geluid uit komt!

:rock: :rock:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TDA1541A DAC

Bericht door democles »

=D> =D> =D>
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Inmiddels de uitgangstrap bij mekaar geklust... en er is geluid!!!

:D
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Mr Tube »

En nu ben ik benieuwd naar de luister ervaringen.
ik weet inmiddels dat je met deze TDA heel veer kunt komen als je de omliggende electronica ook ook goed voor elkaar hebt. Een upsampler ertussen zoals de AD1896 met een deugdelijke clock doet wonderen.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Klinkt geweldig, maar er is nog meer modificatiewerk te doen. Ik draai nu op 2 TDA's. De mods die ik nog plan:
-directe verbinding tussen de shunt regulators en de chip, daar zitten nu nog tl431's tussen
-modden van de usb-input met een tent clock en nog een of 2 nieuwe shunt regelaars (pffff)
-in laten branden... ik heb nu denk ik 10u gedraaid

En aangezien ik nu op een oude marantz receiver luister, een nieuwe koptelefoonversterker.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Help me even denken:
Ik gebruik nu ipv 1 TDA, 2 TDA's, en beide hebben een offset van -2ma (parallel).
Moet ik nu de injecteren current verdubbelen naar 4mA, of moet het 2mA blijven?

Natuurlijk heb ik de i/v weerstand ook vervangen naar 820ohm.

EDIT: Ik heb het antwoord zelf al gegeven door even te meten.... het antwoord was JA ! Onderliggende theorie (hoewel niveau middelbare school natuurkunde) is ook duidelijk. Stroom parallel is optellen, spanning parallel is gelijk. Toch goed dat ik opgelet heb tijdens de les... :sure:

EDIT2: EN HET KLINKT ME EEN PARTIJ GOED!! Superstil, supertransparant. :rock: :rock:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Althans.... dat dacht ik een paar maanden geleden :roll:

Ik heb niet stil gezeten, en heb inmiddels een nieuw stuk dac gebouwd, op basis van de tda natuurlijk.

Wat is veranderd:
  • -De input is veranderd van Teralink USB naar I2S converter naar een Squeezebox. De squeezebox loopt op dezelfde 11 Mhz clock als de dac, en is daarmee volledig synchroon. De output van de squeezebox is direct via i2s naar de dac. Voeding van de SB wordt nog omgezet naar salas shunts, maar is nu nog de bijgeleverde adapter.
  • -Het dac circuit is nu gebaseerd op de reclocker van John Brown (EC designs op diyaudio). Deze reclocker neemt een 11 Mhz masterclock, en deelt deze door 4 doormiddel van 2 flipflops. Dit is 2.8 Mhz, wat nu het nieuwe BCK signaal vormt. Data en WS worden door flipflops getriggert op BCK, en dus gereclockt. Dit heeft als resultaat extreem lage jitter!
Wat is gelijk gebleven:
  • -De transformator, nog steeds een custom-made AE R-core
  • -De bank met capacitors (in totaal 135.000 uF)
  • -De salas shunt regulators, in totaal nu 7 in gebruik, en er liggen er nog 2 voor de squeezebox
  • -De I/V converter en output stage... gebaseerd op Pedja Rogic zijn ontwerp
(note, publicatie op dit forum in overleg met John Brown. Het schema van de reclocker staat op diya

En dan nu... Foto's!
Bijlagen
Het hart van de DAC ... de reclocker en de TDA
Het hart van de DAC ... de reclocker en de TDA
Squeezebox, met externe klok en i2s uit
Squeezebox, met externe klok en i2s uit
overview
overview
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA1541A DAC

Bericht door ray5150 »

studiostevus schreef:
  • -De bank met capacitors (in totaal 135.000 uF)
En dat voor een schakeling die op z'n hoogst een paar honderd mA trekt.... :shock:

Zoals ze in Friesland zeggen: "Wat heit daar 't nut van...?"
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: TDA1541A DAC

Bericht door Lieuwe »

ray5150 schreef:
studiostevus schreef:
  • -De bank met capacitors (in totaal 135.000 uF)
En dat voor een schakeling die op z'n hoogst een paar honderd mA trekt.... :shock:

Zoals ze in Friesland zeggen: "Wat heit daar 't nut van...?"
"Wat vader daar 't nut van..?" :lol:
Maar 135.000uF is wel een beetje erg overdreven volgens mij..
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TDA1541A DAC

Bericht door democles »

Hallo,,,studiostevus

Leuk je weer te zien stoeien met DAC,s :rock:

Toevallig ook een maand geleden een Squeezebox duet aangeschaft :mrgreen:

Wacht nog even voordat deze verbouwd wordt :mrgreen: [hoe maak je dat ding open???]

Waar ik me wel aan erger is de bijgeleverde stopcontact voeding :evil:

Dit is het eerste wat wordt veranderd.....................

Welk schema ga je gebruiken voor de 9v squeezebox [shunt] voeding?
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Je moet het rubber aan de onderkant verwijderen (of iig de hoekjes).

De voeding van de duet is niet 9V, maar er zitten 3.3V en 1.2V regelaars in (en ik geloof 5V voor WIFI, wat ik niet gebruik). Die vrienden worden dus vervangen door Salas shunts.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Lieuwe schreef:
ray5150 schreef:
studiostevus schreef:
  • -De bank met capacitors (in totaal 135.000 uF)
En dat voor een schakeling die op z'n hoogst een paar honderd mA trekt.... :shock:

Zoals ze in Friesland zeggen: "Wat heit daar 't nut van...?"
"Wat vader daar 't nut van..?" :lol:
Maar 135.000uF is wel een beetje erg overdreven volgens mij..
Omdat het kan..?
Plaats reactie