Omgekeerde WAF - "Epilogue"
Moderator: Beheerdersteam
- Jacco
- ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
De zwart met witte kleur is inderdaad perfect en pas naar mijns inziens beter bij het interieur. 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Hier even alle metingen gedaan op 1cm in 1 overzicht. Vind het erg moeilijk wat ik moet doen... Wie kan me helpen?
En de metingen op 1 meter.
Laatst gewijzigd door Vinculum op wo 16 mar 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dat zwart-wit staat ook goed met dat aluminium frontje bij je tweeter.
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ben ik nou de enige die ebony massader mooier vind?
Past mijns inziens beter bij de installatie en trekt niet zo de aandacht.
Rob
Past mijns inziens beter bij de installatie en trekt niet zo de aandacht.
Rob
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Je bent niet de enigste595ss schreef:Ben ik nou de enige die ebony massader mooier vind?![]()
Past mijns inziens beter bij de installatie en trekt niet zo de aandacht.
Rob
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Eerst van al zou ik de speakers per stuk behandelen. Niet alles tegelijk gaan filteren en meten, dan kom je er niet meer uit.Vinculum schreef:Hier even alle metingen gedaan op 1cm in 1 overzicht. Vind het erg moeilijk wat ik moet doen... Wie kan me helpen
Mijn benadering:
Stel je speakers eerst stuk voor stuk zo in dat ze even luid meten (dat ze dus even hard klinken).
Begin met de woofers, filter die eens rond 250-300Hz, 18-24dB/oct. Meet deze dichtbij en maak dit netjes, al dan niet met een extra filter. Vervolgens op hun plek op 1 meter meten en naar gelang aanpassen.
Hierna pak je de mid en filter deze rond 200Hz op 18-24dB (overlap is bewust) en pas dit naar boven aan naargelang je smaak en/of meting.
De tweeter en de bovenzijde van de mid zou ik echt als laatste bewaren en veel tussendoor luisteren en een tijdje laten wennen. Met DSP ben je snel geneigd om 10-tallen wijzigingen door te voeren, omdat het kan, maar dan kom je er niet meer uit (zelf ondervonden).
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Overigens ziet die dikke dip bij 150Hz eruit als iets van een kamerinvloed. Verplaats ze eens en doe dezelfde meting.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Volgens mij zou je je meetvenster nog wat mogen aanpassen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ik ben in het hele meetgebeuren nog een echte newbie...
Eigenlijk zoek ik een filtergoeroe die een middagje mij mee wil helpen met het finetunen van de filtering, het filter tussen mid en tweet bedenkt en me wat meettips kan geven. Dus als er zo'n filtergod zich geroepen voelt... (Eventueel natuurlijk gewoon tegen vergoeding!)
Eigenlijk zoek ik een filtergoeroe die een middagje mij mee wil helpen met het finetunen van de filtering, het filter tussen mid en tweet bedenkt en me wat meettips kan geven. Dus als er zo'n filtergod zich geroepen voelt... (Eventueel natuurlijk gewoon tegen vergoeding!)
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ik vind het wit-zwart echt fantastisch!
Wat betreft die dip, misschien is het wel uitdoving door destructieve interferentie via de vloer. Ik meet zelf altijd met een hoop kussens op de vloer tussen de speaker en de mic om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Misschien kun je dat proberen?
Wat betreft die dip, misschien is het wel uitdoving door destructieve interferentie via de vloer. Ik meet zelf altijd met een hoop kussens op de vloer tussen de speaker en de mic om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Misschien kun je dat proberen?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ik ben niet echt thuis in Arta, maar als je een impulsmeting doet, zie je heel goed de eerste reflectie(s) in je grafiek. Je meetvenster moet net korter zijn dan de tijd (op de horizontale as) tussen bronsignaal en eerste reflectie. Realiseer je wel dat de lengte (tijdsduur) van je meetvenster evenredig is met de laagste frequentie die je kunt meten.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Hoi
Ik denk dat je een phase probleem hebt in het overname gebied maar dat hoeft niet zo te zijn.
Bij LR 24dB zijn de units in phase heb je dat zo aangesloten?
Ik zou een meten op 1 meter op tweeter hoogte en 3 metingen doen 1x woofer + filter 1x mid + filter en de som response van die 2.
Als je die metingen bekijkt en over elkaar legt mag er nergen de som response onder de individuele metingen liggen.
Als dat niet het geval mocht zijn zou ik doorgaan met LR24 en de woofer freq kantelpunt wat verhogen.
Rob
Ik denk dat je een phase probleem hebt in het overname gebied maar dat hoeft niet zo te zijn.
