Welk zendsysteem garandeert de beste 'radio' ontvangst?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Falcon

Welk zendsysteem garandeert de beste 'radio' ontvangst?

Bericht door Falcon »

Momenteel heb ik een prima FM ontvanger (Sony S590ES) maar omdat ik in het westen van Nederland woon ontvang ik weinig zenders, hoewel ik een draaibare, 5 elements FM antenne op het dak heb staan. Er is geen kabel in onze wijk. Mijn vraag is nu: zijn er goede, of liever nog betere, alternatieven voor FM?
1. Via de satelliet (Canal Digitaal) zijn blijkbaar erg veel radiozenders te ontvangen.
2. DAB ontvangst is een optie.
3. Digitenne schijnt ook radiosignalen door te geven.
Bij mij staat de geleverde audiokwaliteit primair. Wie helpt mij om een goede keuze te maken?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Welk zendsysteem garandeert de beste 'radio' ontvangst?

Bericht door Marp »

Als de audiokwaliteit voorop staat denk ik dat je voor de schotel moet gaan.

Aan de andere twee zou ik overigens nog een 3e optie willen toevoegen: internetradio. Momenteel zijn er erg veel kanalen beschikbaar, waarvan steeds meer kanalen een bitrate hebben van 192 kb/s, of soms zelfs al 256 kb/s. Dit is echt in een stroomversnelling geraakt, en de kwaliteit is nu dusdanig dat ik binnenkort mijn kabelabonnement hoop op te zeggen (zodra ik voor een schotel heb gespaard, zodat ik nog wel over een paar goede TV-zenders beschik).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Falcon schreef:
Momenteel heb ik een prima FM ontvanger (Sony S590ES) maar omdat ik in het westen van Nederland woon ontvang ik weinig zenders, hoewel ik een draaibare, 5 elements FM antenne op het dak heb staan.
Hoe staat je antenne gepolariseerd? Horizontaal of verticaal? Vrijwel alle zenders zijn tegenwoordig verticaal gepolariseerd maar zie ik toch nog wel regelmatig een dakantenne horizontaal ergens staan.

Ikzelf luister vrijwel uitsluitend nog internetradio. R4 op 192 kb klinkt gewoon uitstekend. Maar die rare Britten gaan niet hoger dan 64 kb, ook klassiek, en dat klinkt echt niet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Falcon schreef:
Er is geen kabel in onze wijk.
waar woon je dan ergens?

Ik heb ook een Sony tuner (weet het type niet zo) en die is voorzien van een dB/microVolt meter om de signaal sterkte aan te geven.
je zou deze kunnen gebruiken om je antenne uit te richten. mits je zo'n meter erop hebt zitten.
hilbren

Bericht door hilbren »

tip betreft internet radio: www.last.fm je tikt gewoon "bach" in en je krijgt bach + alles wat er op lijkt en wat andere luisteraars graag luisteren die ook graag naar bach luisteren.
Ze hebben werkelijk alle soorten muziek in goede kwaliteit!

@Pjotr; antenne idd verticaal opstellen, wat jij beschrijft komt mij erg bekend voor.
Plaats reactie