Bij LR 24dB zijn de units in phase heb je dat zo aangesloten?
Ik zou een meten op 1 meter op tweeter hoogte en 3 metingen doen 1x woofer + filter 1x mid + filter en de som response van die 2.
Als je die metingen bekijkt en over elkaar legt mag er nergen de som response onder de individuele metingen liggen.
Als dat niet het geval mocht zijn zou ik doorgaan met LR24 en de woofer freq kantelpunt wat verhogen.
Rob
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Je moet m.i. iets meer vertellen over hoe je Arta gebruikt om hier van je medeforummers iets zinnigs te kunnen horen over je meetresultaten.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Klopt. Ik meet wel maar weet eigenlijk niet goed hoe en wat ik moet meten. Daarom ook het eerdere verzoek om hulp. Komt goed!
Even iets anders. De geplande versterker voor de laagweergave zal moeten komen te vervallen. De GainClone is niet in orde. Hij kraakt behoorlijk bij lage tonen. Daarom heb ik hem als test aangesloten op de 10F's en de tijdelijke Marantz op de woofers. Dit klinkt heel anders! Laag is veel strakker en gecontroleerder (en zonder kraak). Helaas zit de kraak/ruis nu in de breedbander. De GainClone moet er dus echt uit.
Als vervanger denk ik aan een UCD180ST. nu twijfel is alleen over de voeding. Mij lijkt de SMPS400A180 in combi met 2x UCD180ST een uitstekende keus. Maar is het echt een verbetering tov de traditionele trafo (TR180) en losse voeding (Supply-ST)? Qua ruimte is de smps voeding voor mij een heel stuk fijner. Volgens mij is er voor dit bedrag (ongeveer 250,-) niet veel beters te krijgen, ook geen fabriekseindbakken.
Even iets anders. De geplande versterker voor de laagweergave zal moeten komen te vervallen. De GainClone is niet in orde. Hij kraakt behoorlijk bij lage tonen. Daarom heb ik hem als test aangesloten op de 10F's en de tijdelijke Marantz op de woofers. Dit klinkt heel anders! Laag is veel strakker en gecontroleerder (en zonder kraak). Helaas zit de kraak/ruis nu in de breedbander. De GainClone moet er dus echt uit.
Als vervanger denk ik aan een UCD180ST. nu twijfel is alleen over de voeding. Mij lijkt de SMPS400A180 in combi met 2x UCD180ST een uitstekende keus. Maar is het echt een verbetering tov de traditionele trafo (TR180) en losse voeding (Supply-ST)? Qua ruimte is de smps voeding voor mij een heel stuk fijner. Volgens mij is er voor dit bedrag (ongeveer 250,-) niet veel beters te krijgen, ook geen fabriekseindbakken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Is die Gainclone niet te repareren? Die dingen zijn zo minimmalistisch, daar kán weinig mee misgaan.
Het is anders zo zonde van die mooie behuizing.
Het is anders zo zonde van die mooie behuizing.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Met de SMPS voeding en 2 UCD180ST's kan ik de behuizing gewoon recyclen hoor.
Tja repareren, zover gaat mijn kennis niet.
Tja repareren, zover gaat mijn kennis niet.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Volgens mij zijn er evenveel voor- als tegenstanders te vinden. De schakelende voedingen van Hypex hebben overigens een prima naam en faam.Vinculum schreef:Mij lijkt de SMPS400A180 in combi met 2x UCD180ST een uitstekende keus. Maar is het echt een verbetering tov de traditionele trafo (TR180) en losse voeding (Supply-ST)?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Heeeel mooi hoor !! wauw ! Je gaat ook als een sneltrein 
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ik gebruik de twee SMPS400's op twee UCG400Hg....dik tevreden!
Satefan
Satefan
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Word de SMPS400 voeding warm? Het is toch mogelijk om 2 UCD180's te voeden met 1 SMPS400?
De laatste tijd is het rustig geweest met updates maar niet met werk. Heel veel schuren, lakken, schuren en lakken en dan krijg je dit: Niet helemaal perfect maar ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat je het zonder spuitcabine niet 100% krijgt. Nu de andere speaker nog...
De laatste tijd is het rustig geweest met updates maar niet met werk. Heel veel schuren, lakken, schuren en lakken en dan krijg je dit: Niet helemaal perfect maar ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat je het zonder spuitcabine niet 100% krijgt. Nu de andere speaker nog...
- Surpass
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 14:46
- Locatie: Eindhoven
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Wellicht als de lak volledig is uitgehard nog een rondje schuren en polijsten?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Daar sluit ik me helemaal bij aan, echt heel fraai!!vigier schreef:Wow, ziet er echt mooi uit!!
